Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2018 14:43 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 3.4.2011
Příspěvky: 152
Po potahnuti konstrukčního křídla fólií (solarfilm) se na horni přední části křídel mezi zebrama udělaly propadliny... Chci se zeptat jak řešíte tento problém?


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Propadliny kridla
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2018 16:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5356
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
neresim - bud to tam chci (ww.1 stroje a dalsi polomakety) a nebo to nechci a pak prvni tretinu kridla potahnu tuhym potahem aby se folie nemohla propadnout

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Propadliny kridla
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2018 16:16 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 3.4.2011
Příspěvky: 152
Taky prave premyslim, ze to potahnu tuhym potahem...Ma to nejaky zasadni vliv na aerodynamiku kridla?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Propadliny kridla
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2018 17:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4784
Bydliště: Žilina SR
Ovšem že má. :!:
Křídlo s "propadlinami" potahu mezi žebry vlastně nemá v celém rozpětí přesně ten profil, co mají žebra, co se předpokládal při návrhu, ale je značným způsobem zmršený a tudíž jiný. A nejhorší je to, když se to navíc mezi žebry "nepropadne" všude stejně, ale když je na horním nosníku ten propadlý profil zalomen - to je pak místo kde se při přetažení nejdřív trhají proudnice, nebo i v normálním režimu letu vzniká turbulentní proudění. :(
Aby to však nebylo úplně jednoduché, tak i to nemusí být vždy na škodu, naopak to u malých pomalých modelů za jistých podmínek může být i prospěšné. To by se muselo posuzovat zcela konkrétně.
Ale obecně je to možno považovat spíš za nedostatek a potažení náběžné části křídla pevným potahem je opravdu to nejlepší řešení.
Nehledě k tomu, že to i výrazně zesílí křídlo, zejména bude tužší na krut. Pokud se celá přední 1/3 potáhne tuhým potahem zezhora i zespodu a mezi nosíky se vlepí vertikální stojiny, tak tím vznikne uzavřená torzní skříň, co je pro pevnost a tuhost křídla nejlepší řešení a zároveň garantuje co nejlepší dodržení tvaru profilu. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Propadliny kridla
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2018 17:52 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 3.4.2011
Příspěvky: 152
Díky za za odpovedi ;-) ... potahnu predni cast tuhym potahem :) ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Propadliny kridla
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2018 19:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5762
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Je to poměrně normální stav, dělá se to u všech křídel této konstrukce. Hlavním faktorem pro použití tuhého potahu přední části je ovšem také rozměr modelu. Určitě to přidá na tvaru profilu a tím na aerodynamice křídla - viz příspěvek VTjr. Ale je otázkou, zda něco takového řešit. Pokud budeš mít něco jednoduchého, např. cvičný hornoplošník, rozpětí kolem metru, asi bych tomu nevěnoval větší pozornost.
Ten červenobílý model na fotce má křídlo zcela bez tuhého potahu a létá velmi dobře, ten žlutomodrý je s potahem přední části. Vzhledem k rozměru jsem ale nedělal stojiny mezi horním a dolním nosníkem, přesto je křídlo dostatečně tuhé (jak na ohyb, tak na krut), což to první tolik není (důvod je jasný). Samozřejmě je pevnost a tuhost znatelně vyšší. Pokud budeš mít model větší, těžší (první má cca 450g, druhý 530g), určené třeba na základní akrobacii, určitě zvýšení pevnosti a tuhosti neuškodí. V každém případě musíš počítat s určitým, relativně znatelným zvýšením hmotnosti.
Ovšem pokud by originál model navržen bez tuhého potahu a nemáš informace, že by to bylo na škodu, asi bych to nijak neřešil.


Přílohy:
20180423_191229.jpg
20180423_191229.jpg [ 107.5 KiB | Zobrazeno 1118 krát ]

_________________
Hitec Aurora 9X
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Propadliny kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 12:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.12.2009
Příspěvky: 508
Myslím, že by bylo vhodné opravit název vlákna např. na prověšení potahu křídla, neboť stávající je matoucí. Po přečtení stávajícího názvu jsem očekával popis nějakého konstrukčního problému, který vedl ke zborcení konstrukce křídla a ve skutečnosti jde o zcela normální jev.

_________________
Stavím a létám pro své potěšení ne z povinnosti k měnícím se trendům...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 16:33 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 8.2.2013
Příspěvky: 161
Ahoj, pokud už to máš potažené neřeš to a lítej.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 17:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4784
Bydliště: Žilina SR
Taky si myslím. Neřešil bych to a lítal. 8)

Ja mu jen odpovídal na zcela konkrétní otázku jestli to má vliv na aerodynamiku, co tedy nepochybně má. :P

Jiná otázka však je, do jaké míry je ten vliv negativní/pozitivní - a to nikdo neví, navíc takkhle na dálku se to už vůbec nedá posoudit. :roll:

Totiž, o eliminaci tohoto jevu se musí uvažovat už v procesu návrhu konstrukce draku letounu. Ve fázi, když už to potáhl, je na to pozdě, už se to určitě nevyplatí řešit. Musel by ztrhat potah, a krom potažení náběžné části balzou taky opáskovat všechna žebra i odtokovku - bojím se, že by to pak značně narostlo na hmotnosti. I kdyby se mu nakonec podařilo docílit aerodynamicky čistší křídlo, tak případný výrazný nárůst hmotnosti by asi všechny benefity spolehlivě znuloval. Takže si myslím, že to opravdu nestojí za to. Nehledě k tomu, že když to postavil podle koupeného plánku, nebo stavebnice, tak se s tím prověšením potahu asi už dopředu počítalo. :mrgreen:

Takže neřešit!
Stejne jako čmelák. :mrgreen:
Je totiž vědecky dokázáno, že čmelák je příliš těžký a má příliš malá křídla aby mohl létat. Čmelák ale o tom neví a prostě létá. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 17:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10342
Bydliště: Břeclav
VTjr píše:
Takže neřešit!
Stejne jako čmelák. :mrgreen:
Je totiž vědecky dokázáno, že čmelák je příliš těžký a má příliš malá křídla aby mohl létat. Čmelák ale o tom neví a prostě létá. :lol:


To už neplatí. Čmelák má už i vědou dovoleno létat a ví se jak a proč.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 18:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4784
Bydliště: Žilina SR
Nepochybuji o tom
:lol: :lol: :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 19:12 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 17600
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Nedávno to bylo kdesi, plocha křídla čmeláka a jeho hmotnost, dalo se pěkně spočítat plošné zatížení a je to takový trochu naložený motorák; třeba F7F mám daleko nad ním :-D

_________________
Aby mne mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 19:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4784
Bydliště: Žilina SR
Byla to ironie, vtip. :D Já tomu samozřejmě nikdy nevěřil, protože vidím jak lítají. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 20:15 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10342
Bydliště: Břeclav
jyrry píše:
Nedávno to bylo kdesi, plocha křídla čmeláka a jeho hmotnost, dalo se pěkně spočítat plošné zatížení a je to takový trochu naložený motorák; třeba F7F mám daleko nad ním :-D


Ono to není o plošném zatížení, ale o vírové aerodynamice. Vzduch se kolem jeho křídel víří a tím se k nim "lepí". Tak prudce roste vztlak. Tak nějak jsem to laicky pobral.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prověšení potahu kridla
PříspěvekNapsal: stř 16.05.2018 23:13 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 616
Bydliště: Napajedla
VTjr píše:
Taky si myslím. Neřešil bych to a lítal. 8)

.............. Ve fázi, když už to potáhl, je na to pozdě, už se to určitě nevyplatí řešit. Musel by ztrhat potah, a krom potažení náběžné části balzou taky opáskovat všechna žebra i odtokovku - bojím se, že by to pak značně narostlo na hmotnosti............


Není to nezbytně nutné - zapustit potah z balzy o tl. 0,8mm u malého modelu, nebo překližky 0,4-0,8 mm u většího není takový problém. Jde zabrousit přední části žeber bez nutnosti "vyrovnání" povrchu opáskováním zadní partie křídla.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Mad_Box a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz