Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Střídavý nebo stejnosměrný motor?
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 7:17 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.2.2012
Příspěvky: 1248
Hezký den všem ostříleným mazákům i nám začátečníkům.Mám jako začátečník jeden asi hloupý dotaz,nejde o nic,ale mám v tom zmatek.Jde o el.motory,které pohání naše stroje.Někde jsem četl,ře motory,kterým se běžně říká střídavé,střídavé vlastně nejsou,ale jsou to motory stejnosměrné s elektonickým komutátorem.A někteří prodejci běžně píší "střídavý 3-fázový motor".Baterie jsou přece zdrojem stejnosm.proudu,takže by někde musel být nějaký měnič na proud střídavý.Takže prosím znalce o trošku"osvěty",ať mám konečně jasno.Dík!


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 7:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Naše "strieďáky" sú BLDC, alias BrushLess Direct Current čiže bezkomutátorové na jednosmerný prúd.
Inak na striedavý sa to mení práve v komutátore, v tomto prípade elektronickom, v prípade "plechovky" čiže komutátorového, v mechanickom - má uhlíky čiže asi Brushes. :)
A synchrónne, lebo asynchrónny motor je čosi iné.
A s permanentnými magnetmi (a to podľa mňa vylučuje použitie striedavého prúdu)..
A prečo si dali námahu napísať že 3-fázový.. no asi aby to znelo učenejšie.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 10:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 19.9.2011
Příspěvky: 1109
Bydliště: Brno, ČR
Ano a ne. Prodejce má pravdu v tom, že se jedná o střídavý motor. Na stejnosměrný proud to nepoběží. Má pravdu i v tom, že je to třífázový motor, přestože ten motor obvykle běží jen na dvě fáze (třetí fáze je vždy použita pro detekci polohy rotoru proti statoru). Když si seženeš třífázový transformátor z 380V na 12V a připojíš k tomu ten motor, tak poběží.

coro píše:
Naše "strieďáky" sú BLDC, alias BrushLess Direct Current čiže bezkomutátorové na jednosmerný prúd.
To ano a ne by patřilo spíš sem. Problém je totiž v tom, že BLDC motor patří pro označení motor včetně esc. Pak je správný popis, že je to bezkartáčový systém a na stejnosměrný proud. I ve vysvětlivkách pojmu BLAC lze nalézt tuto informaci:
Citace:
The brushless DC motor is a brushless AC motor with integrated inverter and rectifier, sensor, and inverter control electronics.
Ještě drobně doplním. Samotný BLDC motor (bez esc) pomocí stejnosměrného proudu neroztočíš. ESC je asi něco jako měnič z 24 V na 220 V. Za něj taky připojuješ různé spotřebiče určené na střídavý proud.

Citace:
A synchrónne, lebo asynchrónny motor je čosi iné.
Ano, synchronní znamená, že když do motoru pustíš 50 Hz (tedy 3000 period za minutu), získáš tím motor s otáčkami 3000 ot/min (dáno i počtem pólů - dělí se to). U synchronního motoru se často používají magnety, tedy neměnné magnetické pole. Kam se posune magnetické pole, tam se chce posunout (obvykle i posune) magnet. U asynchroního motoru je obvykle místo magnetu použit třeba hliníkový rotor, kde se vlivem měnícího magnetického pole v rotoru indukuje napětí a zmagnetizovává tak rotor. Napětí se ale indukuje jen při změně magnetického pole, takže rotor je vždy opožděn - jeho otáčky nejsou synchronizované s periodou napájení, odtud asynchronní motor. Kdyby se totiž točil synchronně, tak se magnetické pole vůči rotoru přestane měnit, zmizí indukované napětí a z rotoru přestane být magnet.

Citace:
A s permanentnými magnetmi (a to podľa mňa vylučuje použitie striedavého prúdu)..
Nevylučuje. Používají se jako jedna z možností u synchronního motoru. Klasický kartáčový motor, který má stator i rotor s cívkami poběží i na střídavý proud. Až kartáč s magnety na střídavý proud nepoběží.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 12:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Dovolím si upresniť a upozorniť prípadných výzkumníkov, že na trojfázové trafo na 12V by sa to síce tých 3000otáčok /min točiť chcelo, ale najpravdepodobnejšie je že by to bolo nutné najprv nejak roztočiť, lebo samo by sa to nerozbehlo a kým to stojí by sa to správalo asi ako nie celkom dokonalý skrat a akutár by sa to triaslo 50Hz oboma smermi..

To s označením celého systému motor+regulátor, je síce asi pravda,
ale potom by sme možno mali plechovke motoru tiež hovoriť že to je celý systém so striedavým motorom a komutátorom ?? , lebo tam je tiež vinutie v podstate presne rovnaké a tečie cezeň prúd striedavo oboma smermi, akurát že ten komutátor je mechanický a je na tom pevne pripojený
- jediný rozdiel teda je, že regulátor u BLDC na tom motore nie je napevno prilepený a aj sa predáva samostatne.. .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 12:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 19.9.2011
Příspěvky: 1109
Bydliště: Brno, ČR
Citace:
To s označením celého systému motor+regulátor, je síce asi pravda, ale potom by sme možno mali plechovke motoru tiež hovoriť že to je celý systém so striedavým motorom a komutátorom ??
Spousta věcí se zkládá z jednoduších částí a po přidání dalších věcí je lze používat jinak. Tady podle mě záleží jak to bylo vyrobeno. Stejnosměrný motor lze provozovat s usměrňovacím diodovým můstkem na střídavý proud, ale stále to bude stejnosměrný motor + usměrňovač. Stejně jako zde střídavý motor+esc(chytřejší střídač) se provozuje na stejnosměrný proud.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 12:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.4.2008
Příspěvky: 5095
Bydliště: CA
Jardátor píše:
Hezký den všem ostříleným mazákům i nám začátečníkům.Mám jako začátečník jeden asi hloupý dotaz,nejde o nic,ale mám v tom zmatek.Jde o el.motory,které pohání naše stroje.Někde jsem četl,ře motory,kterým se běžně říká střídavé,střídavé vlastně nejsou,ale jsou to motory stejnosměrné s elektonickým komutátorem.A někteří prodejci běžně píší "střídavý 3-fázový motor".Baterie jsou přece zdrojem stejnosm.proudu,takže by někde musel být nějaký měnič na proud střídavý.Takže prosím znalce o trošku"osvěty",ať mám konečně jasno.Dík!

Motory sú striedavé trojfázové ...... Striedavý prúd vyrába regulátor. Toť vše....
Ak sa pozrieš na priemyselné pohony - tam je to tiež najskôr usmerňené na 600V jednosmerných a potom nasleduje menič ..... akurát tých parametrov motora tam treba naprogramovať "trošíčku" viac .....
P.S. Pre rýpalov - ak ten motor pripojím na trojfázové trafo 400/6V - bude sa točiť

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 12:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.2.2012
Příspěvky: 1248
lubo1 píše:
Jardátor píše:
Hezký den všem ostříleným mazákům i nám začátečníkům.Mám jako začátečník jeden asi hloupý dotaz,nejde o nic,ale mám v tom zmatek.Jde o el.motory,které pohání naše stroje.Někde jsem četl,ře motory,kterým se běžně říká střídavé,střídavé vlastně nejsou,ale jsou to motory stejnosměrné s elektonickým komutátorem.A někteří prodejci běžně píší "střídavý 3-fázový motor".Baterie jsou přece zdrojem stejnosm.proudu,takže by někde musel být nějaký měnič na proud střídavý.Takže prosím znalce o trošku"osvěty",ať mám konečně jasno.Dík!

Motory sú striedavé trojfázové ...... Striedavý prúd vyrába regulátor. Toť vše....
Ak sa pozrieš na priemyselné pohony - tam je to tiež najskôr usmerňené na 600V jednosmerných a potom nasleduje menič ..... akurát tých parametrov motora tam treba naprogramovať "trošíčku" viac .....

V knize ELEKTROLETY od J.Hořejšího ale píší úplně něco jiného-až budu doma,budu citovat,ale jasně tam píší,že motory jsou stejnosm.a s 3-fáz.motory na stříd.proud nemají nic společného.Takže kde je pravda?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 13:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Jardátor, normálne motory na 3fázový prúd sú asynchrónne - majú len cievky a vnútri sa točí kus hliníku a možno s kusom medi, ale nie sú tam magnety. Taký motor sa sám roztočí a beží normálne a spoľahlivo.

To že by sa modelársky motor roztočil na 50Hz a nebodaj s nejakou primeranou záťažou, by mi najskôr musel niekto ukázať kým by som uveril. To že by sa po roztočení na 3000rpm asi udržal v chode aspoň naprázdno alebo aj s veľmi opatrnou konštantnou záťažou, nevylučujem, hlavne pri napätí trochu vyššom než 3000 deleno jeho KV.. ale o trápnej účinnosti a ešte horšej spoľahlivosti nepochybujem. Je to čistá teória v praxi neexistujúca.
Keby to niekto dokázal, všetci modelári bažiaci po dokonalom governori by ho nosili na rukách..


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 13:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.2.2012
Příspěvky: 1248
coro píše:
Jardátor, normálne motory na 3fázový prúd sú asynchrónne - majú len cievky a vnútri sa točí kus hliníku a možno s kusom medi, ale nie sú tam magnety. Taký motor sa sám roztočí a beží normálne a spoľahlivo.

To že by sa modelársky motor roztočil na 50Hz a nebodaj s nejakou primeranou záťažou, by mi najskôr musel niekto ukázať kým by som uveril. To že by sa po roztočení na 3000rpm asi udržal v chode aspoň naprázdno alebo aj s veľmi opatrnou konštantnou záťažou, nevylučujem, hlavne pri napätí trochu vyššom než 3000 deleno jeho KV.. ale o trápnej účinnosti a ešte horšej spoľahlivosti nepochybujem. Je to čistá teória v praxi neexistujúca.
Keby to niekto dokázal, všetci modelári bažiaci po dokonalom governori by ho nosili na rukách..

Jsem začátečník,moc toho zatím nevím,ale prostě v knize píší,že střídavé motory našich elektroletů jsou vlastně motory stejnosměrné s elektronickou komutací a proud který do nich"teče"z regulátoru je stejnosměrný,což zde někteří popírají.Nejde o nic,jen se chci trošku od vás zkušenějších trošku něco naučit,ať neumřu úplně hloupý.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 13:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.4.2008
Příspěvky: 5095
Bydliště: CA
Jardátor píše:
Jsem začátečník,moc toho zatím nevím,ale prostě v knize píší,že střídavé motory našich elektroletů jsou vlastně motory stejnosměrné s elektronickou komutací a proud který do nich"teče"z regulátoru je stejnosměrný,což zde někteří popírají.Nejde o nic,jen se chci trošku od vás zkušenějších trošku něco naučit,ať neumřu úplně hloupý.

Nepleť si prúd a napetie ..... Prúd je striedavý.....

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 14:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
lubo1 píše:
......Nepleť si prúd a napetie ..... Prúd je striedavý.....


A napětí v tom obvodu střídavého proudu je jaké?

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 15:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 19.9.2011
Příspěvky: 1109
Bydliště: Brno, ČR
coro píše:
Jardátor, normálne motory na 3fázový prúd sú asynchrónne - majú len cievky a vnútri sa točí kus hliníku a možno s kusom medi, ale nie sú tam magnety. Taký motor sa sám roztočí a beží normálne a spoľahlivo.
To, že ty motory mají problém s rozběhem se zátěží je důvod, proč se nepoužívají běžně, ale jen v některých aplikacích (tam, kde jsou potřeba přesné otáčky). To, že stirlingův motor je poměrně těžko využitelný a používáme místo něj vznětové či zážehové motory také neznamená, že neexistuje. Zkrátka místo "normálne" by tam mělo být "nejčastější". Pak bych souhlasil.

Citace:
Jsem začátečník,moc toho zatím nevím,ale prostě v knize píší,že střídavé motory našich elektroletů jsou vlastně motory stejnosměrné s elektronickou komutací
Záleží jak celky vezmeš dohromady. Motor je střídavý a má k sobě elektroniku, která ho řídí a funguje na stejnosměrný proud. Dohromady se to jeví jako věc na stejnosměsný proud. Stejně jako jsem psal výše. Když vezmu stejnosměrný motor a přidám k němu usměrňovací diodový můstek, tak se to bude dohromady jevit jako motor na střídavý proud. Samotný motor je ale stále střídavý synchronní.

Citace:
a proud který do nich"teče"z regulátoru je stejnosměrný,což zde někteří popírají.Nejde o nic,jen se chci trošku od vás zkušenějších trošku něco naučit,ať neumřu úplně hloupý.
Tohle je trošku složitější.
Schéma zapojení běžného regulátoru je třeba zde
http://static.rcgroups.net/forums/attac ... ematic.png
Místa A, B, C jsou místa, kde je připojen motor. Zjednodušeně, motor má mezi AB cívku, mezi BC cívku a mezi CA cívku. Vezmeme cívku mezi AB. Regulátor jednou připojí na A plus, na B mínus. Proud teče jedním směrem. V další fázi připojí na A mínus a na B plus. Proud teče opačným směrem. Výsledkem není zrovna sinusovka. Navíc je tam ještě fáze měření polohy. Proud ale teče oběma směry.

Kdo nevěří, ať si vezme senzorový motor(nepoužívá vinutí pro detekci polohy) a zkusí na kabely mezi motorem a regulátorem připojit diody. Motor pak ale nepoběží, přestože dioda stejnosměrnému proudu přece nevadí, jen srazí o trochu napětí.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 15:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.4.2008
Příspěvky: 5095
Bydliště: CA
JMalik píše:
lubo1 píše:
......Nepleť si prúd a napetie ..... Prúd je striedavý.....


A napětí v tom obvodu střídavého proudu je jaké?


[+] ---------------[-]
-> prud
[-] ---------------[+]
<- prud
Stačí to takto????? Napetie jednosmerné - prúd striedavý. Nebavme sa o tom, či prúd tečie od plus k mínus ..... :) Dôvod zmeny polarity ??? trebár spínacie tranzistory v mostíku .......

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 15:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 11876
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Doporučuji k prostudování dokument viz tento odkaz stručně popisující princip ovládání BLDC motorů.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 15:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 19.9.2011
Příspěvky: 1109
Bydliště: Brno, ČR
Drondys píše:
Doporučuji k prostudování dokument viz tento odkaz stručně popisující princip ovládání BLDC motorů.
Já tam nevidím nic nového. Píše tam to, co tu nikdo nezpochybňuje. BLDC je spíše než motor, stejnosměrný "systém". BLDC místo komutátoru používá elektronické řízení. BLDC je zkratka pro celek, to vše dohromady, což je motor a elektronika. Bez elektroniky (ESC) zbyde BLAC, což se psalo již nahoře. No a ten BLAC, co nám zbyde je třífázový střídavý synchronní motor.

Dostaneme se tím k původnímu dotazu. BLDC=BLAC+ESC. BLAC=3fázový střídavý synchronní motor. Prodejce má tedy položku v obchodě označenou správně. To, co prodává není BLDC systém, protože ta samotná věc na stejnosměrný proud nepoběží. Kdyby "ta věc" sama o sobě byla těžítko na stůl, tedy nedokázala dělat nic, kromě bránění větru v odfouknutí papírů, tak zůstaneme u toho, že je to (půlka) stejnosměrného motoru, kterému chybí esc. Jenže v tomto případě ta půlka je střídavým motorem.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz