Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Stříkání polyuretanky Axapur

stř 13.05.2020 17:07

Vážení, máte někdo zkušenost s těmahle polyuretanovkama U2074? Stříkal jsem se žlutou obříka na bílej základ. Při stříkání to vypadalo dobře, šoupnul jsem nastříkaný díly do dílny, kde jelo topení na 25 st.C. Po 3 dnech po vytvrzení jsem to vynesl na venkovní světlo a zklamání, byly vidět tmavší a světlejší pruhy jak se křížově stříkalo pistolí. Bohužel, žlutá barva obecně kreje hůř, to je známý a tenhle Axipur ještě mění od stříkání do vytvrzení odstín a lesk.
Tak jsem strhnul šestistovkou šmirglem drobný vady na první vrstvě, částečně povrch zmatnil a šel stříkat další vrstvu. No a přímo katastrofa, pokud jsem barvu jen neprášil, tak se slévala do ostrůvků a výsledek je takovej "hrbolatej" alá povrch pomeranče.
V návodu píšou stříkat další vrstvu buď "mokrý do mokrého" za cca 50-60 minut a nebo po delší době než 24 hodin první vrstvu rozbrousit. To jsem udělal a stejně popsaný problém.
Tak budu zase brousit, naštěstí je to jen na křídle zespoda co jsem stříkal jako první. Je to podklad pro texty, kolem bude ještě další vrstva černomodrýho odstínu.
Co bylo blbě netuším, ale když se zredukoval průtok barvy pistolí tak to nedělá ale zase je problém dosáhnout hladkýho lesku. Prostě na druhý vrstvě Axapuru je pavěda trefit množství nastříkaný barvy mezi povrchovou krupicí, leskem a sléváním do pomeranče. :roll:
Na první vrstvě po základu Axipur U2008 tyhle problémy nejsou tam se ale s další vrstvou počítá, navíc ta základovka je jakoby sametově matná.
Píšu to hlavně pro následníky, že ta polyuretanka není úplně bezproblémová barva...
Asi se vrátím k 2K akrylátovkám na auta, s nima žádnej problém krom ceny nebyl. :cry:

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

stř 13.05.2020 18:56

S axapurem stříkám běžně.
Někde jsi něco udělal špatně. Podle mě ji to moc naředil.
V technickém listu je napsáno ředění.
Já běžně ředím okolo 10% hmotnostně. A trysku do pistole 2mm

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

čtv 14.05.2020 0:08

Ředil jsem jen těch 10% váhově a stejně to udělalo. Když jsem dal 15% tak to při poprášení přestalo dělat. Když stříkáš běžně, tak zkoušels další vrstvu na vytvrzenou předešlou? Ještě mě napadá, jestli nebyla moc vysoká vlhkost.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

čtv 14.05.2020 8:40

Jasně zkoušel. Mnohokrát
Měl jsi to dobře odmaštěný? Já to beru acetonem

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

čtv 14.05.2020 15:46

To jako odmašťuješ acetonem předešlou vrstvu jinýho odstínu Axipuru před stříkáním? No dejme tomu pokud by to bylo vomakaný rukama, tak bych to přejel. Teď jsem zkusil přejet 2 dny starej Axipur acetonem a nevratně zmatněl, takže ho aceton trochu naleptal. Asi to je možný, doba úplnýho vyzrání je psaná 10 dní. V návodu nic o odmašťování mezi vrstvama nepíšou, jen rozbrousit lesk do matna u vrstvy starší než 24 hodin.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

čtv 14.05.2020 17:34

Vždy když něco obrousím tak to před dalším stříkáním odmastím a umeju od prachu
A ano aceton axapur naleptává. Dělám to opatrně.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

pát 15.05.2020 10:55

Celeron: To stříkáte normální velkou pistolí nebo nějakou menší modelářskou?
Tím jste měl podle mě začít, jakou máte trysku apod. Nevím jak ten Axapur, ale co jsem párkrát něco stříkal polyuretanovými barvami, tak oproti akrylýtům se mi zdají i tak méně lesklé, ať dělá člověk co chce. Měl jste si spíše zkusit něco nastříkat bokem, třeba na nějakou desku apod.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

pát 15.05.2020 12:32

Kovofiniš horní, tryska 1,4 mm, 2,5 barů. Jak jsem už psal, první vrstva byla lesklá slitá a tak mě vůbec nenapadlo, že to něco udělá až při druhý.
Dnes jsem stříkal jinej odstín na tu spodní žlutou. První fouknutí bylo jen takový "poprášení" a za 30 minut znova vrstva aby se to slilo. A tentokrát v pořádku. To poprášení asi vytvořilo něco jako "fixační můstek" mezi zatvrdlým povrchem a novou vrstvou.
Příště už budu vědět jak na to. :wink:

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

pát 15.05.2020 13:26

Mě se jen nezdá jak jste psal, že druhou vrstvu stříkáte až po 24 hodinách. Druhou vrstvu přece musíte dát pár minut po té první ať se spojí dohromady. Řekněme do 30 minut po první, ale raději bych dal méně, třeba 20 minut. A první vrstva má být jen tak narychlo zlehka, jak píšete poprašek. Až druhá popř. další vrstvy jsou hlavní.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

pát 15.05.2020 14:40

Celeron píše:Kovofiniš horní, tryska 1,4 mm, 2,5 barů. Jak jsem už psal, první vrstva byla lesklá slitá a tak mě vůbec nenapadlo, že to něco udělá až při druhý.
Dnes jsem stříkal jinej odstín na tu spodní žlutou. První fouknutí bylo jen takový "poprášení" a za 30 minut znova vrstva aby se to slilo. A tentokrát v pořádku. To poprášení asi vytvořilo něco jako "fixační můstek" mezi zatvrdlým povrchem a novou vrstvou.
Příště už budu vědět jak na to. :wink:

To mě ani nenapadlo napsat. První lehce zaprášit a nechat zavadnout a pak slejt. Tak nějak to beru jako běžný postup lakování všeho.
Nikdy se neleje barva rovnou na povrch.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

pát 15.05.2020 17:02

Já to taky tak dělám. nejdříve rychle přeletět na přiškrcenou barvu a po řekněme 15-20 minutách tam přidám na barvě a jedu pomaleji. Podle výsledku kdyžtak opakuji více vrstev.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

pát 15.05.2020 19:53

To je zvyk z Celoxu nadojit najednou. U něj když jednou naprášíš, tak to ihned uschne a pak už tu krupici nikdy nesleješ. :wink:

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

stř 20.05.2020 13:41

varok píše:Mě se jen nezdá jak jste psal, že druhou vrstvu stříkáte až po 24 hodinách.

No a jak to mám asi udělat když jsem zjistil až po zatvrdnutí, že ta žlutá je flekatá protože málo kreje? Dokud byla nevytvrdlá, tak to nebylo vidět.
Ten Axipur je nabeton poslední stříkací akce s polyuretanama, proti dvousložkovejm akrylátům na auta je to strašnej sráč. :roll: I když jsem pod novej odstín povrch přejel acetonem, po odtrhávání maskovačky po asi 8 hodinách to na pár místech vytrhlo z barvy "zuby", na místě kde to mělo být na předešlý vrstvě, to znamená že to na předešlým odstínu pořádně nedrží. Tohle akrylátovky nikdy neudělaly.
Krycí schopnost je taky s porovnání s akrylátovkama mizerná a to jsem stříkal RAL 5008, což je černo-modrá která by měla krýt mnohem líp než žlutá. Minule jsem na Extru nastříkal bílou a červenou akrylátovku dohromady 40 deka, navíc přímo na plnič bez základovky, tady je sice o dvě křídla víc ale už je na tom 0,6kg základovky, 0,8 kg žlutý a 0,4 kg černomodrý.
Určitě si dám zase příště nakukat, jak jsou ty polyuretanky suprový barvy. :x

To Havel: Dal jsem si bacha na míchání. 20 deka barvy, 2 deka tužidla (poměr 10:1). Po 20 minutách jsem tam dal tebou doporučených 10 % ředidla U6002. Po rozmíchání to bylo hustý asi jak namíchanej laminační epoxyd 285, to by pistole nestříkala ani náhodou. Muselo se přidat dalších 20% aby se to dalo vůbec stříkat.
Ten Axipur je prostě barva na konstrukce a podobný věci, na modely naprosto nevhodnej. Howg!

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

stř 20.05.2020 13:46

Celeron. Tak je to jasný. Máš blbou pistoli. Ano je to hustý jak l-285
Já si na to koupil pistoli novou.

Re: Stříkání polyuretanky Axapur

stř 20.05.2020 15:34

Co je na pistoli blbý? Velikost trysky 1,4 mm? Musí být větší tryska nebo na vyšší tlak vzduchu? A kterou sis tedy pěkně prosím koupil se kterou ti to jde?
Díky!
Odeslat odpověď