Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 14:54 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 10.8.2008
Příspěvky: 109
Bydliště: Bytča
Pred casom som postavil jedny vakuovane kridla, vsetko ok na prvy krat, no teraz chcem vyrobit dalsie a mam s tym neskutocny problem:

1.polovica
Ovakuoval som jednu polovicu kridla no po vytvrdnuti a vybrati kridla vrstva laminatu na viacerych mniestach celoplosne a z oboch stran na jadre polystyrenu nedrzi. Pri podrobnejom skumani sa mi zda, ako keby bol styrodur v tych miestach kde je vzduchova bublina zožraty ako po acetone... Pri praci som zivicu riedil liehom z lekarne, pri skuskach sa mi vsak zda, ze styrodur nelepta. Na zafarbenie som pouzil relativne vela praskovej farby.

2.polovica
Dalsi den som ovakuoval druhou polovicu, do epoxidu som primiesal menej farby a riedil som technickym liehom. vysledok lepsi, ale aj tak su na povrchu z oboch stran asi 4 miesta, kde nie je tkanina prilepena k jadru, ale je tam normalne vzduchova bublina, ktora by sla odtrhnut.

Na vakuovanie pouzivam L285, tuzidlo L287 a v jednej vrstve tkaninu 17 g od havla. Na riedenie ako som pisal v prvom pripade lieh z lekarne, v druhom pripade technicky lieh. Vyrez mam spraveny z bieleho XPS (styrodur) hrubky 40 mm, pocas tuhnutia to ohrievam ohrievacom, ktory je ako aj kompresor spinany v intervale raz za 10 minut na cca 2 minuty. Teplota vo vnutri (mam to zakryte krabicou) je cca 45-50 °C. Pri vakuovanie je vsetko OK, kompresor po 10 minutach necinnosti nema z pytla co vysat.
Napada ma, ci to nahodou nemoze robit aj farba, pouzil som praskovy pigment mne neznameho povodu, ktory som primiesal do epoxidu. Alebo je to sposobene zlym zatazenim -vid posledna foto? Mozno by bolo lepsie prilozit to doskou lamina...

Chcem Vas skusenejsich preto poprosit o radu, netusite kde robim chybu?
Vopred velmi pekne dakujem za rady.


Přílohy:
P1100495.JPG
P1100495.JPG
[ 69.19 KiB | Zobrazeno 2541 krát ]

P1100499.JPG
P1100499.JPG
[ 80.92 KiB | Zobrazeno 2541 krát ]

P1100508.JPG
P1100508.JPG
[ 43.8 KiB | Zobrazeno 2541 krát ]

P1100512.JPG
P1100512.JPG
[ 79.19 KiB | Zobrazeno 2541 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 15:19 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3733
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Pokud to někde drží a někde ne, hledal bych chybu buď v rozmíchání směsi. nebo mírné prohlubni, ke které to špatně dolehlo.
Může být i struktura polystyrenu po řezání hůř obroušená, ale taky může být vše jinak. Jinak na ředění epoxydu používám methylalkohol.
Líh s epoxy je po vytvrzení měkký, s methylalkoholem je tvrdý. Taky je potřeba po prosycení chvilku nechat methyl odpařit před vlastním uzavřením.
Směs methylu s epoxy je napřed je divná, ale po chvilce míchání je krásně čirá.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 15:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.3.2004
Příspěvky: 2901
Bydliště: ČR
Obrázky: 2
dudaj píše:
Líh s epoxy je po vytvrzení měkký, s methylalkoholem je tvrdý.

Spíš je tvrdý ten, kdo ho vypije. :lol: (Omluva za OT :? )


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 16:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6862
Bydliště: Písek, ČR
cilek píše:
dudaj píše:
Líh s epoxy je po vytvrzení měkký, s methylalkoholem je tvrdý.

Spíš je tvrdý ten, kdo ho vypije. :lol: (Omluva za OT :? )

:lol: :lol:Cilek několikrát denně hrozně zahlásí :lol:

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 16:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9190
Bydliště: Bratislava dnv SK
Píšeš o vákuovaní a preto si myslím že nejaké kladivo ani ten motor by nemali mať iný zmysel ako držať to rovno na stole - a podtlak čiže odsatie vzduchu malo zabezpečiť že tam nemôže ostať bublina vzduchu čo by nebola pritlačená.
Ale možno sa tam (odtiaľ) ten vzduch nedostal a niečo sa niekde ucpalo a preto tam zostala bublina... máš lesklý povrch takže nemáš medzi tým nejaké odsávačky, odtrhovky a tak.. tak sa môže rúrka od kompresoru proste ucpať?
Len názor.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 17:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2003
Příspěvky: 2118
Bydliště: Bratislava, SK
Hlavne prosím ťa vysvetlli, prečo L285 riediš? :?
A na aký podtlak to vákuuješ?
Používaš durofol (naseparovaný) a negatívne šablóny?
Okrem toho zbytočného riedenia a možno nevhodného pigmentu (nepíšeš o aký ide), jeho množstva, zle očisteného jadra (od chlpov od rezania prípadne prachu od brúsenia) a prílišného odsatia epoxy z tkaniny mi momentálne nič nenapadá. Ale predpokladám že bude na vine to riedenie spolu s farbou a kvôli nemu nedostatočné presýtenie (aj keď podľa toho lesku to tak nevyzerá) a možno nedostatočný podtlak.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2012 18:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 10.8.2008
Příspěvky: 109
Bydliště: Bytča
Dakujem za postrehy a nazory, je to vakuovane, zavazia na negativnych vyrezoch sluzia len na dodrzanie geometrie kridla pri tvrdnuti.

To maros:
riedil som koli lahsiemu presyteniu a tym padom nizsej hmotnosti, nie vela, nasytena tkanina mala cas odvetrat sa. Sytil som stierkou do polosucha, tkaninu som uz ale dalej nesusil utierkami a pod.
Vakuujem kompresorom z chladnicky bez merania, hodnotu podtlaku teda nepoznam.
Jadro bolo starostlivo vybrusene a ocistene, no povod pigmentu naozaj nepoznam, ale nechapem preco to nedrzi len niekde....

To coro:
ako odsavacia medzivrstva sluzili kuchynske utierky, navyse, odsavanie bolo z oboch stran kridla.

Prve kridlo rovnakou technologiou bolo bezchybne, podtak bol teda zrejme dostatocny.


Přílohy:
DSC02037.JPG
DSC02037.JPG
[ 54.36 KiB | Zobrazeno 2261 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 0:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2003
Příspěvky: 2118
Bydliště: Bratislava, SK
Hm, tak potom je to fakt záhada, tiež vákuujeme kompresorom z chladničky cez nejakú elektroniku a jetibox ale to nie je dôležité... L285 nefarbíme ani neriedime (robím s kamošom, preto to množné číslo), farbu striekame na jadro a tkaninu (zatiaľ sklo a kevlar) po presýtení (stierkou) na durofole dôkladne odsávame prevalčekovaním cez papierové kuchynské utierky. A nikdy sa nestalo že by tkanina nedržal na jadre, maximálne sa pri niektorých farbách objavili svetlejšie škvrny, ktoré zjavne ukazovali príliš "odsaté" miesta. Všetko ostatné sa mi zdá byť v poriadku, robíme to tak isto (medzivrstva, temperovanie...) Takže stále sa mi zdá byť jediný možný problém to riedenie a farba. Inak L285 rozhodne riediť netreba, jedine že dávaš toho pigmentu (bohvie či vhodného) tak veľa, že to príliš zhustne...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 0:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.4.2008
Příspěvky: 5061
Bydliště: CA
maroslong píše:
Hm, tak potom je to fakt záhada, ...

Z môjho pohľadu žiadna záhada.....
Nevidel som ešte material, ktorý by pri váhe 18 gr/m2 bol dostatočne pevný..... Až taký bude, bude to fajn.
Jadro je savé - nariedenie L285 pomôže jeho vcucnutiu do styroduru. Nariedená živica síce vyplní aj tkaninu, ale jej časť - lieh sa odparí - nedostatočné presýtenie...
Styrodur je pružný - pri pokuse o deformáciu veľmi ochotne zapruží- poddá sa. No a spojenie kvazi pružného a tvrdého materialu musí skončiť oddelením vrstiev.
Na olaminovanie krídla by som dal niečo od 160 do 240 gr..... Ale ja som betonár a nemám rád, keď sa niečo poddáva pod rukami......
Tož toľko môj názor
Edit:
Ak si pozrieš fotku bieleho krídla - vidíš štruktúru rowingu - vidíš, že má neakú hrúbku.... u toho červeného nieje vidieť štruktúru - je to hladké, ako keby bez rowingu - pravdepodobne nedostatočný podtlak.....

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 6:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9190
Bydliště: Bratislava dnv SK
No s tými stovkami gramov si dovolím nesúhlasiť, na HVP Cataline mám 23g tkaninu len tak navalčekovanú bez vákuovania na balzový poťah (savý, nijak neošetrený), a robil som aj malé krídlo priamo tkaninu (25g a dosť jednosmernú - pre mňa horšiu) na polyš - a jednak mi to drží po celej ploche, jednak to krídlo výrazne stuhlo takpovediac až na poklep zvonilo - bol som radostne prekvapený výsledkom (kým som to nenastriekal ale to neznamená že zmäklo, len už to neváži také nič ako samotná tá tkanina s trochou letoxitu).
Naopak 80g tkanina mi narobila dierky a celé ma to dosť znechutilo, tak som poondiel krídlo na Discus CMP. Nie nepoužiteľne ale je to úplne o inom, horšie.
Ale neriedil som ani neodsával, len pritlačil valčekom a nechal textilný povrch. A možno vďaka tomu som videl podľa farby (skorej lomu svetla na skle) kde už je a kde ešte nie je dosť epoxidu.
K výsledku, t.j. že tie materiály majú rozdielne prieťažnosti a tak - no ranu do vody to zvládlo aj dosť vysokou rýchlosťou, a ďalšiu do kameńov na brehu nezvládl trup a je z neho kaša ale krídlo je prakticky bez poškodenia takže z laického pohľadu mi to zmiešanie nevhodných materiálov vôbec nepripadá škodlivo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 9:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2003
Příspěvky: 2118
Bydliště: Bratislava, SK
lubo1 píše:
Ale ja som betonár...
Hm, asi. Krídla na Káčka laminujeme ak sklom, tak 25 - 30 g/m2, takým istým spôsobom, preto som sa do toho zamontoval. Tvoj pohľad na túto konkrétnu vec je dosť mimo...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 10:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.9.2005
Příspěvky: 953
Bydliště: Košice
lubo1 píše:
maroslong píše:
Hm, tak potom je to fakt záhada, ...

Na olaminovanie krídla by som dal niečo od 160 do 240 gr..... Ale ja som betonár a nemám rád, keď sa niečo


ehm...stavias skutocne lietadlo ? :mrgreen: :mrgreen:

2x49g a je to tak ako to ma byt... ani nie tazke, ale dostatocne pevne
https://picasaweb.google.com/jofrey007/ ... 0592638754

ziadne riedenie epoxidu, je to blbost


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 11:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.4.2008
Příspěvky: 5061
Bydliště: CA
jofrey007 píše:

ehm...stavias skutocne lietadlo ? :mrgreen: :mrgreen:

2x49g a je to tak ako to ma byt... ani nie tazke, ale dostatocne pevne
https://picasaweb.google.com/jofrey007/ ... 0592638754

ziadne riedenie epoxidu, je to blbost

2*49 je trošku rozdiel voči 1*18 gr.....
Ono záleží, prečo to laminuješ......
Ak len ako povrchovku, potom 2*49 stačí.... Stačí aj vlies ..... stačí aj baliaci papier, stačí aj klobúkový papier..... Záleží aj od rozmeru - o tom tu nepadlo ani slovo....

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 11:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.4.2008
Příspěvky: 5061
Bydliště: CA
coro píše:
No s tými stovkami gramov si dovolím nesúhlasiť, na HVP Cataline mám 23g tkaninu len tak navalčekovanú bez vákuovania na balzový poťah .

Nosnou záležitosťou je ten balzový poťah.... ale zbytočne ťažký

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vakuovanie zahadny problem
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2012 11:37 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 10.8.2008
Příspěvky: 109
Bydliště: Bytča
Dakujem za vecne odpovede. Na dalosm vyrobku nic riedit nebudem a vynecham pre istotu aj ten pigment.
Maros, na striekania jadra pouzivate bezne acryl spreje, alebo nejaky styro sprej?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: 11marty11, Boro, corsair a 18 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz