Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: čtv 20.09.2018 20:01 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2618
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
YenyaKas píše:

Ahoj,

tohle asi není na co se ptáš, nicméně PLA jde vyhlazovat stejným způsobem jako ABS - pobytem v acetonových výparech. Jestli je to použitelné i pro model letadla, to nevím - z PLA netisknu, jen jsem kolegovi takto jeden výtisk čehosi z PLA vyhlazoval.


promiň , ale dezinformace tady šířit asi není to pravý ořechový . PLA se v acetonu nerozpouští , takže ani nelze vyhlazovat .
A i kdyby to bylo z ABS, nebo ASA , který vyhlazovat jde, nikdy bych nedoporučil vyhlazovat objekt o jednom perimetru . To můžu rovnou vyhodit a ušetřím aceton :wink: .

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: čtv 20.09.2018 20:09 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2618
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Celeron píše:
mám zkušenost, že z PLA se dají tisknout povrchy podstatně lepší než z ABS či PET-G.

Konkrétně s tímhle bych nesouhlasil . Pokud se ti nedaří povrchy z těchto materiálů, je to o nastavení teplot. Ano , je jednodušší nastavit PLA na pěkný povrch .
Moje zkušenost je u ABS a ASA teploty zvyšovat proti doporučeným a u Petu spíš snížit . Taky bude záležet na barvě a výrobci .

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: čtv 20.09.2018 20:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5386
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
jenze lepsi povrch ma vetsinou horsi adhezy vrstev. Takze ja tisknu veci do modelu ale i modely na vyssi teploty. Na krasu to neleti a lepsi trochu matovejsi povrch nez rozchod vrstev ve vzduchu. Myslim hlavne PLA a PET. Proste tam kde se jde dolu

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pát 21.09.2018 15:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 758
Bydliště: Brno
dudaj píše:
promiň , ale dezinformace tady šířit asi není to pravý ořechový . PLA se v acetonu nerozpouští , takže ani nelze vyhlazovat


To jsem si taky myslel, ale není tomu tak. Stačí si do Youtube zadat vyhledávání něčeho ve stylu "PLA acetone", například:



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Okolo 1:00 je vidět jak ten výtisk vytahuje z acetonu a skutečně je to naleptané - nalepilo se mu to na rukavici.

Jak říkám, já z PLA netisknu, zkoušel jsem to na jednom výtisku který si kolega nechal někde komerčně tisknout z PLA. Vyhlazuje to teda znatelně méně než ABS, musel jsem použít delší časy a nedosáhl jsem úplně hladkého lesklého povrchu jako u ABS, ale rozdíl proti původnímu stavu tam vidět byl a to naleptávání taky - když jsem výtisk vytáhl z těch par, tak se lepil na ruky. Samozřejmě to nemuselo být tím PLA samotným, ale nějakou interakcí třeba s plnivem nebo pigmentem.

Každopádně můžu jednoznačně říct, že výtisk z PLA k acetonovým parám rozhodně není netečný.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pát 21.09.2018 15:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 758
Bydliště: Brno
dudaj píše:
A i kdyby to bylo z ABS, nebo ASA , který vyhlazovat jde, nikdy bych nedoporučil vyhlazovat objekt o jednom perimetru . To můžu rovnou vyhodit a ušetřím aceton :wink: .

Tady prosím:
Příloha:
spiral-vase.jpg
spiral-vase.jpg [ 31.87 KiB | Zobrazeno 775 krát ]

Toto je jeden z prvních mých výtisků. Je to jeden perimetr - jak dno tak i stěny, tisknuté jako spirálová váza. 3mm ABS tuším od FormFutura, vrstva 0.25 mm, tryska 0.4 mm. Vyhlazeno v acetonových parách.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pát 21.09.2018 19:55 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2618
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
YenyaKas - jsme zase ale u klasického problému . Ty tomu říkáš vyhlazený . A já když se řekne vyhlazený mám jaksi odlišnou představu .


Přílohy:
IMG_20180921_205434.jpg
IMG_20180921_205434.jpg [ 44.29 KiB | Zobrazeno 778 krát ]

_________________
www.3dfrezovani.cz
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pát 21.09.2018 20:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1228
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
A jak to vychází s tím vyhlazením ASA acetonem? Já to pro lenost pořád nevyzkoušel.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pát 21.09.2018 20:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 758
Bydliště: Brno
dudaj píše:
YenyaKas - jsme zase ale u klasického problému . Ty tomu říkáš vyhlazený . A já když se řekne vyhlazený mám jaksi odlišnou představu .

Tvoje věc, tvůj názor.

Ono je to vyhlazené jen zvenku. A je to vyhlazené víc než je hrubý tisk, s návazným lepším propojením vrstev. Samozřejmě jednoperimetrový tisk je třeba vyhlazovat s mírou.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: sob 22.09.2018 13:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1349
Bydliště: Letovice,ČR
Já šel obrácenou cestou. Rozpustil jsem zbytky v acetonu a tou řídkou kašičkou to dvakrát natřel. Potom jsem to přetřel jen acetonem. Pravda. Nepotřeboval jsem lesk :wink: .
Příloha:
P1040407.JPG
P1040407.JPG [ 54.45 KiB | Zobrazeno 670 krát ]

Příloha:
P1040408.JPG
P1040408.JPG [ 73.32 KiB | Zobrazeno 670 krát ]


Vrstvy jsou asi tři. A výsledkem jsou krásný vejfuky kterejma je odváděnej vzduch. :mrgreen:

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pon 24.09.2018 5:13 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 135
YenyaKas píše:

To jsem si taky myslel, ale není tomu tak. Stačí si do Youtube zadat vyhledávání něčeho ve stylu "PLA acetone", například:



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Okolo 1:00 je vidět jak ten výtisk vytahuje z acetonu a skutečně je to naleptané - nalepilo se mu to na rukavici.

Jak říkám, já z PLA netisknu, zkoušel jsem to na jednom výtisku který si kolega nechal někde komerčně tisknout z PLA. Vyhlazuje to teda znatelně méně než ABS, musel jsem použít delší časy a nedosáhl jsem úplně hladkého lesklého povrchu jako u ABS, ale rozdíl proti původnímu stavu tam vidět byl a to naleptávání taky - když jsem výtisk vytáhl z těch par, tak se lepil na ruky. Samozřejmě to nemuselo být tím PLA samotným, ale nějakou interakcí třeba s plnivem nebo pigmentem.

Každopádně můžu jednoznačně říct, že výtisk z PLA k acetonovým parám rozhodně není netečný.

jo, ty rukavice :mrgreen: má vyhlazený dost dobře :mrgreen: .
Chvilku vážně - tohle video je fakt parodie - ono jako se na tom něco vyhladilo :mrgreen: ? Akorát vidím, že mu to barví ten aceton (bych tak tipoval, že používají masterbatch na jistém 8O 8O nosiči a ten se pak samozřejmě rozpouští - ale při typickém obsahu masterbatche to "funguje" :roll: cca jak je vidět na tom videu).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pon 24.09.2018 5:19 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 135
Ještě jedna poznámka - pokud někdo při extruzi (výrobě) toho filamentu barví PLA masterbatchem na ABS nebo PS nosiči, tak je to naprosto jasný :roll: signál.
Od koho konkrétního ten filament je?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: pon 24.09.2018 13:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1384
Bydliště: uhlířská lhota 74
PLA opravdu acetonem vyhladit nejde, odzkoušeno i vyhozeno .......
Co ale jde a bez velkého nárůstu váhy je lehké přetmelení sadrokartonářským šlehaným lehčeným tmelem, udrží se v pórech výtisku a nemusí se brousit, stačí ho stěrkovat stěrkou například PVC podlahoviny-lina kolmo na drážky výtisku, tmel tak zustane jen v drážkách a pokud se nám nelíbí výsledek stačí kartáček a vodovod.....
Nutné je ale následné přelakování proti působení vody za provozu modelu......


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: úte 25.09.2018 16:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 6630
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Shorty píše:
A výsledkem jsou krásný vejfuky kterejma je odváděnej vzduch. :mrgreen:

Kolik ti ty vejfuky přidávaj rychlosti? :) Na skutečným Spitu reaktivní tah výfukových spalin prý přidával na maximálce 8 km/hod.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úprava povrchu z PLA a nástřik
PříspěvekNapsal: úte 25.09.2018 16:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1349
Bydliště: Letovice,ČR
Asi spíš jen na váze. 8)

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Awandalor, makipata a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz