Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

sob 08.09.2018 11:39

Standa Stuchlý píše:pozor na pojmy. Šířka trámce u sklopky nemění stoupání vrtule, jen její velikost, šířku. Stoupání je něco jiného.

Opravdu? Když se podíváš na list vrtule zboku, tak u kořene má jakoby větší úhel náběhu než u špičky, kde je skoro vodorovný. řekl bych, že ten úhel náběhu pro dané stoupání vrtule bude záviset jen na vzdálenosti od osy otáčení (nepočítám vychytávky typu speciální tvar konce listu kvůli menšímu hluku nebo co). Takže když tentýž list posuneš třeba o palec dál od osy, dostaneš podle mě vyšší stoupání vrtule. A to o kolik je vyšší nebude konstantní přes celý list, ale rozdíl bude výraznější u kořene než u špičky.

Sem se díval na tvůj motor. Na 3S by byla lepší vrtule 7/6 AE na trámci 35mm. Tah něco přez 400g a rychlost okolo 111km/hod. odběr proudu kolem 10,5A.

Já jsem před časem zapojil wattmetr a zkusil s pevnou 7x6E změřit proud - na 3S jsem se pohyboval okolo 22 A. Ta sklopná je o tolik míň účinná, že ti vychází 10.5 A?

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

sob 08.09.2018 13:23

Standa Stuchlý píše:pozor na pojmy. ...

No právě. Úhel je je funkcí poloměru. Matika.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

sob 08.09.2018 22:12

Anyway, sklopná vrtule na deskovém samokřídle.

Koupil jsem sklopku 9x6, šířka kužele 36 mm. Ve srovnání s tou maličkou kleštinou a lehoučkou pevnou vrtulí je to teda kus hmoty, ale tak vyzkoušel jsem to. Podstatné netriviální zjištění: deskové samokřídlo je fakt hodně citlivé na těžiště - rozdíl milimetru je docela znát. No a sklopná vrtule vlastně posunuje těžiště - v otevřeném stavu je těžiště o dost jinak než ve sklopeném. Takže je potřeba seřídit těžiště na sklopený stav, ale pak v otevřeném už letadlo má tendenci se sklápět dolů, pod motorem musím mírně tahat za výškovku.

Aerodynamický efekt je ovšem značný. Mám v letadle tlakoměr/výškoměr, tak jsem zkusil nastoupat a změřit, za jak dlouho doplachtím na zem. S pevnou zabržděnou vrtulí 7x6 mi vycházelo opadání na 1.6 m/s, s tou sklopnou jsem se dostal i na 1.0 m/s (což zhruba odpovídá tomu, co jsem naměřil na Sky Surferovi.

Občas jsem ale taky zaznamenal různé gyroskopické jevy při rozběhu - někdy se asi neotevřely oba listy úplně stejně, a s letadlem to jakoby cuklo kolem osy letu na některou stranu.

Nepozoroval jsem, že by sklopná 9x6 byla nějak podstatně účinnější nebo silnější než pevná 7x6.

Sekání vrtule do trupu jsem nezaznamenal.

Tož tak, snad to někomu pomůže.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

sob 08.09.2018 22:28

Velikost úhlu stoupání určuje, o kolik se list posune kupředu při jedné otáčce. A je úplně jedno, jestli je na trámci 42mm nebo jeden metr. Podle tvého tvrzení by vrtulník nemohl stát na zemi s rotující vrtulí, která má v tu dobu nastaven úhel listů do 0 stupňů. Ale nebudu Tě přesvědčovat o tvé pravdě. Je mi to fuk.

Jen tak pro doplnění. Hodnotit modelářskou vrtuli pouhým pohledem z boku je opravdu odvaha. Ale třeba jsi génius a pouhým pohledem dokážeš řešit to, co je pro odborníky docela věda.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

sob 08.09.2018 22:45

Standa Stuchlý píše:Velikost úhlu stoupání určuje, o kolik se list posune kupředu při jedné otáčce. A je úplně jedno, jestli je na trámci 42mm nebo jeden metr.


Takže to, že list vrtule má jiný úhel náběhu u kořene a jiný u konce listu se teda dělá proč? Když podle tebe by ten úhel pro dané stoupání měl být po celé délce listu stejný, a tedy nejlíp by podle tebe letěl plochý list helikoptéry, jen by se natočil o příslušný úhel. Nějak se mi to nezdá.

Příklad: chci za jednu otáčku urazit 10 cm. Jak se bude chovat místo na vrtuli třeba 5 cm od osy? No představ si obdélník o rozměrech 2.π.5 cm krát 10 cm, stočený do ruličky vysoké 10 cm. Ten bod na vrtuli za jednu otáčku vykreslí úhlopříčku tohoto obdélníku, která vede pod nějakým úhlem od základny. A teď si představ co udělá místo na vrtuli vzdálené metr od osy. To bude úhlopříčka obdélníku 2.π metrů x 10 cm, a ta bude mít proti základně samozřejmě daleko menší úhel než ta předchozí.

Standa Stuchlý píše:Podle tvého tvrzení by vrtulník nemohl stát na zemi s rotující vrtulí, která má v tu dobu nastaven úhel listů do 0 stupňů.


Kde přesně tohle tvrdím? List rotoru vrtulníku je odlišný od listu vrtule letadla právě v tom, že má stejný úhel náběhu po celé délce, není zkroucený jako ta vrtule letadla. Takže při nějakém pevném nastavení _nemá_ stejné stoupání podél celé délky listu.

Standa Stuchlý píše:Jen tak pro doplnění. Hodnotit modelářskou vrtuli pouhým pohledem z boku je opravdu odvaha. Ale třeba jsi génius a pouhým pohledem dokážeš řešit to, co je pro odborníky docela věda.


Kde co hodnotím? A osobní útoky si nech laskavě od cesty. Děkuji za pochopení.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

sob 08.09.2018 23:25

Velikost vrtule a stoupání vrtule, nelze zaměňovat. Šířka trámce se připočítává k velikosti vrtule, ne k úhlu stoupání.

Podívej se třeba na Drive Calculátor, na co má vliv velikost vrtule, její stoupání a velikost trámce. Napsal bych víc, ale mohl by si to zase brát jako osobní útok a to jsem neměl a nemám ani teď v úmyslu.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

ned 09.09.2018 0:24

Doporučím vzít obyčejnou pevnou vrtuli, v půlce ji přeříznout a ty půlky vzdalovat od sebe...

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

ned 09.09.2018 9:35

@jyrry: ano, přesně tak.

Standa Stuchlý píše:Velikost vrtule a stoupání vrtule, nelze zaměňovat. Šířka trámce se připočítává k velikosti vrtule, ne k úhlu stoupání.


No však já to nezaměňuju, ani nikam nepřipočítávám. Já tvrdím, že změnou šířky trámce se samozřejmě změní průměr vrtule (poměrně jednoduše, přičtením rozdílu velikosti trámců), ale taky se mírně zvětší stoupání (tady už složitějším způsobem, závislým jak na tom původním stoupání, tak i na tom, jestli je vrtule navržená s konstantním stoupáním po většině délky listu, nebo nějak jinak (placatý list helikoptéry). Navíc ta změna nebude po celé délce listu konstantní.

Ještě se musím omluvit za terminologickou nepřesnost, na kterou mě upozornil veka1 - nejde tady samozřejmě o úhel náběhu, ten záleží na tom, v jakém vzduchu se ta vrtule momentálně pohybuje. Díky.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

ned 09.09.2018 9:40

Možná toto něco vysvětlí.

https://www.airspace.cz/akademie_letect ... -vrtulich/

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

ned 09.09.2018 13:22

Standa Stuchlý píše:Možná toto něco vysvětlí.

No právě. Ten obrázek říká že to není tak jak to popisuješ.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

ned 09.09.2018 23:43

jyrry píše:No právě. Ten obrázek říká že to není tak jak to popisuješ.


no právě. Ta věta tam mi dává za pravdu. :roll: blbý, co?

hele, na počátku jsem psal, že rozměr ( velikost, délka, šířka, říkejte si tomu každý jak chcete) a stoupání vrtule jsou pojmy, které se nedají zaměňovat. X / X = velikost / stoupání vrtule. K prvnímu X se případně připočítává i trámec, pokud jde o sklopku.

Léty ověřená, a nejen léty, praxe mi říká, že pokud chci, aby měl pohon tah a nepotřebuji rychlost modelu, dám větší vrtuli s menším stoupáním. A pokud chci rychlost modelu a nepotřebuji tolik tah pohonu, dám menší vrtuli s větším stoupáním.

Tvar vrtule a proč takový je, mne jako laika nezajímá na to jsou jiní machři, kteří se tímto problémem živí. Já ne.

Za tím co jsem napsal si stojím a je mi jedno, na jaký obrázek se kdo zrovna dívá a tvrdí, že pravdu nemám.
Pokud by bylo i toto málo, klidně sem dám dva obrázky z Drive Calculátoru, kde se každý může podívat na souvislosti. Dnes se mi již nechce. Nemám problém si kdykoli přímo otestovat pohon s libovolnou vrtulí, tak vím o čem píšu.

Už mne nebaví slovíčkaření, proto s tímto tématem končím.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

pon 10.09.2018 8:22

Já myslím že o tom jaký vliv na pohon má průměr vrtule a jaký má stoupání se tady nebavíme a nebavili jsme se. To je asi většině z nás jasné. I to že tyhle dvě věci se nedají zaměňovat. Bojuješ se slaměným panákem. Podívej se o pár stránek zpátky, na jaký příspěvek jsi původně reagoval:
YenyaKas píše:No, mě hlavně zaujalo, že u těch listů jsem na první pohled neviděl nic takového, že by byly určené pro ten trámec 35 mm. Jakože když to dám na jinou rozteč/průměr, bude ta vrtule z těch samých listů mít jiný průměr a asi i o trochu jiné stoupání.
kope píše:Asi bys někde našel, pro jakou rozteč trámce jsou ty listy počítané (kdysi jsem na tu informaci narazil, ale kde to už fakt nevím). Jasně, s jiným trámcem se ty hodnoty trochu změní.
Standa Stuchlý píše:pozor na pojmy. Šířka trámce u sklopky nemění stoupání vrtule, jen její velikost, šířku. Stoupání je něco jiného.

A celá následná diskuse - jak ji chápu já - je o tom, že toto tvoje tvrzení není pravda. Tvrdím, že když vezmeš tytéž listy a dáš je na jinak široký trámec, změní se kromě průměru i stoupání. Důvody jsou výše, anebo taky v článku, který odkazuješ. Například tahle věta:
Jaroslav Lněnička píše:Profily se podél listů vrtule plynule mění. Blízko středu mají, především z pevnostních důvodů, dost značné tloušťky a značné úhly nastavení. Ve středu otáčení by měl mít její profil úhel nastavení rovný 90 stupňům.

Pokud bys měl pravdu, mohl by při změně šířky trámce z nulové (pevná vrtule) na nenulový být třeba 5 cm od středu ten "úhel nastavení rovný 90 stupňům". Což jak jistě uznáš, je nesmysl. Možná bude problém v tomto:
Standa Stuchlý píše:Tvar vrtule a proč takový je, mne jako laika nezajímá na to jsou jiní machři, kteří se tímto problémem živí. Já ne.

Ani já do detailů nerozumím tvarům vrtule, ale troufnu si tvrdit, že aspoň vím, proč má vrtule u kořene listů větší úhel nastavení než u špičky, a jak tento úhel závisí na stoupání vrtule. Samozřejmě že pokud tohle nevíš a nezajímá tě to, pak ani nepochopíš, proč je tvoje zvýrazněné tvrzení výše nepravdivé.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

pon 10.09.2018 10:08

[quote="YenyaKas"]"Standa Stuchlý"]pozor na pojmy. Šířka trámce u sklopky nemění stoupání vrtule,.........

přečti si to pořádně, pak se vyjadřuj. Takovou blbost jsem nikde nenapsal. A jen tak pod čarou. Proč má vrtule tvar takový a takový vím, jen je zbytečné se tím tady zabývat. Nic na významu pojmů velikost/stoupání to nemění.
Naposledy upravil Standa Stuchlý dne pon 10.09.2018 10:12, celkově upraveno 1

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

pon 10.09.2018 10:12

Standa Stuchlý píše:Takovou blbost jsem nikde nenapsal.


Tady, prosím: viewtopic.php?p=1422145#p1422145

Ale tak je dobře, že jsme si vyjasnili, že je to skutečně blbost.

Re: Profilové (samo)křídlo z XPS desky

pon 10.09.2018 10:15

" Šířka trámce u sklopky nemění stoupání vrtule " .... přečti si znovu, co jsem napsal a pomalu. Třeba to psané pochopíš.

viewtopic.php?p=1422145#p1422145
Odeslat odpověď