Autor |
Zpráva |
novfra
|
Napsal: sob 24.12.2016 13:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: ....nechal jsem zreasovat v GES....... Jestli to nebude ten hlavní problém...... varok píše: Na druhou stranu ale dlouhé nabíjení, potom nabíjet každou chvíli Jaké dlouhé nabíjení? 10 minut u nových a 15 minut u starších je dlouhé nabíjení? Jde to i rychleji, ale tam baterka trpí a snižuje ji to životnost. O co rychlejší je nabíjení Li-xxx?? A za jak dlouho vlastně nabiješ takovou Li-xxx baterku do vrtačky? varok píše: Nevěřím tomu, že vám baterie NiCd vydrží i 4 roky. Jedna z nejstarších baterií ve vrtačce, kterou provozuji, je vyrobena v červnu 2004 a protože dělám z "čerstvých" baterek, žádné skladové zásoby, tak v provozu může být max. od konce roku 2004. V Makitě mám ještě jednu, možná i starší, ale má lepené pouzdro a to se mi fakt nechce rozdělávat. A ještě k poznámce že vydrží i čtyři roky. Ona nevydržela čtyři roky, ona byla jen čtyři roky založená. Její stáří je tak 7 let. Je to 12V baterka do Makity a má oba systémy aretace, takže ji používám jako náhradní, protože díky dvojí aretaci ji mohu prohazovat mezi různým nářadím. Všechny baterky, o kterých tady mluvím jsem si sám repasoval, stejně jako několik xxxx dalších. Je zajímavé, že největší problém baterek (nabíjení originální nabíječkou k nářadí) tady nikdo nezmiňuje To svinstvo nevydrží dlouhodobě nic.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
varok
|
Napsal: sob 24.12.2016 13:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Proč, v GESu dělají repase baterek špatně?
Né, po repasi baterie jsem začal nabíjet přímo modelářskou nabíječkou. Jak dlouho to nabíjelo si už nepamatuji, ale nabíjel jsem je malým proudem, tak několik hodin to bylo. Plácnu, 3 hodiny? LiPol baterie nabíjím asi půl hoďky. A ty vaše údaje se mi pořád nějak nezdají. Ale to je jen můj názor.
Přeji všem hezké Vánoce.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: sob 24.12.2016 15:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: Proč, v GESu dělají repase baterek špatně? Tak to nevím, ale moc chvály jsem nezaznamenal, spíš naopak. Nejsi sám, kdo není spokojený. varok píše: Né, po repasi baterie jsem začal nabíjet přímo modelářskou nabíječkou. Jak dlouho to nabíjelo si už nepamatuji, ale nabíjel jsem je malým proudem, tak několik hodin to bylo. Plácnu, 3 hodiny? LiPol baterie nabíjím asi půl hoďky. Není modelářská nabíječka jako modelářská nabíječka. To nejdůležitější pro nabíjení NiCd se jmenuje u různých nabíječek různě, ale znamená stále stejnou věc. Automatické řízení nabíjecího proudu. NiCd akumulátor se dá přebíjet KDYKOLI během nabíjení,nejen na konci, jak je mylně uváděno. A přebíjení si můžeme zjednodušeně představit jako stav, kdy se dodávaná energie z různých důvodů nestíhá ukládat do akumulátoru (chemická reakce) a mění se (nejen, ale hlavně) v teplo. Proto nabíječka nerve do baterky to, co má nastavené, ale to, co uzná za vhodné a řídí se jen max. nastaveným proudem. Dodám pár grafů pro pochopení. Na prvním grafu klasické nabíjení pevně nastaveným proudem. Princip běžně užívaný u nabíječek k nářadí, nabíjecí proud bývá běžně 1,5-2,5A podle výrobce. Na druhém grafu je baterka, kterou mi zapůjčil prodejce. Dobře odleželý kousek ze skladu prodávaný v akci.Toto za své peníze dostane šťastný zákazník Pokud si to dobře prohlídneš a představíš si, co by se asi dělo, kdyby ihned od začátku dostávaly baterky plný proud (tedy 2A) První cca 4 minuty by se část energie proměnila v teplo, zhruba od 15 minuty by se část energie měnila jen a pouze v teplo, takový auto baterkový gril. Baterky grilují sami sebe. Jak dlouho to asi mohou vydržet? Třetí graf jsou baterky ze starého elektrokola. Přinesl to kolega, že to našel, když řešil pozůstalost ... Dva roky se "to" válelo někde v kůlně a při pokusu o nabití se z toho stalo něco jako přímotop, tak do donesl. Jasně, nabíječka tam cpala pevně nastavená proud (asi 5A) a nedaly se udržet v ruce. Graf ukazuje, jak vypadá nabíjení v auto režimu. Max. nabíjecí proud 10A a baterky studený a nabitý za méně než polovinu času oproti originální nabíječce. Baterky plně funkční. Stáří v době, kdy jsem je měl na stole 10 let. Na posledním grafu je vybíjení 15čl 1700mAh SC SCR 1A. Vybitá kapacita 2,25Ah Takto umím nabít NiCd akumulátory. Panasonic 1700SCR má běžně kapacitu 1800-1850mAh a existuje možnost, jak do nich dostat víc, ale hlavně to víc pak dostat i ven. Dříve celkem běžně používaná metoda, dnes zapomenutá. Tak si tak říkám, jestli dnes někdo dokáže opakovaně vybít z LiPolky alespoň 100% jemnovité kapacity bez poškození, o nějakých 120% ani neuvažuji A jeden dotaz na závěr. Umí Tvoje modelářská nabíječka řídit proud při nabíjení NiCd, nebo tam rve to, co ji zadáš a nic neřídí?
Přílohy: |
Poznámka: Nabíjení bez řízení nabíjecího proudu.
Nabíjení.jpg [ 51.84 KiB | Zobrazeno 727 krát ]
|
Poznámka: Takto to vypadat nemá
Extol 1500mAh nabíjení.jpg [ 51.84 KiB | Zobrazeno 727 krát ]
|
Poznámka: 10 let staré baterky z elektrokola
Nabíjení 004.jpg [ 55.78 KiB | Zobrazeno 727 krát ]
|
Poznámka: Vybitá kapacita 2,25Ah, jmenovitá kapacita 1,7Ah
15čl_1700SCR.jpg [ 50.48 KiB | Zobrazeno 727 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: sob 24.12.2016 15:21 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Jo, tak to po mě chcete moc. Zase takový profík nejsem. Prostě nastavím co potřebuji a Start.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: sob 24.12.2016 15:59 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: Jo, tak to po mě chcete moc. Zase takový profík nejsem. Prostě nastavím co potřebuji a Start. Je to jednoduché. Nastav nabíjení (třeba 2A) a zjisti, jestli během nabíjení se proud mění, nebo ne. Navíc by mělo být v nastavení nabíjení auto / manual nebo něco podobného.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: sob 24.12.2016 20:27 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Tak u LiPol baterií to regulováno je, já psal o těch NiCd, to už si nepamatuji. Na jednotlivé články máme doma nabíječku z lidlu a celý akupak jsem už dlouho nenabíjel.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: ned 25.12.2016 11:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: Tak u LiPol baterií to regulováno je, já psal o těch NiCd, to už si nepamatuji. Na jednotlivé články máme doma nabíječku z lidlu a celý akupak jsem už dlouho nenabíjel. Při nabíjení Lixxx nic regulováno není. Nabíjí plným proudem, tedy fáze CC a po dosažení zadaného napětí přechází nabíječka do fáze CV, kdy omezuje proud s ohledem na napětí. Nabíjení Li-xxx (stejně jako třeba Pb) je naprosto jednoduché a pro HW nabíječky naprosto bezproblémové. Nabíjení NiCd je proti tomu vyšší dívčí a ne každý výrobce to má zmáknuté. Pak použije pevně nastavený proud (předpokládám, že to tak má absolutní většina dnešních nabíječek) Většina lidí, kteří na NiCd nadávají si je sami velmi důsledně likvidují nevhodným nabíjením a používáním.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: ned 25.12.2016 11:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Aha, tak to potom bude to omezování proudu. Já se v tom zatím moc nevyznám.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: ned 25.12.2016 15:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
To "nofra" Díval jsem se na tento graf. "Poznámka: 10 let staré baterky z elektrokola" Možná špatně, když jsem tam neviděl teplotu. V DALŠÍM TO BUDE O NABÍJENÍ NiCd (NiMH jiný udržovací proud a jiná velikost mínus_(nula)_delta_U a jeho závislost na teplotě). Automatické nastavování nabíjecího proudu (včetně úpravy v průběhu nabíjení) = vím že existuje. Tuším, že se provádí dle "kapacity a tvrdosti accu" tedy podle měřeného vnitřního odporu. Ten ovšem v průběhu nabíjení klesá, jak procentem nabití, tak zahříváním nabíjených článků. Pokud nabíječka umí jen režimy PEVNĚ NASTAVENÝ PROUD nebo AUTOMATICKY NASTAVOVANÝ PROUD, tak v té automatice velmi často končí na maximálně možném proudu dané nabíječky. Pak jsou ještě nabíječky "CHYTRÉ (PŘECHYTRALÉ)" používající něco jako CHARGER MANAGER. V úvodní fázi (někdy i několika časovými úseky s různými proudy) se snaží zjisti zda se accu chová dle nějakého známého modelu. Tedy zda je nabíjení schopen=OK (a s jakými parametry)nebo zda je vadný. Pokud je konstatováno je OK. (Ty co nejsou OK se některé pokusí, menším proudem, do stavu OK uvést.) Následuje několika stupňové nabíjení s přechody mezi stupni dle odhadovaného/měřeného procenta nabití. Za prvním stupněm RYCHLÝ=FAST je několik různých stupňů, jejichž cílem je šetrně srovnat případné rozdíly mezi články a dostat je na úroveň PLNĚ NABITO. Poslední stupeň je UDRŽOVACÍ = TRICKLE CHARGE. - ŽÁDNÝ ACCU NENÍ PERPETUUM MOBILE. = REVERZNÍHO PROCESU NABÍJENÍ/VYBÍJENÍ SE MŮŽE ÚČASTNIT POUZE TAKOVÉ MNOŽSTVÍ LÁTEK, KTERÉ ACCU OBSAHUJE, A KTERÉ JSOU V POTŘEBNÉ OBLASTI. - Energie získaná vybíjením je vždy menší než ta, co tam byla nabíjením vložena (ne nutně tím posledním). =Úprava 01 " ... a dostat je na úroveň PLNĚ NABITO..." a taky srovnat kapacity článků, aby rozdíly byly co nejmenší.
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: ned 25.12.2016 17:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
guchar píše: ... Automatické nastavování nabíjecího proudu (včetně úpravy v průběhu nabíjení) = vím že existuje. Tuším, že se provádí dle "kapacity a tvrdosti accu" tedy podle měřeného vnitřního odporu. Ten ovšem v průběhu nabíjení klesá, jak procentem nabití, tak zahříváním nabíjených článků. Pokud nabíječka umí jen režimy PEVNĚ NASTAVENÝ PROUD nebo AUTOMATICKY NASTAVOVANÝ PROUD, tak v té automatice velmi často končí na maximálně možném proudu dané nabíječky. Pak jsou ještě nabíječky "CHYTRÉ (PŘECHYTRALÉ)" používající něco jako CHARGER MANAGER..... Viem že novfra pozná ešte aj ďalšiu metódu určenia správneho prúdu pre NiCd.. Ide o to že ak baterka nedokáže ukladať nabíjací prúd, vzniká čímsi ako elektrolýzou na jej elektródach čosi ako bublinky, ktoré ale v krátkom čase po prerušení prúdu zmiznú - dá sa to merať a dá sa tak hodne presne určiť najvyšší správny prúd nabíjania. Najlacnejšia nabíjačka ktorá podľa mňa toto používala, bola MGM AQC-0?, a bol tam napríklad jasný rozdiel medzi prvým nabíjaním a ďalšími za ten letový deň (po rozhýbaní,nie je to o teplote). Dnes už nabíjače disponujú dostatočnmi prúdmi aby to mohli využiť.. Napriek tomu, si myslím že ak budú na trhu baterky s vlastnosťami A123, stanú sa NiCd baterky minulosťou a zaplatiť pri kúpe nabíjača cenu za know-how o nabíjaní NiCd by som už nepovažoval za efektívne. Príklad nabíjania - pri N-500AR (500mAh "súdky") - baterka zostane vlažná, a aj o to (a o postupný nárast na začiatku) v princípe ide lebo ak sa na začiatku zbytočne zohreje, musela by sa nabíjať pomalšie a trvalo by to dlhšie. http://www.topgun.sk/downloads/Jozo/960 ... _cycle.png
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: ned 25.12.2016 18:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
guchar píše: To "nofra" Díval jsem se na tento graf. "Poznámka: 10 let staré baterky z elektrokola" Možná špatně, když jsem tam neviděl teplotu. Teplotu u této nabíječky neuvidíš, neumí ji snímat a reagovat na ni, protože to není potřeba. guchar píše: Pokud nabíječka umí jen režimy PEVNĚ NASTAVENÝ PROUD nebo AUTOMATICKY NASTAVOVANÝ PROUD, tak v té automatice velmi často končí na maximálně možném proudu dané nabíječky. Ano, tak to často bývá a dodávám že s přijatelnou teplotou. Navíc na max, proud se nabíjení dostane až když jsou akumulátory ve stavu tu energii pojmout. Někdy za minutu, někdy za deset, někdy vůbec. A může se jednat o jednu a tu samou baterku. A ještě dodám, že měření vnitřního odporu se skutečně nekoná. Na tuto metodu nabíjení měl Schulze několik patentů, dá se dohledat. A ještě poslední připomínku. Žádné udržovací nabíjení, nebo podobné ptákoviny u těchto nabíječek nehledej. Jsou zbytečné a svým způsobem i nevhodné.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: ned 25.12.2016 18:17 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
coro píše: Viem že novfra pozná ešte aj ďalšiu metódu určenia správneho prúdu pre NiCd.. Ide o to že ak baterka nedokáže ukladať nabíjací prúd, vzniká čímsi ako elektrolýzou na jej elektródach čosi ako bublinky, ktoré ale v krátkom čase po prerušení prúdu zmiznú - dá sa to merať a dá sa tak hodne presne určiť najvyšší správny prúd nabíjania. Najlacnejšia nabíjačka ktorá podľa mňa toto používala, bola MGM AQC-0?, a bol tam napríklad jasný rozdiel medzi prvým nabíjaním a ďalšími za ten letový deň (po rozhýbaní,nie je to o teplote).
Podobně funguje TEMA. MGM ACQ jsem nikdy neměl, nemohu soudit. Schulze v prvních verzích SW byly z mého pohledu lepší, byly tvrdší na baterky a později s novějšími verzemi SW "ubral" a tak se dal nabíjet i nekvalitní šrot, ale kvalitní baterka už byla trošku "šizená".
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: ned 25.12.2016 23:18 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
macil píše: A to sa stále bavíte o náhrade pôvodných akumulátorov do akuvŕtačky za 600,-kč? Pokud se jedná o 12V, tak ano Teď se to sice malinko zvrhlo, protože vylézá na světlo, že nabíjení modelářskou nabíječkou ještě nemusí znamenat dobré nabíjení.
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: ned 25.12.2016 23:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
macil píše: A to sa stále bavíte o náhrade pôvodných akumulátorov do akuvŕtačky za 600,-kč? Myslím že vrtačka čo mám ja, stála tak 300 korun(bolo to príliš dávno už nepamätám, úplne akože lacný šmejd) Cena s 2 sadami 18V bateriek, naivne som si myslel že baterky sa mi zídu (2x 18V SC NiCd) a vrtačku aj keď vyhodím. - ale opak sa stal, 36V "BYD" bateriek išlo do zberu za pár týždňov ak nie priamo dní, ale vrtačka je úplne perfektná dodnes. Je v nej 10x N-1700SCR pozostalých spred asi 8 až 10 rokov po nejakom modeli, a vymenený fet v ovládaní, neviem či v nej dokonca neskončil nejaký MIG 500 či koľko (nejaký som kúpil, nie lacno, a bol mi nanič - možno je tam..) takže sa nedá povedať že to bolo úplne bez problémov a zadarmo, ale teda slúži mi výrazne "nad pomery" a inú by som ani nechcel. Takže, či za 600 či za viac či menej, bez "šťavy" v baterke sa to točiť nebude.. a ja som si osobne zvykol, že cena trhová mi o úžitnej hodnote často až tak moc nevypovie. Napriek tomu, NiCd už kupovať neplánujem - v tom s novfra asi nesúhlasím. Ale len preto že sú podľa mňa fakt drahé ( a to preto lebo A123 som kupoval po cca 9 dolárov/ks a štartujem nimi susedom v zime autá, už aj túto zimu 3x). Ale súhlasím s ním úplne v tom, že keby som nemal na výber 3 dobré nabíjačky na nikláky, asi ani tie Sanyá by som už dnes funkčné nemal.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 54 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|