Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Odstranění nátěru

pon 23.09.2019 21:39

Koupil jsem laminátový trup (a čím dál víc toho lituji) co byl natřen nějakou barvou, připadá mi to povrchem (matné) a brousitelností jako plnič, nicméně jelikož to bylo štětcem a vrstva je křivá a různě tlustá, musí dolů, navíc ukrývá defekty trupu. Povrch trupu pod barvou je lesklý, bíle probarvený, tak jak vypadl z formy.

Jelikož je to poměrně velké (1,9 m délka, 30 cm šířka) chtělo by to nějaký lepší způsob odstranění barvy. Prozatím s tím bojuji formou "rozmočení" pomocí acetonu (papírová utěrka a igelit), kdy barva jde potom mechanicky odstranit, musím ji seškrábat starou kreditkou, puchýře to takřka nedělá. Další možnost co trochu funguje je houbička na nádobí, opět aceton a drsnější stranou postupně sundat, nicméně houbička se docela rychle v acetonu rozpadá a ruka bolí po 15 minutách. Mám cca 1/3 trupu z horní strany a padly na to 4dcl acetonu.

Nějaký lepší nápad? vzhledem k plátování a různým prolisům a výčnělkům to nejde nějak ve velké ploše brousit. Máte zkušenosti s komerčními odstraňovači nátěru? Kdysi jsem už jeden trup takto barvy zbavoval, tam to ale po acetonovém zábalu dělalo hezké puchýře a dalo se to v podstatě následně jen od barvy setřít.

Re: Odstranění nátěru

pon 23.09.2019 23:03

Kdysi jsem zkoušel na trup z epoxydu 110BG15 nějakej načervanalej gel, jakýsi barvožrout, kterým se to napatlalo a po asi hodině šla i syntetická barva setřít hadrem. Jenže po dalším nastříkání se na trupu dělaly různý fleky, který témeř nechtěly uschnout. Asi se trochu barvožroutu vsáklo do pórů trupu a pak to žralo dál následnou barvu i když jsem trup před stříkáním dvakrát umyl nitroředidlem.
Se stejnou věcí bojují nábytkáři, co renovují starej nábytek. Ti původní barvy louhujou tak, že třeba celou jarmaru ponoří do louhovacího roztoku. Pokud se potom neudělá pořádně neutralizace tý jarmary, tak jim louh vsáklej do pórů dřeva taky dělá s následným lakem či barvou pěkný potíže. Na ten barvožrout žádnej neutralizátor nebyl a tak to skončilo laminováním novýho trupu.

Re: Odstranění nátěru

pon 23.09.2019 23:36

ten barvožrout se jmenoval, nebo ještě jmenuje "odstraňovač starých nátěrů". Používalo se to třeba na odstranění nátěrů na oknech. Je to nějaká žíravina a bere to všechno. Já sundával nátěry z laminátových trupů obyčejným brusným papírem ve vodě. je to sice opruz, ale šlo to docela dobře. V každém případě nevěřím tomu, že ten sajrajt sundáš bez poškození původní barvy. Nakonec to stejně budeš stříkat na novo, tak bych se toho broušení až tak nebál. Na hrubo bych to vzal 400 kou a pak to dobrousil 800 - 2000 ve vodě. Zbytek už je lakýrnická klasika.

Ještě doplním, že na vyleštění nového nástřiku po řádném vytvrdnutí je asi nejlepší měkká kůže. Zlehka, netlačit.

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 6:46

Stříkat to budu, jelikož původní barva je už stejně trochu zažloutlá, ale než to brousit, to budu asi radej dál čichat aceton...

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 6:54

jak píše Standa, a častějc měnit smirek, nešetřit. Za chvíli je barva dole.

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 10:01

Blesk vi, ze vlaken o odstranovani nateru je zde nekolik napr:

viewtopic.php?f=18&t=53529&hilit=+odstraneni+nateru
viewtopic.php?f=18&t=78934&hilit=+odstraneni+nateru
viewtopic.php?f=18&t=64917&hilit=+odstraneni+nateru
viewtopic.php?f=18&t=85805&hilit=+odstraneni+nateru .....

Myslim, ze postup zvolil rozumny, jen mu chybi vice praxe a zkusenosti ( jeste par nejakych specialitek a vono se to podda) :D .

Moje zkusenost (zatim) je takova,ze vypary acetonu si poradili s vetsinou nateru kere jsem na modelech opravoval. Nezanechavaji nechtene fleky, mastnotu a mechanicky nelikviduji povrch vyrobku (ten musi byt z materilau keremu aceton nevadi). Bylo jedno zda slo o jednoslozky , nebo 2K laky , nebo barvy, pripadne epoxidy ci polyestery.

Pozn. nekter cinske barvy jsou vsak na aceton skutecne netecne, info od Jirky Smida.

Nekterym naterum je rozumne pomoci se rozpadnout .... pokud se povrch pred odstranovanim lehce predbrousi, vypary muzou snadneji proniknout do jadra barvy.
Obrousenim, nebo aspon poskrabanim povrchu korundovym rounem dojde k naruseni tvrde zoxidovane vrchni vrstvy barvy, kera ji chrani proti povetrnostnim vlivum a u nekterych i proti UV zareni.

Mj. tato vrchni tvrda slupicka obsahuje i voskove frakce,kere casto zpusobi,ze pri nedostatecnem naruseni a odmasteni puvodniho povrchu,novy nater(nastrik) nedrzi.

Natery jsou obvykle vrstvene a slozky muzou mit ruznou strukturu a slozeni ( lak, barva, plmic, strikaci tmel, sterkovy tmel , penetrece,podkladovy mat ... ) .
Ucinky acetonovych vyparu muzou byt na kazdou vrstvu jine.Podle tlousky a chemickeho slozeni konkretni vrstvy se bude lisit i doba, kdy dojde k naruseni jejiho povrchu.
Proto pri komplexnem odstranovani nateru postupuji po jednotlivych vrstvach (ridim to dobou pusobeni par),az se dostanu na podkladovy matros, nebo muzu skoncit na zvolene vrstve, npr. na sterkovem tmelu.

Dalsi castou chybou je, ze lidi nedodrzuji casy a nechavaji vyrobek v zabalu dlouho.Po rozbaleni najdou tvrdou,nekdy zkrabatelou barvu ... pro kazdy druh nateru je nutno dobu pusobeni par vyzkouset.

Taky neni dobre snazit se sejmout najednou vetsi plochu.... to nejde stihat, bo po otevreni zabalu zbobtnany povrch rychle zasycha a opet prilne k podkladu.

Odstranovace nateru moc nedoporucuji. Ano fungujui,ale nejsou vhodne na porezni materialy ... nekdy nadelaji bordel i na kovove, sroubovane ci nytovane konstrukci.
Barvozrout nadifunduje do mikrotrhlin,spar mezi plechy ,mezirek pod hlavami sroubu, nytu... ani umyti odmastovacimi pripravky nezabarani, aby pak nevzlinal do noveho nastriku ...jiz z jsem o tom psal nekolikrat.

Pozn. v Urban Airu jsme meli piskovacku, tj. co se do ni veslo,bylo opiskovano. Nevyhodou bylo, ze jeden musel mit zkusenost... jinak se mohlo stat, ze kus laminatu mu zmizel z ruky... proste ho odpiskoval do ztracena.
:)

veka1

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 11:47

Škaredý povrch na laminátu. Obrousil bych to co nedrží a srovnal největší nerovnosti.
Pak už je to o tmelení, plniči, základu a vrchním nátěru.
_ Na plochách dřeva se staré olejové nátěry sundávaly plamenem a špachtlí.
_ Na kovu to co nedrží sundávám ručními a rotačními drátěnými kartáči Jen u aplikací kde netřeba LESK BLESK
na tom laminátu, bych se bál, že vyrobím rýhy, které pak bude problém vyrovnat (zatmelit).
_ Výhodou polyesterových tmelů (proti starým olejovým) je tmelení silnější vrstvy 2 až 5 mm, brousitelné za 2 h
_ Je dobré vědět co je to za laminát. Majitelé laminátových člunů a surfů mohou o obnově laků, psát legendy
kritické bylo období kdy končilo používání epoxydových pryskyřic a začaly se užívat polyesterové

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 12:13

guchar píše:kritické bylo období kdy končilo používání epoxydových pryskyřic a začaly se užívat polyesterové

Nenapsal jsi to obráceně? Starý lodě byly z Polyesteru 104, nový z epoxydu. Aspoň ty co jsme pořídili my.

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 12:25

No pokud pamatuji jako první byly Epoxy pryskyřice, pak přišly Polyesterové (Byly levnější Možná i jiné výhody)
Ale je docela možné, že po nějaké době vlády POLYESTERU se u nějakých výrobců vrátili k dražšímu Epoxydu.

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 12:28

chlapi , primlouval bych se za prispevky podlozene vlastni zkusenosti tj. skuste podrobneji napsat, jak jste to provadeli ve svych podminkach, na svych opravovanych dilech, vcetne materialovych specifikaci .... i zdanlive nepodstatny detail muze pomoci vyresit problem.

Obecne a na siti nalezene info reseni problemu jenom oddaluje... prilis velky informacni sum.( napr proc resit drevo, nebo polyesterove lode nebo auta , kdyz se pravdepodobne resi skorepina ze soudobych laminacnich pryskyric... Blesk by mohl l upresnit z ceho ten trup je :)

Jeste pozn. ryhy na laminatu jsou brnkacka. Jediny a opravdu fest tvrdy orisek jsou otevrene mikropory v rozbrousenem povrchu,kere se nastrikem opticky i realne zvetsuji ... proto s brousenim az na sklo bych byl opatny. Idealni je zachovat celistvy povrch gelcoatu . :wink:

Jeste sem dam jeden odkaz jen to bude to chtit jednotlive odkazy prostudovat , aby se jeden dopatral pouzitelnych informaci :

http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=86177

veka1

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 14:28

Jedná se o profesionální výrobek z negativní formy, takže předpokládám že je tam nahoře gelcoat. Ale podle toho co jsem našel, dělalo se to tak 10let zpět, a tomu nasvědčuje i zažloutlý povrch.

Na foto je vidět původní povrch i to zvěrstva co na to původní majitel napatlal...
Přílohy
15693280384878550730694798679786.jpg

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 16:57

Aceton a hadr.
Zkusit trochu narušit povrch brusným rounem.
A vytrvat.
Odstraňovač barev je většinou na prd.

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 17:58

Dělal jsem s Epoxy lamináty Pryskyřice vždy důkladně prosytila vlákna tkaniny Potíže s mikro-póry tam nebyly
Pokud ty fleky na povrchu fest drží, nesnažil bych se je za každou cenu odstranit Snad pokud by odstranění bylo
relativně snadné a došlo by k "vyrovnání hrbů" na povrchu, tím pádem žádná nebo minimální potřeba tmelení

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 18:07

ještě se mi vybavila jedna technologie, kterou jsem použil na odstranění nástřiku z křídla. Použil jsem brusnou síťku na sádrokarton. Barva tím šla dolů jako po másle a bez rýh.

Re: Odstranění nátěru

úte 24.09.2019 19:27

Mřížka by byla fajn, ale je tam velké množství výstupků :-( ale dnes po 3,5 hodinách mám 1/3 trupu horou ve fázi že půjde do plniče. Nejefektivnější metoda byla papírová utěrka, aceton a igelit, nechat 3min zapařit a pak ocelovou škrabkou na okna opatrně seškrábnout, případně postup opakovat. Místa kde je to moc tvarové, nebo barva drží natolik že to moc acetonem nejde, tak přichází na řadu brusná houbička. No že jsem za ty tři a půl hoďky fetování acetonu vypadal jak sněhulák netřeba zmiňovat :-D :-D :-D
Odeslat odpověď