Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Re: Rozdíl mezi nitrolaky

sob 20.07.2019 16:25

Celeron píše:Nevíte někdo kdy se to zlomilo na ten součastnej nelepivej? Na starým býval v uzavíracím přehybu tuby vymáčknutej datum nebo šarže.


http://www.vekamodel.cz/lepidla-v-modelarske-praxi/ .... v tomto odkazu je sken clanku p. Davida o novem Kanagomu v RCRevue.... vcetne datumovane obalky casaku...toz to muze byt +- v taky cas. Ale, ....

veka1

Re: Rozdíl mezi nitrolaky

sob 20.07.2019 18:35

lepidlo NS-24, výrobce Synthesia, Chemoplast porcuje.
https://pemi.cz/uploads/0/SafetyDatashe ... 4czecz.pdf

https://www.metrum.cz/product/files/bl_kanagom_2015.pdf

Kanagom revize 2008
INFORMACE O SLOŽENÍ LÁTKY NEBO PŘÍPRAVKU
Výrobek obsahuje tyto nebezpečné látky:
Chemický název: nitrocelulóza (obsah dusíku pod 12,6%)
Obsah v (%): 24
Číslo CAS: 9004-70-0
Číslo ES: neuvádí se
Chemický název: aceton
Obsah v (%): 55
Číslo CAS: 67-64-1
Číslo ES: 200-662-2
Chemický název: ethanol
Obsah v (%): 15
Číslo CAS: 64-17-5
Číslo ES: 200-578-6
Chemický název: butan-1-ol
Obsah v (%): 5
Číslo CAS: 71-36-3
Číslo ES: 200-751-6

Re: Rozdíl mezi nitrolaky

sob 20.07.2019 18:48

Ve stručnosti - Kanagom odjakživa nikdy neměl přesně danou recepturu, v podstatě se vyráběl ze zbytků. Podle toho taky buď lepil, nebo nelepil. Alespoň takové mám zkušenosti od sedmdesátých let. To s tou recepturou mám od modeláře, který osobně ve fabrice pracoval.

Nitrolaky jsou (mimo jiné) tvrdé a měkké. A teď zrovna nevím který je který :lol: Napínací určitě tvrdý. Ono to ale v podstatě na modelu nepoznáme. Pokud takový volňas sedne do pole s řepkovým strništěm, je úplně jedno, jestli je natřen tvrdým, nebo měkkým=pružnějším lakem.
No a zapon má více sušiny, tedy by měl lépe zaplňovat póry v papíru nebo i v balse.

Po letech potahování papírem jsem dospěl k postupu - kostra lepícím (mám zásoby starého, husákovského, který rozhodně lepí lépe než ten dnešní), přilakovat nitroředidlem (jedině Liberec, Colorlak bělá!), pak napínací, hodně ředěný a nakonec směs zaponu a vrchního lesklého v poměru asi 2:1+ředidlo.

Re: Rozdíl mezi nitrolaky

sob 20.07.2019 18:52

veka1 píše:Myslim, ze pouziti napinaciho, nebo lepiciho laku v soucasnosti neni az tak nutne. Stejne jsou problemy se shanenim rozumneho mnozstvi za prijatelnou cenu.

Vetsina lidi pouziva k potahovani netkany polyester ( Vlies) ... ten lze vypnout teplem, toz pak staci jenom impregnace, coz nabytkarske laky bezproblemu zvladaji. :)

Vzhledem k tomu, ze vse ma sve i proti ( Vlies nema rad brusny papir, papir je krehky...) na klasiku pouzivam kombinaci tenkeho papiru (useky s celobalsovym potahem) a Vliesu ( na rebrovane casti kridel a kormidel . Vlies jsem zacal pouzivat cca v polovine 90tych let. Nekolik postupu jak s nim pracovat visi na mem webu a zde na foru.
Jak se casem menil sortiment v modelarskych prodejnach , upravoval jsem i pracovni postupy.

Aktualne pouzivam toto: -nejdrive prilepim pomoci acetonu na vylakovanou, vybrousenou a pretmelenou kostrukci stroje pruhy Vliesu , vypnu teplem a nasledne s malym presahem pres Vlies ( cca 5mm) prilepim na balsovy potah pasy papiru. Vznikly preklad po nekolika vrstvach laku zbrousim do ztracena, ale vyhybam se kontaktu brusneho papiru a Vliesu ( za rozhranim mam pri brouseni nalepenopu krepovku).

Z uvedenho je zrejme,ze potah na letadle spacham pouze s pixlou nabytkarskeho laku a lahvi acetonu. Nic vic neni potreba ... barvu ,pripadne plnic nepocitam. K lepeni potahu pouzivam stetec, maceny v acetonu. Lak ( primerene zredeny) strikam pistoli, nenatiram. Pocet vrstev laku volim dle pozadavku na hmotnost ptaka a vyzadovanou kvalitu povrchu.

Ukazka poletuchy, potazene dle vyse uvedenho textu: https://veka1.rajce.idnes.cz/Handsel_.. ... _JR_Models.

veka1


Jo tak to, co jsem v citaci zvýraznil, je v podstatě odpověď na mou otázku, díky. Plánuju potahovat Ceconite Light a po dlouhé době to je něco, co se nenažehluje, tak jsem chtěl vědět, jak to s těmi laky je.
Odeslat odpověď