Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 28.02.2017 22:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9092
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Kraťasi dnes už ne, ale pokud budu mít o víkendu chvilku, závažím ti všechny motory. Je s výkonnostími parametry to bude horší, nemám je ke všemu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 28.02.2017 23:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
JardaRůžička píše:
... Mk-17 váží asi dvakrát tolik než původní Jena1 (jestli to není přesně, tak mě nechytejte za slovo).

Tak si dovolím chytit, takový rozdíl to zas není :wink:

MK-17 podle dat v ruském návodu váží 130g (je to pravda mám doma 3ks a opravdu to sedí).; výkon 0,11kW

Dále pak podle Kalinovy knížky (spalovací motory, které by pro Piruetu snad přicházely v úvahu):
Jena-1 ........ 88g; výkon 0,07kW
MVVS-1D ..... 76g; výkon 0,10kW
MVVS-1,5D ... 93g; výkon 0,18kW

Jak je vidět, Jena-1 patřila spíš k těm těžším a méně výkonným jedničkám. 8O Pod menší výkon se podepsalo především dost zastaralé sání pístem a taky centrální vyplachování, které z principu neumožňuje dosažení dostatečne široké fáze přefuku, a tedy má své meze. Ale zato se velmi snadno spouštěla a seřizovala - byl to můj oblíbený motor a dodnes lituji, že jsem ho i s modelem prodal. :(
Nicméně v porovnání s ní, byl MVVS 1,5D težší jen nepatrně, zato výkon měl téměř troojnásobný. I motor MVVS-1D měl mnohem vyšší výkon než stejně velká Jena. Bylo to především díky modernějšímu dvoukanálovému vratnému vyplachování MVVSek. Motor MVVS 1,5D díky tomu výkonem značně předčil i MK-17, která měla, stejně jako Jena centrální vyplachování. Ale v ruské literatuře jsem viděl návody úprav MK-17 k dosažení výkonu až kolem 0,25kW! :roll:

Co se týče dalších hmotností modelu, na vrtuli musíme uvažovat 20-30g, plnou nádrž 5cm3 tak 10g a protizávaží cca 20-30g (pokud se dá na větší rameno, tak se z něj dá ještě cosi ušetřit).

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 28.02.2017 23:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Stále si myslím, že někdo z moderátorů by měl toto vlákno, reinkarnované Kraťasem téměř po dvou letech, oddělit a pojmenovat např. "Volně létající vrtulník Pirueta". Myslím i, že tento nevšední historický model si zaslouží mít své vlastní vlákno. :wink: :wink: :wink: :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: stř 01.03.2017 7:25 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 12.10.2008
Příspěvky: 53
Bydliště: Praha 3
Děkuji všem za cenné rady a postřehy. Kdybych tušil, že se to tak rozjede, tak bych to samostatné vlákno založil. :-) Pokud se k tomu správci fóra rozhodnou, tak za mne OK. Rozhodl jsem se definitivně, že se do tohoto projektu postupně o víkendech pustím. Bude to v elektro verzi s nějakým vhodným brushless motůrkem s osmi palcovou vrtulí a s otáčkami řízenými RC soupravou. Milovníci historie mi snad prominou.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: stř 01.03.2017 17:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9092
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Milovníci možná, ortodoxní fundamentalisté nikoliv :lol: . Samozřejmě pokud s tím nechceš běhat někde po "historických" soutěžích, tak to může být každému jedno.
Našel jsem chvilku, a to prosím ještě před víkendem!!!, a zvážil jsem motory také. Asi máme s kolegou VTjr jiné váhy, nebo jinak těžké gramy :wink: , protože se lišíme o pár gramů. Mně váží JENA 1,0 82 g, MVVS 1,5D/G 88g, akorát na MK 17 jsme se shodli na 130g. Cvičně jsem převážil WASP 060 Hornet (čínská jednička) 56g, MP Jet 061 G 98g, OTM 1,5D Stryž 72 g a OTM 0,8 Colibri 50g. Vážil jsem i další, které by teoreticky mohly připadat v úvahu - MVVS 2,0 G s tlumičem 202g, Modela 2,0G s karbecem a tlumičem 170g a ASP 15 (s modrou hlavou) 202g. MVVS 15 je relativně velký, odpovídá velikostí třiapůlkám jiných výrobců.
Kaťasi říkáš, že nejspíš půjdeš do elektry, dnes určitě řešení nikoliv špatné. Pokud bys šel do čmouďáku, asi bych dnes volil ASP 09 (1,5 ccm). Je to (relativně) levný a slušně výkonný motor. Jediný problém, že u menších motorů by se měl používat v palivu ricin. Ale protože je to ložiskový motor, nikoli s kluzným uložením, možná by přežil i použití syntetiky v kombinaci s ricinem. To by se ale muselo vyzkoušet. Tím tě ale nechci nabádat, aby ses stal pokusným králíkem :lol: .

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 9:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
DAF píše:
... Asi máme s kolegou VTjr jiné váhy, nebo jinak těžké gramy :wink: , protože se lišíme o pár gramů. Mně váží JENA 1,0 82 g, MVVS 1,5D/G 88g, akorát na MK 17 jsme se shodli na 130g ...

Ne, váhy máme určitě stejné, protože já jsem přece napsal, že jediný motor, který jsem opravdu sám vážil, byl MK-17. :P Taky jsem napsal, že váhy těch ostatních jsem opsal z knížky Jana Kalinu.
Ale rozdíly mohou být i v tom, že Jena-1 se dodávala s hezkým rudě eloxovaným, plným duralovým kuželem/matkou, tak jestli jsi ho vážil s ním. MVVS-1,5D byly taky vyráběny ve dvou verzích. Starší měla difuzér karburátoru kratší - byl přímo součástí odlitku klikové skříně. Novější série, vyráběné v 80. letech ho však měly delší, soustružený a zalisovaný do toho odlitku. Krom toho (pokud vím) měly i trochu zesílenou klikovku, soustružené zadní víko a možná i silnější odlitek. :roll: A taky se to musí vážit i s šroubem a podložkou - tak i to všechno může znamenat pár gramů navíc. :)

OTM-1,5 Stryže jsem v Piruetě měl taky. A s dobrým výsledkem, tedy než se mu zlomila klikovka. Ta se lámala prakticky na všech Stryžích, koho znám z kamarádů, co ho měli, tak každému se dříve nebo později zlomila. :( A nepomáhal ani ten návod z časopisu Modelář s jejím popouštěním na plynovém sporáku, sam jsem to zkoušel a stejně se nakonec zlomila. Taky jsem nepředpokládal, že by ho někde dnes sehnal a použil.
Pokud nesežene žádný retro motor, tak i ten ASP09 se mi taky jeví jako vhodná volba. Po přidání cca 7-10% ricínového oleje do běžně kupovaného leteckého paliva bych se jeho provozu nebál.

Ale nejsem ani proti té elektrice. Už to sice nebude žádné retro, ale verze s přijímačem se mi docela zamlouvá. :wink: Pokud bude moci na dálku řídit výkon motoru, tak si může dovolit i násobně prodloužit letový čas bez obavy, že mu to uletí, nebo zaletí kam nemá. V spalovákové původní verzi byla ta mrňavá nádrž především kvůli tomu, aby se doba letu omezila na 40-60s, většinou ještě méně, protože než to člověk nastartuje/seřídí/vypustí, tak je dalších 15s v čudu. Navíc při vhodném rozložení článků baterie nebude mít ani problém s vyvážením hlavy, a tím ušetří cenné gramy, resp. proti olověnému balastu je aspoň využije.

Jinak já jsem kdysi uvažoval o tom, jak postavit zcela RC ovladatelnou verzi. :roll: V tom linku na video, co jsem dal v starším příspěvku, je vrtulník podobné konstrukce, ale ovládaný rádiem. :wink: Úhly listů má ovládáné kolektivem, klonění/klopení nevím, možná i cyklikou a má tam taky i ocasní vyvažovací vrtulku. :roll: Ovšem to všechno už pak konstrukci komplikuje do té míry, žek celý nápad jednoduché konstrukce reakčního vrtulníku vlastně ztrácí smysl. :(
Já jsem uvažoval o tom, že bych tam měl přijímače dva, jeden by sloužil pouze k ovládání motoru. Druhý by byl v trupu a ovládal by vektorově natáčenou elektrickou vyvažovací ocasní vrtulku, nebo ještě lépe 3 na ramenech po 120°. Mohla by to být pak jakási trikoptéra s centrálním nosným dvojrotorem a 3 stabilizačními vrtulkami. Vzhledem k vyšší hmotnosti (rc souprava) by to však muselo být mnohem větší (na 2,5 až 3,5cm3). Ale stejně zůstalo jen při uvažování. :D

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 10:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9092
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Ber to v žertu v žádném případě to nebylo myšleno jako rýpání. Rozdíl v hmotnostech je možné vysvětlit zrovna změnou technologie. Mám obě verze MVVS 1,5D, tedy s odlitým difuzerem, tam montovaným. Montovaný pak bylo možno zaměnit za RC karbec. Jenu 1 jsem vážil včetně červeného kuželu. Motory jsem vážil včetně šroubů pro upevnění vrtule a podložky. Ještě k MVVS, zadní víka byla jak kovová, tak plastová, lisovaná. A jeden MVVS jsem vážil v úpravě D a druhý ve verzi G (s výměnným difuzerem). Který má jaké víko si nevybavuju, myslím, že ten G má víko plastové. Navíc se můžeme bavit i o toleranci jednotlivých vah, osobně používám kuchyňskou do 5 kg s tolerancí 2 g. Chci si časem pořídit i jemnější, ale ty bývají tak do 100 g, málokdy více, zato mají toleranci 0,1 g.
Vzhledem k tomu, že motor bude na nejvyšším bodě konstrukce, šel bych dnes raději do elektriky, zvlášť při použití RC ovládání. Zbytky paliva vrtule rozmetá po nosném rotoru a ten pak dál po celé konstrukci. Kdo měl aspoň jednoho čuďáka, mi dá za pravdu. Navíc rotor se v tomto případě bude chovat jako kdyby tam byla tlačná vrtule. Měl jsem takový model s tlačnou vrtulí a vše za ní bylo slušně "poblito" zbytky paliva. Olej by konektorům zjevně dobře nedělal.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 11:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Taky to tak beru. :wink:
Jinak, já používám váhy plechové, dopisní. Mám 2, menší je do 100g a větší je buď do 300g nebo po odklopení závaží do 1kg. Menší má přesnost myslím 1g, větší v rozsahu do 300g taky, do 1kg to už ale bude horší. Ale taky mám elektronický mincíř a ten ukazuje bohužel jen s přesností na 10g - tedy tím vážím spíš modely a motory větších objemů. Ale zase váží do 25kg. :)

Ale s těmi hmotnostmi, jak jsem už napsal, je to opsáno z Kalinovy knížky a ten to zas opsal z manuálů těch motorů, nebo jiné literatury. Nakonec i v jeho knížkách jsem objevil pár chyb (zejména v kapitolách sovětských motorů), ale nic hrozného, v tom množství je to pochopitelné. Krom některých nesprávných nebo chybějících technických údajů, je tam i faktická chyba, kde na jednom místě píše, že Raduga-7 byl nejlepší tehdejší motor pro F2B, že motory Akrobat-7 a Polet-5,6 se neosvědčily. Jenže co já vím, tak o Poletu-5,6 to možná platí, nakonec i Raduga-7 byl taky propadák, který byl bez úprav (vyvážení) téměř nepoužitelný, ale motory Akrobat-7 a Talka-7 byly naopak pro F2B to nejlepší, co Rusové v tom čase měli. :P Nakonec i on, o pár stránek dále píše, že špičkové soutěžní motory, jako např. Akrobat, nikdy nebyly v běžném prodeji a distribuovaly se pouze přes síť kroužků DOSSAF. Asi si Akrobata-7 spletl s nějakým jiným motorem. :roll: Nejspíš ho ani nikdy nedržel v ruce, protože jeho fotku tam nemá. :)

To s tím zaolejováním máš pravdu. :oops: Motor je tam navíc bez tlumiče, takže mastnota je opravdu všude. Ale k takovému retro-modelu to stejně, jako i potlučené prsty, prostě patří. :lol: Není to pro slabé nátury! :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: čtv 02.03.2017 18:32 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 13.7.2015
Příspěvky: 91
Bydliště: Austria, Dolni Rakousko
Jen malou poznamku ke zpominanemu motoru Jena 1ccm. Muj kamarad si tehdy motor koupil za cenu 85,-Kcs, to byla ta uvodni prodejni cena a zdrazeni na 130,- Kcs prislo az pozdeji. Tehdy se tento motor dodaval originalne se spousteci pruzinou. Pruzinu jsme ale brzo demontovali. Podle tehdejsiho testu jeste v Leteckem modelari mel motor s pruzinou hmotnost 88g a vykon 0,093k pri 12800 ot./min. Sam jsem mel od zn. Jena nekolik 2,5ccm (U-modely).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.03.2017 14:09 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Vím že je to mimo, ale tohle se mi nelíbilo od samého začátku z řady důvodů.
Ale píši to sem pro to, jestli by nebylo lepší si postavit vírník.
Ty se mi moc líběj, náklady taky malý a dá se to řídit .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.03.2017 18:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Vírník je vírník a vrtulník vrtulník. 8)
Pirueta je vrtulník (reakční ale přece) :P .
V zásadě by se i ta dala upravit tak, že by šla řídit. :roll:
Ale v dnešní době, kdy se dá za rozumný peníz koupit opravdový vrtulník ať už padlový, či bezpádlový (s vyvažovací vrtulkou), nebo i dvourotorový (bez ní), či různé multikoptéry, tak se tím zabývat asi nemá vůbec smysl. :|
Nakonec v tomhle videu https://www.youtube.com/watch?v=Gb2Cj3epamA je něco podobného jako je Pirueta, je to řiditelné, ale už i výrazně složitější. Úhly náběhu listů hlavního rotoru jsou ovládány kolektivem a zřejmě i cyklikou, má to i vyvažovací vrtulku, takže z Piruety tam zbývá jen ten reakční způsob roztáčení rotoru. Ale ovladatelnost by asi nijak jinak nešla vyřešit. :roll:

Pirueta je spíš retro-model. Je zajímavá tím, že opravdu létá a i tím, že je volně létající. Stavebně je velmi nenáročná a kdo si to chce zkusit jen tak pro pobavení, může tomu věnovat trochu času. Koho to neosloví, tak ať si koupí plnokrevný RC vrtulník nebo koptéru. :mrgreen:
A na různých akcích, když to nastartuji, tak to docela zvedne náladu všem účastníkům. :lol:
Jen když je moc lidí, tak se to bojím vypustit, protože nikdo neví kam to nakonec poletí. Proto odejdu opodál, počkám s běžícím motorem a točícím se rotorem raději půl minuty a teprve pak to vypustím. To pak zůstane jen asi 20s chodu, zvedne se to jen asi 5m nad zem a daleko to nezaletí. Protože je to fakt neřízená "poletující cirkulárka" a nepozornému divákovi by mohla ublížit. :oops:


Ale i virníka jsem už měl. Upoutaného. :lol: Bylo to podle návodu ze staršího čísla Modeláře 2/1975.
Fotka mého modelu, který jsem dal (ještě nezalétaný) na modelářskou výstavu, dokonce vyšla i v časopise Modelář č.5/1978 na 2. stránce obálky (dnes tedy žasnu nad tím ideologicky poplatným titulkem 8O - no byla to doba ve které jsem museli žít :( ):
Příloha:
MO1978-5_2str_obalky_uputany_virnik_Kometa_MD-5.jpg
MO1978-5_2str_obalky_uputany_virnik_Kometa_MD-5.jpg
[ 167.4 KiB | Zobrazeno 7041 krát ]


Jen bohužel nepřežil hned první let, tedy přistání. Po zhasnutí motoru to totiž padá dolů jako kámen (na autorotaci při tak malé výšce nespoléhej) a stačilo jen malé škrtnutí rotorem o zem a zůstalo z nej tohle:
Příloha:
Model_Virnik01.JPG
Model_Virnik01.JPG
[ 86 KiB | Zobrazeno 7041 krát ]


Nicméně ty trosky pořád opatruji a možná někdy ještě najdu sílu to opravit. Jen tak pro zajímavost, aspoň jako výstavní exponát. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 07.03.2017 19:33, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.03.2017 19:29 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
VTjr píše:
Vírník je vírník a vrtulník vrtulník. 8)

protože je to fakt neřízená "poletující cirkulárka" a nepozornému divákovi by mohla ublížit. :oops:




1. jasně , to dá rozum :D
2. no právě - kromě jiného

jak jsem pochopil kolegu, chce si postavit něco zajímavého a finančně nenákladného a na víc na elektromotor.
Proto jsem se zmínil o vírníku .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 07.03.2017 19:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
1. Proto bych to nastavěl na stejnou úroveň. I když u obojího jsou nosné plochy rotující a princip je dost odlišný.
2. Při troše opatrnosti se to dá provozovat. Když vzpomenu na to jak jsme kdysi pouštěli volně létající motoráky. Ale i ty jednopovelové, kde u nejběžnějšího vybavovače/serva typu "špagomatik" (silonová nit navíjející se na osičku IGLA motoru, vracející se zpět gumou nebo pružinou na páce kormidla) se často ta nit nebo guma trhala a pak se to chovalo naprosto nepředvídatelně. Resp. docela předvídatelně se to ve spirále řítilo k zemi - tak to bylo daleko nebezpečnější. :o Pirueta má nádrž na necelou minutu chodu, za tu dobu moc daleko nezaletí. Navíc její let není nevypočitatelný, jelikož nemá cykliku, tak se chová naprosto předvídatelně (na rozdíl od RC vrtulníku, kterému například odejde nejaké servo). Ale pochopitelně je lepší si ji pouštět samému na odlehlém místě a případné diváky (pochopitelně ne dav) nechat minimálně v 50m vzdálenosti.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 10:53 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Ona ta elektronáhrada nejspíš vyjde lehčí i s baterkou. Počítejme u MK17 minimálně 160g - 130g motor, k tomu vrtule, nádrž a docela festovní lože.
V elektru stačí motor o hmotnosti pod 50g (něco jako AXI2208), baterka 3s300mAh je cca 40g, regl copterový 5g, k tomu čip pro upoutance anebo malinký RX taky do 5g. Vrtule lehká, lože jednodušší - ve výsledku jsme dost možná i pod 100g - proti MK17 lehčí výrazně, ale možná to bude dokonce lehčí i než ta pro Piruetu původně určená Jena , když se k ní připočte nádrž, vrtule a pevnější lože...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 12:02 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20813
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
JosefSvejk píše:
Ty časovače používají upoutanci. Jyrry tady, myslím, předváděl nějaký svůj výtvor.

Jyrry má i časovač pro volné elektromotoráky...

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz