RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Potah hřbetu trupu
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=86440
Stránka 1 z 1

Autor:  Celeron [ pon 01.07.2019 12:40 ]
Předmět příspěvku:  Potah hřbetu trupu

Potahuju hřbet trupu S3. Pár přepážek a podélných nosníků. Balza 2 mm lichoběžník 65 x 22, výška 58 cm. Udělal jsem si papírovou šablonu povrchu a podle ní slepil klíny balzy vteřiňákem. Po vybroušení jsem vnitřní stranu 1 x natřel středně hustým nitrolakem a po jeho uschnutí venkovní stranu napařil do vlhka napařovací žehličkou. Pak jsem plachtu položil na hřbet trupu. Sama se ohnula téměř na požadovaný tvar. Lehce jsem ji přitáhl pružným obinadlem na hřbet trupu.
Dnes ráno po cca 14 hodinách jsem obinadlo sundal. Krásně to drží tvar ale má to těžkou vadu. V mezerách mezi přepážkama a podélníkama balza seschla je propadlá. Sice ne moc, ale vidět to je. Po přiložení pravítka je to nejvíc do 1 mm. Netuším, zda je balza již úplně vyschlá a zda se to ještě nezvětší.
Vím, že tohle se dělo když se balza komplet namočila do vody. Myslel jsem, že lak zevnitř a pouhý napaření zvenčí to neudělá.
Takže teď co s tím a nebo jak znova a lépe? Že by se mě chtělo dělat polystyrénový ohýbací kopyto, to se mi teda zrovna moc nechce. 5 prken a den práce v riti. :(
Díky

Autor:  Joker [ pon 01.07.2019 18:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Zdravím, použít silnější balsu. Jos

Autor:  Celeron [ pon 01.07.2019 19:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

To nejde, hřbet má proti přepážkám a smrkovým podélníkům karosérie trupu, (na kterých je jen potahovej hadr Ceconite) odskok ty 2 mm tloušťky balzy. Byl by tam pak zub v přechodu a vybroušení dost problematický. Navíc čím větší tloušťka, tím se blbějc ohýbá.
Teď jsem dostal tip plachtu zespoda potáhnout slabým papírem na lepící lak. Mělo by to výrazně ztužit a stáhnout vnitřní stranu a ta venkovní na páře bez problému povolí. Ale nikdy jsem to nezkoušel.

Autor:  HavelAircraft [ úte 02.07.2019 7:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Stejně jde použít i slabý laminát.
A co vytmelit to které máš hotové.

Lepší je pod tu balzu dát ještě přez přepážky podélníky.

Autor:  JB [ úte 02.07.2019 11:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Příloha:
Potah trupu (2).JPG
Potah trupu (2).JPG
[ 66.69 KiB | Zobrazeno 1570 krát ]

Mně tohle udělalo to stažení obinadlem. Po složitém odstranění a pouhém přišpendlení už všechno v pořádku. Možná by pomohlo doplnit balzové podélníky, ale zkus jenom přišpendlit.
Příloha:
IMG_0648.JPG
IMG_0648.JPG
[ 71.89 KiB | Zobrazeno 1570 krát ]

(tady zakřivené plochy předohnuty na válcové trubce a potom jen přišpendleny)
Držím palce.

Autor:  pavel123 [ úte 02.07.2019 11:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Ahoj,
mnohokrát se mi osvědčilo balzu ohýbat za sucha tak, že vnější plochu polepím lepenkou, při věší šíři třeba i samolepkou. Balza se pak dá ohnout aniž praská, protože vnější strana není namáhaná na tah, balza se vlastně jenom stlačuje. Ale v každým případě to musí být balsa pěkně ohebná, ne tvrdá, která praskne jakmile se jen malinko ohne.
P.

Autor:  Celeron [ úte 02.07.2019 17:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

HavelAircraft píše:
A co vytmelit to které máš hotové.

Jo, počítám s tím, že použiju nějakou "akorát měkkou" plastovou stěrku, která bude prohnutím a tažením "po srsti" sledovat rádius hřbetu a ty propadliny přemáznu Model Lite tmelem.[/quote]
HavelAircraft píše:
Lepší je pod tu balzu dát ještě přez přepážky podélníky.

Ty tam jsou. Přepážky jsou od sebe asi 120 mm a největší mezera mezi podélníky je za kabinou asi 60 mm. Plochy cca 120 x 60 mm se stejně propadly. Vzadu to je dobrý, tam jsou podélníky jen cca 25 mm od sebe.

Autor:  Celeron [ úte 02.07.2019 17:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

pavel123 píše:
Ahoj,
mnohokrát se mi osvědčilo balzu ohýbat za sucha tak, že vnější plochu polepím lepenkou...

Tak to Pavle neznám. Dosud jsem se domníval, že balsa se umí jen natáhnout vnější plocha tím že ji namočím a nebo smrsknout, když se vnitřní plocha vystaví na chvíli intenzivnímu žáru, třeba připlácnutím na rozpálený kouřovod starých kamen a nebo se nalakuje lakem co stahuje.
Dík za tip.

Autor:  pavel123 [ čtv 04.07.2019 10:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Vyzkoušej to na kousku, uvidíš jestli to bude vyhovovat :)
P.

Autor:  PatMat [ čtv 04.07.2019 14:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Taky se mi to stalo. A naštvalo mne, že jsem při tom postupoval podle návodu...
Teď to dělám jinak. Balzovou plachtu ohýbám za mokra, ale MIMO trup přes podobný radius z plného materiálu - třeba nějakou trubku. Získáš polotovar, který už nemusíš namáčet, jen ho přilepíš se špendlením. To obalování obinadlem hrozí prohnutím asi vždy, navíc nevidíš jestli se ti plachta neposunula.
Pat

Autor:  Celeron [ čtv 04.07.2019 17:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Jak chceš obýbat přes trubku hřbet, kterej má u kabiny rozvinutou dýlku přes půl metru a u směrovky cca 15-20 cm? Jedině si vyříznout šablony, slepit na sebe 16 cm polyš aby v místě předpokládanýho řezu nebylo lepidlo a vyříznout drátem. Jenže v takovýmhle poměru stran se to při řezání u směrovky bude malou rychlostí pohybu drátu hodně propalovat. Proto jsem psal hned v úvodu, že polystyrénový šabloně se chci vyhnout. A navíc balza naplácnutá na polystyrénu strašně dlouho schne, i při tomhle vedru se na polystyrénu neustále paří, což je přesnej opak toho, co potřebuješ, suchá vnitřní plocha, vlhká vnější. Už je to hotový, nalepený na trup, budu postupovat metodou "Kde balza nestačí, tam se tmelu natlačí". :)

Autor:  pavel123 [ sob 06.07.2019 13:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Potah hřbetu trupu

Vyříznout z PS tak zúžený kopyto, jde, ale je dobrý na tu malou šablonu, nebo na obě, bodově přilepit kus něčeho ohebnýho, např. silnějšího hliníkovýho drátu a vyříznout to podle něj. Tím získáš na povrchu přídavek, který se po odstranění toto drátu ze šablon podle šablon dobrousí šmirglpapírem nalepeným na dostatečně dlouhým prkýnku.
P.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/