Dorazila smutná fotka Kiwika zapíchnutého do země. Po rozboru proč k tomu došlo, jsme zjistili jednu nepříjemnou věc. Sice jsme na to upozorňovali jak já, tak Tomáš Hrubý, který správné provedení tohoto důležitého detailu dokonce několikrát fotil do své stavební fotogalerie (odkaz v prvním neustále aktualizovaném příspěvku). Na výkrese je to navíc také tučně napsané! No prostě a jednoduše nebyly epoxidem vylité kapsy v místě pouzdra spojky. Křídlo tedy v tom nejvíce namáhaném místě nemělo vůbec žádnou stojinu!! Přesto všechno vydrželo mnoho startů na gumě. Pilot si dokonce chválil, že ve větru to jde střílet jako F3Jéčko. Jednoho startu si křídlo řeklo dost a takto to dopadlo.
První dvě pole v místě kde je zasunutá hliníková trubička (pouzdro) pro spojku !!!! MUSÍ!!!! být bezpodmínečně vylité na celou šířku 6mm (na šířku pásnic) zahuštěným epoxidem. Tím pádem vznikne mezi trubkou a pásnicí pevná stojina. Na zahuštění je dobré použít mikrobalony, aerosil, nebo podobné. Do stavebnice jsem již někdy na přelomu roku navíc přidal nejtenčí nit Dynema na omotání prvních několika polí nosníku (pro sichr). Kdo by chtěl křídlo udělat úplně betonové a pojistit se, tak je dobré z tenké překližky 0,6- 1mm na boční strany pásnic do prvních tří oken nalepit dodatečné stojiny (klidně z obou stran). U prvních dvou polí tyto stojiny budou sloužit zároveň jako takové bednění, aby zahuštěný epoxid nevytekl, takže není potřeba to "šalovat" nějakou lepící páskou.
Apeluji tedy na všechny, kteří zalití trubek i přes několikerá doporučení neudělali, aby tak učinili! I z cenu odtržení kousku dolního potahu z hotového křídla! Křídlo bez dodržení tohoto stavebního detailu nemůže dopadnout jinak, než tak jak vidíme na fotce!!!
Já mám na svém modelu pouze opravdu poctivě disperzí prolepené stojiny s pásnicí, kapsy okolo spojky vylité 285 epoxidem, tedy křídlo je bez nějakých dodatečných překližkových stojin a i bez nitě Dynema!! Minulý týden jsem lítat v Chotěboři ve větru na zemi i 12,5m/s!! Ve 100m muselo fučet 15-20m/s Silon kvičel jako píchlé prase a KIWI naložené na 900g drželo jako skála. V momentě, kdy bude nosník středního dílu omotaný tenkou Dynemou, kterou dávám do sáčku s příslušenstvím, nebo ještě navíc první tři pole posílené překližkovou stojinou nalepenou z boku pásnic, tak křídlo nemůže jít v tomto místě zlomit!! Musí zákonitě dojít k ohnutí 5mm kalené ocelové spojky! Omotejte to však, klidně přidejte i překližkové stojinky a pořádně prolepte! Bude to pak na 110%, na jistotu!
Stojina je alfa a omega každého nosníku, v momentě kdy dojde k vybočení i té nejpevnější pásnice z důvodu kolapsu stojiny, tak dojde k destrukci i toho nejvíce dimenzovaného nosníku během pár okamžiků.
- Přílohy
-
- Kiwik ze 100m kolmo v zemi. Poškozený je však pouze jeden ze středů. Po dostavbě nového středu z ND je model opět letuschopný, trup a ocas OK.
-
- trubka bez zalití epoxidem
-
- pásnice je ze spodní strany úplně čistá, ani stopa po epoxidu, pásnice tedy byly volně ve vzduchu. Při zatížení mohly vybočovat jak chtěly.
-
- detail naplnění volného prostoru mezi trubkou a pásnicí epoxidem. Šalování páskou.
-
- !!takhle NE!!!