Switch to full style
Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.

Pravidla fóra

Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Odeslat odpověď

Kolejiště TT

stř 06.12.2017 15:45

Ahojte,

potřeboval bych poradit jak rozchodit, nebo na koho se obrátit (Zlín a klidně i větší okolí, nemám problém pro dotyčného zajet a zase ho vrátit zpátky :-D ), abych rozchodil následující kolejiště.
Já sám si nepamatuji, že by to někdy bylo jinde, než takto pověšené, takže to naposledy jezdilo hodně dávno (minimálně 20 let). Děda to má v bytě a chce se toho zbavit. Nepředpokládám, že by to mělo nějakou velkou cenu, navíc u mě doma bych na to místo mohl najít, tak bych to rád zprovoznil.

Díky
Přílohy
20171202_162910.jpg
20171202_162913.jpg
20171202_163255.jpg
20171202_163312.jpg

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 15:52

Co konkrétně si představuješ pod pojmem rozchodit? Nejspíš by bylo třeba kolejnice očistit, je pravděpodobné, že by tam mohla být rez. To samé u spojovacích jazýčků. Na rozhýbání budeš potřebovat trafo 12V DC s regulací. Prodávalo se tehdy FZ 1, které mělo jednak možnost regulace, jedna možnost obracení chodu a pak zde byl výstup (ten byl myslím střídavý, ale tato informace je bez záruky) na ovládání výhybek, semaforů a podobných srandiček. A co se ceny týká, koukni se na Aukro, některé mašinky tam jsou za docela slušné peníze. Na rovinu, jsem z hodně širokého okolí od tebe, takže info jen takto.

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 17:45

Můžu taky jen poradit, ale mám obavy, že pokud nejsou proletované spojky kolejových segmentů, bude nejspíš nutné ty spojky vyčistit, nebo dodatečně proletovat a očistit i všechny kontakty té "klaviatury". Zrovna tak bude potřeba minimálně zahýbat drátkyy ve všech svorkách. Za ty roky se na tom určitě podepsala oxidace. Koleje bych pořádně otřel lihem a zrovna tak kolečka u mašinek. Kdysi jsem stavěl kolejiště pro syna a stačilo trochu prachu a už to nejezdilo.

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 18:08

DAF píše:... Na rozhýbání budeš potřebovat trafo 12V DC s regulací. Prodávalo se tehdy FZ 1, které mělo jednak možnost regulace, jedna možnost obracení chodu a pak zde byl výstup (ten byl myslím střídavý, ale tato informace je bez záruky) na ovládání výhybek, semaforů a podobných srandiček. ...

Ano, to si dobře pamatuji, byly tam dva výstupy, pro trakci jak píšeš regulovatelných +/-12V DC a pak svorky označené "ZUBEHÖR", kde bylo 16V AC pro ty výhybky, semafory, závory, osvětlení stanic atd.
Ovšem co to jen tak okrajově sleduji, dnes už jsou takové vláčky přežitek. :( Dnes jsou mašinky přes koleje napájeny trvale a řízeny jsou číslicově, každá má svou jedinečnou adresu a každá se dá ovládat samostatně. Ale taky ceny těch mašinek jsou v úplně jiném levelu. Samozřejmě stále jsou v prodeji i levné (jak se to vezme) klasické analogové. To je tak pro děti, ty digitální jsou pro dospělé železniční modeláře.

Jinak já podobným vývojem taky prošel, měl jsem v dětství podobné kolejiště o velikosti 900x1800mm. Popravdě mě to bavilo jen zpočátku a pak už to doma jen překáželo. Navíc se mi postupně porouchaly všechny starší lokomotivy a do nových se mi nechtělo investovat (100 až 200 Kčs, co stály, bylo pro nás docela dost). Ke konci jsem ho provozoval jen pro kamarády, co mašinky měli ale neměli zas kolejiště. :wink: Takže jsem ho nakonec prodal za pár stovek. :|
A s korozí jsem měl taky věčné problémy :( , poněvadž jediné místo, kde se to mohlo skladovat bylo WC, kde to viselo na skobě na zdi. Uznávám, že to nebylo vhodné místo, ale 4-členná rodina v malém panelákovém dvoupokojáku moc životního prostoru neměla, takže nebyla jiná volba. :oops: V dúsledku toho (vyšší vlhkosti v místnosti WC), jsem musel před každým použitím kolejiště celé "odrezovat". :roll: Ale ne lihem a vatičkou, ale smirkovým papírem 8O - prostě přebrousit všechny koleje, jinak to nejezdilo. :cry: Největší problémy byly v tunelech, tam se se smirkem dalo jen těžko dostat a když tam vlak zastavil, tak to byl taky problém. Jeden tunel jsem měl totiž cca 1m dlouhý. :mrgreen:

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 18:25

Zdravím,
Tento dotaz by bylo lepší asi směřovat na http://diskuze.modely.biz/ Jedné se o specializované forum pro modelovou železnici. Jinak jak již zde bylo uvedeno, tak dnes jsou vlaky úplně někde jinde (DCC ovládání, koleje již nejsou plechové ale profilované,...) Rozchodit se ale dá vše :D
Zatím jen pár rad:
1) potřebuješ trafo FZ1 je dobrý začátek
2) důkladně očisti koleje...pro lepší kontakt je možné je proletovat koleje dohromady. Přestavníky u výhybek bude nutné asi také rozebrat a vyčitit.
3) zkontroluj, že není kolejový okruh nikde přerušen (pokud se nejedená o autoblok)
4) rozeber mašinky. Vyčisti a promaž
5) nechtěj rozchodit celé kolejiště, ale postupuj systematicky (pokus se rozjet pouze ovál a postupně přidávat)

Jinak ohledně ceny:
Pokud lokomotiva jezdí a svítí tak počítej 600-1000Kč, vagony 500-700Kč, kolejiště bohužel v dnešní době 0-2000Kč.

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 19:29

Všem děkuji na informace.
Hlavně děkuji za odkaz na další fórum, snad tam někoho najdu.
To, že to nebude jednoduché ani rychlé počítám, jen bych rád někoho, kdo tomu rozumí, mrkne se na to a řekne mi, co přesně to bude chtít.
S tou cenou jsem to tak tipoval, nechám to zatím u sebe... malý si s tím snad vyhraje a časem se uvidí co s tím...

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 20:42

Pokud jsou koleje v „dobrém“ stavu, jenom bych to opatrně očistil a případně propájel spoje kolejí. Pozor na pájecí kapaliny!!! Pokud je po pájení dokonale neočistíš, budou kolejnice i vodiče korodovat a oxidovat a to je jak rakovina (zrušil jsem tak své první kolejiště, které jsem ani tím pádem nedostavěl). Použil bych tedy jen cín a kalafunu. Napájení trakce pochopitelně rozvést do více míst v kolejišti, u těchto kolejí se i napájí každá zvlášť, ale pokud nevyžaduješ vysloveně pomalou jízdu, není to nutné.

Co se týká zdroje pro vlaky, v dnešní době už je vážně pitomost kupovat FZ1 za ceny okolo 500, nedejbože víc. Za 200 koupíš na aukru hotový pulzní zdroj, přikoupíš k tomu adaptér (anebo vyhrabeš nějaký doma) cca 9-18V a můžeš jezdit výrazně lépe (plynulý rozjezd a zastavení, ne jako u klasické regulace změnou napětí, kdy jen pootočíš ovladačem a vlak už zmizí za zatáčkou).

Co se týká prodeje - ta loko má cenu tak 500, pokud je v dobrém stavu. Vagonky všechny dohromady tak těch 500-700, jak psal kolega. Pokud to budeš prodávat, nenastavuj ceny stejně jako idioti (kterých je plný modelbazar), co si myslí, bůhvíjakou to nemají doma raritu a myslí si, že ceny vláčků rostou s časem jako u archivního vína. Občas co tam vidím, to je k smíchu a k pláči zároveň. Lidi prostě uvažují stylem „mám tu staré vláčky, takže to je starožitnost a navíc je to vláček a modelová železnice je přece drahý koníček, tak dám starý německý motorák za 2000 a kolejiště s vyloženě odpadním kolejivem a s pár lobotomicky slepenými papírovými domky za 20000...“

Kolejiště - pokud oživíš aspoň část, bude to stačit, všechny průjezdné koleje v nádraží nemusí být v provozu. Kolejový plán není taková tragédie, jako je tomu u 99% kolejišť z té doby, co lze vidět po inzercích, ale taky to není hitparáda - především chybí nějaká vlečka. Jinak je to klasický vlakodrom kolem dokola, kde reálný provoz nebude kvůli absenci skrytého nádraží možné simulovat, ale o to ti asi ani nejde :)

Suma sumárum - Kup ten pulzní zdroj, přidej adaptér a pokud bude aspoň část zprovozníš, pojezdi si. Kupovat do toho nové přestavníky je ekonomický nesmysl, stejně jako jakákoli jiná výraznější investice. Pokud by se to nedařilo rozchodit, zkusil bych to prodat, i když si nemyslím, že by za to někdo dal 2 tisíce. Než do toho vrážet větší peníze, mnohem větší užitek udělá např. startset kolejí Kuehn, který obsahuje tuším 3 výhybky (nepotřebují přestavníky, jdou stavět i rukou, mají totiž aretační pružinku) a ovál kolejí + jednu kusou a stojí cca do 1500. Sice to bude kolejově chudší, zato to bude provozně 100% spolehlivé a mladému z toho postavíš naprosto dostačující kolejiště pro 1-2 soupravy a vyhraje si s tím do sytosti. Jinak můžeš oživovat starou vraždu, zabíjet tím čas a vyhazovat peníze oknem, zatímco mladý zatím vyroste a vláčky ho už nebudou zajímat...

Re: Kolejiště TT

stř 06.12.2017 21:51

Rocky_MK píše:Pokud jsou koleje v „dobrém“ stavu, jenom bych to opatrně očistil a případně propájel spoje kolejí. Pozor na pájecí kapaliny!!! Pokud je po pájení dokonale neočistíš, budou kolejnice i vodiče korodovat a oxidovat a to je jak rakovina (zrušil jsem tak své první kolejiště, které jsem ani tím pádem nedostavěl). Použil bych tedy jen cín a kalafunu. Napájení trakce pochopitelně rozvést do více míst v kolejišti, u těchto kolejí se i napájí každá zvlášť, ale pokud nevyžaduješ vysloveně pomalou jízdu, není to nutné.

Co se týká zdroje pro vlaky, v dnešní době už je vážně pitomost kupovat FZ1 za ceny okolo 500, nedejbože víc. Za 200 koupíš na aukru hotový pulzní zdroj, přikoupíš k tomu adaptér (anebo vyhrabeš nějaký doma) cca 9-18V a můžeš jezdit výrazně lépe (plynulý rozjezd a zastavení, ne jako u klasické regulace změnou napětí, kdy jen pootočíš ovladačem a vlak už zmizí za zatáčkou).

Co se týká prodeje - ta loko má cenu tak 500, pokud je v dobrém stavu. Vagonky všechny dohromady tak těch 500-700, jak psal kolega. Pokud to budeš prodávat, nenastavuj ceny stejně jako idioti (kterých je plný modelbazar), co si myslí, bůhvíjakou to nemají doma raritu a myslí si, že ceny vláčků rostou s časem jako u archivního vína. Občas co tam vidím, to je k smíchu a k pláči zároveň. Lidi prostě uvažují stylem „mám tu staré vláčky, takže to je starožitnost a navíc je to vláček a modelová železnice je přece drahý koníček, tak dám starý německý motorák za 2000 a kolejiště s vyloženě odpadním kolejivem a s pár lobotomicky slepenými papírovými domky za 20000...“

Kolejiště - pokud oživíš aspoň část, bude to stačit, všechny průjezdné koleje v nádraží nemusí být v provozu. Kolejový plán není taková tragédie, jako je tomu u 99% kolejišť z té doby, co lze vidět po inzercích, ale taky to není hitparáda - především chybí nějaká vlečka. Jinak je to klasický vlakodrom kolem dokola, kde reálný provoz nebude kvůli absenci skrytého nádraží možné simulovat, ale o to ti asi ani nejde :)

Suma sumárum - Kup ten pulzní zdroj, přidej adaptér a pokud bude aspoň část zprovozníš, pojezdi si. Kupovat do toho nové přestavníky je ekonomický nesmysl, stejně jako jakákoli jiná výraznější investice. Pokud by se to nedařilo rozchodit, zkusil bych to prodat, i když si nemyslím, že by za to někdo dal 2 tisíce. Než do toho vrážet větší peníze, mnohem větší užitek udělá např. startset kolejí Kuehn, který obsahuje tuším 3 výhybky (nepotřebují přestavníky, jdou stavět i rukou, mají totiž aretační pružinku) a ovál kolejí + jednu kusou a stojí cca do 1500. Sice to bude kolejově chudší, zato to bude provozně 100% spolehlivé a mladému z toho postavíš naprosto dostačující kolejiště pro 1-2 soupravy a vyhraje si s tím do sytosti. Jinak můžeš oživovat starou vraždu, zabíjet tím čas a vyhazovat peníze oknem, zatímco mladý zatím vyroste a vláčky ho už nebudou zajímat...


Ahoj,

věř mu, synek se v tom docela vyzná

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 9:15

Rocky_MK píše:Pokud jsou koleje v „dobrém“ stavu ...


Dík za info... jak jsem psal, chtělo by to, aby se na to někdo podíval, kdo má kolejiště doma a ví na co se dívat. Já jsem se o to nikdy nezajímal, jen jsem věděl, že to dědovi vyselo 25 let v pokoji tak, jak to vidíte na fotce.

Pokud by to vyžadovalo vyšší investice, tak jdu od toho, a raději malému kupoval LEGO vlaky.

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 9:34

Nevím jak máš velké děti, ale moje zkušenost byla ta, že je to hračka spíš pro tatínky, protože je to dost choulostivé jak na zacházení tak na prach a věčně jsem děti okřikoval a hlídal aby něco neulomili, nejezdili s mašinkama po zemi, a podobně. Nakonec jsem to prodal a koupil dětem autodráhu se kterou jsme se vyřádili všichni.

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 9:46

Velmi podobné kolejiště jsem kdysi stavěl a provozoval. Klidně bych se vám na to mohl podívat a poradit. Napřed to ale chce ten napájecí zdroj, bez toho nemá cenu se o cokoliv pokoušet.

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 11:06

oplu píše:Ahojte,

Nepředpokládám, že by to mělo nějakou velkou cenu...,
Díky



Tak to by si bol veľmi prekvapený, akú cenu to dnes má. Firma, čo to voľakedy vyrábala už dnes v podstate neexistuje a toto sa stalo doslova zberateľským záujmom...

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 18:44

Lark píše:Nevím jak máš velké děti, ale moje zkušenost byla ta, že je to hračka spíš pro tatínky, protože je to dost choulostivé jak na zacházení tak na prach a věčně jsem děti okřikoval a hlídal aby něco neulomili, nejezdili s mašinkama po zemi, a podobně. Nakonec jsem to prodal a koupil dětem autodráhu se kterou jsme se vyřádili všichni.


Malý má zatím 3... ale má vláček koupený a na ten je schopný se dívat hodinu v kuse, jak jezdí dokolečka po oválu.
Autodráhu mám taky, ale taky budu potřebovat sehnat trafo.

Kreyson píše:Velmi podobné kolejiště jsem kdysi stavěl a provozoval. Klidně bych se vám na to mohl podívat a poradit. Napřed to ale chce ten napájecí zdroj, bez toho nemá cenu se o cokoliv pokoušet.


Můžu kdyžtak poprosit o nějaký link, co pořídit?

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 18:55

Tak to já už měl tenkrát děti asi 6 a 8 let a to jim jenom dívání nestačilo. :lol: Tady máš odkaz, kde tu náhradu FZ1 řeší: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=8473&start=0 Jinak na té diskuzi najdeš určitě i spoustu dalších informací o mašinkách.

Re: Kolejiště TT

čtv 07.12.2017 19:29

Tady máte FZ1 na modelbazaru. Kupte a máte pokoj. Když nejste zdatný v elektronice, je to, myslím, nejlepší řešení.
trafo Fz1 nebo fz 1

a nebo podobné (neznám), které může být blízko od vás Trafo Roco 0950 S
Odeslat odpověď