RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Pokus o test lepidel na balzu
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=86749
Stránka 4 z 4

Autor:  igorb [ úte 10.09.2019 16:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

TomasC píše:
Jak jsi dotázal 4g purexu rozetřít na celou plachtu? Taky kartou?


Tu som to robil prvy krat a je vidiet ze je to proste vela, tie 4g stacia (ked sa to vie), na istotu tak 5-6 ako tam pisem 8 je uz strasne vela a vidno to na plachte

viewtopic.php?f=123&t=49483


.... kua je to mozne? tie obrazky boli zobrazene odvtedy 12000 krat? to mame tolko uckarov, alebo to robia nejake boty?
.... alebo ma niekto strasnu sklerozu a kuka si to znova a znova :mrgreen:

Autor:  helifish [ úte 10.09.2019 17:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

No já to s lepením mám ještě zajímavější protože mám alergii na výpary z CA lepidel. Mohl bych si sice koupit ne alergenní vteřiňák myslím že jej prodává Hořejší ale protože mi většina lepidel zhoustne až k nepoužití tak se mi nechce dávat cca 300 Kč za lahvičku. Proto rád čtu diskuze čím lepit. Já rád lepím
5 a 15 minutovým epoxidemm ve "stříkačkach " balsu Perfect G a Purex na epp. Nemám moc rád kontaktní lepidla to je pro ty co mají šikovné ruce Co se týká výdrže lepených spojů .... no většinou to letadlo dřív rozštípu na ruce než by my nějaký spoj zestárla natolik že by se to rozpadlo v luftě

Autor:  JackAnthonyP [ úte 10.09.2019 19:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

VTjr....
Tak tomu nerozumiem 8O, Ty mávaš viac pristátí než štartov? Tak to si teda frajer! :P To dokážu asi len historici. :mrgreen: Model preletí časopriestorovou bránou z roku 1950 a z ničoho nič pristane. :lol: :lol: :lol:[/quote]


Asi nerozumies tejto hantýrke, alebo nelietaš. Tebe model nikdy pri pristátí neodskočil? potom je to druhé, tretie...pristátie :D A prekvapivo sa to menej stáva "historikom" ako mladším pilotom 8) No a je všeobecne známe že práve pri týchto "kozloch" dostáva štruktúra zabrať. /PS:Neviem či som frajer, ale okrem modelárčenia aj lietam v areoklube, už 40 rokov (aj na vetroňoch, okolo 1000h) a cosi nalietané mám. To len na vysvetlenie. Povodna tema bola lepidla, tak pardon./

Autor:  JackAnthonyP [ úte 10.09.2019 19:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

VTjr píše:
Igor, som rád, že si zareagoval, ak tu možno píšem nezmysly. :oops:
Vieš, my sme sa to vtedy ešte len učili a ja si už ani presne nepamätám v čom sme robili chyby. A tých chýb bolo isto viac. Ani vákuovanie sme vtedy nemali, zaťažovali to betónovými obrubníkmi, ale asi to bolo na plochu krídla málo. Bolo to buď ťažké (to keď sme tam napatlali veľa Epoxidu a všetko impregnovali, alebo sme Epoxy nariedili, ten vsiakol a poťah sa od polyšu oddeľoval. Problém je, že ja som na tú technológiu potom tak trochu zanevrel a vrátil sa radšej ku klasickej rebrovej konštrukcii. Dodnes mám napríklad aj k laminovaniu odpor, aj keď laminátové trupy sme vedeli robiť celkom dobré. Ale balzou potiahnuté polystyrénové krídla nie. Možno keby som sa snažil ďalej, tak by som sa to aj naučil. Lenže to bolo na prelome 70. a 80. rokov. Nebolo nikoho, kto by mi poradil, všetci s tým len začínali a Inet s RCmaniou a ujom Gúgľom nebol. V modelári vyšlo pár článkov, ale až potom a to už som ani nemodelárčil (diplomovka, štátnice, svatba, vojna, byt, rodina, deti, dom-prestavba => asi 25-ročná pauza). Asi tak. :mrgreen:


Tak tak, a este sa epoxid riedil liehom, aby sa lepsie roztieral....

Autor:  VTjr [ úte 10.09.2019 19:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Ano, ale lepšie je ho riediť buď nitroriedidlom, alebo tam, kde by mohlo uškodiť (napr polystyrénovému jadru), tak metylalkoholom. Lieh, teda etylalkohol, či už čistý alebo denaturovaný sa mi neosvedčil. Pravdepodobne preto, lebo z princípu obsahuje minimálne 4% vody, často aj oveľa viac a denaturák okrem toho aj nejaké denaturačné prísady. Takže z epoxidu sa zrejme lieh odparí, ale všetka voda nie. Ten je potom po vytvrdnutí gumový.

Inak to, že odskoky považuješ za viacnásobné pristátie, to som naozaj tak nepochopil. :roll: Lenže podľa Boha pravdy, každý odskok je vlastne opakovaný štart a prískok zas opakované pristátie. V takom prípade musí byť vždy ich rovnosť. Samozrejme lietam, aj odskoky sa občas pritrafia, ale nikdy sme to tak nenazývali. Ja som sa naopak stretol s tým, že havária, čo je samozrejme takisto dotyk so zemou, sa za pristátie nepovažuje, teda kvôli nim môže byť počet pristátí menší než počet štartov, ale nie naopak. A v leteckej hantírke sa potom praje, aby bol počet vzletov rovnaký s počtom pristátí. Teda aby nehavaroval. Tak to chápem ja a väčšina modelárov ktorých poznám. Ak je to medzi pilotmi veľkých litadiel inak, prosím, aj keď ja sa od malička motám okolo letectva a nikdy som nič také nepočul. Okrem toho tu sme predsa na modelárskom fóre, však? :wink:

Moja poznámka s časopriestorovou bránou bola myslená ako vtip a nechcel som tým Teba, ani nikoho iného uraziť (boli tam predsa smajlíky). Teda ani SAMákov, aj keď na mnohé veci, ktoré zaviedli do svojich pravidiel mám dosť odlišný názor. Osobne si myslím že kvôli istému fundamentalizmu ich kategórie možno umrú spolu s nimi.

Každopádne sa za svoj asi nepodarený vtip všetkým dotknutým ospravedlňujem. :oops: pôvodne som to všetko chcel napísať len Tebe do SZ, ale ospravedlnenie by asi malo byť verejné.

Autor:  JackAnthonyP [ úte 10.09.2019 20:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Dnes som sa akosi rozpísal, kurňa...
No my sme používali čo si spomínam len denaturák, /ano bolo to minulom storočí, ešte Lipolky neexistovali :) /iné sme vtedy akosi nemali k dispozícii. Voda aj lieh sa časom odparili, ako píšeš. Aj nam sa občas podaril gumový... A to roztieranie bolo len o trošku lepšie.Dnes samozrejme lepíme poťahy inak/285+ riedidlo. / Napriklad pri mojom poslednom modeli /pozri RC-portal.sk JaroP/ je krídlo styrodurové, a tam aceton na riedenie pouzit mozes. Keď lepíš na jadro prekližku. Ako sa píše vyššie-tusim Igor, aby sa zmenšila nasiakavosť- spotreba živice-tá sa prelakuje riedkym nitrolakom z lepenej strany. Par gramov vahy na lepidle možno uškodi nervoznejsim modelom/ pre mna do rozpatia 2m/ ale pre väčšie rozpätia to nie je nijako kritické- skorej dovažuješ. Kriticke je "aby to furt držalo"

A to ostatne neries, nie je co, ja som to ako for pochopil. U nas je to tak ako pisem. A je to vec názoru, alebo názvoslovia. Je kopec leteckých porekadiel- napr. Odštartovat môžeš, pristáť musíš...
Štart je pre mňa cielené, chcené odlepenie stroja od zeme. Štartom nenazvem nechcene odlepenie/odskočenie= nepodarené pristátie-čo sa samozrejme stava každemu-aj mne.
V principe ale išlo o tie nepodarene -nehladke pristatia pri ktorých konštrukcia komplexne trpí a je preverovaná jej štrukturálna pevnosť. A teda aj to lepidlo čo to drží pohromade. O čom je toto vlákno.
A na zaver. Ked nalepíš napríklad zaťahovák do laminátového trupu hocičím, a nepoistíš to mechanickým spojom cez trup- tak Ti to raz po "x-tom pristávacom buchu a žuchu " / odletí...tak či tak.

Autor:  Celeron [ úte 10.09.2019 23:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

VTjr píše:
Lieh, teda etylalkohol, či už čistý alebo denaturovaný sa mi neosvedčil.

Přesně tak. Že je v denaturáku něco divnýho, závadnýho potvrzuje i třeba v denaturáku rozpuštěná kalafuna jako lak na plošný spoje. V podstatě je ten lak gumovej, nikdy pořádně neztvrdne. S nitroředidlem to je lepší ale taky dlouho schne. Aceton zase schne moc rychle, obvykle se ani nestačí celá větší deska natřít. Nejlepší byl čistej toluen ale jak to s ním dnes je víme. Toluenový ředidlo jsem zatím nezkoušel.
Ani ten metylalkohol na ředění epoxydu není úplně ideál. Když se ho dá do Epoxy 1200 moc, tak směs zbělá, je to příznak vody v metylu. Pak má epoxid podstatně horší parametry. To zbělání kupodivu zmizí když se pomalu přikapává čistej aceton, jenže pak už se s tím balza na polyš lepit nedá. Používali jsme to pouze na ředění epoxydu při potahování křídel třicítkou tkaninou. Dnes jsou řídký laminační epoxydy tak tyhle anabáze nehrozí.

Autor:  PeePoTN [ stř 11.09.2019 13:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Ja používam toto:

Disperzia: Den Braven WOODFIX D3
sekundák: zlatý BSI stredný, riedky a keď som mal možnosť tak som predtým brával Loctite 406 alebo 416, nepamätám už presne ale lepil super a nesmrdel, len je drahý.
epoxi: 1200 alebo zahustený L285 , 10,30,60 min epoxidy

kde potrebujem aby vypenilo nepresnosti tak purex
RESká lepím prevažne disperziou a sekundákom, zahustenú L285 iba na zalepenie púzdier spojok a uhlíkových trubiek na trup. Trup kiwi mám celý lepený disperziou,
krídla budú disperzia a sekundák.
Historikov som lepil iba sekundákom. tam mi disperzia na spoji 1mm preglejka prepážka a 3x3 nosník nedržal. Disperziu som použil iba na balzový Dbox krídla a stojiny medzi nosníky.

Autor:  VTjr [ stř 11.09.2019 16:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

JackAnthonyP píše:
Dnes som sa akosi rozpísal, kurňa...

Nič si z toho nerob, tak zlé ako u mňa to nie je, stále za mnou zaostávaš o >5000 príspevkov a voči poniektorým oveľa viac. :lol:
JackAnthonyP píše:
... je krídlo styrodurové, a tam aceton na riedenie pouzit mozes....

No, to si nie som istý, Styrodur je len iná forma polystyrénu a ten aceton/nitroriedidlo/toulén spoľahlivo leptá. Nebolo to náhodou z EPP?
JackAnthonyP píše:
Par gramov vahy na lepidle možno uškodi nervoznejsim modelom/ pre mna do rozpatia 2m/ ale pre väčšie rozpätia to nie je nijako kritické- skorej dovažuješ. Kriticke je "aby to furt držalo"

S tým plne súhlasím. Mne to drží, ale malokedy sa mi podarilo dodržať hmotnosť, ktorú uvádzal autor plánku. Niekedy aj priblížiť sa k nej bol problém. Ale všetko mi lietalo, tak to neriešim. Naopak, niektoré modely ARF alebo ktoré som kúpil a nestaval ja, síce boli ľahké, ale na lepidle (a iných matyeriáloch) sa tam šetrilo tak, že po pár desiatkach štartoch sa začínali rozpadať. A to ani neboli s nimi žiadne havárie, len tak používaním a vibráciami od motora. Keď som to opravil a dal na pravú mieru, tak to vždy nabralo riadne váhy navyše. Ale mám modely s ktorými som urobil uý 850 štartov (zdokumentovaných v denníku).
JackAnthonyP píše:
... Štart je pre mňa cielené, chcené odlepenie stroja od zeme. Štartom nenazvem nechcene odlepenie/odskočenie= nepodarené pristátie-čo sa samozrejme stava každemu-aj mne.

Ale podľa tejto logiky ani prístátím nemôžeme nazývať to priskočenie po nechcenom odskoku. :wink: Ja považujem pristátie za ukončenie letu so zastavením v depe a vypnutím motora. Potom je tu ešte medzipristátie - to keď model pristane a potom hneď vzlietne bez zastavenia motora, časo aj bez zatavenia rolovania.
JackAnthonyP píše:
...nehladke pristatia pri ktorých konštrukcia komplexne trpí a je preverovaná jej štrukturálna pevnosť. A teda aj to lepidlo čo to drží pohromade. O čom je toto vlákno.

Samozrejme, každý dotyk s matičkou Zamou zaťažuje konštrukciu. Však u veľkých lietadiel je jedným z parametrov, ktorými sa hodnotí životnosť nielen počet nalietaných hodín, ale aj počet vletov/pristátí. Aj keď u pretlakovaných kabín je to aj z dôvodu ich deformovania (nafukovania) vo veľkých výškach s nízkym okolitým tlakom vzduchu.
JackAnthonyP píše:
A na zaver. Ked nalepíš napríklad zaťahovák do laminátového trupu hocičím, a nepoistíš to mechanickým spojom cez trup- tak Ti to raz po "x-tom pristávacom buchu a žuchu " / odletí...tak či tak.

Iste, o tom bez pochýb. :mrgreen:

Autor:  guchar [ stř 11.09.2019 16:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Dispersní lepidlo (Herkules) - poznatek Lepení velkých a obřích modelů, autor: Ing. Daniel Drobný
Tazatel Jaroslav Kroufek napsal: "... Spoje smrk-smrk, smrk-překližka
lepené disperzním lepidlem byly po 20 rocích vydrolené
, balsa lepená Kanagomem držela
..."
https://www.lepidla.cz/cs/a/lepeni-velkych-a-obrich-modelu.html
- Poněkud mne v odpovědi překvapilo tvrzení "... lepící složka (PVAc) je po vytvrzení tvrdá a křehká... "
- Nemám pro ně oporu ve svých zkušenostech, ba ani jsem nenašel tuto vlastnost v popisu těchto lepidel.
- Možná nějaká degradace, ale netuším čím způsobená.
-- Zmínku o možné křehkosti PVAc lepidel, jsem našel zde. A to pokud by šlo o některé z
"Směsná lepidla PVAC se skládají z polyvinilacetátových lepidel s přídavkem 10% močovinoformaldehydových
pryskyřičných lepidel. Tím se zvyšuje pevnost lepené spáry za vlhka, ale snižuje se elastičnost spoje.
Používají se jako lepidla montážní."
http://jio-faq.blogspot.com/2009/10/disperzni-pva-lepidlo.html
!!! Pokud se na tomto výběru z diskuzí vzalo celé téma "LEPIDLA" a prohledalo se klíčem "PVA" (14 výskytů)
https://jio-faq.blogspot.com/search?q=lepen%C3%AD
zdá se, že jde vytušit pachatele = opakované namáhání spoje MECHANICKY nebo i ZMĚNY VLHKOSTI
"D2 a D3 rozpouštědlová, D4 reaktivní
Lepidla D4, ač by se mohlo zdát, že je zde určitá souvislost, patří do druhé skupiny lepidel dle vytvrzování,
skupiny reaktivních lepidel. Při procesu vytvrzování u lepidel D4 nedochází k odpařování žádného rozpouštědla,
jako je tomu u D2 a D3, ale k vytvrzení působením vzdušné vlhkosti a vlhkosti vlastního dřeva. Reakce s
vlhkostí způsobí, že lepidlo nabude na objemu (10 - 25 % dle druhu) a vytvrdí se ve velice pevnou hmotu.
- Tyto odlišné vlastnosti předurčují lepidla skupiny D2 a D3 k lepení a opravám dřevěných předmětů, které
nejsou vystaveny povětrnostním vlivům, extrémní námaze apod. Nesmí být poškozeny „vymačkáním,
rozvrzáním, seschnutím, …“. Použití těchto lepidel na tyto druhy poškození vede k počátečnímu úspěchu,
ale dlouhodobě nemají tyto spoje trvanlivost (maximálně 2 - 3 týdny). Po odpaření vody zůstane ve spoji pouze
vrstva PVAc, tvrdé a nepružné lepící složky, která se namáháním spoje postupně rozdrtí, ze spoje se vysype a
výsledek je stejný, jako před lepením (opravou)."
- "Pro opravy a lepení dřeva, vystaveného povětrnostním vlivům, nebo dřevěných předmětů poškozených tzv.
rozvrzáním nebo seschnutím
(židle, stoly, houpačky, truhly, …) je nutné použít lepidla typu D4. Běžně jsou
nabízeny dvě varianty. Tekutá (vypadají téměř jako tmavý med) a gelová (v kartuších).
Tekutá nabývají na objemu o asi 10 - 12% (opravy nábytku),
gelová pak asi 20 - 25% (konstrukční lepení - pergoly, schodiště, parapety, prahy ...)."

== MOJE PODMÍNKY = nepříliš velké namáhání = téměř stálá vlhkost = povrchová úprava bariéra proti vlhku
pak to drželo i lepidlem HERKULES mnoho desítek let

Autor:  Celeron [ stř 11.09.2019 20:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Guchare, Tvoje hledací schopnosti na netu jsou obdivuhodný a chválihodný. Ale napsal Ti už někdo, že Tvý příspěvky jsou naprosto nepřehledný a tím je jejich informační hodnota dost snížena? Už jen odstavce by tomu dost pomohly.

Autor:  PeePoTN [ čtv 12.09.2019 8:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Celeron píše:
Guchare, Tvoje hledací schopnosti na netu jsou obdivuhodný a chválihodný. Ale napsal Ti už někdo, že Tvý příspěvky jsou naprosto nepřehledný a tím je jejich informační hodnota dost snížena? Už jen odstavce by tomu dost pomohly.

takže nie som sám čo to musí 2-3x prečítať aby som pochopil o čom to je :D

Autor:  JackAnthonyP [ čtv 12.09.2019 20:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pokus o test lepidel na balzu

Áno.vycerpavajuce a môžem potvrdiť. Model ktorý som lepil na vojne ( 1987) napriek malému obsahu sušiny v Herkulese držal aj minuly rok keď bol naposledy na šnúre vo vzduchu..... (Niečo ako Synfonik klon - na rcportal.sk nájdete JaroP). Kompletne lepené Kanagonom a Herkulesom v tej dobe dostupným. Bohužiaľ som vtedy ešte do vypinacieho nitrolaku nepridával par kvapiek eukalyptoveho oleja/ kuchárka časopisu modelár/ a poťah bol teraz chúlostivý- zostarnutý,krehký, nie konštrukcia, ale vydržal as na pár trhliniek....Možno preto, že textilný futral na model bol ušitý na kolene zo zavesu z PVS( politicko výchovne svetnice) na útvare kde som slúžil:). To je o tých podmienkach skladovania modelu, vlhkosti, teplote...

Stránka 4 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/