Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Arcicorsa
|
Napsal: stř 04.07.2018 18:27 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 12.1.2013 Příspěvky: 1444 Bydliště: Pardubice
|
No já si myslím, že to nebude tak jednoduché.. Předpokládám, že do toho ještě kecá průměr a tvary trysky.. http://www.transformacni-technologie.cz/40.html
_________________ Goblin 500 Spirit@MiniProtos Spirit@Oxy3 Spirit@Taranis + Xlite RC@ www.arcitimer.com
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: stř 04.07.2018 19:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1351 Bydliště: Praha
|
...jasně, ale to je pro převod vedlejší, prostě na měřícím zařízení naměřily nějaký tah, ale přístroj je ocejchovaný v PSi - a právě mi šlo o ten převod, protože PSI je velikost tlaku a z toho mi není jasný, jaký je tah. Jinak to video zkoužky je tady https://www.youtube.com/watch?v=-9GoPatuHgc
|
|
Nahoru |
|
|
Arcicorsa
|
Napsal: stř 04.07.2018 19:51 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 12.1.2013 Příspěvky: 1444 Bydliště: Pardubice
|
Tlak sám o sobě nic neříká o tahu motoru https://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/rocket/rktthsum.html , podívej se na vzorec v rámečku, z něj ti vypadne tah v N .. Spočítat to samozřejmě není raketová věda, ale potřebuješ víc dat....
_________________ Goblin 500 Spirit@MiniProtos Spirit@Oxy3 Spirit@Taranis + Xlite RC@ www.arcitimer.com
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: stř 04.07.2018 19:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1351 Bydliště: Praha
|
... tak na rámeček sem se podíval takže tudy asi cesta nevede. Ale přece musí být nějaký vztah mezi tlakem a tahem. Kdyby ten raketový motor pracoval zafixovanej do kuchyňské váhy, tak mám hned výsledný "tah" v kg a vim, kolik muže raketa event. vážit...
|
|
Nahoru |
|
|
BoŠ
|
Napsal: stř 04.07.2018 20:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
Tlak je síla působící na plochu. Síla je definována jako zrychlení hmotného tělesa. Stačí to?
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
Amper
|
Napsal: stř 04.07.2018 20:02 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
nemam na to skoly ale tak nejak si myslim ze tah bude primo umerny rychlosti plynu vychazejicich z motoru coz je dano tvarem trysky atd... U raketovych motoru (velkych) se udava hodnota impulsu a priznam se ze jsem do dneska nepochopil co to vlastne je (ale nejak moc jsem to nehledal ) Dam ti jeden priklad - pokud budes mit nadrz v ktere bude ten tlak co jsi psal. Kdyz bude zavrena tak nemas zadny tah. Kdyz do ni udelas malou dirku tak budes mit maly tah po dlouhou dobu. No a kdyz udelas velkou diru tak budes mit vetsi tah po kratsi dobu. Proto se neda cisty tlak prevest na tah.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: stř 04.07.2018 20:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1351 Bydliště: Praha
|
...hmm.... tak pak by mě zajímalo, proč dělají statický pokus s raketovým motorem, a měří to v PSi , když je to nic neříkajísví údaj v podstatě... Až si budu zkoušet vyrobené motory, tak je budu fixovat za mincíř (závěsná váha) ... a bude to hned jasný, jak to táhne... Přece když si ladíme na přípravku pohon do letadla, tak taky měříme tah vrtule pomocí pákového převodu na váhu - a máme to v kg, tak nevím, opakuji, proč oni si měří tlak ?? Nějaký jednoduchý převod tu přece musí být. Nakonec se dá říct, že to rameno při zkoušení vrtulí, co tlačí na váhu, taky vytváří v podstatě tlak na tu váhu. A tady pak pro nás ten tlak rovná se tah... nechme definice, co je tlak a co je tah...
Naposledy upravil rakos dne stř 04.07.2018 20:53, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: stř 04.07.2018 20:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7119 Bydliště: Vsetín
|
Když je tlak definován jako síla na plochu, nedala by se síla vypočítat z tlaku a plochy trysky?
p=F/S => F=p*S
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: stř 04.07.2018 20:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1351 Bydliště: Praha
|
... to blesk ... myslím, že hledáme zbytečné složité souvislosti. Jak jsem dopsal ted před tebou výše... prostě mi to vychází pro náš případ, že tlak je stejný jako to, co ukazuje váha, tedy tah ...
Když to zjednoduším ještě - postavím raketu zafixovanou na kuchynskou váhu (tryskou nahoru)Ta mi pak ukáže po dobu třeba jedné sec. "váhu" jeden kg - tak není to snad tah toho motoru??
Nemužu si pomoct - když mi něco zafixovanýho tlačí na podstatu silou 150 PSi což je podle převodních tabulek zhruba 10 Kg - tak při uvolnění to musí stejnou silou tlačit vzhůru a múžu si to pojmenovat jako tah... (stále mluvíme o raketovém motoru)
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 05.07.2018 6:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
nie je jasne aky tlak maju sudruhovia na mysli... nie som sice odbornik na raketove motory ale toto viem: - tah motora "vymyslel" niekolko storoci pred tym ako bol vobec postaveny prvy raketovy motor Ciolkovskij a popisal to aj v rovnici ktora sa podla neho vola, je jasne, ze tah zavisi od mnozstva/vahy "vystrekovaneho" z trysky a jeho rychlosti - ten tlak maju sudruhovia asi na mysli vo vnutri motora? nevidim ziadny jednoduchy suvis s tahom, pokial do vztahu nevstupia pravdepodobne dalsie mnohe veliciny, tym padom tazko najst suvis a tu je aj rovnica: ziaden tlak do rovnice nevstupuje, rovnica popisuje spravanie motora v okoli jedneho bodu (to je matamatika) a vstupuju veliciny ako - pociatocna hmota m0 - konecna hmota mf (pre pochopenie napriklad za 1 milisekundu, pre cely proces horenia to mozes vyratat v 2000 krokoch pre 2 sec horenie motora) - rychlost materialu/plynu/vody/betonu z japonky z trysky ve - a ln je prirodzeny logaritmus (e=2.718....) e= lim (1+ 1/e)exp x x ide do nekonecna... cize ako sa mina palivo tak motor zrychluje lebo je lahsi... k tomu betonu: videl som dvoch borcov co betonovali hotel a zeriavom dvihali japonku co mala naspodu otvaratelny otvor ktory sa ale posuval do boku, chlapci to asi robili prvy krat a namiesto toho aby PRUDKO otvorili tento otvor na spodu zacali otvarat POMALY a to sposobilo ze sa beton zacal vystrekovat do boku dvaja 80kg hlupaci nemali sancu zabojovat proti betonovemu raketovemu motoru (striekalo to beton do boku a nie rovno dole) tak sli obaja dole z lesenia a to aj bez fail safe a vsetok beton isiel mimo lesenia, pekna podivana https://en.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovs ... t_equation
Naposledy upravil sky59 dne čtv 05.07.2018 6:13, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
RCdrakula
|
Napsal: čtv 05.07.2018 6:12 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 18.5.2018 Příspěvky: 68 Bydliště: Kousek od Prahé
|
sky59 píše: - tah motora "vymyslel" niekolko storoci pred tym ako bol vobec postaveny prvy raketovy motor Ciolkovskij a popisal to aj v rovnici ktora sa podla neho vola, je jasne, ze tah zavisi od mnozstva/vahy "vystrekovaneho" z trysky a jeho rychlosti
A kolik století před postavením prvního motoru to tak asi přibližně bylo?
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 05.07.2018 6:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
RCdrakula píše: A kolik století před postavením prvního motoru to tak asi přibližně bylo? vela a prikladam prvu stranu originalnej publikacie za 15 kopejok z roku 1914 Příloha:
ciol.png [ 746.82 KiB | Zobrazeno 1051 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
RCdrakula
|
Napsal: čtv 05.07.2018 7:03 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 18.5.2018 Příspěvky: 68 Bydliště: Kousek od Prahé
|
Jinak k tomu měření tahu v původním příspěvku si myslím, že jde pouze o hydraulický měřák, který používají raketoví modeláři. Stačí znát průměr pístu, na který se tlačí motorem a tah se přepočte z tlaku. (Kdyby byla plocha pístu 1 cm² a tlakoměr v kg/cm², odpovídal by údaj na manometru tahu v kg) https://www.raketaci.cz/index.php/forum ... mitstart=0
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: čtv 05.07.2018 8:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1351 Bydliště: Praha
|
to RCdrakula - tu stránku znám, ta je moc dobrá .... ale jinak teda, bez velkého teoretizování.... znova, proč fixujeme el.motory s vrtulí a měříme tah a hledáme optimální vrtuli ? A porovnáváme tah vs příkon. Takže mluvíme o tahu pohonu. Takže když stejně tak zafixujeme raket.motor, tak je to přece to samé, zjistíme tah toho raket.motoru. Nic víc - nic míň. A podle tahu řešíme váhu modelu - ať už letadla nebo modelu rakety. Tím bych to asi ukončil. nětreba velkých rovnic a teorií - prostě podle "tahu" váha modelu - a je to. Tady ten celý problém vzniknul tím, že "oni" tam měřili tah motoru v jednotkách tlaku na podestu, kdyby tam měli váhu v kg, tak nebylo co řešit Na tom odkazu o odpověď výše je to perfektně popsáno, jak je to s tahem. Je to velká věda a teorie, ale pro nás by mohla stačit ta obyčejná váha a fixace.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|