Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
JMalik
|
Napsal: úte 15.05.2012 15:29 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
zdendys píše: Točí se u klasického střídavého motoru kotva pomaleji než točivé pole? Roztočí se synchronní motor sám, nebo se musí roztočit externím pohonem, a když vypadne ze synchronních otáček, zastaví se? "Klasický" střídavý motor je motor asynchronní s kotvou nakrátko. Kotva se točí pomaleji než magnetické pole. Synchronní motor se roztáčí tak, že má spojenou kotvu nakrátko (přes tlumivku) a po roztočení se připojí buzení. Pokud vypadne ze synchronizace , tak se zastaví.
_________________ Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
|
|
Nahoru |
|
 |
|
|
 |
bundes
|
Napsal: úte 15.05.2012 15:35 |
|
Zkušený debatér
|
 |
Registrován: 20.9.2011 Příspěvky: 242 Bydliště: Hradec Králové, CZ
|
Mám jeden dotaz.... To co de ze "střídavého regulátoru" a je střídavý a nebo stejnosměrný proud?
_________________ Letuschopno: Diablotin 8,5 ccm, Mig 7 (EPA kombat)
|
|
Nahoru |
|
 |
JMalik
|
Napsal: úte 15.05.2012 16:01 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
bundes píše: Mám jeden dotaz.... To co de ze "střídavého regulátoru" a je střídavý a nebo stejnosměrný proud? Ze střídavého regulátoru "de" střídavý proud, který nemá tvar sinusovky.
_________________ Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
|
|
Nahoru |
|
 |
Jardátor
|
Napsal: úte 15.05.2012 20:05 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 2.2.2012 Příspěvky: 1248
|
JMalik píše: bundes píše: Mám jeden dotaz.... To co de ze "střídavého regulátoru" a je střídavý a nebo stejnosměrný proud? Ze střídavého regulátoru "de" střídavý proud, který nemá tvar sinusovky. Citace z chytré knihy:...do motoru se i nadále vysílají obdélníkové stejnosměrné pulsy...Tak kde je vlastně pravda?Je to pořád dokola,nejde o nic,ale je vidět,že i ostřílení borci nejsou v tomto zajedno... 
|
|
Nahoru |
|
 |
igorb
|
Napsal: úte 15.05.2012 20:26 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4754 Bydliště: SK Bratislava
|
Nase "trojfazove" motory su konstrukcne zhodne so synchronnym motorom napr: http://sk.m.wikipedia.org/wiki/Synchr%C3%B3nny_motorspolu s regulatrorom ktory mu vyraba striedavy prud (ano, je striedavy trojfazovy) sa nazyva BLDC ako uz bolo povedane, pretoze sa chova presne rovnako ako bezny DC motor s komutatorom ale klasicky "brushed" komutator nema, preto "brush less" podstatny funkcny rozdiel medzi synchronnym trojfazovym motorom a tymto nasim motorom je ten, ze klasicky synchronny motor je napajany napetim s harmonickym priebehom (sinusovym) zatial co nas motor je pohanany obdlznikovym napetim ... to ma dosledok v tom, ze zatial co harmonicky napajany motor sa ma schopnost zosynchronizovat (preto synchronny) s harmonickym napajanim ... cize sfazuje sa - pri zatazeni sa nezmenia otacny, ale vznikne sklz BEMF vzhladom k napajaniu cim vznikne napetovy rozdiel a tym stupne prud vinutim a tym narastie moment ktory ten sklz udrzi na urovni jednotiek stupnov ale pri stale rovnakych otackach ... po odlahceni sa BEMF zase prekryje s napajanim a tym sa prud obmedzi ... zatial co nas motor napajany obdlznikovym napetim tu schonost nema alebo je velmi obmedzena, preto vlastna regulacia funguje inak, prifazovava sa naopak sam regulator, a prud pri zatazeni stupne nie z dovodu sklzu ale z dovodu znizenia otacok a teda hodnoty BEMF, co znovu sposobi rozdiel napetia a stupnutia prudu ... cize pri zatazi otacky klesnu a pokial chceme konstantne otacky, je treba uz spomenuty governor ktory riadi prikon asynchronne pomocom PWM BLDC motor sa samozrejme moze tocit aj v synchronnom rezime bez snimania polohy rotora "naslepo", ale to sa pouziva len pri rozbehu, s obmedznenym prudom, pri normalnej prevdazke by s obdlznikovym napajanim pri zatazeni vznikol sklz, ale kedze pri sklze s obdlznikovym napajanim by nic moment nezvecsovalo, jednoducho by vypadol zo synchronizacie ... preto je potreba nejako snimat polohu rotora a prislusne komutovat a faza sa naopak prisposobuje motoru
|
|
Nahoru |
|
 |
arda1
|
Napsal: úte 15.05.2012 20:30 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 31.7.2005 Příspěvky: 19102
|
Jenže tyhle obdélníkové pulzy lezou i z SS reglu. Radek
_________________ ICQ 638556901
|
|
Nahoru |
|
 |
coro
|
Napsal: úte 15.05.2012 20:54 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
JMalik píše: zdendys píše: Točí se u klasického střídavého motoru kotva pomaleji než točivé pole? Roztočí se synchronní motor sám, nebo se musí roztočit externím pohonem, a když vypadne ze synchronních otáček, zastaví se? "Klasický" střídavý motor je motor asynchronní s kotvou nakrátko. Kotva se točí pomaleji než magnetické pole. Synchronní motor se roztáčí tak, že má spojenou kotvu nakrátko (přes tlumivku) a po roztočení se připojí buzení. Pokud vypadne ze synchronizace , tak se zastaví. Nie je to tak, že synchrónnym robí motor permanentný magnet, čím sa dosiahne aby sa točil presne podľa frekvencie, ale ten samotný efekt by ho nedokázal rozbehnúť, a preto tam je kus nejakého železa ktorý pri štarte zafunguje ako kotva asynchrónneho motora a rozbehne to..? Keď to dosiahne otáčky pri ktorých sa chytí synchrónne, v podstate sa vzhľadom na rotor magnetické pole už netočí a tá "rozbehová časť" už nič nerobí. Tak nejak si vysvetľujem, ako sa to na tie tri fázy a transformátorky z modemov, mohlo roztočiť aj keď to bol modelársky motor.. Nie na to že tam sú magnety, ale na to že sú prilepené o vodivý obal.. Možno inrunner by sa neroztočil ??? Samozrejme po roztočení až tak aby sa mohli "chytiť" do 3000rpm, už by držali oba.. Ale teda, podľa mňa sú to v podstate hybridy, lebo sa využil na rozbeh efekt ktorý podľa mňa nesúvisí s princípom synchrónneho motora.. ? Samozrejme že komutácia nejak riadenou frekvenciou je zas čosi iného ako keď to je na 50Hz bez riadenia. Mne pripadá menší rozdiel mezi mechanickým a elektronickým komutátorom než medzi tými princípmi.
|
|
Nahoru |
|
 |
igorb
|
Napsal: úte 15.05.2012 21:04 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4754 Bydliště: SK Bratislava
|
arda1 píše: Jenže tyhle obdélníkové pulzy lezou i z SS reglu. Radek tu ide rec o inych obdlznikoch
|
|
Nahoru |
|
 |
igorb
|
Napsal: úte 15.05.2012 21:12 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4754 Bydliště: SK Bratislava
|
coro píše: Nie je to tak, že synchrónnym robí motor permanentný magnet, čím sa dosiahne aby sa točil presne podľa frekvencie, ale ten samotný efekt by ho nedokázal rozbehnúť, a preto tam je kus nejakého železa ktorý pri štarte zafunguje ako kotva asynchrónneho motora a rozbehne to..?
Keď to dosiahne otáčky pri ktorých sa chytí synchrónne, v podstate sa vzhľadom na rotor magnetické pole už netočí a tá "rozbehová časť" už nič nerobí. Tak nejak si vysvetľujem, ako sa to na tie tri fázy a transformátorky z modemov, mohlo roztočiť aj keď to bol modelársky motor.. Nie na to že tam sú magnety, ale na to že sú prilepené o vodivý obal.. Možno inrunner by sa neroztočil ??? Samozrejme po roztočení až tak aby sa mohli "chytiť" do 3000rpm, už by držali oba.. Ale teda, podľa mňa sú to v podstate hybridy, lebo sa využil na rozbeh efekt ktorý podľa mňa nesúvisí s princípom synchrónneho motora.. ?
Samozrejme že komutácia nejak riadenou frekvenciou je zas čosi iného ako keď to je na 50Hz bez riadenia. Mne pripadá menší rozdiel mezi mechanickým a elektronickým komutátorom než medzi tými princípmi. kludne sa to rozbehne aj bez rozbehovych trikov ak je to na rozbehnutie pripravene (zotrvacny moment + moment zataze je mensi ako max. moment dany magnetmi, vinutim a max prudom) ... napriklad klasika gramofonove motory urobene z krokacov  ... ale aj velke motory, hlavne starsie vo velkych tocivych strojoch ... pozna sa to podla toho ze ked to zapnes, da to pecku do kostry a motor sa hned toci prislusnymi otackami ... len poistky vyzeraju tak nejako mohutnejsie 
|
|
Nahoru |
|
 |
lubo1
|
Napsal: úte 15.05.2012 21:30 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 11.4.2008 Příspěvky: 5095 Bydliště: CA
|
igorb píše: ale aj velke motory, hlavne starsie vo velkych tocivych strojoch ... pozna sa to podla toho ze ked to zapnes, da to pecku do kostry a motor sa hned toci prislusnymi otackami ... len poistky vyzeraju tak nejako mohutnejsie  Vinutie motora nieje spojené ani s kostrou, ani s nulákom. Hviezda má stred v "lufte".
_________________ http://lubo111.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
 |
igorb
|
Napsal: úte 15.05.2012 21:37 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4754 Bydliště: SK Bratislava
|
okrem elekrickych peciek mame aj mechanicke :- ))) ... a o tom som hovoril
|
|
Nahoru |
|
 |
JirkaA
|
Napsal: úte 15.05.2012 23:11 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6864 Bydliště: Moravský kras
|
Jardátor píše: Citace z chytré knihy:...do motoru se i nadále vysílají obdélníkové stejnosměrné pulsy...Tak kde je vlastně pravda?Je to pořád dokola,nejde o nic,ale je vidět,že i ostřílení borci nejsou v tomto zajedno...  jednotlivé fáze motoru (jsou tři) se připojují prostřednictvím spínacích FET tranzistorů vždy jedním koncem na kladný pól baterie, druhým na záporný - a naopak, tedy fází motoru protéká proud v obou směrech - tedy střídavý proud 
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
 |
BKSL
|
Napsal: ned 17.11.2013 0:52 |
|
Zkušený debatér
|
 |
 |
Registrován: 5.12.2012 Příspěvky: 318 Bydliště: Bánovce nad Bebravou
|
corona píše: Vzal jsem 3 adaptéry od starých modemů 230/6 V ~, dvě prodlužky abych dotáhl všechny tři fáze, co v baráku jsou a spustil kolegovo motůrek - nějakej Turnigy, připravenej do akrobata o rozpětí 1600 mm. Běžel. A aky mal ten motor chod ? Bolo to stabilne krutenie alebo take vibrujuce precukavanie sa ?
_________________ RC glider Fling MiniCorado Daidalos 230
|
|
Nahoru |
|
 |
corona
|
Napsal: ned 17.11.2013 9:31 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 24.4.2010 Příspěvky: 2457 Obrázky: 0
|
BKSL píše: Bolo to stabilne krutenie alebo take vibrujuce precukavanie sa ? Chod mi připadal normální. Běžet jsem ho nechal cca 20 vteřin. Bohužel už nevím ani přesný typ, ani na kolik článků měl běhat (6 -?). Taky jsem zkoušel použít jednu fázi a zapojení na fáze přes kondík, jako motor byl použit holý motůrek z disketový mechaniky. Zapojení bylo do hvězdy (pokud se nepletu...).Běžel, ale špatně a hřál se. Nejspíš bych musel vyladit velikosti přídavných součástek.
|
|
Nahoru |
|
 |
BKSL
|
Napsal: ned 17.11.2013 11:06 |
|
Zkušený debatér
|
 |
 |
Registrován: 5.12.2012 Příspěvky: 318 Bydliště: Bánovce nad Bebravou
|
Ak bol chod normalny tak sa ti asi podarilo trafit do zavislosti otacok na konstante KV pre dany motor a tou napajacou frekvenciou 50 Hz pri konkretnom malom striedavom napati. Trvale magnety obezky sa nedaju vypinat a zapinat, preto je zvlastne ze sa rotor motora podarilo synchronizovat. Tuto synchronizaciu musi urobit v skutocnosti regulator na zaklade polohy rotora ktoru ziska z neaktivneho vinutia motora (vzdy 1 z 3 vinuti).
_________________ RC glider Fling MiniCorado Daidalos 230
|
|
Nahoru |
|
 |
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: novfra a 18 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|