RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Pokus o test lepidel na balzu
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=86749
Stránka 2 z 9

Autor:  MPml [ ned 08.09.2019 10:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

automet píše:
Zo sekunďáku sa nič neodparí bez použitia aktivátoru?
Musím ho skúsiť kvapnúť na nejakú fóliu a pozrieť sa po 2-3 hodinách...
Akože ja nespochybňujem to, čo tu niekto nameral, len mi je to čudné že "ťažký spoj".
Takže ak sa nič neodparí zo sekunďáku, tak s 3g sekunďáku zlepíš rovnaké množstvo spojov ako s 3g PerfectG??

Kyanoakrylát se vytvrzuje polymerací https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... sation.svg - takže jaksi se nic z něj neodpařuje - odpařovat se může maximálně nezreagované lepidlo. Kdežto disperze (proto se to taky překvapivě :D jmenuje) JE disperze "něčeho" (třeba PVAC) v vodě - k vytvrzení dojde odpařením (odnětím) vody, v níž je ta sušina, dispergovaná.
Takže disperze hmotnost mění (podle toho, kolik v ní je vody), prstolep, naopak hmotnost mění minimálně.

Autor:  MPml [ ned 08.09.2019 10:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Celeron píše:
Hmm, když jsou profi disperze tak mizerný, tak proč je používaji truhláři na 80% lepení dřeva? No a zbytek lepí vodovzdorným PUčkem. Truhláři, co znám, by na kyanoakrylát nikdy nešáhli, asi vědí proč.
.

Možná to bude tím, že běžný truhlář nevyrábí z balsy 8O (viz hned první příspěvek - co tomáš testoval - lepil dohromady).

Autor:  walter2 [ pon 09.09.2019 9:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Celeron píše:
Hmm, když jsou profi disperze tak mizerný, tak proč je používaji truhláři na 80% lepení dřeva?


Moderní disperze jsoi Polyvinylacetátová lepidla (PVAc) a za hlavní důvody považuji:

- ryhlost tuhnutí je v minutách/hodinách a ne ve vteřinách. Truhlář potřebuje třeba na lepení spárovky matřít víc hranolů naráz.

- nesmrdí a oprotí CA je myslím zdravoitní závadnost výparů 100x menší (pokud je tedy vůbec nějaká)

- Polyvinylacetátová lepidla mohou mít různou třídu odolnosti proti vodě (třeba D3, D4 apod.)

- Při vytečení lepidla (například při stažení) lze povrch otřít vlhkým hadrem a výsledný výrobek není zapatlaný

- lepidlo si umí poradit s mírnou nerovností. Spárovku slepíš i z prken srovnaných na -+0,5mm


Truhlář by asi vymyslel ještě další výhody...

Autor:  VTjr [ pon 09.09.2019 10:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

automet píše:
...
Mal som zato, ze sekundak je suverenne najlahsi, vsak sa skoro vsetko odpari...

Neodparí sa takmer nič, to je len zdanie, lebo do balzy všetko prebytočné vsiakne. :P

Autor:  VTjr [ pon 09.09.2019 10:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

walter2 píše:
...
Truhlář by asi vymyslel ještě další výhody...

Já bych k tomu přidal ještě pružnost :wink:
To ale může být jak výhoda, tak někdy i nevýhoda. Zatím co většina běžných CA je značně křehká, ale zas i to nemusí být vždy nevýhodou. :roll:

Autor:  TomasC [ pon 09.09.2019 10:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

walter2 píše:
Truhlář by asi vymyslel ještě další výhody...

Ono to bude i technologií použití. Na model tak úplně nelze použít truhlářské svěrky...

Ale přemýšlím, zda by disperzi nepomohlo nanesení na obě strany a chvilku počkat.


V tabulce v prvním příspěvku je vidět, že disperze i Hartu se odpoří/vyschne cca polovina nanesené hmotnosti.

Autor:  automet [ pon 09.09.2019 10:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Díky za vysvetlenie. Možno aj ten smrad zo sekunďáku mi navodil falošný dojem prchavosti, hoci nikdy som po tom nepátral...
U disperzie mi je to jasné, lebo tá schne odparovaním obsiahnutej tekutiny.

Autor:  LV [ pon 09.09.2019 10:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

TomasC píše:
Ono to bude i technologií použití. Na model tak úplně nelze použít truhlářské svěrky...

Ale přemýšlím, zda by disperzi nepomohlo nanesení na obě strany a chvilku počkat.


V tabulce v prvním příspěvku je vidět, že disperze i Hartu se odpoří/vyschne cca polovina nanesené hmotnosti.

Nepotrebujes zverkovat. Tlak staci na melarske ucely minimalny, guma, stipce, spendliky.... Natieranie oboch ploch nema zmysel. Lepidla treba co najmenej. Kutove lepenie ie je dobre. Prida to menej sily ako hmotnosti.
Rocne miniem na modely 3/4 kila disperzie. Eppoxy jedine na namahane spoje, alebo laminovanie. CA vacsinou na bodovanie miesto spendlikov, alebo na specialne materialy kde nemozno pouzit ine lepidla.

Autor:  guchar [ pon 09.09.2019 14:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Disperse: druhý nános po zavadnutí prvního - dvoji(-ité) lepení. Tato metoda byla u modelářského lepení
zmiňována nejen pro disperse - polyvinylacetátová (PVAC). Dnes je dobré vyjít z návodu pro dané lepidlo.
Domnívám se, že šlo o případy (nebyly pastovité modifikace) kdy z důvodů pevnosti bylo zapotřebí
dostat do hladké spáry jisté množství lepidla (pro pevnost spoje) aniž by se přítlakem vytlačilo.
Toto minimální množství (= minimální spára od - do) bývá v dobrých návodech uvedeno.
K zajištění potřebné síly lepidla ve spoji jsou i další technologie - pomůcky , třeba zubaté stěrky (zubatá špachtle)
Lepidlem na dřevo, které nebylo citlivé na tloušťku spáry byl kostní klih ohřátý na cca 60°C.

Autor:  VTjr [ pon 09.09.2019 14:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Ale z pokusu bol úplne vynechaný Kanagom, či iné nitrocelulózové/acetónové lepidlá. Prečo? 8O Už ich nikto nepoužíva? :roll: Za mojej mladosti bol Kanagom základ. :mrgreen:

Inak čo sa týka epoxidu a lepenia balzy, tak s klasickým Chs1200 sú moje skúsenosti zlé. Epoxid je hustý, nevsakuje, nalepí sa len na hornú vrstvu a pri namáhaní sa potom pomerne ľahko od tej hornej vrstvy odlepí s pár povrchovými vláknami balzy. Samozrejme viem, že existuje veľa druhov epoxidov, pre všetky to zrejme neplatí. :roll:
Ja som síce používal aj ten Chs1200 na balzu, ale väčšinou len tam, kde boli veľké plochy, alebo kde sa lepený spoj ešte vystužoval tkaninou. Napríklad skladané odtokovky som ním lepil, pričom som do spoja ich tenkej odtokovej hrany vkladal pás 110gramovej tkaniny. To potom zaručovalo výbornú tvarovú stálosť - hrana odtokovky sa nekrivila a bola pekne rovná po celej dĺžke. A neskrivil ju ani monofilový poťah, ktorý ina vedel svojim pnutím urobiť divy.
Tiež som niekedy epoxidom lepil pevný poťah toznej skrine, ale to bolo skôr kvôli dlhšej dobe spracovateľnosti. Nevýhodou Kanagomu totiž bolo to, že taký rozsah lepenia sa jednoducho nedal stihnúť naraz naniesť a vtedajšie disperzáky (napr Herkules) boli zas neporovnateľne horšie než tie dnešné. Samozrejme v čumáku motoráka, okolo motora (lože, prepážky) a aj podvozku - to bolo vždy lepené epoxidom a často sa tam aj laminovalo, dokonca v motorovom priestore som používal epoxid ako náter. Nespornou nevýhodou epoxidu je ale to, že je dosť ťažký a koľko gramov sa ho nanesie, presne toľko v modeli aj zostane. Takže sa musí nanášať naozaj s citom.

Polyuretánové lepidlá - tie sa mi vidia výhodné hlavne tam, kde nevadí napenenie, alebo je dokonca žiadúce (napríklad lepenie poťahu na polystyrén). Inak jeho nevýhody vidím v zlej skladovateľnosti (napr. Purex som zakaždým z väčšej časti vyhodil) a ani pevnosť ma neoslnila. Takisto polyuretany degradujú na slnku.
Kúpil som jeden model z druhej ruky, kde celý čumák vrátane motorovej prepážky bol zlepený purexom. To bolo pre mňa nepochopiteľné, keďže sa jedná o preglejkové diely, tak by tam bol býval lepší epoxid. Spoje všetky boli masívne vykútované, ale pevnosť aj tak bola nanič. Staviteľ zrejme nepočítal s tým, že s modelom niekto urobí >850 letov, a tak, keď sa to pomerne rýchlo rozklížilo a po jednej menšej havárii sa vylomila motorová prepážka, tak nastúpil epoxid, slenená tkanina a dokonca aj AL-uhoľníky a M3-šróbiky.

To sú moje skúsenosti/názory, bez záruky, že sú správne. :? Je dosť možné, že veľa vecí je z dnešného pohľadu iných a robia sa inak a omnoho lepšie. :roll: Takže kritiku môjho textu uvítam, aspoň sa niečo nové podučím. 8)

Autor:  TomasC [ pon 09.09.2019 14:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

LV píše:
Rocne miniem na modely 3/4 kila disperzie.
A jakou používáš.

Autor:  VTjr [ pon 09.09.2019 14:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

guchar píše:
...
Lepidlem na dřevo, které nebylo citlivé na tloušťku spáry byl kostní klih ohřátý na cca 60°C.

To si ale fakt nedovedu představit lepit model kostním klihem. :lol: :lol: :lol:

I když on má stále své místo například při výrobě hudebních nástrojů, zajména smyčcových. Ale tam je krom dobrých akustických vlastností (není gumovitý jako nekteré disperze) to hlavně z důvodů možných oprav a restaurací. Protože klížené spoje lze pomocí páry rozebrat bez poškození, co ale u modelů asi nepotřebujeme. Ale ne všechny nástroje se ním lepí. Například kytary jsou převážně lepeny moderními lepidly, u nich se rozebírání asi nepředpokládá. Ale mistrovské housle jedině klihem a lakují se šelakem - sice dost historické materiály, ale po staletí pro dobrou akustiku osvědčené.

Autor:  zdzd [ pon 09.09.2019 14:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

VTjr píše:
Tiež som niekedy na epoxid lepil pevný poťah toznej skrine, ale to bolo skôr kvôli dobe spracovateľnosti. Nevýhodou Kanagomu bolo, že taký rozsah lepenia sa jednoducho nedal stihnúť naraz naniesť a vtedajšie disperzáky (napr Herkules) boli zas neporovnateľne horšie než tie dnešné.


Kanagom měl na toto ještě jednu nevýhodu - smršťoval se a tak pevný potah stáhl kolem žeber , tudíž byl "vlnkovatý", protože žebra vylezla. Brousit to šlo blbě, na žebrech se potah rychle ztenčoval, na volných
plochách uhýbal. Nejjednodušší bylo se s tím smířit...

Autor:  VTjr [ pon 09.09.2019 14:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Jj, to máš pravdu, na to vlnkování si vzpomínám. :| Já se s tím hladce smiřoval, nestavěl jsem makety a ono to letělo i s tím. Bylo to furt zásadně lepší než když byla náběžná část potažena jen papírem. :wink:
Stejně tehdy mé modely rozhodně neumíraly na stáří. Ohníčky na letišti z trosek byly poměrně časté. :mrgreen:

Autor:  MPml [ pon 09.09.2019 14:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

zdzd píše:

Kanagom měl na toto ještě jednu nevýhodu - smršťoval se a tak pevný potah stáhl kolem žeber , tudíž byl "vlnkovatý", protože žebra vylezla. Brousit to šlo blbě, na žebrech se potah rychle ztenčoval, na volných
plochách uhýbal. Nejjednodušší bylo se s tím smířit...

Ještě jednodušší bylo místo Kanagomu použít UHU Hart a nebo ještě lépe rudolhart - ten se z těchto lepidel choval zdaleka nejlépe.
Jestli je ještě dosažitelný rudol netuším, UHU ale pořád existuje.
http://www.rudol.com/KurzInfo/kge1410.htm
http://www.rc-network.de/forum/attachme ... 1479422314

Stránka 2 z 9 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/