Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 4:40

Ano, určitě to půjde dodělat. Ovšem když si představím tu pracnost, to by bylo lepší postavit celé nové křídlo, už jen odbroušení části žeber tak, aby to šlo jen o tloušťku potahu a to ještě u všech stejně (nová výroba třeba rašplovou interpolací zajistí přesnost mnohem lépe). A jak už bylo řečeno, jestli je to podle ověřeného plánku a nejsou k tomu negativní recenze, asi bych to neřešil.

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 4:53

Je také možné v přední části doplnit "čtvrtžebra" - viz např https://www.topmodelcz.cz/index.php?&de ... &id=106448

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 5:39

Hlavně autor vůbec neřekl, jaké to křídlo vlastně je, jeho velikost, určení modelu, případně doplnil fotkou. Pak můžeme polemizovat o efektivitě takového zásahu.

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 8:43

Model je vlastní konstrukce (podobný modelům jak psal DAF)...proveseni potahu vůči zebrum je min. 3mm..tuhý potah (balsa 1mm) jsem zapustil mezi zebra krásně je to kopíruje...na spodní straně jsem tuhý potah nedával tam není proveseni potahu temer zadne

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 9:09

Zjevně jsi už potah předělal. Jak jsem psal, ve většině případů to ničemu nevadí. U modelů, jaké jsou na fotce - oba rozpětí cca 900 mm), bych to nejspíš neřešil. Mimochodem i na tom žluto modrém je v zadní části mírné prohnutí.
Důvod prohnutí je jasný, vypneš potah, a to vlastně ve všech směrech. Po rozpětí by to i rovné bylo. Ovšem ve směru profilu (a tím i letu) se to šponuje na nejkratší rozměr, tím se to prohýbá, stáhne to trochu i směr po rozpětí.
Před časem jsem četl v RC Revue o jednom dnes už historickém modelu. Prohnutí potahu vytvořilo "vlastní" jiný profil, který ale měl pozitivní vliv na letové vlastnosti. Nové křídlo s tuhým potahem a křídlo s jiným profilem už takové vlastnosti nemělo.

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 11:21

To jsem přece tady už dvakrát napsal, že to vliv mít bude, ale nido neví zda negativní nebo i pozitivní. :wink:

Je to podobné, jako když se to tady už řešilo, že někdo potáhl hladkým potahem malý EPP-bublinolet a pak se divil, že to lítá mnohem hůř než předtím. Pokud si odmyslíme vliv určitého nevyhnutelného nárůstu hmotnosti, tak dojde především k vyhlazení povrchu a tím změnu typu proudění, ovšem u rozměru profilu a rychlosti obtékání kde je už Re (Reynoldsovo číslo) natolik nízké, že se nelze spolehnout na stabilitu laminárního proudění. Původní drsný povrch bublinek však působil něco jako turbulátor, tedy produkoval přilehlé definované turbulentní proudění a proto to létalo lépe.

Jenže to všechno platit může a nemusí. A na dálku to posoudit nedovedeme, když ani nevidíme jak vypadá ten model. :roll:

Re: Prověšení potahu kridla

čtv 17.05.2018 11:38

Ano, máš pravdu, ale opakování matka moudrosti :lol: . Jinak tu historku s profilem, prohnutím potahu a změnou letových vlastností, jsem dával jen jako příklad možné, nikoli nutné změny a spíše pro pobavení, než že to tak bude vždy. Změna může být i negativní, jasně. A o drsnosti povrchu potahu už zde byla opakovaně také řeč. U malých modelů je vhodné mít něco drsnějšího - Vlies, Modeláž apod. Hladké folie jsou vhodné pro větší a velké modely.

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 6:31

Zde křídlo... Rozpětí je 1000mm... Hornoplosnik...
Přílohy
DSC_0225.JPG

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 7:40

Určitě se zlepší tvar profilu. Když si vyhledáš na Outerzonu plánky mnou nafocených modelů (Q-Tee a RC Basic trainer). Oba modely mají v originále jen jeden nosník, nastojato. Já dal u Q-Tee dva nosníky 7x3 za sebou, u Basic trainera dva nosníky 5x3 nad sebe, bez stojiny, a tuhý potah přední části až po nosník (je v místě největší tloušťky profilu). Q-Tee má navíc poměrně nízký profil. Model je schopen udělat z rovného letu looping, opakovaně. Křídlo drží. U trainera je křídlo samozřejmě díky konstrukci tužší. V nejbližších dnech kluci na kroužku dokončí dalších 5 modelů Q-Tee, tak uvidíme, jak to bude létat jim. Nepředpokládám, že budou mít problém s křídlem, ty budou mít v jiné oblasti létání.

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 10:14

To je totiž tak, že čím je model menší, tím je relativně pevnější a odolnější. 8)

Ono to platí obecně.

Hmyz padne z výšky sto až tisícnásobně převyšující jeho rozměry a nic se mu nestane. Blecha snese přetížení stovek g. 8O Ale člověk se může zabít i pádem z 2-metrové výšky (tedy výšky jeho těla) a z dvacetimetrové (cca 10-násobku) se zabije téměř určitě. :cry: Zatím co i malý savec, myška, když skočí z půmetrového schodu, tak běží dál a ani nevypadá otřeseně. :D

Malý model když skrtne o zem, tak se nestane buď nic, nebo se to opraví na placu. Nejmenším nedělá problém ani tzv. "mlynské kolo" při přistání bez jakéhokoli poškození. Po čumákovce je takový malý model většinou stále opravitelný. Za letu vydrží obrovská přetížení, která by jakýkoli živý tvor vevnitř nepřežil. :roll:
Ale už obři model - tam při škrtnutí o zem už budou škody nezanedbatelné a čumákovka ho rozloží na neopravitelnou horu třísek. :cry:
No a když vezmeme velká dopravní letadla, tak tam jakýkoli nestandartní kontakt se zemí prakticky znamená úplnou katastrofu. :cry: Jejich drak je stavěn jen na standartní let nebo jisté kritické stavy, ale míra jeho pevnosti není volena na takové násobky přetížení, jaké snese většina i těch nejsubtilnějších malých modelů. Krom toho je to i zbytečné, protože většina lidí na něm už při 5g začne ztrácet vědomí a při vyšších jim už jde o život. :o Kdybychom celou konstrukci jejich draku zmenšili stejným měrítkem, tak i nejtenčí alobal byl jako potah příliš tlustý. Tudíž i ty jejich obří makety jsou v podstate mnohen robustnější konstrukce než originály. A čím je model menší, tím je robustnější.

Takže proto zřejmě např ani pan Fara si při konstrukcu svých metrových modelů nelámal hlavu s tuhými potahy, stojinami mezi nosníky, uzavřenými torzními skříněmi a pod. - ty malé modely byly dostatečně pevné i bez toho. Já jsem to sice několikrát podrobil mírné kritice, že bych mnohé konstrukce navrhl lepší, pevnější, ale ono to nejspíš nebylo potřeba a hledisko menší hmotnosti bylo pro úspěšné létání s nimi důležitejší než přehnaná pevnost. :wink:
Ale už od rozpětí cca >1,2 m se tyto věci řešit musí a nad 1,6m je dobré už ty konstrukční komponenty i pevnostně přepočítat. Samozřejmě to neplatí o špičkových závodních modelech, kde se musí vše propočítat i u mnohem menšího modelu.

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 19:37

Modely p.Fary také nebyly (pokud vím) určeny pro divokou akrobacii s přebytkem výkonu.
Šlo většinou o jednokanály, případně pak o modely zvládající klasickou (katolickou) akrobacii.

Občas si říkám při pohledu na některé piloty - dejte mu "Qébéčko s jednapětkou" a uvidíme jak zavisí ;-)

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 20:10

S ohledem na tehdejší úroveň RC techniky v podstatě ani nic jiného kreslit nemohl. Také měl určitá svá technická řešení, která se dala v obdobných modelech dalo najít. Mimochodem jindy zas používal dost náročná řešení. Mnoho jeho konstrukcí by se dalo zjednodušit - Fénix, Centaur, ale také Vipan, Piper PA -15 Vagabond a tak by se dalo pokračovat. Fara byl do věci víc než zapálený a byl jedním z mála, kteří byli ochotni kreslit. Jestli jsem se spletl v nějakém názvu plánu, tak "sory vole eror jako!"

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 21:04

Netvrdím, že mohl nebo měl důvod navrhovat jiná řešení.
Nebyl důvod.
Ti starší ví, jak to bylo s RC soupravami (ne)dostupností, spolehlivostí, jedním pásmem, přesunem serv z modelu do modelu a nakonec i s létáním - přece jen se létalo jinak než je dnes až asi příliš často prezentováno (kdo nevisí jako by nebyl :-( ....).
Byla to jen reakce na to jak co kreslil.
Pohodové, létavé polomakety pro běžné modeláře, kteří se nemuseli trápit s vlastním, špatně navrženým modelem a v podstatě měli jistotu, že to poletí a dobře.
Přestože postavil sám daleko méně modelů než nakreslil (měl další stavěče), o létavosti modelů jeho "školy" se dodnes nepochybuje.
I Zdeněk Raška nepostavil vše, neměl by na to reálně čas - už je to číslo (897?) co uvedl v názvu své knížky je úctyhodné (mám ji doma s věnováním ;-) ).
To že kreslí i pro druhé je obrovské plus!

Re: Prověšení potahu kridla

pát 18.05.2018 21:32

No, když se podívám třeba na přední podvozkovou nohu modelu Centaur http://eshop.rcrevue.cz/1816-thickbox_d ... r-052s.jpg, tu dělat doma tak, aby fakt byla k něčemu, to je zážitek, to není nic jednoduchého. Ale popravdě, něco jsem od něj stavěl a fungovalo to. A že by některé konstrukce bylo možno zjednodušit, to je také pravda. Na vrtuli viset neumím, nemám na to ani žádný vhodný model, ani se k tomu nechystám. Kus práce na poli modelů ale udělal! O tom žádná.
Odeslat odpověď