To je totiž tak, že čím je model menší, tím je relativně pevnější a odolnější.
Ono to platí obecně.
Hmyz padne z výšky sto až tisícnásobně převyšující jeho rozměry a nic se mu nestane. Blecha snese přetížení stovek g.
Ale člověk se může zabít i pádem z 2-metrové výšky (tedy výšky jeho těla) a z dvacetimetrové (cca 10-násobku) se zabije téměř určitě.
Zatím co i malý savec, myška, když skočí z půmetrového schodu, tak běží dál a ani nevypadá otřeseně.
Malý model když skrtne o zem, tak se nestane buď nic, nebo se to opraví na placu. Nejmenším nedělá problém ani tzv. "mlynské kolo" při přistání bez jakéhokoli poškození. Po čumákovce je takový malý model většinou stále opravitelný. Za letu vydrží obrovská přetížení, která by jakýkoli živý tvor vevnitř nepřežil.
Ale už obři model - tam při škrtnutí o zem už budou škody nezanedbatelné a čumákovka ho rozloží na neopravitelnou horu třísek.
No a když vezmeme velká dopravní letadla, tak tam jakýkoli nestandartní kontakt se zemí prakticky znamená úplnou katastrofu.
Jejich drak je stavěn jen na standartní let nebo jisté kritické stavy, ale míra jeho pevnosti není volena na takové násobky přetížení, jaké snese většina i těch nejsubtilnějších malých modelů. Krom toho je to i zbytečné, protože většina lidí na něm už při 5g začne ztrácet vědomí a při vyšších jim už jde o život.
Kdybychom celou konstrukci jejich draku zmenšili stejným měrítkem, tak i nejtenčí alobal byl jako potah příliš tlustý. Tudíž i ty jejich obří makety jsou v podstate mnohen robustnější konstrukce než originály. A čím je model menší, tím je robustnější.
Takže proto zřejmě např ani pan Fara si při konstrukcu svých metrových modelů nelámal hlavu s tuhými potahy, stojinami mezi nosníky, uzavřenými torzními skříněmi a pod. - ty malé modely byly dostatečně pevné i bez toho. Já jsem to sice několikrát podrobil mírné kritice, že bych mnohé konstrukce navrhl lepší, pevnější, ale ono to nejspíš nebylo potřeba a hledisko menší hmotnosti bylo pro úspěšné létání s nimi důležitejší než přehnaná pevnost.
Ale už od rozpětí cca >1,2 m se tyto věci řešit musí a nad 1,6m je dobré už ty konstrukční komponenty i pevnostně přepočítat. Samozřejmě to neplatí o špičkových závodních modelech, kde se musí vše propočítat i u mnohem menšího modelu.