aviatik666
|
Napsal: ned 25.11.2018 7:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
helifish píše: Kluci postavil jsem si malou Extřičku ale nějak tápu v jejím vyvážení. Těžiště podle plánu má 65 až 70 mm od přední hrany křídla měřeno u trupu. Všiml jsem si toho až teď, ale děláš malou, ovšem podstatnou chybu v měření. Od náběžky u trupu bys to mohl měřit v případě rovného (obdélníkového) křídla, např. Piper. U tvé Extry to musíš měřit z bodu, který jsem narychlo dokreslil do tvého obrázku a pokud to chceš měřit u trupu, musíš přihlédnout k rozdílu, který je z nákresu patrný a jak vidíš, těžiště se posune...
Přílohy: |
težiště.jpg [ 54.97 KiB | Zobrazeno 1077 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: ned 25.11.2018 11:56 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
aviatik666 píše: Všiml jsem si toho až teď, ale děláš malou, ovšem podstatnou chybu v měření. Od náběžky u trupu bys to mohl měřit v případě rovného (obdélníkového) křídla, např. Piper. U tvé Extry to musíš měřit z bodu, který jsem narychlo dokreslil do tvého obrázku a pokud to chceš měřit u trupu, musíš přihlédnout k rozdílu, který je z nákresu patrný a jak vidíš, těžiště se posune... To snad záleží na plánku, podle kterého to stavěl. Kdyby tam bylo uvedeno, že těžiště má být nějak vzdálené třeba od předního konce kabiny, tak by to mělo být od předního konce kabiny.
|
|
Nahoru |
|
|
helifish
|
Napsal: ned 25.11.2018 12:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.11.2007 Příspěvky: 606 Bydliště: Most
|
Všem moc děkuji za odpovědi a zkusím doplnit a odpovědět na nějaké příspěvky.
sky59 - kontroloval jsem to provázkem a zdálo se vše ok (možná nepatrná chyba měření) Celeron - zatím budu vycházet z tvé rady (kořen křídla, dovážit a zkusit v letu) kokeš - profil křídla se opravdu ke konci trochu ztenčuje Grugh - jj ty obloučky jsou větší (ta vyvažovačka je takový somodomo) nicméně mne to přišlo pořád přesnější než jí dovažovat na prstech buď koupím tu z hk nebo zkusím zpřesnit tu dosedací část aviatik666 - ano při vyvažování na konci křídel se tyto opravdu trochu prohnou. Díky za odkazy na které se mrknu pořádně ale již v tom prvním mám zodpovězenou první část mého dotazu "Dělá se to tak, že si co nejblíže u trupu letadla odměříte vzdálenost z návodu ..." TomasC - zkusím popřemýšlet nad zavěšení tak abych nezničil potah (vrtání atd...) radi5 - je to stavebnice s vyznačeným těžištěm od výrobce. Neříkám že je to tím pádem v pořádku ale do výpočtů se mi nechce nikdy jsem to nedělal a výsledek je tedy nejistý aviatik666 - na to se kouknu navíc se to může hodit v budoucnu radi5 - na tu vyvažovačku jsem koukal přišla mi super ale v EU jí nemají skladem (dal jsem si tam alert) ale možná že jí nakonec vezmu z globálního skladu. aviatik666 - s tou chybou máš asi pravdu to mne vlastně nenapadlo ale v plánku je to psaný od náběžné hrany. Přidávám obrázek vyznačení těžiště od výrobce.
Jinak extra byla 2x ve vzduchu jen s 20g olova které my vycházelo při vyvažování za konce křídla (tedy blbě) a byla podle mne těžká na zadek. Musela být pořád pod plynem a při pokusu klidného průletu zatáčkou šla rychle na pádovou rychlost. Ještě jednou moc díky všem za relevantní odpovědi a kdyby vás ještě něco napadlo budu moc rád. Dost ste mi pomohly.
Přílohy: |
těžiště.JPG [ 29.46 KiB | Zobrazeno 1010 krát ]
|
|
_________________ TRex500, letadla AMR - Ultimate,VA models - Trinity, Ultimate, FMS - MSX v2, rádio Horus X10
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: ned 25.11.2018 13:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
Grugh píše: To snad záleží na plánku, podle kterého to stavěl. Kdyby tam bylo uvedeno, že těžiště má být nějak vzdálené třeba od předního konce kabiny, tak by to mělo být od předního konce kabiny. To ano, když bude v návodu, že se má měřit od špičky kuželu vrtule, tak ať měří od špičky kuželu vrtule...
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: ned 25.11.2018 13:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
helifish píše: Všem moc děkuji za odpovědi a zkusím doplnit a odpovědět na nějaké příspěvky. Celeron - zatím budu vycházet z tvé rady (kořen křídla, dovážit a zkusit v letu) radi5 - je to stavebnice s vyznačeným těžištěm od výrobce. Neříkám že je to tím pádem v pořádku ale do výpočtů se mi nechce nikdy jsem to nedělal a výsledek je tedy nejistý aviatik666 - s tou chybou máš asi pravdu to mne vlastně nenapadlo ale v plánku je to psaný od náběžné hrany. Přidávám obrázek vyznačení těžiště od výrobce.
Pokud budeš vycházet z rady Celerona "kořen křídla", tak je to to samé, co jsem ti napsal já o špatném měření. Zjisti si, kde se nachází kořen křídla. http://www.slavetind.cz/stavba/konstrukce/kridlo/Kridlo-obecnageometrie.aspxNa vyznačené těžiště výrobcem, bych se na tvém místě nespoléhal, proto ti radi5 dal odkaz na software s výpočtem těžitě. Není to nic složitého a naopak, výsledek je jistý, narozdíl od možných blábolů, či tiskových chyb v návodu. Takže má poslední rada zní, použij prográmek od radi5, zadej do něj naměřené hodnoty a urči tak přesně polohu těžiště bez ohledu na to, co se píše v návodu. Možná budeš překvapen...
Přílohy: |
výpočet težiště.jpg [ 91.95 KiB | Zobrazeno 988 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: ned 25.11.2018 16:01 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
Pokud prevlada nazor , ze udaje vyrobce stroje ,tim padem i uvedena pozice teziste, jsou nepravdive , pak je rozumne vedet, jak se jeho pozice urci,vuci cemu je vztazena a co ji vyrazne ovlivnuje. Vzhledem k vseobecne averzi cokoli studovat prikladam par odkazu na obrazky, ktere by mohli poslouzit jako zaklad pro mozne hlubsi prohrabnuti se v problematice. Pro jistotu dam i odkaz na nekolik historickych skenu , ktere se problematice urcovani teziste venuji: http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a- ... ni-modelu/ Teziste modelu ( letounu) se v bezne konstrukterske a vypoctove praxi urcuje v % hloubky SAT. SAT = stredni aerodynamicka tetiva nahradniho kridla. Pro presnejsi vypocet a v prubehu zkusebniho programu vyrobku (zaletavani) se pak jeho pozice koriguje s ohledem na mohutnost ocasnich ploch, vliv sipovitosti kridla a pozadovany vysledny letovy projev s prihlednutim k povaze pilota. Da se rict, ze napr. u akrobatu, nebo jinych jednoucelovych a vykonnych stroju se letadlo pro konkretniho pilota usije ( seridi ) na miru, jako kosile. Je mezinarodne domluveno, ze nahradni kridlo ma tvar obdelniku o stejnem rozpeti a plose , jako realne kridlo. Jeho hloubka a pozice vuci trupu je vsak zcela jina, viz: https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0Taky je potrebne rozlisovat mezi stredni aerodynamickou a stredni geometrickou tetivou . Na odkazovanem obrazku je stredni geometricka tetiva vlevo a stredni aerodynamicka tetiva vpravo. Rozdil v jejich delkach a umisteni je evidentni. https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0 Jeste nekolik typickych rozmerovych musek ,vzniklych statistickym zpacovanim dat vetsiho mnozstvi modelu ruznych konstrukcnich schemat.Autorem je Сергей Ринкевич https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0https://img23.rajce.idnes.cz/d2302/13/1 ... .jpg?ver=0veka1
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 25.11.2018 18:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10494 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Tak jsem poměřil Sbacha (tvar křídel "Extra") a Dalotela (tvar křídel "Giles"). Nadatloval jsem to do programu Těžiště 1.0 a taky do toho Štěpánkovýho Excela, nejdřív pro Sbacha. V programu vyšlo těžiště o 3 mm (32,3%) před těžištěm z grafický metody promítnutí 33% v polovině rozpětí křídla. Asi to bude správně, když Sbach lítá v normální a zádový poloze na stejnou výchylku vejškovky. Pak jsem zkusil dosadit data do Excelu a tam vyšel zjevnej nesmysl okolo 22%. Asi jsem něco blbě zadal. Pak jsem zkusil Brilanta, (Dalotel) co jsem kdysi měl a do plánku jsem si zakreslil lítáním odzkoušený těžiště. Taky určený graficky v 33% půlky křídel, tenkrát žádný PC a Excely nebyly. Vyšlo mě 34,2% což je asi o 12 mm vzadějc, co jsem měl já. To je při velký dýlce trupu Brilanta dost zanedbatelný. Takže ta grafická metoda u těhle dvou "normálních letadel" úplně v pohodě stačí na základní nastavení těžiště a pak se už jen koriguje podle letovýho projevu. Ono to měření dýlek na letadle je taky všeljaký, co třeba velký nebo hodně sešikmený koncový oblouky, výřez výškovky pro pohyb směrovky a podobně? Zadat zlatou střední cestu? Jestli ta grafika funguje i na eliptický křídla, dvouplošáky, kačeny, samokřídla a velký zadní a přední šípy jsem nikdy nezkoumal, to přenechám jinejm, stejně to nejspíš už nikdy kromě dvojplocha stavět nebudu.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: ned 25.11.2018 20:01 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
veka1 píše: Pokud prevlada nazor ... Děkuji, uloženo.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 42 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|