Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 0:25 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 2828
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
igorb píše:
lep to este ked to nie je uplne vytvrdene, len zgelovatene, to chyti

vyskusaj si to nanecisto kolko to musi tvrdnut


....ee , nieee . Odlepi sa ...vyzkusane este v dobach, ked som lepil combaty.

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 7:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
robil som to tak na Max Bee 2013 ... drzalo to kym som kridlo zlepil, odvedy som to nevidel lebo je to vnutri, ale ma to nejakych 2000 letov, tak tipujrm ze to stale drzi kedze to neodpadlo :- )) ... r/g epoxyd, pomaly purex


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 8:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Ona je ještě otázka, jestli tam přijde PU-čko nebo něco jinýho. Nejpevnější křídla a hlavně nejpružnější co jsem kdy měl byly lepený kontaktním lepidlem LA-tmel. Je to stejný jako Alkaprén, jen nežere polyš. Takže trvale "gumový". Na F3D to v 80-tých letech vydrželo neskutečný "mávání" křídel v zatáčkách, křídlo lepený epoxydem občas "vybuchlo", Purex ještě nebyl. Pro lidi, co to dřív nikdy neviděli, třeba Modela přijímače měly LA tmelem přetřený součástky na zpevnění mezi sebou. Taková poloprůhledná gumová "fólie".
Myslel jsem, že to dávno neexistuje a ono jen změnilo název. Jmenuje se Unilep LA. Dokonce na to je i Ředidlo LA, což jsem při dřívějším použití ani netušil. Dříve se to špachtlovalo, s ředidlem to půjde natírat. Volal jsem technikům a ti potvrdili, že to je na lihový bázi a na polystyrén naprosto v pohodě. Výroba Stachema Brno, mají e-šop.
Tož tak, možná se stará technologie dočká znovuzkříšení. :mrgreen:
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 8:27 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
Myslim ze to kontaktne lepidlo ziadnu pevnost nedodalo, takze skorej by som to hodnotil ako psychologicku brzdu, nie technicke zosilnenie :- )))


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 8:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Brzda u čeho? U křídla, nebo přijímače? :) Křídlo lepený epoxydem i LA tmelem jsem měl možnost kuchat po havárce. Epoxyd se loupal po plochách cca 5 x 15 cm i větších, LA po centimetrových kouskách a rval kuličky z křídla než aby se balza sloupla ve spoji.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 8:43 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
PSYCHOLOGICKA brzda :- )))))))

= netahaj za vyskovku ked mas kridlo do luku :- )))

A pokial si vylamoval potah po plochach a nesli gulicky, bolo to blbo prilepene, to sa nesmie stat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 11:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Tak jsem ráno přišel do dílny a... Tak nasr...j jsem už dlouho nebyl. Po 16 hodinách "tvrdnutí" se nalaminovaná třicítka sloupla a všecko lípe jako když jsem to včera nalaminoval. :cry: Divný je, že zbytek v misce je tuhej. Netuším, co jsem podělal.
Laminoval jsem to laminačním Epoxy 351 s P11 váhově 10:1. Ta 351 je sice asi 15 let stará, ale P11 je koupená nedávno. Po namíchání jsem po cca 45 minutách přidal asi 1/4 objemu metyl a prosytil tkaninu na balze a pofoukal opalovačkou pistolí na cca 60 stupňů. Asi po hodině jsem to překryl igelitem, položil na to karimatku a stáhnul mezi dva poky. V dílně je 20 st. Takhle jsem to dělal dřív, jen s Epoxy 1200. Kdyby bylo vyčpělý tužidlo, nebo voda v metylu, tak by neztvrdl ani ten zbytek. Naštěstí jsem udělal jen 2 plachty ze čtyř. Předpokládám, že už ty dvě plachty neztvrdnou a protože to lípavý asi ničím neumeju, tak je to na vyhození. Minimálně 600 kaček v háji...
Tak a teď kde je chyba :?:
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 13:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
take nieco sa mi raz stalo tiez, nakoniec som to prisudil stetcu zabordelenemu nejakym svinstvom, bol vyprany v riedidle, ale asi na nom predsa len nieco zostalo, po asi mesiaci to nakoniec predsa len vytvrdlo, ale nespoliehal by som sa na taky laminat

ale bola to mala plocha (prelaminovany spoj kridla), predpokladam ze ked si robil velku plochu asi by sa stetec "vymyl" tym epoxydom ... odvtedy sa pouzitym stetcom vyhybam na takych veciach, a vlastne pouzivam radsej rozne stierky pokial sa to da

alebo si mal tie plachty lakovane nejakym nekompatibilnym svinstvom, cim si to lakoval?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 14:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Ničím, sklo přímo na balze prosycený naředěným epoxydem. Spotřeba kolem 14g na jednu plachtu. Míchal jsem 2 várky, na každou plachtu jednu. Ale možná jsem na něco přišel, při vyloupávání zbytku epoxydu z misky bylo asi 5 mm tvrdýho a na dně tak 2 mm bláta. Rozmícháním to nebude, to jsem dělal dost důkladně.
Zkusím udělat pár malých vzorků kde je chyba.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 14:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
plachty treba prelakovat, zozere to menej epoxydu a vo vysledku 1/ halsie 2/ spolahlivejsie prilepene k polysu ... nevsiakne sa to

... ale jasne ze na to vytuhnutie to vplyv nema


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 14:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 7897
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Nemoh být problém v tom naředění metylem? 25% už je docela dost, a když jsi to dal do igelitu, neměl se kudy odpařit a v tom kelímku to tomu asi taky odpovídá. Já jsem ředil epoxit jedině když vrstva zůstala odkrytá. Při použití Letoxitu, nebo L285 by si nic ředit nemusel. Je to ale trochu dražší.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.11.2017 16:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Larku, ten postup je z mýho letitýho "stavebního sešitu" včetně míchání a časů. 25% metylu bylo zcela normální. Problém byl, když se to přepísklo a dalo mnohem víc metylu a epoxyd v kelímku zbělal. Dřív se to ale dělalo že epoxyd byl finální povrch. Igelit se na něj dával po hodině a šlo to celý do vakuovacího pytle. Možná že se tím podtlakem v pytlu "vyvařila" zbytková voda. Kdyby byl dobře vytvrdlej zbytek, tak bych si myslel že ten metyl si nacucl vlhkost ze vzduchu než stačil vyprchat.
Jinak ta Epoxy 531 když se nahřeje na cca 30 st, tak je stejně viskózní jako bílá složka L285. Ná to být nejlepší laminační epoxyd s nejnižší viskozitou co Spolchemie dělá.
Zkusil jsem vzorky dvě vrstvy třicítky na igelitu. Po 4 hodinách neředěnej nelepí, ředěnej je zgelovatělej a slabě lípe na prst.
Ty použitý plachty už taky na většině plochy nelípou. Vypadá to, že jak jsou na vzduchu, tak přeci jen ztvrdnou. Vážil jsem je a jsou o 10g těžší než nenapatlaný. Uvidím, zda to do zítra přeci jen nevytvrdne, pokud ne, tak v HK koupím novou balzu. Pokud to vytvrdne, přebrousím to a zkusím znova.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 15.11.2017 9:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Teda už toho mám plný zuby. Plachty, co jsem ředil metylem stále lípou, obrousit nejdou, okamžitě zacpou šmirgl. Musím udělat nový. A ani testovací vzorky, co jsem včera zkusil udělat nedávaj moc nadějný výsledky.
Výsledky vzorků:
1- pokud se na balzu nalaminuje 1 vrstva 30-ky neředěnou 285, tak po 12 hodinách je to tvrdý jak kámen a vzorek 20 x 10 cm nejde ohnout přes náběžku, balza se rozlomí po létech, protože se na olaminovaný straně nestlačí. Strhnout tkaninu z balzy nejde ani náhodou. Tohle může fungovat jen když se nalaminovaná plachta hned plácne na polystyrén a do pytle. Jenže na to nemám zdroj a regulaci podtlaku a v okolí to taky nikdo nemá.
2- zkusil jsem to samý s Epoxydem 531. Pokud se nenaředí, tak ztvrdne, po 12 hodinách nejde strhnou ale vzorek se dá ohnout. Je možný, že to ještě dotvrdne, epoxydy mají většinou konečnou pevnost po 48 hodinách. Jenže 531 je trochu hustější než 285 a na prosycení by ho muselo být nejspíš víc, tudíž vyšší váha.
3- pokud jsem Epoxyd 531 nechal najet 2 hodiny a pak naředil 10% acetonu nebo metylu, tak po 10 hodinách jde velice obtížně strhávat z balzy a vytrhává vlákna. Taky by to mohlo ještě dotvrdnout.
4- další vzorek byl to samý jako 1 jen jsem po 2 hodinách po prosycení k tomu zkusil PU-čkem přilepit kus polystyrénu. Veka má pravdu, nedrží to, po 10 hodinách se to rozdělilo celkem malou silou mezi epoxydem a PU-čkem. Chemie PU-čka se evidentně nesnáší s nevytvrdlým 285. Takže to vypadá, že 285-kou laminovaný plachty nepůjdou přilepit na polyš PU-čkem ani za tvrda (popraskají), ani za měkka (nedrží).
Ráno jsem na nelepivý, skoro vytvrdlý vzorky 1-3 přilepil PU-čkem další balzu, odpoledne se uvidí, jestli budou držet.
5- Na zkoušku jsem vyhrabal poslední tubu LA tmelu a kus 10 x 10 cm z vzorku 2 jsem přilepil na polystyrén. Musí se našpachtlovat obě plochy, takže to bude trochu těžší. Po asi 20 minutách jsem vzorek 2 připlácnul na polystyrém a přimáčkl jen tak rukou. Po pár minutách jsem to zkusil odtrhnout a ani náhodou, polyš se rozlámal ale LA Tmel nepovolil. Prostě se musí hned napoprvé přesně trefit při pokládání plachty na polyš, druhej pokus není.
Už jsem si Unilep LA a ředidlo LA v Brně objednal na pokusy.
6- když jsem viděl, jaká je to s epoxidem pakárna, ještě jednou jsem zkusil na našpachtlovanou balzu položit 30-ku tkaninu ve dvou vrstvách a přimáčknout na polystyrén. Po asi 5 minutách jsem to snadno odtrhl a prohlídl kolik PU-čka je na polystyrénu. Tam co byla jedna vrstva, tam byl polystyrén žlutý od PU-čka, tam co byly dvě vrstvy třicítky, bylo jen pár zažloutlých fleků a i na tkanině bylo vidět neprosycení. Bohužel, na tkaninu nejde PU-čko přidat, při roztírání se hrne tkanina po balze. Tak jsem našpachtloval protější polystyrén a splácnul. Uvidí se odpoledne. Pokud to bude držet, byla by to nejjednodušší technologie. Nalaminování ale určitě nebude tak pevný jako epoxydem, uvidím, jak se bude chovat vzorek.
Teda nikdy bych neřekl, že mě dal polyšový křídla takhle zabrat. Před 30 lety jsem technologií s metylem ředěným epoxydem 1200 postavil 7 ks F3D (z toho 3 měly plachty lepený LA-tmelem) a 9 ks Club20. Nic jinýho na výběr nebylo a fungovalo to. :roll: Možná právě proto jsme to moc nezkoumali a věřili. Dnes si člověk může vybrat a zase to nefunguje, nebo neví proč, nebo to neumí. :oops:
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 15.11.2017 12:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.1.2012
Příspěvky: 504
Možná jsem mimo ale na jaře jsem motal uhlíkové trubky na volnáska ,byla měkká , lepila se cca týden než jsem nervově nevydržel a strčil ji do trouby na 40c , na 4 hodiny . Vytvrdla a je ok ,přitom týden před tím jsem dělal dvě jiné a ty byly ok hned.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 15.11.2017 22:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5500
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Copak teplo by tomu určitě pomohlo, ale trouba 100 x 40 cm je docela problém. :( Spáchat vytápěnej a termostatovanej box na cca 60 st. bych bez problémů zvládnul z topný fólie ale nemám ho potom kam uložit. Možná že by šel udělat skládací dřevená konstrukce alá stan se základnovou deskou a zbytek z nějakýho tlustýho hadru s dírou na zip ale kdy to zase budu znova potřebovat?
Vyzkoušel jsem vzorky z dopoledne. Pokud se na cca 16 hodin vytvrdlej laminát (z třicítky a 531 nebo 285) s vystouplou struktůrou tkaniny PU-čkem přilepí polystyrén, tak po dalších 8 hodinách se vyrve PU-čko z polystyrénu, epoxyd s PU-čkem drží. Síla na odtržená je potřeba obrovská, povolilo to až postupným odpáčením
Stejně to dopadne pokud se na balzu namaže PU-čko, do něho vloží dvě třicítky a položí se to na polystyrén napatlanej PU-čkem. Taky se to za použití opravdu velký síly urve mezi polystyrénem a PU-čkem. Kašlu na všechny epoxydy, udělám to celý PU-čkem a děj se vůle páně.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz