Autor |
Zpráva |
chuan
|
Napsal: pon 13.12.2010 23:11 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 27.4.2008 Příspěvky: 122 Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
|
je hned několik způsobů, jak to nastavit:
můžeš si to spočítat podle chytrých software nebo si to můžeš změřit a nebo to máš v rukách a ty malé niance poznáš a odladíš ... Jednoduchý návod na správné seřízení není , pokud je, tak je to spíš jen haluz nebo dogma pilota né realita.
Jaký je ten rozdíl mezi pronikavostí a klouzavostí?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Polynom
|
Napsal: pon 13.12.2010 23:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.11.2004 Příspěvky: 1340 Bydliště: Praha6-Nebušice
|
no kdybych si mohl něco přečíst a pak umět nastavit éro.. no... sem s tím!!
bohužel...
mě trvalo najít to správné (pro mě) nastavení na gladiátorovi 4 roky cca 6 letadel.. na osirisovi cca 2 roky ale 8 letadel a určitě tomu pomohlo to že jsem byl u "vývoje" a měl jsem možnost si pokecat s opravdovými mozky létání... sám bych na některé věci nepřišel vůbec nebo za hooodně dlouhou dobu. nic není hned
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: úte 14.12.2010 10:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
chuan píše: ................. Jednoduchý návod na správné seřízení není , pokud je, tak je to spíš jen haluz nebo dogma pilota né realita.
Ano, je to tak (měl jsem to tam dopsat ).
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: úte 14.12.2010 11:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
chuan píše: ........Jaký je ten rozdíl mezi pronikavostí a klouzavostí?
Když to budeš laicky a srozumitelně aplikovat na F3Káčko, tak zjednodušeně asi takhle:
Nejlepší klouzavost je celkem jasná. Je to jediný bod režimu rychlosti v souvislosti s opadáním a tenhle režim určuje jak daleko to letadlo uletí např. z metrové výšky při bezvětří.
Pokud bude foukat 20m/s proti, tak režim nejlepší klouzavosti nepůjde použít, pokud to má letět (pronikat) dopředu. Bude nutné zvyšovat pronikavost (zvyšovat rychlost letu) a tomu bude odpovídat jiné opadání, jiná klouzavost. (To se dá odečíst z poláry).
Ve skutečných větroních na tohle existují různě složité kalkulátory (dokluzoměry), které tohle automaticky počítají (musí mít v paměti tu poláru a další vstupní hodnoty o síle a směru větru, průměrných stoupáních a klesáních toho dne....) a dá se tak s dost vysokou přesností optimalizovat dokluz, aby to vyšlo do pásky a ne 1km před ní, nebo 500m nad.
|
|
Nahoru |
|
|
onca
|
Napsal: úte 14.12.2010 11:20 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 25.12.2009 Příspěvky: 309 Bydliště: LMK Chotěboř
|
Já to taky nastavuju a předělávám pomalu celou sezónu. Dokonce je to u dvou modelů z jedných forem rozdílné. Já jsem se vztlakovky naučil nastavovat podle svaháčů, kde to byla největší alchymie.
Já režim termika nastavuju tak, že zkouším zatáčky ve kterých přidávám, nebo ubírám vztlakovky tak aby se mě éro nezastavovalo (to jsou moc velké), nebo nelítalo jak střela (termika to urychluje). Ještě špatné nastavení vztlaků poznám tak, že se mě to vyhazuje při točení z termiky(velké vztlaky, malá rychlost, nestabilní), nebo nestoupu stejně jako ostatní(malé vz., hodně musim tahat, rychlé).
Jsou to jen všeobecné rady, které jsou spíš do začátku a zkušení piloti to znají.
_________________ RCgliders.cz
|
|
Nahoru |
|
|
DD
|
Napsal: úte 14.12.2010 16:46 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 17.2.2008 Příspěvky: 248 Bydliště: Jihlava
|
je to tak jak píšou kluci (onca, Polynom, JMalik, Chuan) není jednotné nastavení! to se tu řešilo už tisícekrát. Každej slušnější výrobce dá základní setup stroje v návodu většinou.
Ostatní dolaďování výkonů je už hodně individuální jednak mezi letadly a také piloty! nedá se to popsat co chodí na jednom nefunguje na druhým...
chce to pořád lítat lítat zkoušet mněnit nastavení jednotlivejch režimů v různejch podmínkách a na závodech nebo i během závodu zase dolaďovat na základě předchozích zkušeností. Může to bejt lepší a dyš není, tak vrátit nastavení zpět je otázkou pár pípnutí na vysílači...
ohledně rychlostní poláry... nedovedu si představit bez telemetrie z modelu práci káčkaře s dokluzoměrem nebo rychlostní polárou a pravítkem k odladění nejlepšího nastavení ....
Ty jako pilot ze země to musíš vidět a odhadnout!
to je na tom to krásný
|
|
Nahoru |
|
|
chuan
|
Napsal: úte 14.12.2010 19:27 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 27.4.2008 Příspěvky: 122 Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
|
Citace: Pokud bude foukat 20m/s proti, tak režim nejlepší klouzavosti nepůjde použít, pokud to má letět (pronikat) dopředu. Bude nutné zvyšovat pronikavost (zvyšovat rychlost letu) a tomu bude odpovídat jiné opadání, jiná klouzavost. (To se dá odečíst z poláry).
Jedou věcí je, že já tedy za větru 20m/s nelétám, tak nemám tyto zkušenosti s pronikavostí Co to ta pronikavost vlastně je, jak se stanoví pronikavost třeba na poláře letounu nebo režim maximální pronikosti? Existuje vůbec takový režim? Pronikavost je třeba pohledu, pronikavost nože máslem, pronikavost špionu do vlády... ale u letadla je to takový spíš hantýrkový pojem nebo né?
Má se tak, že pokud se dokážeš pohybovat na maximální klouzavosti, tak je to nejlepší co můžeš udělat a nezáleží na rychlosti větru, vliv to bude mít jen na relativní pohyb letadlo vůči vzduchu a letadlo vůči zemi. Pokud začneš měnit nastavení křídla vypadneš z tohoto režimu a sice poletíš rychleji dopředu, ale také k zemi a kde je pak ta výhoda? Jedninou správnou cestu při silnějším větru pro zachování klouzavosti je naložení závaží.
|
|
Nahoru |
|
|
diri
|
Napsal: úte 14.12.2010 19:56 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.7.2009 Příspěvky: 277
|
Diky Malik, nemal som cas to popisat
Jasne ze nastavenie je pre kacko individualne a velmi komplikovane (vlastne sa ani nikdy nedozvies s istotou ci je to nastavene naozaj NAJ ) Ale ti co zacinaju si to nejak nastavit na zaciatku musia a aby vedeli dalej ladit je dobre aby vedeli aj preco je co ako ci co
Prenikavost je standardne pouzivany pojem ale neviem ci je to rezim.
Ak sa jedna o navrat modelu proti vetru (silnemu) tak ma teoreticky zmysel menit nastavenie klapiek - z polohy max. klzavosti smerom ku min odporu (hod). Zalezi to ale od konkretneho profilu a myslim ze to nikto nerobi, kazdy jednoducho potlaci.
Dovazenim modelu sa klzavost nemeni. Meni sa iba rychlost modelu pri maximalnej klzavosti a to ovplivnuje prave prenikavost.
A to sme este do toho nezapocitali to ci je model v stupaku alebo silnom klesani
|
|
Nahoru |
|
|
DD
|
Napsal: úte 14.12.2010 20:23 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 17.2.2008 Příspěvky: 248 Bydliště: Jihlava
|
diri píše: Ak sa jedna o navrat modelu proti vetru (silnemu) tak ma teoreticky zmysel menit nastavenie klapiek - z polohy max. klzavosti smerom ku min odporu (hod). Zalezi to ale od konkretneho profilu a myslim ze to nikto nerobi, kazdy jednoducho potlaci. Dovazenim modelu sa klzavost nemeni. Meni sa iba rychlost modelu pri maximalnej klzavosti a to ovplivnuje prave prenikavost. A to sme este do toho nezapocitali to ci je model v stupaku alebo silnom klesani
Mám oprávněný důvod, že se velice pleteš! minimálně já jsem ten případ který mnění pomocí klapek (flaperonů) zakřivení profilu pro snížení odporu( zvýšení "pronikavosti") protože:
- tím že model potlačíš : ano letí rychleji ale velice rychle ztrácí výšku. kolikrát model zrychlí jen co se týká proudění vzduchu ale ne vůči pevnému bodu ( pilot )
- tím, že snížíš odpor profilu pomocí flaperonů sice také rychleji ztrácíš výšku ale je to lepší kompromis zhoršení kluzu a opadání za rychlost rozhodně lepší než potlačení! a to není můj výplod proto ve velkých větroních používají plachtaři také zmněnu zakřivení profilu, např. při přeskoku...
- balas přidat můžeš pokud to konstrukce umožňuje a pokud máš model u sebe... přidání balastu obecně posouvá letadlo na rychlostní poláře po tečně určující nejlepší klouzavost směrem do vyšších rychlostí. Klouzavost se nemnění ale opadání ano...
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: úte 14.12.2010 20:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Každá situácia možno môže vyžadovať iný spôsob letu, ale to nastavenie na najlepšiu kĺzavosť nemusí byť aj tak na škodu.
Inak... ak model v snahe pristáť potlačím nad dráhu a poletím meter nad trávou, tak mi to vystačí aj na otočku na druhej strane alebo dokonca na obletenie celého okruhu a druhý pokus pristáť. A naopak spomalím niekde blízko k pádovke tak ledva doletím na dráhu - neviem či som to vyjadril jasne, proste môže mať význam pre návrat proti vetru aj to, že sa človek vykašle na kĺzavosť a rozbehne to na maximum (t.j. pritlačí to nízko nad zem, čím skôr sa vráti tým kratšia je vlastne jeho dráha lebo ten vietor ju predlžuje každou sekundou) - a vtedy by ten režim "hod" čiže minimálny odpor nemusel byť zlý nápad - vztlaku je pri vysokej rýchlosti dosť.
|
|
Nahoru |
|
|
diri
|
Napsal: úte 14.12.2010 21:02 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.7.2009 Příspěvky: 277
|
to DD:
nevedel som ze niekto normalne na kacku pouziva aj nejaku polohu medzi polohami klapiek MAX KLZAVOST a HOD. Ja obcas pouzijem HOD ked sa potrebujem vratit a hodne fuci... Vidis aspon sa dozvieme tajomstva sampionov
So vsetkym s tebou suhlasim, sam to pouzivam pri "velkom" lietani
btw: znova si ta objednavam ako casomeraca alebo Malika?
|
|
Nahoru |
|
|
chuan
|
Napsal: úte 14.12.2010 21:16 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 27.4.2008 Příspěvky: 122 Bydliště: Vysočina - Škrdlovice
|
Že se klouzavost při nakládání nemění, to se shodneme. Co se týče nakládání, tak to DD popsal taky přesně. Já si ale zůstnu u tvrzení, že pokud chceš od někud doletět a netlačí tě čas (jako že tě spíš tlačí to, aby jsi se vrátil do čtverce) tak je nepraktické používat minimální odpor, protože rychlejší let způsobuje i větší opadání. Nejlépe by měla posloužit pořád ta klouzavost.
Režim pronikavosti fakt není, respektive se o něm nikde v Mechanice letu nepíše ač je to docela často používaný pojem.
coro:
ve větru nad zemí není dobré létat, poryvy koukají za každým drnem.
|
|
Nahoru |
|
|
Polynom
|
Napsal: úte 14.12.2010 21:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.11.2004 Příspěvky: 1340 Bydliště: Praha6-Nebušice
|
diri píše: to DD: nevedel som ze niekto normalne na kacku pouziva aj nejaku polohu medzi polohami klapiek MAX KLZAVOST a HOD. Ja obcas pouzijem HOD ked sa potrebujem vratit a hodne fuci... Vidis aspon sa dozvieme tajomstva sampionov So vsetkym s tebou suhlasim, sam to pouzivam pri "velkom" lietani btw: znova si ta objednavam ako casomeraca alebo Malika?
klapky mám na páce plynu a dovolím si říct že plyn u káčka používám stejně často jako křidélka
|
|
Nahoru |
|
|
diri
|
Napsal: úte 14.12.2010 21:48 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.7.2009 Příspěvky: 277
|
to chuan: OK, dajme tomu ze fuka vietor 20km/h. Tvoj model ma najlepsiu klzavost pri rychlosti 20km/h. Ak sa nachadzas mimo stvorca smerom po vetre a chces k nemu doletiet tak musis zrychlit...
Pekne je to vidiet ked pri polare (rychlost vs. opadanie) zacnes hybat pociatkom sur. systemu hore/dole alebo doprava/dolava podla toho ci si v stupani/klesani alebo fuka vietor v smere letu/proti smeru. Bod max klzavosti sa zacne hybat po polare a ty vidis ako musis spomalit, resp. zrychlit ked chces mat najvacsiu klzavost (voci zemi!), t.j ked chces co najdalej preletiet.
|
|
Nahoru |
|
|
diri
|
Napsal: úte 14.12.2010 21:51 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.7.2009 Příspěvky: 277
|
to Polynom:
ved to hej, ale pouzivas ich takto aj od polohy kde ti to najviac klze smerom hore?
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|