Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 29.07.2020 19:51 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 21.9.2014
Příspěvky: 198
Bydliště: Český Těšín, ČR
Mám jednu prosbu o radu zkušenějších.

Zrovna stavím další poletuchu, pro mne první s říditelnou ostruhou.
Do trupu zespodu před osu pantů SOP jsem vlepil epoxidem pouzdro se závitem, ostruha je pak otočná v závitu a bude přichycená tenkou ocelovou strunou k SOP.
Pouzdro jsem ale vlepil kolmo na osu trupu, teď při postavení na kompletní podvozek má ostruha trošku snahu uhýbat z přímého směru.
Uvědomuji si, že by asi bylo lepší pouzdro ostruhy vlepovat kolmo k podložce (terénu), případně mírně zaklonit.

Teď otázka pro kolegy, kteří podobný podvozek používají.
Může v takovém případě ostruha dělat nějaké problémy? Případně jaké.
Má cenu to předělávat, nebo řeším hlouposti?

Jedná se o letadlo typu Piper, rozpětí 1200 mm, plánovaná hmotnost lehce nad 1kg.

Přikládám foto ostruhy a ocasu se šroubem místo ostruhy podloženým do zhruba stejné výše, aby byla vidět osa ostruhy proti podložce.


Přílohy:
IMG_20200729_190452.jpg
IMG_20200729_190452.jpg
[ 61.34 KiB | Zobrazeno 1455 krát ]

IMG_20200729_191022.jpg
IMG_20200729_191022.jpg
[ 58.88 KiB | Zobrazeno 1455 krát ]


_________________
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.07.2020 6:53 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1350
Bydliště: Chocerady
Nemá to cenu předělávat.
Jestli jsem to pochopil dobře. Tak drobné odchylky nijak zvlášť nevadí. U kilového letadla už vůbec.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.07.2020 7:39 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19321
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Když je ostruhové kolo takto vlečené, na poloze osy otáčení tak moc nezáleží - valivý odpor kola vždy vytvoří moment vůči té ose a kolo se potáhne za osou.
Horší jsou všeobecné vlastnosti takto uspořádaného podvozku (na rozdíl od "tříkoláku" s příďovým kolem), éro může hlavně při rozjezdu dost "tancovat" - vybočovat ze směru, hlavně vlivem bočního větru - ten odtlačí směrovku. Pak je vhodné přiměřeně pracovat se směrovkou, mít dobře seřízenou geometrii předních kol, zvolit správný průběh rozjezdu...

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.07.2020 14:45 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 21.9.2014
Příspěvky: 198
Bydliště: Český Těšín, ČR
Díky, v podobné odpovědi jsem doufal. :mrgreen:
Nechám to tak, jak to je.
O problémech s ostruhou při rozjezdu vím, do teď jsem používal pevné ostruhy, vzlet celkem v pohodě, ale při přistávání mě štvalo odskakování ostruhy od nerovností asfaltu, což pravidelně končilo otočením a hoblováním křídel. :cry: (dvou a trojplochy 600 až 800 mm, hmotnost 350 až 600g)
Uvidím, co na to řízená ostruha.

U větších modelů nastavení ostruhy řešíte, nebo je to taky v rozumných mezích jedno? Geometrie, sbíhavost předních kol je mi jasná.

_________________
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2020 2:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8173
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Záleží na letadle. Čím je delší zadek a dvoukolák je víc před těžištěm, tak je směrově stabilnější při rozjezdu a "odlepení" ostruhy. Náběh křídla proti zemi je taky docela zásadní. U krátkých zadků při odlepení ostruhy se musí ihned upravit směrovka, jinak se éro na ploše rozjančí. Zrovna Pipery, co jsem dosud viděl jsou velcí "rejdiči". Mám Z50 LS a u ní se taky musí hodně opatrně páčkovat směrovka.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2020 16:48 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 21.9.2014
Příspěvky: 198
Bydliště: Český Těšín, ČR
Větší stabilitu delšího trupu jsem si ověřil v praxi, tedy užší rozchod předního podvozku spolu s větší vzdáleností ostruhy.
Mám však za to, že směrově stabilnější při rozjezdu bude přední podvozek blíže těžišti.
Náběh křídla proti zemi je výhodnější asi menší, pochopil jsem správně?

Jinak moje představa dobrého podvozku je asi tato:
Přední dvoukolový podvozek dle teorie, kterou jsem někde vyčetl 12 až 18 stupňů před těžiště, víc vpředu omezí překlápění (kotrmelce), víc vzadu omezí jančení, takže rozumný kompromis.
Přední kola souosá, raději mírnou sbíhavost.
Výška podvozku co nejnižší s ohledem na terén a vrtuli.
Úhel celého podvozku proti křídlu raději menší s ohledem na předchozí příspěvek.
No a kvůli ostruze jsem zakládal toto vlákno.

Uvažuji správně?

_________________
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 7:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7074
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Podobnou drátěnou ostruhu jsem dělal (přesně podle plánu Fary) na Pipera PA-15 - https://www.rcalbum.cz/model/146-piper- ... abond.html. Sice to fungovalo, ale pořád se v provozu drat ohýbal a musel jsem to furt rovnat. Oželel jsem proto "maketovost" a dal tam takovou https://www.peckamodel.cz/6bi2403-dural ... la-s-kolem. Ty máš model znatelně lehčí. Bohužel na malé modely se podobné věci přestávají vyrábět a prodávat.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 7:52 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 21.9.2014
Příspěvky: 198
Bydliště: Český Těšín, ČR
Ostruha ze stejného zdroje, trefa :mrgreen:
Líbila se mi její jednoduchost, uvidím, co vydrží.
Pokud se neosvědčí předělám.

_________________
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 9:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2011
Příspěvky: 6792
Bydliště: Písek, ČR
Kuta33 píše:
............ Geometrie, sbíhavost předních kol je mi jasná.

No.. okolo sbíhavosti / rozbíhavosti se vedou nekonečné diskuse. Polovina je zastánců sbíhavosti a polovina rozbíhavosti, každý má své argumenty.
Viz tady:
viewtopic.php?f=11&t=75524

Sám jsem zkoušel obojí a ruku do ohně nedám ani za jedno. Třeba teď mám na Piperovi (od Hangar 9, něco málo přes 2m) mírnou rozbíhavost a při startu je to hodné, jak se zvedne ocas, tak to nikam neutíká a startuje to rovně jako podle pravítka. Roztancuje se to ale při přistání. Přistanu rovně, ale jak to dojíždí, zatočí na stranu, letadlo se i nakloní na bok a pak nepomůže ani korekce směrovkou - jízda končí zatáčkou, takže často letadlo sjede mimo dráhu. Toto platí na asfaltu. Při přistání na trávě se toto nestane, přistane rovně a nevybočuje.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 9:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7074
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Takže nejspíš stavíš stejný model. Já delal ostruhu z drátu do kola a použil nipl se závitem, zalepený do trupu. Zlobilo to právě v ohybu u niplu. I když bude drat kalený, tím že ho ohneš, dojde k plastické deformaci a materiál bude už pořád v tomto miste "měkčí", bude tak ochotnejší k dalším plastickým deformacím. Navíc místo ohybu je zároveň místem největšího ohybového momentu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 10:44 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 21.9.2014
Příspěvky: 198
Bydliště: Český Těšín, ČR
S modelem máš pravdu. Ostruhu mám z ocelového drátu 1,5 mm, vložený do provrtaného šroubku 3 mm a propájeno tvrdou pájkou, včetně toho ohybu, řídící drát je 0,6 mm. Uvidím, upravit nebo předělat to můžu vždycky.
Už chybí jenom potah a prosklení.
Dvě fotky z mobilu:


Přílohy:
IMG_20200802_090829.jpg
IMG_20200802_090829.jpg
[ 86.84 KiB | Zobrazeno 601 krát ]

IMG_20200802_090905.jpg
IMG_20200802_090905.jpg
[ 79.91 KiB | Zobrazeno 601 krát ]


_________________
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 11:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7074
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Koukám, že jsi to upravil a odlehčil. Pokud bych to stavěl znovu, také bych udělal odlehčující změny. Jen pozor na výchylky kormidel, jsou to dost velké plácačky. Až to doděláš, dej vědět, jak to létá.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.08.2020 18:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8173
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Woita píše:
No.. okolo sbíhavosti / rozbíhavosti se vedou nekonečné diskuse.

Na FMS Sbach je podvozek z ne příliš tvrdýho drátu a při i dost jemným přistání se postupně ohýbá dozadu. Když je ohnutej dopředu má sbíhavost. Když se po 5-10 přistáních ohne moc dozadu, tak má rozbíhavost a to docela dost velkou. Posuv kol je od jednoho extrému do druhýho cca 7 cm. Při startu ale kupodivu není žádnej rozdíl, pořád na asfaltu jede rovně. Přistání to samý. Dokonce ani nemá moc velkej vliv když je jedno kolo víc vepředu než druhý.
Když je podvozek hodně ohnutej dozadu tak povolím spodní kryt podvozku a otočím ho o 180 st. aby byl zase ohnutej dopředu. A tak furt dokola. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz