|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 12 ] |
|
Autor |
Zpráva |
jamuf
|
Napsal: stř 30.11.2016 21:39 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.7.2012 Příspěvky: 26
|
Ahoj všem modelářům, tak jsem se po dlouhé době rozhodl vrátit k pravé modelařině a postavit si Bambi 3XL: https://www.letadel-modely.cz/Bambi-3-XL-d320.htmA díky opravdu veliké odmlce jsem začal hezky od základů jednoduchými gumáčky. Na Modelhobby mě zaujal Sparrow: https://www.letadel-modely.cz/Sparrow-d317.htm a tak hned putoval do kosíku(resp. tašky). Ve stavebnici najdete laserem vyřezávané díly, lišty (nábežné ani odtokové lišty nejsou vytvarované), stručný návod (dostupný na netu), výkres, potahový papír a dvě vrtule (červená IGRA a stavebnice jednolisté vrtule), gumy atd. Sice je ve výkresu pár chyb (díly č. 10 a 11 jsou oproti značení na balíčku prohozeny, bokorys modelu je stejný jako půdorys, což ve chvíli, kdy podle něho nejdřív sestavujete bočnice a pak následně ohýbáte trup není úplně logické, chybí identifikace těžiště,..) ale model se staví opravdu příjemně, pár fotek pro představu: Příloha:
IMG_20161018_230413.jpg [ 73.21 KiB | Zobrazeno 6991 krát ]
Příloha:
IMG_20161018_234538.jpg [ 71.59 KiB | Zobrazeno 6991 krát ]
Příloha:
IMG_20161020_005236.jpg [ 48.92 KiB | Zobrazeno 6991 krát ]
Příloha:
IMG_20161022_232344.jpg [ 79.9 KiB | Zobrazeno 6991 krát ]
Naposledy upravil jamuf dne stř 30.11.2016 21:42, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jamuf
|
Napsal: stř 30.11.2016 21:41 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.7.2012 Příspěvky: 26
|
Model jsem lepil pomocí Herkulesu. Náběžné lišty jsem nejdříve zformoval na velkém hrnci, aby se při lepení nemusely moc ohýbat. Příště budu stejným způsobem ohýbat lišty trupu,protože vnitřní pnutí se trošku projevilo na geometrii modelu. Broušení moc nebylo, hlavně lišty náběžných a odtokových hran. Celý model jsem potom prolakoval dvěma vrstvami zaponového laku a jemně přebrousil Potah jsem přilepil pomocí rozředěného Herkulesu, vypnul napínacím lakem a prolakoval jednou vrstvou zaponového laku. Nakonec jsem starými Agamami natřel konce křídel, předek a směrovky(trošku pra..na, příště chci vyzkoušet nejdřív obarvit papír pomocí rozředěné barvy a pak slepit jednotlivě probarvené kusy papíru k sobě) a po zaschutí přetřel ještě jednou vrstvou laku. Celková hmotnost modelu (včetně vrtule) vychází na 37 gramů Výsledek: Příloha:
IMG_20161124_234138.jpg [ 59.43 KiB | Zobrazeno 6981 krát ]
Příloha:
IMG_20161124_234200.jpg [ 42.29 KiB | Zobrazeno 6981 krát ]
Příloha:
IMG_20161124_234405.jpg [ 41.28 KiB | Zobrazeno 6981 krát ]
Příloha:
IMG_20161124_234246.jpg [ 45.97 KiB | Zobrazeno 6981 krát ]
Zálet chci provést až budu na chalupě. Trošku mě znervózňuje, že neznám přesně těžiště, ale vychází mezi 1/3 a 1/2 křídla, tak to snad bude v pohodě...
|
|
Nahoru |
|
|
jamuf
|
Napsal: čtv 01.12.2016 22:08 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.7.2012 Příspěvky: 26
|
Děkuji za info o těžišti, vyšlo skoro na milimetr přesně Na vrtuli pracuji, aktuálně musím vymyslet, jak vyvrtám díru do toho dřevěného špalíčku, který tvoří protizávaží. Ještě bych měl otázku ohledně ukotvení jednotlisté vrtule, resp. jejího zajištění v drátu, který tvoří osu rotace - je to myšleno tak, že se drát natvrdo zalepí do středu vrtule, nebo se má konec drátu ohnout a vytvořit jištění obdobné jako je na plastové vrtuli? Děkuji za odpověď předem.
|
|
Nahoru |
|
|
Branislav Tvrdoň
|
Napsal: sob 03.12.2016 11:59 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 4.9.2008 Příspěvky: 78 Bydliště: bratislava
|
Plastová vrtuľa neni sklopná a preto má voľnobeh aby sa po vytočení gumy mohla volne točiť. Jednolista vrtuľa sa po vytočení gumy sklopí, takze podla mňa voľnobeh nepotrebuje. Ja by som ten drát vpredu zahol a nejak ho tam zafixoval. Dá sa to urobit aj tak, ze sa na predok drevenej vrtule nalepí mala perova podložka a ta potom funguje aj ako voľnobeh. Tak sa to robí u nesklopnych vrtuli vystruhanych z balzoveho špalku alebo z lipy. Nech ma prosim niekto opraví keď je to inak. Mňa by ale zaujimalo ako sa ta jednolista vrtuľa vyvažuje. Dvojlistu vrtulu staci vyvážiť staticky pretože ma na každej strane je list rovnakého tvaru. Jednolista vrtuľa musí mat na každej strane iný odpor vzduchu tak sa to musí vyvažovat aj nejak dynamicky ?
|
|
Nahoru |
|
|
jmjm
|
Napsal: pon 05.12.2016 18:23 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.8.2013 Příspěvky: 149 Bydliště: Ješovice, Liběchov
|
Ahoj, pokud jsem se správně podíval na plán tak ten jednolist v plánu sklopný není, takže jen zarážka volnoběhu a prostě ohnutý drát náhonu. Jinak pokud bys měl v plánu udělat ten jednolist sklopný, musel bys to dovybavit zarážkou a pružinkou jako u F1G. Vyvážení jednolistů je tak trochu oříšek, většinou stejně tak trochu hází ať děláš co děláš
|
|
Nahoru |
|
|
Branislav Tvrdoň
|
Napsal: úte 06.12.2016 19:24 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 4.9.2008 Příspěvky: 78 Bydliště: bratislava
|
Ahoj, na tom linku ktory sem dal p. Hiesbok je návod na zostavenie vrtule a tam je sklopná. Myslim si, že po vytočení gumy by to s nesklopenou jednolistou asymetrickou vrtuľou nemalo šancu plachtiť. Ten list vrtule by prekážal a menil by smer letu.
|
|
Nahoru |
|
|
Hiesbok
|
Napsal: pát 09.12.2016 9:48 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 5.9.2008 Příspěvky: 318
|
Omlouvám se za zdržení, ale vánoce nás jako každý rok maximálně "zahlcují" nestíhám to co bych stihnout chtěl. Špalíček provrtám přímo drátem z vahadla. Zastrčím ho co nejvíce do sklíčidla aku vrtačky, ve špalíčku udělám důlek a pomalu ho provrtám. Nemusí to být provrtáno v ose, je téměř jedno kde to vyleze. Vrtulí protáhnu háček a ten ohnu do písmene U tak aby z vrtule neklouzal a řádně zabíral. Jednolistá vrtule se na rozdíl od Igrácké nemusí při volnoběhu protáčet, takže není nutné používat žádné další "udělátka". Vrtuli vyvažuju tak, že si vždy natočím cca 150 otáček a postupně posouvám závažím dokud to není pro mne přijatelné. Pak si udělám fixou znamínko pro případ, že se mi to nékam posune. Vrtule točí 6-10 otáček za vteřinu, takže vyvážení není nijak kritické. Při jednom pokusu jsem vývážení vrtule "rozhodil" na maximum co to šlo. Čumák modelu "pracoval" v cca 4 cm kruzích , model se klepal šíleně, ale přes to jsem dosáhl času cca 45 vteřin. Docela jsem na to koukal jako blázen. Co je ale zajímavé, model při obou fázích letu v podstatě pracuje s těžištěm. Při plném tahu je vrtule rozložená a model je relativně těžší na čumák. Při sklopení vrtule se těžiště o "zoubek" posune dozadu což má stejný efekt jako mírné natažení výškovky. Pro motorový i klouzavý let je to perfektné vymyšlené. Podklady pro vrtuli jsem čerpal z různých historických plánů z období kolem roku 45. Našel jsem pouze dva rozumné články o jednolistých vrtulích. Z toho byl 1 pro rychlostní modely a druhý byl příliš všeobecný bez jakýchkoliv praktických výstupů. Těchto vrtulí jsem testoval cca 30 v průběhu jednoho roku. Ta co je ve stavebnici mi nakonec vyšla k tomuto modelu jako nejlepší. V podstatě jsem si tím modelem udělal radost, protože jsem vždy chtěl mít model s jednolistou sklopkou. A jelikoš jich po světě ve stavebnici moc nekoupíte, poradil jsem si po svém. Ale netvrdím, že jsem v jednolistech odborník , létám hlavně pro radost. Přeji hezký den rh
|
|
Nahoru |
|
|
Kraťas
|
Napsal: úte 03.01.2017 12:16 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 12.10.2008 Příspěvky: 53 Bydliště: Praha 3
|
Zdravím Tohoto pěkného drobka jsem také dostavěl těsně před Vánoci. Lepil jsem Herkulem, nalakoval jsem před potažením jednou vrstvou zaponovým lakem a po potažení dvakrát napínacím. Na křídlech jsem udělal mírné negativy. Dírka do protizávaží u sklopné vrtule šla v pohodě malým vrtáčkem cca 1,3 mm minibruskou z Lidlu, tak akorát klade odpor při posouvání po drátu. Celková hmotnost mi na konci vyšla 37g. Ale těžiště jsem měl dost vzadu. Musel jsem tedy vlepit nějaké bročky do přední části trupu. Teď mám těžiště na 47 mm od náběžky, ale celková hmotnost poskočila na 39g Proti původní konstrukci jsem ho také dovybavil sundavací VOP - na 3 bambusové kolíčky. Dá se teď lépe uložit v krabici. Ještě jsem si ho netroufl hodit na zmrzlou zem. Nevím, jestli nemám počkat na vyšší trávu. Nevíte, jak je to s gumou v mrazech. Dá se natáčet třeba i na méně otáček nebo praskne? Stačí když jí promažu rostlinným olejem?
Přílohy: |
IMG_2065.JPG [ 118.32 KiB | Zobrazeno 5378 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
Branislav Tvrdoň
|
Napsal: stř 04.01.2017 22:50 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 4.9.2008 Příspěvky: 78 Bydliště: bratislava
|
Guma sa maže ricínovým olejom. Majú ju v lekárni. Stojí pár drobných. Teraz v zime by som model naučil plachtiť. V zime býva občas ideálne bezvetrie. Gumu treba natočiť na cca 50 obrátok aby v trupe neplandala, vrtuľu zaistiť špendlíkom alebo niťou a model zaklzat ako vetroň. Myslim ze ideálne by mal kĺzať v miernej pravej zatáčke. Bezpečnejšie je nájsť si plochu s nepokosenou trávou. Motorový let by som doladil az ked bude teplejšie. Inak gumáky sa dajú na nose dovažovat dlhšou gumou. Namiesto olova sa použije trochu dlhšia guma. Výhodou je ze do dlhšej gumy sa dá natočiť viac otáčok. Načo voziť olovo ked sa dá vozit viac gumy. Ťažisko by sa malo dat korigovať aj miernym podkladanim krídla alebo natiahnutim výškovky. Sparrow má pevné lože krídla - keby nemal, tak by sa dal mierne dovažovať aj posúvaním krídla dopredu alebo dozadu. Motorový let sa dolaďuje podkladaním hlavice s vrtuľou.
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 12 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|