Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 7:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.10.2009
Příspěvky: 565
Čaute,

viete mi poradiť firmu v CZ alebo SK, kde by som mohol nechať ohnúť podvozok z duralu podľa podkladov v PC programe?
Čiže niekoho kto je ochotný urobiť aj kusovky a má na to príslušné vybavenie.

Vďaka


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 8:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 15.1.2010
Příspěvky: 267
Bydliště: Bratislava
To je tak zložitý tvar ? Nechceš hodiť obrázok ? Možno by sa našiel niekto kto to doma vyrobí .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 12:21 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 10.6.2013
Příspěvky: 280
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 1
Dural tl. 1-3 mm ohýbám s předehřátím horkovzdušnou pistolí na cca 200°C. Potom nepraská.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 13:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
Eště poradím ako sme kedysi určovali tu správnu teplotu.
Plech sme hriali až kým sa po ňom nedalo "písať" balzovou lištou (alebo špáradlom), teda tak, že to na povrchu vytváralo uhľovú stopu. Nechá sa to prudko vychladnúť (namočením do vody) a potom je pár minút dural v mäkkom tvárnom stave. Ale pozor, on aj pri izbovej teplote pomerne rýchlo rekryštalizuje a stáva sa opäť tvrdým a krehkým. Tiež sa to s tou teplotou nesmie prehnať, lebo kdesi nad 400°C sa zrazu len jednoducho rozpadne na kúsky (už sa mi stalo, že som hrial plechový diel nad plynom, držal v kombinačkách, prehrial ho a zostal mi len ten kúsok, čo bol stisnutý medzi čeľusťami, ostatok sa doslova rozpadol na viacero kusov). Treba si to najprv nacvičiť na odrezku plechu! :!: Ale uisťujem, že potom to už nie je nič zložité, len treba mať pred zahrievaním na to ohýbanie všetko presne nachystané, lebo na ten ohyb je naozaj dosť málo času. Špekulovať sa musí predtým, po ohreve a vychladnutí treba konať rýchlo a naisto, na špekulovanie ako a kde už niet času. :wink:
Keby náhodou dural nechcel späť vytvrdnúť samovoľne pri izbovej teplote, tak je možné ho zase zahriať na tú istú teplotu a nechať pomaly voľne vychladnúť. Dural sa totiž správa presne naopak než oceľ pri kalení/popúšťaní.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 29.10.2018 18:28, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 14:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2452
Bydliště: Ústí nad Labem
S tím žíháním se používala ještě jedna finta: V místě budoucího ohybu si uděláš čáru mýdlem a z druhé strany ohříváš. Až se čára najednou zviditelní (zčerná), je to ta správná teplota. ( A Vlado má pravdu, i to psaní dřevem - používal jsem bukovou štěpinu - funguje.)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 16:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 10080
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Taky souhlasím s VTjr a je jistější to nahřívání dělat na litinové plotýnce, než plamenem. Jen ještě jedna poznámka. V místě ohybu nedělat žádné rysky jehlou a podobně. Naopak je dobré hlavně vnější stranu ohybu vyleštit ve směru vláken (kolmo na ohyb). Ta zpětná rekrystalizace nastává zhruba do 2 hodin.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 21:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.10.2009
Příspěvky: 565
Pýtam sa na to preto, lebo to neni jediná vec čo by som potreboval, tých podvozkov a typov bude viac a vôbec si netrufam povedat či by som to spravil podľa toho ako čítam vaše reakcie. Nemám na to ani potrebné náradie ani skúsenosti. Pre predstavu pripájam cca výkres aký tvar ohybu a pôdorys by to malo mať. Oslovil som Tina-Melnik, odsouhlasili, že to pojde. Ale po čase, keď som dokončil podklady zrazu bez odozvy, tak hľadám inú variantu...
dík


Přílohy:
podv.png
podv.png
[ 65.32 KiB | Zobrazeno 1744 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 21:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 10080
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Nechci tě nijak urazit, ale pokud jsi jim dodal takový "výkres", tak se ani nedivím, že už se ti neozvali. Ty rovné polotovary budeš dodávat sám, nebo chceš kompletní výrobu z tabule plechu? Takový rozvinutý tvar už se nedá jednoduše stříhat, takže pro výrobu jednoho dvou kusů to můžeš vypilovat, ale pro nějakou sérii už by to znamenalo raznici, nebo alespoň CNC frézku a jestli těch tvarů máš ještě víc, nebude to levná záležitost.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 23:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.10.2009
Příspěvky: 565
V pohode...nie nie, to je len hrubý náčrt narýchlo čo som nemal ešte dokončený takže je to pre nic určite nepoužitelné....

Uvažoval som o vyfrézovaní z tabule pomocou CNC frézy a potom to ohnúť tiež asi pomocou nejakej mašiny. Preto som sa pýtal hlavne na kontakty na nejake firmy, ktoré sa týmto zapodievajú.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 23:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 10080
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
S plechařinou tolik zkušeností nemám, ale aby se to vyrábělo strojově, tak by se musely vyrobit lisovací nástroje, a pak by se ten obvod dal stříhat taky raznicí, protože frézování obvodu každého kusu na CNC je pomalé a drahé. Jinak takový ohyb by se určitě dal dělat i bez žíhání, ale muselo by se na prototypech odladit rozpružení, to znamená že to ohnutí musí být větší, než je požadovaný tvar ohnutí. Taková výroba ale přichází v úvahu jedině pro ohromné série, řádově tisíce kusů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 0:00 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.3.2015
Příspěvky: 401
Bydliště: Košice, SR
Odporúčam ti oba nábehy napojiť v dotyčnici, hore máš lom/vrub.
To kruhové ukončenie nemá význam z hľadiska pevnosti, iba ak by šlo o tvar. Ak sa dá, zarovnaj to. Nemusíš rozšíriť zvislú časť, zarovnaj kruh.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 9:47 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10999
Bydliště: Břeclav
ujovko píše:
Odporúčam ti oba nábehy napojiť v dotyčnici, hore máš lom/vrub.
To kruhové ukončenie nemá význam z hľadiska pevnosti, iba ak by šlo o tvar. Ak sa dá, zarovnaj to. Nemusíš rozšíriť zvislú časť, zarovnaj kruh.


Přesně tak. Pak nůžky, pilka, pilník a ohnout kolem nějaké trubky.

Je to malé, neměl by s tím být problém. Ostatně opravdový dural, který by takový ohyb nedal, stejně nikde nekoupí...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 11:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 10080
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jestli jsem ale správně pochopil, chce dělat víc kusů od každého provedení, ale zatím nenapsal o jaké počty se jedná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 13:58 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 12.8.2008
Příspěvky: 44
Bydliště: Mar.Lázně
Mám takový možná související dotaz. Dá se dural řezat laserem nebo vodním paprskem?

hary 13


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ohýbanie duralu - kde
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 14:21 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4286
Bydliště: SK Bratislava
Hlavne by som s tym zihanim pristal na pevnej zemi. Pokial clovek nema istotu co je to za material (lebo "dural" vola kde kto kde co) tak to moze fungovat a asi aj bude uplne naopak. Bezne valcovane plechy (tie pekne leskle ktore kludne clovek kupi ako "duralovy plech") nie su z takto samovytvrdzovatelneho duralu a tie treba ohybat priamo tak ako su. Podstatne je len dodrzat spravny polomer ohybania.

Pred par rokmi tu bola o ohybani debata, treba pohladat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 20 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz