Fireblade 2 Tomuto letadlu vděčím za moje poslední úspěchy, takže by bylo dobré se o zkušenosti s tímto klenotem F3K nebe podělit. Házedlo vyrábí Jaroslav Grezsica, který už dříve prorazil na F3káčkový trh s modelem JJ Edge. Jarek je totiž bývalý autolakýrník a všichni zákazníci si zvykli na dokonalý povrch s bezvadným nástřikem. Už Fireblade 1 mělo profily Zone V2 a tvar křídla přímo od designera profilu. Letadlo létalo tak skvěle, že ho i dnes do úplného bezvětří nadále používám. Fireblade 2 má oproti první verzi mnoho změn. Trup je kompletně nový. Jeho chytrý a naprosto jednoduchý způsob ballastování přetrval. Avšak u trupu se zkrátil nos a prodloužil se dozadu. Letadlo nyní po odhodu nekmitne ocasem. Do kabiny lze umístit všechna čtyři serva. Já osobně tuto variantu nevyužívám a létám se servy pro flaperony v křídle. S novými materiály je trup ještě pevnější a lehčí než předchozí verze. Úplně poslední varianta FB2 má kozlík pro výškovku pod trupem. Při přitažené výškovce do hodu už klapku netahá pružina, ale silnější a přesnější servo. Proto jsem i na první variantě nepoužíval na výškovce pružinky, ale dvě lanka přes kladku. Nejdokonalejší na letadlu je však křídlo. Tvar a profily zůstaly stejné, avšak stejné to není. FB1 byla vyráběna z klasických laminátových forem, které byly zhotoveny běžnou procedurou. Jenomže jak se brousí, leští a to několikrát jak na kopytu i formě, tak z toho je sice dokonalý povrch, ale o přesnosti u jaké se dnes házedla musí stavět, se nedá moc hovořit. Jarek šel u FB2 nekompromisní cestou. Nakoupil kvalitní dural a nechal si to na CNC zhotovit do co nejjemnějšího stavu, pak už povrch jen přeleštil. Výsledek je takový, že je celý profil oproti FB1 o téměř milimetr nižší a co nejvěrněji se shoduje s návrhem. S takto přesným křídlem je pak letový projev daleko lepší. Křídlo už není duté, ale má v sobě jádro. Pro kvalitní povrch bez pomerančové kůry musí formy zahřívat nad 80°C. S tím mu nastal problém se separátory a barvami, které nejsou běžně na takovou teplotu použitelné. Navíc se forma při takové teplotě pořádně protáhne a karbonu uvnitř se moc nechce. Po těchto všech peripetiích má určitě jeden z nejkrásnějších povrchů, které jsou na modelech s jádrem k vidění. Zákazníci se pak ptají, jestli to je opravdu jádro, nebo jen sandwich. Proto si myslím, že moderní házedla musejí mít pořádné kovové formy. Pevnost křídla je rovněž unikátní. Chytře používá kombinace několika druhů vláken, aby křídlo zůstalo betonové, ale neprasklo v choulostivých místech. K tomu napomáhá i stojina. S novými materiály se vejde do hmotnosti křídla 100 g i se stojinou! Takže i „lehouše“ vyhodíte opravdu vysoko a něco snese. A konečně letový projev. Takto hodné a dobře ukazující házedlo jsem ještě neměl. FB2 je krásně poslušný na vztlakové klapky. Umí létat s klapkami v rozsahu -2 mm až do +12 mm. To si asi dovedete představit, že dokáže zpomalit téměř jako A2 při kroužení v termice a naopak umí pořádně upalovat proti větru s přizdviženými klapkami. FB1 se dá tahat ještě o chloupek víc, ale pronikavost proti větru je o dost horší. Svou kvalitou si dobilo trh i pódia v Japonsku, Americe i v Evropě. Všechny tyto vlastnosti mě tento rok vynesly 1. místo v družstvech a 3. místo celkově na Mistrovství Evropy F3K. V Eurocontest se zatím pohybuji na 2. místě a na Worldcupu jsem zatím na 1. místě. Létat celý rok na takto vysoké úrovni vyžaduje opravdu dokonalý a spolehlivý model. A já jsem ho našel.
Přílohy: |
žlutý.jpg [ 56.72 KiB | Zobrazeno 3839 krát ]
|
Uložení serv 3.jpg [ 140.44 KiB | Zobrazeno 3839 krát ]
|
FB2 japan.jpg [ 183.94 KiB | Zobrazeno 3839 krát ]
|
3 místo jednotlivci b.jpg [ 68.24 KiB | Zobrazeno 3839 krát ]
|
|
_________________ RCgliders.cz
|