Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 13:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
tomashr píše:
Ona ta elektronáhrada nejspíš vyjde lehčí i s baterkou. Počítejme u MK17... a docela festovní lože.
V elektru...dokonce lehčí i než ta pro Piruetu původně určená Jena , když se k ní připočte nádrž, vrtule a pevnější lože...

Že sis vybral zrovna tu nejtěžší MK-17, o které jsem přece už jednou napsal, že je pro Piruetu absolutně nevhodná. :P A to ani ne tak kvůli její hmotnosti, jako spíš kvůli koncepci se zadním sáním, tedy karburátorem na zadním víku. Nedovedu si představit tam jeho montáž. :roll:
A napsal jsem docela přesně, které motory by asi byly vhodné, že osobně upřednostňuji MVVS1,5D, která váží hodně pod 100g, nebo ASP09, která je taky velmi lehká. :wink:
A co se týče lože, tak kdo studoval původní plánek, tak si mohl všimnout, že lože tam není žádné 8O a motor se montuje jen na 2 zahnuté šrouby M3 přímo o desku hlavy rotoru. Já ale, když jsem to nedávno předělával na MVVSku, jsem to vylepšil tím, že jsem vyrobil 2 malinkaté duralové uhelníčky (to je vidět na mých fotkách) sily 5mm, vážící dohromady možná 3-5g, tedy ne o moc víc než váží ten hliníkový kříž elektromotoru. Nejtěžší jsou na té montáži asi zrovna ty šrouby M3 (celkem 6ks), kterými se to spojuje dohromady. Ale uznávám, že při elektře se dá dost ušetřit na vyvažovacím závaží (u jednoválcového spalováku je nutno vyvážit hlavu válce motoru). To elektro pohon pochopitelně nepotřebuje, pokud se bude dát baterka rozložit na více částí váhově symetricky i s tím regulátorem/časovačem, nebo dokonce i přijímačem. :wink:
Další věcí je, zdali by byl lehký AXI2208 (45g) dostatečně výkonný (55-70W) v porovnání s tím spalovákem (výkon 70-180W), jestli by nebyl vhodnější, sice trochu těžší AXI2212 (57g). Jde i o to, že by se museli volit z té řady spíš motory s nejmenším KV, protože pro roztáčení rotoru potřebujeme především moment, ne otáčky, tedy musí to být schopno točit co největší vrtuli. Ty jsou ale méně výkonné než jejich vysokootáčkovější bratři, a tam by jsme se pak výkonově, i vzhledem na účinnost kolem 80%, i tak dostali dost pod 100W.

Ale celá debata o tom zda je lepší elektrika, nebo spalovák je podle mne zbytečná. :lol: Pokud to má plnit úlohu zajímavého propagačního retro-modelu, tak si myslím, že elektropohonem nikoho nijak zvlášť neupoutáš. :roll: Prostě to bude vypadat jako jakási nepovedená koptéra, kterých je dnes na obloze spousta a na které si lidi už jaksi zvykli. Ale jekot spalováka dělá tento model prostě nepřehlédnutelný. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 15:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Ehm, tady zjevne nekdo v zivote neletal RCEK, kdyz si mysli, ze 2208 ma 70W :-) Muzes mi verit, ze tech 30-60s da vyssi vykon nez debatovany spalovak naprosto bez jakekoli diskuse...
Naopak argument o "jekotu" beru, na to neco je :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 16:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
tomashr píše:
Ehm, tady zjevne nekdo v zivote neletal RCEK, kdyz si mysli, ze 2208 ma 70W :-) Muzes mi verit, ze tech 30-60s da vyssi vykon nez debatovany spalovak naprosto bez jakekoli diskuse...
Naopak argument o "jekotu" beru, na to neco je :-)

Možná příkon. :roll: Taky je rozdíl zda se jedná o 2208/20, 2208/26 nebo 2208/34. Ten první snad dá něco pod 100W, ale ten poslední s KV1100 na 3-článek nedá ani těch 70W výkonu (nemluvím o příkonu, max. účinnost je 81% a tu má někde v rozsahu 4 až 7A >74%. Je pravda, píšou, že 60s snese i 8A, ale tam už účinnost určitě klesá i pod 74%, takže to s výkonem nebude o moc lepší. No a na 7A při 12v je příkon 84W a výkon cca 68W (to jsem uvažoval maximální 81%).
Navíc tam ale musí být opravdu přesně taková vrtule, která odebere při cca 11200 ot/min výkon 68W, ani víc ani míň. :wink: Provoz vrtule v režimu pohonu rotoru se dá považovat za rovnocenný se statickým provozem na stativu, čili maximální statický tah a maximální moment a nulová aerodynamická účinnost. Ta nás ale nemusí trápit, každopádně nelze počítat s odlehčením vrtule z důvodu vyšší dopřední rychlosti (jako u letounu), celou dobu bude motor pracovat prakticky ve stejné zátěži (bude tsaticky vířit vzduch).
Tím ale nechci tvrdit, že se spalovákem to bude optimálnější, spíš ne. :( Ono dostat spalovák výběrem správné vrtule a seřízením do maxima výkonu je mnohem těžší než u elektromotoru. Navíc když nám nejde ani tak o výkon, jako o maximální moment a jeho vrchol není s vrcholem výkonu shodný. :o Spalovák dává větší moment s větší vrtuli při menších otáčkách než je maximum výkonu. Takže to co udávají výrobci motorů je nutno taky brát s rezervou. :P
Ale chce to zkusit, možná i s tím malým axíkem to poletí dobře. Volil bych ale rozhodně ty typy s nižším KV. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 17:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Hele ignoruj oficiální údaje, to je mimo realitu - fakt se ke konci kategorie z dvoučlánku tahalo až 40A, tedy příkon i přes 200W, výkon něco k těm 150W, ovšem s daleko vhodnějším průběhem výkonu než u spalováku (právě ten moment, o kterém píšeš je jasný bod pro elektro). U tříčlánku s menším kV se na podobné hodnoty dostaneš při nižších proudech, každopádně výkon (ne příkon) 100W je dosažitelný naprosto bez potíží i dlouhodobě.

Ona je vesměs skutečnost někde uprostřed mezi "čínskými údaji", kde se například u NTM ve velikosti 2208 udává klidně i 302W a těmi velmi umírněnými u AXI - 300W je samozřejmě hodně nadsazeno i v příkonu, ale naopak hodnoty u AXI jsou nesmyslně podhodnocenné.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 18:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Praxe může být jiná, já jsem vycházel jen z těch hodnot, co udává výrobce. :wink:
Nicméně proud 40A si přes 2208/20 nedovedu moc dobře představit. :o
Proč? No, základní parametr který to omezuje (a ten myslím bude udán zcela přesně, navíc se dá velmi snadno změřit) je ohmický odpor :o , od kterého se odvíjí i ta účinnost. Když ho udávají 89mOhm, tak to by při 40A vznikal úbytek 3,56V, čili z napětí dvoučlánku 8V by zbylo jen 4,44V, to by sice teoreticky znamenalo užitečný výkon 177,6W nicméně ztrátový tepelný výkon by byl 142,4W 8O - no to je už pořádné teplo a nechce se mi věřit, že se to dá u tak malého motoru uchladit tak aby se nespálilo vinutí, nebo neodmagnetovaly magnety rotoru. Asi to možné je, ale jen mžikově, pár vteřin a pak 10-násobek času odpočívat. Krom toho účinnost motoru v takovém režimu pochopitelně značně klesá - blíží se 50%. Protože i ten 2-článek má nějaký vnitřní odpor, přívodní kabely a regulátor něco taky, takže reálně se tomu motoru dostane ještě mnohem menší napětí a výkon bude ještě menší na úkor dalších tepelných ztrát. A o tom, že by 40A teklo z 3-článku pochopitelně nemůže být ani řeči. :(

Ale však to vyzkoušej a uvidíš. :P Já docela věřím tomu, že s elektromotorem to bude letět lépe, ale jak jsem už napsal, mne o to vůbec nejde. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 18:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
tomashr píše:
...naopak hodnoty u AXI jsou nesmyslně podhodnocenné.

Ja v tom vidím logiku. :idea: Podhodnoceny jsou proto, aby neměli reklamace. :wink: Když prodáváš dražší výrobky, tak musíš počítat s tím, že se najde víc zákazníků, co budou ochotni věnovat energii reklamacím. Když prodáváš levný čínský zboží, tak napíšeš jakýkoli nesmysl. Zaprvé tomu stejně nikdo v podstatě neuvěří a za druhé většině se nevyplatí kvůli pár stovkám natahovat přes půl zeměkoule, tak většina nad tím mávne rukou. A i kdyby, tak prodejce těm pár kverulantům to vymění kus za kus a stejně moc neprodělá.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.03.2017 19:51 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
VTjr píše:
Ja v tom vidím logiku. :idea: Podhodnoceny jsou proto, aby neměli reklamace. :wink:


Já ne. Logický je prodávat a zboží prezentovat správně - to má logiku.

Mimochodem Axi jsem reklamoval kdysi kvůli nedržícím magnetům a druhý motor mě v cca polovičních otáčkách
začne drnčet a po dalším zvýšení to ustane .
Měnil jsem regly, předstihy, dovažoval , zkoušel pevnost lepení magnetů - nenašel jsem problém .
Takže za mne Axi už nechci .

No a čínské hety přetěžuji výrazně proti udaným parametrům a pohoda.Je to hlavně o uchlazení .
Turnigy co mám běhají taky bez problému .

je to výrobce od výrobce a každý má jiné zkušenosti .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.03.2017 9:24 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Těch 40A bylo míněno opravdu jako soutěžní extrém pro dvoučlánek, také se s růstem výkonu úměrně krátila doba chodu, nicméně tak 30s to dalo.
20-30A pak celkem v pohodě vydrželo do minuty, což je u Piruety tak akorát, nehledě k tomu, že se u ní bude motor nesrovnatelně lépe chladit - u ní budou podmínky bez nadsázky ideální, což u soutěžních elekter se štíhlými trupy neplatilo ani náhodou. S tříčlánkem se vše zjednodušuje, protože tepelná ztráta je dána druhou mocninou proudu, takže nárůst napětí o jeden článek při stejném výstupním výkonu (tedy proud menší o třetinu) znamená zahřívání naopak menší. Samozřejmě se to trochu komplikuje tím, jaká půjde použít vrtule a za jistých okolností pak dojde na motor s více závity a o něco větším Ri, nicméně prakticky vždy by to mělo ve výsledku vyjít lépe.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.03.2017 9:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já to vidím spíš na ten 3-článek a motor 2208/40, tedy s KV1100 nebo ještě lépe 2212/26 s KV 920 (těch 12g navíc vynahradí přece jen větší výkon a moment). Pokud Ti to vrtuli 7/4 nebo i 8/4 roztočí na 10-12 tisíc ot/min, tak Ti to určitě poletí. :D Jen ten 3-článek asi budeš muset kvůli vyvážení vyskládat ze 3 ks jedno-článků, aby s to nemusel zbytečně dovažovat olovem, čemu se u jednoválcového spalováku bohužel nedá vyhnout.
A pokud ještě tam dáš přijímač a tím pádem budeš moci alespoň ten motor dálkově ovládat vysílačkou, tak nic nebrání tomu, aby maximální doba letu byla mnohem delší než 1 minuta, protože kdykoli se dostaneš do problémů tak to spustíš dolu. Ale i z tohoto pohledu bude asi lepší když tam bude méně přetěžovaný, silnější elektromotor. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 29.03.2017 16:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Dostala se mi do rukou knížka z 60tých let, o modelářských motorech: "Miniaturní spalovací motorky pro modely" (vydalo SNTL v polytechnické edici). Našel jsem tam nákres modelů vírníku a vrtulníku a způsob řešení pohonu. Jedná se samozřejmě s ohledem na dobu, ze které informace pochází, o volňásky.
6312

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.03.2017 8:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Je to zajímavé, díky. :D
Ale nemohl bys to tady zveřejnit v nějaké lepší kvalitě. :wink: Takhle je to sotva čitelný. :cry: Zkus, jestli by nebylo lepší to sem dát jako GIF nebo PNG v odstínech šedi. JPEG na texty není zrovna vhodný formát. Navíc server fóra automaticky ještě víc zredukuje jeho rozlišení a kvalitu. Nevím kde je ta hranice, od které to dělá, ale mne se někdy osvědčilo ji radši samému mírně snížit, aby pak server s tím nic nedělal. Je to potřeba zkoušet někdy i opakovaně.

Předem díky. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.03.2017 11:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Přefotil, a současně zvětšil na velikost A4, jsem to z knížky. Zvětšeninu jsem pak naskenoval na domácí tiskárně (trojkombinace). Mám to ještě v PDF (po zvětšení) , jen netuším, jestli by to server schroupnul. Pokusím se něco vymyslet a dát to sem "jinak".
P.S. Jinak mi hlavně šlo o způsob možného pohonu. Je zde verze typu Piruety. Verzi s dynamickým rotorem určitě zná spousta z nás i z velkého provedení - rotor roztáčel výtok plynů z trysek na konci listů, malé proudové či dokonce náporové motory, a samozřejmě i spalováky s vrtulí. Mám pocit, že v nějaké starší modelářské literatuře jsem fotku takovéhoto modelu viděl. Ale "lankový rozvod" jsem neviděl, aspoň si to nevybavuju.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.03.2017 11:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Nevím čím jsi to fotil, ale když sem vložíš přímo fotku jako přílohu, bude to asi nejkvalitnější. Každá další úprava (zvětšován, scanování) to většinou jenom zhorší.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.04.2017 0:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Zvlášť když se to párkrát uloží jako JPG v nějaké přednastavené úrovni komprese, tedy ne príliš dobré kvalitě.
Ale tipuji, že to přefocoval na nějaké kopírce, co umí zvětšovat. Výsledkem ale nebyl soubor ale zase papírová kopie. Kdyby to fotil foťákem - to bychom viděli podle rohů obrazu. Navíc by to už měl rovnou v digitální podobě, takže by to už nemusel skenovat.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.04.2017 10:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Ano, bylo to na kopírce, která umí také zvětšovat. Aby to bylo (snad) lepší, nafotil jsem to a dal na rajče. Tady http://daf64.rajce.idnes.cz/Motory/#IMG_3372.jpg, http://daf64.rajce.idnes.cz/Motory/#IMG_3375.jpg a http://daf64.rajce.idnes.cz/Motory/#IMG_3374.jpg jsem to znovu nafotil. Pokud by bylo třeba, zkusím vymyslet ještě něco jiného.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz