Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
guchar
|
Napsal: úte 27.02.2018 10:09 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
"Doporučeno 12 km - do práce to mám 5 km - chvíli nechám běžet na volnoběh." Ty km nejsou příliš podstatné, vychází z nějakých průměrů. Většina moderních auto-elektro-soustav (od doby alternátorů) počítá (pro vyrovnanou bilanci) s 15 min běhu po jednom (prvním) studeném startu. 12 km při 60 km/h odpovídá 1/5 hodiny tedy 12 min (cca 15 min). 5 km vychází 1/12 * 60 = 5 min. Průměrná rychlost na těch 5 km ale nebude 60 km/h. Pokud doba (jízda + volnoběh) dá cca 10 min pak by denní používání mělo stačit, bez nutnosti dobíjení. Pro sledování zda tomu tak je stačí palubní voltmetr a záznam napětí před startem, a po jízdě, po vypnutí motoru. Pro AGM akumulátory orientačně platí napětí ve V=%: 12.8=100 12.5až6=75 12.2až3=50 (12.0až1=25) Poku by záznamy měly trvale klesající průběh až pod 12.2 V, je potřeba nějaké dobíjení. V opačném případě, běžný denní provoz stačí pro udržení aku v použitelném stavu 75 až 50 % plného nabití.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
novfra
|
Napsal: úte 27.02.2018 11:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
guchar píše: Většina moderních auto-elektro-soustav (od doby alternátorů) počítá (pro vyrovnanou bilanci) s 15 min běhu po jednom (prvním) studeném startu.
Jeden studený start s asi 4-5s žhavením z baterky odebral necelých 300mAh. Místo Pb 4čl LiFe A123 naplno nabitý, start, ihned po nastartování vypnout (ale skutečně nemohu zaručit, že nějaká energie z alternátoru do baterky už nedoputovala) a mimo auto dobít. Doplněno právě zmiňovaných 300mAh. I kdyby to bylo 500mAh, nebo klidně 1Ah, tak takové množství bude auto dobíjet po dobu 15 minut? Jestli ono to nebude ještě trošku jinak
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 27.02.2018 12:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@novfra: 27.02.2018 11:29 . Nerozumím. Asi každý myslíme jinak. V autě odebrané Ah sežere hlavně startér točící motorem, který ještě nechytl. Proud až stovky ampér po až desítky vteřin. Žhavení u dieselového motoru, je časový úsek před sepnutím stykače startéru. Někde možná mám záznam napětí akumulátoru (z loggeru) při startu dieselu. Určitě jde ty úseky najít i na www kde je popisována diagnostika činnosti elektro-soustavy automobilů.
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: úte 27.02.2018 13:28 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
Jednoduche pocty. Odber 360 amper po dobu 10 sekund je 1 Ah.
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: úte 27.02.2018 14:02 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
10 sekúnd, to čo natáčate lietadlo? so 4 hviezdicovými motormi
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: úte 27.02.2018 14:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
Uvedl jsem to jako maximum, kazdemu v te zime nemusi auto chytat "na drc". A pro jednoduchost vypoctu.
|
|
Nahoru |
|
|
mhabr
|
Napsal: úte 27.02.2018 14:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.9.2009 Příspěvky: 1067 Bydliště: Brno sever
|
No já teda čumím, kam na ty hodnoty chodíte.
Koncernový 2.0 TDi má rozběhový proud asi 200A (po dobu 0.1s) a pak max. 90A, benzínové motory ještě nižší.
Pokud bych staroval déle než 3s, tak bych se asi zamýšlel, že je něco s motorem v nepořádku ...
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: úte 27.02.2018 14:32 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
guchar píše: . Proud až stovky ampér po až desítky vteřin. Myslím, že je řeč o autě.¨ guchar píše: Žhavení u dieselového motoru, je časový úsek před sepnutím stykače startéru. A po nastartování je tz. dožhavování, kdy žhavičky pomáhají k lepšímu spalování. Pokud máš logy, kolik vyrábí alternátor, kolik jde do baterky a kolik "sežere" zbytek auta, musíš to tam vidět.
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: úte 27.02.2018 14:37 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
A vy to porad nechapete? Ty hodnoty jsou prehnane, aby vysla ta 1Ah, ktera byla zminena jako maximum.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: úte 27.02.2018 14:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
mhabr píše: No já teda čumím, kam na ty hodnoty chodíte.
Koncernový 2.0 TDi má rozběhový proud asi 200A (po dobu 0.1s) a pak max. 90A... Automobilky mají nějaké normy, podle kterých se měří různé elektrické veličiny. Jedno z takových měření se jmenuje něco jako "start zmrzlého auta" kdy se auto umístí na několik hodin do boxu a ochladí se na ?? -18°C?? Skutečně si to nepamatuji, už je dlouho a bylo měřeno na 1,9TDI. Ta první špička, vlastně se jedná o zkrat, než se motor pohne (roztočí) je přes 1000A. A jaký proud může asi tak odebírat startér s výkonem 1,5-2kW? Tam už se asi shodneme, jen s ohledem na současné počasí se může odběr zvýšit 2-3x, záleží na tom, jak je motor promrzlý a jak (ne) vhodný olej je v motoru.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 27.02.2018 16:32 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Jistě Proud(A) krát Doba(h) dává kapacitu baterky (elektrický náboj) v Ampérhodinách (Ah). Jenže s rostoucím proudem a klesající teplotou se využitelná kapacita baterky snižuje. Pro baterku neplatí Ri=0 .Obecně impedance Zi, proud startéru se v čase mění dle mechan. odporu. Mimo startéru baterka napájí i další spotřebiče (u benzinu hlavně zapalování)Ty potřebují jisté Umin Pokud se k tomu všemu vrátíme do dob benzinových veteránů s karburátorem, kde netěsnými ventilky, nebo odpařením, déle odstaveného auta, zmizelo palivo z plovákové komory, pak řidič - motoristický ignorant - dlouhé desítky vteřin startování, čerpal palivo do komory, by to pak chytlo. A tak v třeskutém mrazu, s letním olejem, se kapacity na potřebnou jiskru, jaksi už nedostávalo. Když baterka byla slabší, a nová se místo nákupu SHÁNĚLA, leč nesehnala. Zbylo jen lano či kopec. - Tehdy ti šťastnější s garáži a) neměli auto na takovém mrazu, b) mohli použít udržovací nabíječku. -- Nicméně rozumnou péčí o automobilový akumulátor se nic nezkazí. --- Totéž platí i o autě. To pak chytalo na první "překulení" klikovky během druhé až třetí komprese.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: stř 28.02.2018 18:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Mám motor 1,6 benzín. Nevím kolik má startér výkon, ani jáký má odběr, ale údaj 300mA na jedno nastartování se mi zdá slušně napsáno divný. Baterii i alternátor mám nové, takže startování není trápení 10 vteřin. Motor naskočí odhadem do 3 vteřin. Hlavně teď ve velkých mrazech, i když mám auto v garáži, není vytápěná. Přes léto a když je tepleji, startér točí motorem odhaden 1-1,5 vteřiny. Do práce to mám odhadem 5km, cesta trvá odhadem do 10 minut.
guchar: dnes se dá koupit spousty různých voltmetrů jak z LED diod tak i s displejem. Ale teoreticky by stačila i jedna LED, která se rozsvítí, když bude napětí na baterii naprázdno kolem 12,2V. To by signalizovalo akutní stav, kdy je potřeba baterii dobít. Mám doma opět vyrobený voltmetr z LED diod, ale je to jen takový orientační, není nijak kalibrovaný na určité napětí. Musel bych ho nějak poladit. Má 5 LED, červená je nízké napětí, potom 3 zelené-napětí v normě a potom žlutá-přebíjení.
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: stř 28.02.2018 19:05 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
Pletete jabka a hrusky. Neni to proud 300 mA, ale spotreba 300 mAh. A jak vidite, na ty 3 vteriny to pasuje i s tim prehnanym proudem, viz. vyse.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 01.03.2018 5:33 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7458 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: čtv 01.03.2018 8:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
Od zacatku se tu diskutuje o spotrebovane kapacite a schopnosti auta dobit ji zpet. Schopnost baterie dodat startovaci proud je vec jina.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|