RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=85574
Stránka 3 z 5

Autor:  dudaj [ čtv 07.02.2019 9:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

LV píše:
A ako sa frezuje taka gulata tycka do kuzela?


Pominu nedorozumění zde, ale frézovat kužel pochopitelně lze na 5ti osé fréze :wink: . A ani nemusí být. Stačí upnout do 3 osé na dvakrát.

Autor:  honza.i [ čtv 07.02.2019 9:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

Tak vidím že to taky musím upřesnit, aby jsem nemátl lidi.

100% čisté prvky se běžně neprodávají a pokud se používají tak výlučně v laboratořích a jsou strašně drahé.

Za mlada nás učili nebo se obecně bralo za „železo“ jsme považovali chcete-li nízké třídy ocelí př. konstrukčních, výztuhy do betonu a podobně, kde s nízkou pevností s velkou tolerancí výroby tvarové i složení, i tepelného zpracování.

Kde přesnš byla ta hranice cca třída 10až14 prostě měkké, nekvalitní s nízkou pevností.

Za oceli se bralo teprve nástrojové, žáropevné, pružinové, žáruvzdorné, nerez atd. prostě kvalitní materiály.

Autor:  honza.i [ čtv 07.02.2019 9:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

veka1 píše:


Reagoval sem na prispevek proto,ze dle meho chapni textu nesedi nazev s obsahem dalsiho sdeleni ve vlaknu.
Autor se v nazvu pta,jak odlehcit spojku z ocelove kulatiny,coz mne zaujalo z pohledu technologa :o
Podle popisu ovsem hleda nahradu za kus toho oceloveho klacku co ma aktualne v letadle.Tento fakt vsak posouva problem do konstrukterske roviny,no ne ?


Nějak jsem nepochopil, v čem nesedí nadpis vlákna s dalším sdělením v textu.
Prostě má jít obecně o snahu snížit hmotnost daného dílu.
Př. jak jsme tady řešili př. použitím kombinace materiálu, jiným materiálem nebo třeba jiným tvarem. Pro mě toto vlákno je přínosné a přesně plní můj záměr.

Samozřejmě neopomíjím a jsem rád za připomínky ohledně toho, že by mi mohla chybět setrvačnost, hmotnost na modelu. Je to důležitá připomínka a jsem rád, že tu padla.

Zatím se mi zdá nejlepší volbou která by dokázla vzužít současně všech eventuelní přínosů:
Dokončit model tak, abych ho byl schopen vyvážit v rozsazích težiště a to jak za použití těžké oceli, tak odlehčené spojky, a následně si po záletech vybrat jakou hmotnost budu používat dle letových podmínek a letového stylu.

Proč zatěžovat nebo odlehčovat model pomocí nosníku který není v těžišti, ale je mimo těžiště a pokaždé Vám rozhodí seřízení modelu?

Ideálně bych chtěl postavit „lehkou variantu“ a následně vkládáním a odnímání balastu umístěného v těžišti bych si měnil vlastnosti modelu.

Balast by mohl fungovat př.
1) pro minimální opadání -500gramů (další ušetření hmotnosti připadá v úvahu na motoru pro představu cca1Kw a regulátoru celkem cca 150-200gramů)
2) do větru + př 500g

Domníval jsem se že může být zajímavé při zachování polohy těžiště mít možnost změny hmotnosti zhruba o 1Kg?
Nebo je možnost měnit hmotnost modelu o cca 25% hmotnosti pořád příliš malá?

Autor:  DAF [ čtv 07.02.2019 10:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

No jó ty rejpale, železo jako takové opravdu neseženeš. Sloup z opravdového železa je někde v Indii, to má čistotu skoro 100% a nikdo neví, jak to mohl někdo s použitím celkem primitivních technologií vyrobit. To, co se prodává, je nějaká forma oceli. Ano, jsou ještě ocelolitiny, litiny (zapomněl jsem na něco?). Hovorové to je prostě železo, do sběrny odvážíš staré železo, nikoliv ocel. Zaměstnanec sběrny (sběratel? :lol: ) to maximálně roztřídí na "železo" a litinu. Podobných nesprávných termínů zde najdeš hromadu - ovladačka (vysílačka), šířka křídla (hloubka), zadní křídlo (VOP), a tak by se dalo pokračovat.
Ale zpět k tématu, chtěl bych znát odpověď na otázku, co má snížení hmotnosti spojky přinést, co si od toho tazatel slibuje? I velké větroně mívají nádrže na zátěž, je to pro zvýšení rychlosti na přeskoku. Ano tluče se to, pro termiku menší hmotnost (a nižší rychlost), pro rychlý přeskok mezi stoupáky vyšší hmotnost. Jak už jsem psal, předpokládaná úspora nedosáhne ani 10% celkové hmotnosti, což se zřejmě nijak výrazně neprojeví na letových vlastnostech modelu, navíc rekreačního. Zda v letu vůbec tazatel nějaký rozdíl postřehne.

Píšeš, "možnost odlehčit na motoru a reglu", je to ve špičce a abys tu ušetřenou hmotnost nemusel dohánět zátěží tamtéž. Spíš se zaměř na serva, která, předpokládám, budou blíže těžiště, né-li přímo v něm. Než jsem to dopsal, většinu otázek jsi zodpověděl.

Autor:  Valsorim [ čtv 07.02.2019 10:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

jyrry píše:
Sice jsem taky rejpal, ale takhle radoby chytre, ovsem ale priblble bych se nezeptal :roll:

Vidíš a mně zase přišlo přiblblé porovnávat pevnost materiálu: železo až ocel. Snad pevnost oceli od do.
Je fakt, že to není k tématu, tak jestli to jde tak v zájmu přehlednosti moje příspěvky v tomhle vláknu smázni.
Díky :D

Autor:  honza.i [ čtv 07.02.2019 10:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

DAF píše:
Ale zpět k tématu, chtěl bych znát odpověď na otázku, co má snížení hmotnosti spojky přinést, co si od toho tazatel slibuje? I velké větroně mívají nádrže na zátěž, je to pro zvýšení rychlosti na přeskoku. Ano tluče se to, pro termiku menší hmotnost (a nižší rychlost), pro rychlý přeskok mezi stoupáky vyšší hmotnost.

Píšeš, "možnost odlehčit na motoru a reglu", je to ve špičce a abys tu ušetřenou hmotnost nemusel dohánět zátěží tamtéž. Spíš se zaměř na serva, která, předpokládám, budou blíže těžiště, né-li přímo v něm. Než jsem to dopsal, většinu otázek jsi zodpověděl.

Balast by mohl fungovat př.
1) pro minimální opadání = na termiku za minimálního větru vítr nula nula nic s nárazy max. 5msec. -500gramů (další ušetření hmotnosti připadá v úvahu na motoru pro představu cca1Kw a regulátoru celkem cca 150-200gramů) Při stavbě bych model dovážil posunutím baterie 592gramů do předu špičky, pak by se z baterií již nemuselo hýbat.
2) do větru cca max. 7m/sec s nárazy 10m/sec místo vody přidat kus olova + př 500g možná i víc

Domníval jsem se že může být zajímavé při zachování polohy těžiště mít možnost změny hmotnosti zhruba o 1Kg?

Nebo je možnost měnit hmotnost modelu o cca 25% hmotnosti pořád příliš malá?

Záměr bych přirovnal jako mít závodní model př. F5J s letovou s původní hmotností 1250g. Odlehčením získat „lehouše“ 1100gramů pro maximální využití termiky do vetru max 3m/sec s možností vložit závaží a zvednout tak hmotnost př. na 1400g do větru max. 8m/sec
g do větru max. 8m/sec

Autor:  DAF [ čtv 07.02.2019 10:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

Než jsem to dopsal, byl tam tvůj příspěvek s vysvětlením a ten svůj jsem už neopravoval. S rozdílem 25% už by měly být vlastnosti znatelně rozdílné.

Autor:  PetrD [ čtv 07.02.2019 10:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

honza.i píše:
Proč zatěžovat nebo odlehčovat model pomocí nosníku který není v těžišti, ale je mimo těžiště a pokaždé Vám rozhodí seřízení modelu?

Podle fotek modelu to vypadá, že původní spojka je téměř v těžišti, nebo na jeho přední hranici uváděné výrobcem? O kolik je spojka posunutá proti těžišti? Jestli je to 10mm tak to nemá u takového modelu vůbec smysl řešit.

Autor:  honza.i [ čtv 07.02.2019 10:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

Ověřeno:
Rozsah poloh těžiště je dle výrobce 20mm
Nosník je před těžištěm 35-15mm

= Nosník je 25mm před střední polohou těřiště.

Autor:  DAF [ čtv 07.02.2019 11:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

Pokud spojka - ocelová tyč na průměr 12 mm a je dlouhá 500 mm, vychází mi hmotnost cca 460 g. Použije-li tazatel tyč stejnych rozměrů z materiálu s nižší měrnou hmotností a dosáhne úspory hmotnosti cca 250 g, a spojka je 25 - 35 mm před stanovenou polohou těžiště, vychází mi, že by se těžiště mohlo posunout o cca 30 (poloha 25 mm) až 40mm (poloha 35mm) za stanovenou polohu. Je to hrubý propočet. Pokud by tomu tak skutečně bylo, je posun dost významný a muselo by při výměně spojky dojít k současnému převážení modelu (posun aku, pokud to bude možné).

Autor:  LV [ čtv 07.02.2019 11:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

dudaj píše:
Pominu nedorozumění zde, ale frézovat kužel pochopitelně lze na 5ti osé fréze :wink: . A ani nemusí být. Stačí upnout do 3 osé na dvakrát.

Ano, aj strom sa da zrezat nozikom.

Autor:  PetrD [ čtv 07.02.2019 12:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

DAF píše:
Je to hrubý propočet...

Zkus to znova a lépe, tipoval bych nějakou chybu v desetinné čárce :wink:

Změna 250g 25mm před těžištěm u 4kg modelu může dělat posunutí v jednotkách mm, vychází mi to přibližně 2mm. Nevím jestli to rekreační pilot pozná.

Autor:  DAF [ čtv 07.02.2019 13:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

Také jsem se podivil. Vzal jsem hmotnost krát rameno a podělil druhou hmotností. Ale máš pravdu, nezahrnul jsem celkovou hmotnost modelu, tak to bude méně. Musel bych rozpocitat dvě a dvě kila modelu (před a za těžištěm). a přes páky. Ale i tak si myslím, že to nebude jen o desetinné čárce. Budou tam dvě kila před těžištěm a tato hmota bude mít své těžiště, které bude na určité páce k těžišti modelu. To samé bude za těžištěm. A teď vlastně severu z přední části 250g, čímž se posune, zjevně ne málo těžiště hmoty před, rameno se prodloužilo, a podobně se změnilo rameno ta, kde se o stejný kus zkrátilo. Už to počítat nebudu, ale odhaduju, že posun tedy nebude o 30 - 40 mm, ale jen o 20 - 30 mm. Ono těch 250 g, byť na celkem krátké páce, udělá dost.
P.S. Nechce se mi dělat nějaké hluboké analýzy a propočty, nejjednodušší je vzít model a posadit ho na vyvažovačku a zvážit tak a potom tak. Možná to bude rychlejší, než nějaké propočty. Musíš vzít v úvahu, že před těžištěm nebude najednou hmota dvou kil, ale jen kilo sedmdesát pět, tedy 12,5% méně. Vzadu za těžištěm hmota zůstane beze změny.

Autor:  veka1 [ čtv 07.02.2019 14:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

honza.i píše:

Nějak jsem nepochopil, v čem nesedí nadpis vlákna s dalším sdělením v textu.


Jen technicka.... ctes nekdy i SZ?

veka1

Autor:  dudaj [ čtv 07.02.2019 14:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak odlehčit spojky křídel z ocelové kulatiny

LV píše:
Ano, aj strom sa da zrezat nozikom.


Tvoje přirovnání má logiku ženy v přechodu :lol: .

Stránka 3 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/