Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: čtv 10.06.2021 20:13 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.10.2019
Příspěvky: 32
Nezkoušel jste někdo vyříznout jádro křídla místo z polystyrenu z lehkého herexu (ten nejlehčí má jen o trochu větší hmotnost než extrudovaný polystyren) ? Myšlenka je pak na to navakuovat tenkou uhlikovou tkaninu (60 gr/m2). Jádro z herexu by bylo asi mnohem odolnější na otlaky než polystyren. Nejspíš to asi řezat nejde, ale zajímalo by mě jestli to už náhodou někdo nezkoušel. Díky


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 7:20 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4189
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
udělej jádro z klasického polystyrenu, a to obal tenkým herexem.
Nicméně extrudovaný polystyren rovnou laminovat je lepší - má jemnější povrch.
Herex není kdovíjaký materiál. Je docela křehký a jeho využití je právě v sendvičové konstrukci, kde jeho tenká vrstva je olaminovaná z obou stran
a důkladně prosycená epoxidy. Jinak na něm epoxid moc nedrží .
Jinak určitě by to šlo frézovat.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 8:00 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3627
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Pouziti horkeho dratu k rezani Herexu, Airexu, Rohacelu a dalsich tvrdych pen nevede k cili.

Ne zeby to neslo ,ale nefunfuje to, jak jsme zvykli z XPS nebo EPP. Kyby to fungovalo, uz by to vetsina vyrobcu mozna pouzivala , no ne? :)

Pozn. zakladni technicke info o techto materialech viz strucne info v Mirovo katalogu :

https://www.havel-composites.com/upload ... 281%29.pdf

Realita: ... material se na drat rychle napece a misty se drat zastavi v rezu... viz fotky . Povrch je znacne speceny a unikajici plyny , to je nacvik sebevrazdy . :(

Pomoci muze maska a odvetravani... jinak je v cimre do 5minut po prvnim kratkem rezu ( viz vzorek na fotce ) nedychatelno.

Pokud pouzit teplo na herexove desky, tak na predtvarovani na vhodnem kopytu,aby sendvic nevyskakoval z forem , nez se vse kloudne ulozi ,zabali a odvakuuje. :lol:

Udelal jsem par fotek ohybu a rezu 8mm tluste deskyhavel a taky rez okraje dvou 8mm desek slepenych polyuretanem.

Mechanicke opracovani ( rezani frezovani) mi prijde mnohehem vhodnejsi.

Příloha:
herex a horkovzduska _001.jpg
herex a horkovzduska _001.jpg
[ 95.22 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horkovzduska _002.jpg
herex a horkovzduska _002.jpg
[ 85.87 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horkovzduska _003.jpg
herex a horkovzduska _003.jpg
[ 92.02 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horky drat_001.jpg
herex a horky drat_001.jpg
[ 131.8 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horky drat_002.jpg
herex a horky drat_002.jpg
[ 141.16 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horky drat_003.jpg
herex a horky drat_003.jpg
[ 166.57 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horky drat_004.jpg
herex a horky drat_004.jpg
[ 114.52 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]


Příloha:
herex a horky drat_005.jpg
herex a horky drat_005.jpg
[ 94.24 KiB | Zobrazeno 2008 krát ]



veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 8:21 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.10.2019
Příspěvky: 32
Trocha jsem tušil, že moje "geniální " myšlenka je asi nesmysl a že kdyby to fungovalo, tak už se to dávno používá. Nechtěl jsem být pionýrem slepých uliček, tak jsem se raději zeptal. Každopádně moc díky oběma.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 14:09 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5858
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
@veka1 Snažil jsem se o odhad proč by desky z Herexu měly mít problém při řezání horkým drátem
První krok byl: Herex co to je?
- Martin Schnabl - FOMIS – Olomouc - Pěněné PVC desky (FOREX Clasic, ONGROFOAM)
http://www.fomis.cz/index.php?lang=cz&pid=7
- HAVEL COMPOSITES Airex je tvárná termoplastická polymerová pěna s uzavřenými buňkami
AIREX T90 je termoplastická a recyklovatelná strukturní tuhá PET pěna s uzavřenými buňkami
AIREX C70 Univerzální strukturní pěna Polyvinyl chloridové (PVC) pěny s uzavřenými póry
jsou jedny z nejběžněji používaných jádrových materiálů pro výrobu sendvičových konstrukcí.
Odkaz od veka1 https://www.havel-composites.com/uploads/files/HAVEL%20katalog%202021%281%29.pdf
...
Z toho mála je zjevné není HEREX jako HEREX mimo odlišnosti různé z PVC napěněné to ani z PVC nemusí být
To vysvětluje proč se některé výše uvedené vlastnosti KŘEHKÝ a TVRDÁ PĚNA se neshoduje s mou představou
Materiál jsem potkal v krabicích s IT zařízením nahradil EPS ochranné vnitřní obaly (venku model. BlueBoard)
Desky nebo role pro kročejovo-hlukové+tepelné izolace různé názvy a materiály PE polyethylen nař. Mirelon

Nejdřív jsem ten důvod hledal v teplotě tavení. Tu má však (PVC v Herexu, nižší než polystyren.)
Je to tedy jak uvádí veka1. Při řezání pěnového polystyrenu XPS (nebo EPS tlačený do fomy)
oba PS kolem drátu mizí - tají jak sníh při oblevě na jarním slunci. Co na drátě ulpí se v dalším řezu
o stěny řezu otře. Vytváří tam víc uzavřený povrch, podobný plochám při stěně formy u EPS.
Značný vliv na lepení se taveniny (mimo jejího povrchového napětí) bude asi mít i podíl "bublin" ve hmotě.
Poněkud větší je ulpívání při řezání trafopájkou na drátě smyčky Drát je silnější U delšího Fe drátu co užívám
je i nižší teplota Na druhou stranu tvorba dusivého smogu je menší - tavenina se "nepřepaluje".


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 14:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2020
Příspěvky: 637
Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK
Obrázky: 6
No hlavne Airex nemusi byt Herex :wink:

Co sa tyka rezania PVC (klasickeho aj napeneneho) tak to naozaj dobre nefunguje - PVC pri teplote nutnej na rezanie silne degraduje , opaluje sa a krehne. Vidno to aj na fotkach co tu postol p.Veka.

_________________
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 11.06.2021 15:25 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5858
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
Airex- od HAVEL COMPOSITE -T90 je z PET = polyethylen. Zatím co jeho -C70 je z PVC
FOREX Clasic od Martin Schnabl - FOMIS – Olomouc jsou to desky z pěněného PVC
Polystyren, polyethylen nebo igelit nejsou jediné co se užívá jako napěněný materiál do kompozitních prvků


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 1:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 7181
Bydliště: Moravský kras
PET opravdu není polyetylen.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 7:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2020
Příspěvky: 637
Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK
Obrázky: 6
Pravda , polyetylen sa oznacuje PE , flaskovy PET je Polyetyléntereftalát , plast podobny polyetylenu ale polyetylen to nie je.

_________________
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: sob 12.06.2021 10:46 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5858
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
Dík za obě upozornění. Doplnil jsem si polyethylentereftalát PET je víceméně jeden ač vyráběn dvěma způsoby
1)V první kroku: C6H4(CO2CH3)2 + 2 HOCH2CH2OH → C6H4(CO2CH2CH2OH)2 + 2 CH3OH
V druhém kroku: n C6H4(CO2CH2CH2OH)2 → [(CO)C6H4(CO2CH2CH2O)]n + n HOCH2CH2OH
2) n C6H4(CO2H)2 + n HOCH2CH2OH → [(CO)C6H4(CO2CH2CH2O)]n + 2n H2O
Dle vzhledu čirý = amorfní. Nebo mléčně zakalený = polokrystalický.
PET láhve, vlákna např. Dacron, fólie např. Mylar. Taky znám pod řadou dalších obchodních názvů např.:
Arnite, Impet, Rynite, Ertalyte, Hostaphan, Melinex, Terylene, Trevira atd.

Pokud by se měly probrat jednotlivé druhy polyethylenu PE je to na dlouho.
Vyrábí se polymerací ethenu (dřívější názvy etylén nebo ethylen).
Tak snad jen podle hustoty PE-: nízká hustota PE-LD vs vysoká hustota PE-HD.
A podle zřetězení molekul: lineární značka lPE liten vs rozvětvené značka rPE bralen.
Různé řetězení vzniká působením odlišných tlaků v průběhu polymerace nízký = lPE liten, vysoký = rPE bralen
Dát se dráhou svého mladistvého snu - chemie se mi naštěstí nepovedlo. Odradily mne šestiúhelníky v organice


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: sob 10.07.2021 17:59 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5858
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
_ Jeden z dodavatelů e-shop Čemech (EPP desky skladem 3 a 50 mm 2021/07/10 )
Zpracování EPP
EPP řezání horkým drátem vyjádření: "EPP podobný důvěrně známému EPS (polystyrén),
ale proti EPS je mnohem pevnější. EPP se zpracovává podobně jako EPS.
Je možné ho řezat horkým drátem
nebo ostrým nožem, brousit a lepit vteřinovým lepidlem (s použitím aktivátoru!!!). "
_ V čem je tedy zakopaný pes? NUTNO PŘEČÍST CELÉ " ... Nevýhodou je, že
řez dělaný za tepla nikdy nemá ostré hrany,
takže například pro zadlabání nosníku křídla je lepší zvolit ostrý nůž..."
_ U řezání teplem jako nástroj zmiňuje: " trafo pájka a k ní upravený drát do potřebných tvarů"
Mohu potvrdit. Jenže já upravoval výplně kufřík - krabice. Kde milimetr žádná míra.
I tak se EPP na smyčce neskutečně lepil - patlal. A při přehřátí smyčky značně smrděl. Prostě: Nic moc.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: sob 10.07.2021 22:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 719
guchar píše:
@veka1 Snažil jsem se o odhad proč by desky z Herexu měly mít problém při řezání horkým drátem
První krok byl: Herex co to je?
- Martin Schnabl - FOMIS – Olomouc - Pěněné PVC desky (FOREX Clasic, ONGROFOAM)
http://www.fomis.cz/index.php?lang=cz&pid=7
- HAVEL COMPOSITES Airex je tvárná termoplastická polymerová pěna s uzavřenými buňkami
AIREX T90 je termoplastická a recyklovatelná strukturní tuhá PET pěna s uzavřenými buňkami
AIREX C70 Univerzální strukturní pěna Polyvinyl chloridové (PVC) pěny s uzavřenými póry
jsou jedny z nejběžněji používaných jádrových materiálů pro výrobu sendvičových konstrukcí.
Odkaz od veka1 https://www.havel-composites.com/uploads/files/HAVEL%20katalog%202021%281%29.pdf
...
Z toho mála je zjevné není HEREX jako HEREX mimo odlišnosti různé z PVC napěněné to ani z PVC nemusí být
To vysvětluje proč se některé výše uvedené vlastnosti KŘEHKÝ a TVRDÁ PĚNA se neshoduje s mou představou
Materiál jsem potkal v krabicích s IT zařízením nahradil EPS ochranné vnitřní obaly (venku model. BlueBoard)
Desky nebo role pro kročejovo-hlukové+tepelné izolace různé názvy a materiály PE polyethylen nař. Mirelon

Nejdřív jsem ten důvod hledal v teplotě tavení. Tu má však (PVC v Herexu, nižší než polystyren.)
Je to tedy jak uvádí veka1. Při řezání pěnového polystyrenu XPS (nebo EPS tlačený do fomy)
oba PS kolem drátu mizí - tají jak sníh při oblevě na jarním slunci. Co na drátě ulpí se v dalším řezu
o stěny řezu otře. Vytváří tam víc uzavřený povrch, podobný plochám při stěně formy u EPS.
Značný vliv na lepení se taveniny (mimo jejího povrchového napětí) bude asi mít i podíl "bublin" ve hmotě.
Poněkud větší je ulpívání při řezání trafopájkou na drátě smyčky Drát je silnější U delšího Fe drátu co užívám
je i nižší teplota Na druhou stranu tvorba dusivého smogu je menší - tavenina se "nepřepaluje".

vůbec nechápu co to jako píšeš a co se snažíš "objevovat" 8O
Herex a podobné s jiným názvem je zesíťované (crosslinked) tvrdé PVC, napěněné pomocí ......
Takže v prvé řadě řezat jakékoli PVC horkým drátem je sázka na jistotu - protože PVC v stavu kdy teče, má malé procesní okno, takže prakticky okamžitě dochází k degradaci (viz jakou teplotu má ten drát) a tudíž to bude zdegradovaný a ne odtavené. No a jako bonus při degradaci PVC vzniká (uniká) chlor (viz CO znamená slovo vinylchlorid), takže spotřeba :mrgreen: :roll: lidí (nejen lidí - i všechno ocelové v dosahu bude reznout) při řezání bude značná. Navíc, tím, že je zesíťované, tak je to o to horší - aby to díky zesíťování vůbec tak nějak teklo, musí být o to vyšší teplota a pak to o to rychleji (násobně) degraduje.
Prostě pálit PVC laserem, nebo horkým drátem je typická censored akce, pokud nemá být účelem očištění "smaltovaného" (lakovaného) drátu pro pájení (chlor zatepla spolehlivě sežere ten lak).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 03.09.2021 17:09 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5858
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
_ PĚNOPLEX - ПЕНОПЛЭКС утеплитель - PĚNODESKY
Nepotkal jste se někdo s matrošem z videa z "velké země"
různé užitečné nápady DIY ze zateplovací desky
EPS (ЭППС youtube) - termoizolace /-/ penoplex_ru
1) Je to EPS? 2) Je něčím potažený? 3) Tenkým papírem?
Jak to že řezy, dělané smyčkou pájedla, nejsou ve vrstvě papírového potahu střapaté - potrhané?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 03.09.2021 17:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 8.8.2017
Příspěvky: 921
Bydliště: JABLONECKO
Tak se mi to jeví jako xps,eps guchare,dělám s ním skoro pořád a povrch je u tohoto druhu úplně vyhlazen .U nás je barva světle modrá a občas zelenomográ,potah to nemá papírový ani jiný.Používá se na sokly.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Řezání herexu horkým drátem
PříspěvekNapsal: pát 03.09.2021 19:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5858
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
_ On ten druh izolace má jednu stranu bílou (tenčí vrstva) a druhou oranžovou. Nad tím měl paro-propustnou
folii, která vodní páru propouští ven ale nemá nepropouštět vodu dovnitř. Obdoba oděvů KLIMATEX
Autor nejspíš FOLII položil obráceně. V prostoru nad PĚNOPLEX_em se držela vlhkost - voda a tedy také plíseň
Takže dřevěná konstrukce střechy mu tam začala plesnivět. Ona ta příroda v tomhle prostředí chce svoje.
Důsledky zateplení mansardy PĚNOPLEX_em - ДомОгогрод

_ Otázkou je proč tento pěnový materiál má "rub a líc" a zda by to mohlo být užitečné pro stavbu pěno - poletuch
Odpovím si sám: "Tvoje starosti a ...".


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz