Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 67 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:37 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Tak jsme se s s bráchou rozhodli, že naši synové potřebují lodě na dálkové ovládání. Jednoduchost, cena a možnost prohlédnutí na výstavě Model-Hobby, kde jsem měl možnost lodě i projet snadno rozhodli, že to budou lodě od VLADYKA model http://www.vladykamodels.net/
Dohoda je jasná, já jako letecký modelář udělám pohon, osazení serva, světla. Dodám akumulátor, nabíječe, atd... Brácha jako kitař zajistí nabarvení a dostrojení lodí.


Trošku dilema bylo které lodě vybrat. Chtěli jsme začít s něčím menším.
Já jsem nakonec po konzultaci s majitelem Petrem Vladykou rozhodl pro SAR, protože má zřetelně nejširší přístup do trupu. Brácha vybral Pilot.


Přílohy:
sar.jpg
sar.jpg
[ 283.35 KiB | Zobrazeno 4939 krát ]

pilot2.jpg
pilot2.jpg
[ 30.62 KiB | Zobrazeno 4939 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:44 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Až trochu dodatečně jsem se rozhodl, že budu dělat vlákno, tak omluvte trošku rozdělané díly.

Mnoho dílů je shodných. A to přispívá k rychlosti stavby. Taková maloseriová výroba.

Je vidět rozdíl mezi palubními nadstavbami.

Součástí je balíček obsahující lodní hřídel naplněnou olejem (SUPER), kormidlo, páky, atd.. pro dokončení pohonu. I lodní šroub velmi podobný šroubu Modela, který i dobře couval.


Přílohy:
DSC_0504.JPG
DSC_0504.JPG
[ 93.34 KiB | Zobrazeno 4928 krát ]

DSC_0501.JPG
DSC_0501.JPG
[ 89.61 KiB | Zobrazeno 4928 krát ]

DSC_0502.JPG
DSC_0502.JPG
[ 104.42 KiB | Zobrazeno 4928 krát ]

DSC_0500.JPG
DSC_0500.JPG
[ 96.32 KiB | Zobrazeno 4928 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 14:47 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Součástí je skvělý návod, výkres, rozmístění dílů. Díly detailů lodí jsou samozřejmě rozdílné. Ty barevné fólie jsou určeny pro zasklení modelů (to dělat nebudu).


Přílohy:
DSC_0511.JPG
DSC_0511.JPG
[ 60.55 KiB | Zobrazeno 4922 krát ]

DSC_0505.JPG
DSC_0505.JPG
[ 91.98 KiB | Zobrazeno 4922 krát ]

DSC_0507.JPG
DSC_0507.JPG
[ 90.31 KiB | Zobrazeno 4922 krát ]

DSC_0508.JPG
DSC_0508.JPG
[ 81.82 KiB | Zobrazeno 4922 krát ]

DSC_0510.JPG
DSC_0510.JPG
[ 93.72 KiB | Zobrazeno 4922 krát ]

DSC_0512.JPG
DSC_0512.JPG
[ 87.62 KiB | Zobrazeno 4920 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 15:06 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
A teď jedna velmi důležitá poznámka.

Jsem si na 105% jist, že modely by šli postavit přesně podle návodu a s použitím doporučených komponent, ale já jsem se rozhodl, že tak neučiním a pokud si zkomplikuji stavbu, tak je to jen a jen moje neschopnost.

Rozhodl jsem se, že si pár věcí předělám. Důvody jsou dva:
1) chci si zkusit střídavé motory a střídavé obousměrné regulátory v lodičce a to nabízí jisté možnosti..
2) díky 3D tisku bych si chtěl zjednodušit práci. Třeba se díly budou někomu hodit..

Vytvořené 3D dílky najdete postupně zde: https://www.thingiverse.com/thing:2806725

Myslím, že třeba šablona na vrtání děr 16/19mm bude mít obecné použití.


Zahájení hrubé stavby:

Postupoval jsem dost podle návodu:
Slepení tunelu kormidla a jeho zalepení do vyvrtané díry. Doporučený postup postupně přidávat na průměru vrtáku mohu jen doporučit.
Příloha:
DSC_0493.JPG
DSC_0493.JPG
[ 22.68 KiB | Zobrazeno 4902 krát ]



Zalepení a přilepení výztuhy. Kontrola kolmosti byla asi největší práce.
Příloha:
DSC_0495.JPG
DSC_0495.JPG
[ 15.67 KiB | Zobrazeno 4902 krát ]



V mezičase jsem zasedl k Fusion360 a nakreslil lože serva (nějaký totální noname ze šuplíku, ale našel jsem tam 3kousky).
Příloha:
DSC_0492 - kopie.JPG
DSC_0492 - kopie.JPG
[ 43.78 KiB | Zobrazeno 4902 krát ]



Držák serva jsem přilepil na tunel kormidla přilepil na dvě výztuhy.
Příloha:
DSC_0524.JPG
DSC_0524.JPG
[ 30.38 KiB | Zobrazeno 4902 krát ]



Asi se ptáte, proč tak komplikovaně. JSem přesvědčen, že když je mechanika provedena čistě, tak nevznikají žádné nežádoucí zkroucení v ovládacím mechanizmu. A situace, že je páka serva a kormidla rovnoběžné a mají souhlasné směry otáčení pokládám za nejlepší možnost.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 15:17 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Zalepení tunelu lodního hřídele bylo snadné. Použil jsem UHU PLUS endfest 300 Vysokopevnostní dvousložkové epoxidové lepidlo. Hlavním důvodem byla jeho dobrá dostupnost hned v prvním šuplíku a i to, že pro lepení letadel bych na lepidlo staré 2roky nepoužil. Výhodná je i jeho dobrá hustota, prostě neteče. Na výkrese požadované vyčnívání lodního hřídele jsem odměřil, ale pro snadnou práci označil i uvnitř trupu.
Příloha:
DSC_0515.JPG
DSC_0515.JPG
[ 16.52 KiB | Zobrazeno 4879 krát ]



Všechny díly jsem odmastil isopropylem, který, jak jsem si ověřil, plast nežere.

Hřídel jsem trošku nahřál horkovzdušnout pistolí, aby se lepidlo lépe rozlilo. Tunel hřídele jsem přimáčknul "speciálním přípravkde spočívajícím v kolíčku stisknutém v čelistech kombinaček.
Příloha:
DSC_0516.JPG
DSC_0516.JPG
[ 39.97 KiB | Zobrazeno 4879 krát ]



V návodu zdůrazňovanou souosost hřídele šroubu a kormidla jsem zajistil kolíčkem, který jsem dal na kormidlo a přitiskl na šroub. Lodní hřídel byl v té pozici více vysunut ven.
Příloha:
DSC_0518.JPG
DSC_0518.JPG
[ 34.09 KiB | Zobrazeno 4879 krát ]



Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 15:40 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Jak jsem psal výše, tak jsem se rozhodl udělat loď na oběžku. POkusně jsem vybral něco levného...
motor Racerstar BR2830 1300KV, regulator FVT BOAT030 30A Brushless Senseless BOAT ESC
Zakoupeno před časem a regulátor opravdu umí na obě strany. Jestli bude motor vhodný ke šroubu a zda bude regulátor OK, tak to netuším, ale je to jedna z věcí, kterou si chci zkusit.

Motor nicméně funguje, točí se na obě strany.
Příloha:
DSC_0491.JPG
DSC_0491.JPG
[ 65.05 KiB | Zobrazeno 4857 krát ]



K vyvrtání otvorů jsem použil vytištěnou šablonu. 4díry hned a bez měření.
Příloha:
DSC_0498.JPG
DSC_0498.JPG
[ 47.75 KiB | Zobrazeno 4857 krát ]




Asi se ptáte, proč je motor rozebraný. Rozhodl vyzkoušet montáž přímo na jednu hřídel bez spojky. Motor jsem rozebral sundáním ségrovky a hřídel vytlačil ve svěráku proti dřevěnému špalíku s dírou. V oběžném plášti byla díra "poněkud" pod 3mm, ale stačilo to projet novým vrtákem 3mm, který se točil obráceně a nová hřídel jde zasunout za otáčení rukou.

Plechy motoru jsem velmi lehce obrousil, abych je zbavil rzi (co čekat od motoru za 150Kč). Obrousit jen rez. Nesmí se vzájemně propojit plechy, jinak bude motor na vyhození. Pak jsem na plechy nanesl několik vrstev hodně naředěného zaponového laku. I magnety v plášti jsem přetřel.
Příloha:
DSC_0522.JPG
DSC_0522.JPG
[ 53.52 KiB | Zobrazeno 4857 krát ]



V MPJETu jsem si objednal (kromě mnoha dalších užitečných věcí, když už jsem tam byl) novou hřídel 200mm. Teď už vím, že by 175mm stačilo, ale cena byla stejná a zkrátit jde lépe než prodloužit.
Příloha:
DSC_0487 - kopie.JPG
DSC_0487 - kopie.JPG
[ 32.92 KiB | Zobrazeno 4857 krát ]



Stator je přišroubován na přepážku, nasazen na hřídel a po kontrole, že se hřídel snadno otáčí přilepen. Z boku přepážky pak přilepeny výztuhy.
Příloha:
DSC_0529.JPG
DSC_0529.JPG
[ 35.07 KiB | Zobrazeno 4857 krát ]




Udělám měření a předpokládám, že v motoru vyhodím spodní ložisko, abych snížil ztráty.


Tak to jsou zpracované zatím všechny fotky. Pokračování příště.

Připomínky, návrhy velmi přivítám.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 16:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1733
Bydliště: uhlířská lhota 74
a kdybys ten motorek chtěl chladit tak zde máš návod jak na to:
http://ufon13.rajce.idnes.cz/fotky_pro_chladic/
taky jsem dřív schovával motorky do sucha............ :wink: :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 17:29 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Na to jsem také myslel, ale až pokud nebude možná jiná varianta. Chci zkusit bez vodního chlazení.

Mám namalován odstředivý ventilátor na motor. Uvidíme v provozu.

Pokud to nebude stačit, tak půjdu cestou kousku mosazi a k ní jen připájené trubičky. Tak jak to máš je to dle mě zbytečně složité.


Přílohy:
Bez názvu.png
Bez názvu.png
[ 184.52 KiB | Zobrazeno 4728 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 18:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1733
Bydliště: uhlířská lhota 74
složité ano ale asi 3x účinnější než zmíněný kousek mosazis připájenými trubičkami, no uvidíš zkus a dej vědět, ventilátor je dobrej ale bacha na objem vzduchu uvnitř trupu, stejně jako takovýto vehement funguje i obyčejný velkostoupákový trojlístek na hřídeli pohonu uvnitř trupu , také rozproudí vzduch kolem motoru nehledě k tomu že většina oběžek má rotační část upravenou i z výroby na !!!! nasávání vzduchu k vinutí!!! né k plášti.
jo a úprava motoru přímo na hřídel ....:
Příloha:
PICT0268.JPG
PICT0268.JPG
[ 74.26 KiB | Zobrazeno 4688 krát ]


na unašeč přijde právě zmíněné čechradlo vzduchu
Příloha:
ventilátor (3).JPG
ventilátor (3).JPG
[ 182.31 KiB | Zobrazeno 4683 krát ]


od kterého vytáhnu vývod ke kouřovému modulu ...... teda pokud se nerozhodnu zaplavit část trupu,, prince evžena ,, právě v místě pohonu abych se nemusel starat o teploty a mazání.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 18:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 18.12.2006
Příspěvky: 334
Bydliště: Písek
Vynechat spojku je bezesporu zajímavý nápad, přesto si neodpustím drobný dotaz:
Půjde po dostavbě modelu v případě potřeby motor vyměnit přímo u vody?

(Tento dotaz vznáším kvůli případným následovníkům se soutěžními ambicemi, kteří by to mohli jednou potřebovat.)

_________________
Z jihočeského Písku pozdravuje
Ladislav Douša (ladous)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 19:56 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
ufon13 píše:
složité ano ale asi 3x účinnější než zmíněný kousek mosazis. + motor na hřídeli
Nedělám si iluze. Taky v modelu pro závody používám jinou úroveň.
Účinnost chlazení má jedinou požadovanou velikost "dostatečná".

ladous píše:
Půjde po dostavbě modelu v případě potřeby motor vyměnit přímo u vody?

Jsem si jist, že ano. Udělám nějakou fotku. Stejně mám aktuálně jen jeden motor a tak to budu muset vyndat.
A taky to asi bude chtít rezervní komplet "motor+regulátor". Ideálně nastaven. Vím, jaké jsou stresy v závodě.
Pokud bych se vydal závodit, tak bych to řešil rezervní lodí a hlavně bych kluzné ložisko tunelu lodního hřídele dal na hadičku a nikoliv napevno, abych ještě omezil tření.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 20:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 785
Bydliště: Brno-Maloměřice
Motor u vody vyměníš úplně snadno - pochopitelně i s celou lodí.
Na jedné straně je to zajímavý nápad, ale s tou výměnou to bude krapet obtížnější.
Jinak k tomu chlazení - jde o výkony s pár Watty a pokud nebude šroub extrémně těžký, tak se nic zahřívat nebude - resp. ne tak, aby se to neuchladilo pasivně. I proto by bylo fajn, kdyby ta přepážka byla hliníková a i to malé ztrátové teplo šlo lépe do prostoru přes ten hliník.
Ale z 90% to bude stačit tak, jak je to na fotkách. A i kdyby se ta přepážka teplem rozpustila, tak ten motor se udrží na hřídeli. :D :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 20:09 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9119
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Přiznám se, že komplikace nevidím. Povolím ibusový červík, který drží rotor. Rotor sundám. Povolím 4šroubky kuličkovým imbusem 2mm a sundám motor. Obrácený postupem zpět
Když to porovnám s plechovkou 400: povolím dva šroubky držící motor a dva imbusové červíky, které drží spojku. Obráceným postupem zpět. Jen to dolaďování bude déle trvat.

Ventilátor se tiskne. Dám fotku...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 21:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1733
Bydliště: uhlířská lhota 74
vyměnit motor u vody ..... přiznám se, že netuším ....... v životě jsem nenavrhnul pohon tak blbě , aby mi odešel motor u vody....... ale asi to půjde jak píše kolega u mě je to o 2 červících M3 a 2 šroubcích M3 na čele motoru a pokud to bude o zatopeném prostoru pak o víčku utěsněném nad prostorem........což řeší silikonka pro vodovodní systémy. :wink:
ladousi....... ne všichni provozujeme plachetní ponorky...... musel jsem si rejpnout reprezentante znáš mě....... omlouvám se. :wink:
ono je fakt jedno , jestli povoluješ 2 imbusčervíčky u spojky na kompaktu+ 2 šrouby na čele plechovky, nebo jen ty 2 na rotoru oběžky a 2(4) na čele střídáku v držáku......nebo mi počty nehrajou?


Naposledy upravil ufon13 dne úte 27.02.2018 21:38, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vladyka SAR a Pilot
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 21:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1733
Bydliště: uhlířská lhota 74
Bořík píše:
Motor u vody vyměníš úplně snadno - pochopitelně i s celou lodí.
Na jedné straně je to zajímavý nápad, ale s tou výměnou to bude krapet obtížnější.
Jinak k tomu chlazení - jde o výkony s pár Watty a pokud nebude šroub extrémně těžký, tak se nic zahřívat nebude - resp. ne tak, aby se to neuchladilo pasivně. I proto by bylo fajn, kdyby ta přepážka byla hliníková a i to malé ztrátové teplo šlo lépe do prostoru přes ten hliník.
Ale z 90% to bude stačit tak, jak je to na fotkách. A i kdyby se ta přepážka teplem rozpustila, tak ten motor se udrží na hřídeli. :D :D

také si myslím že ten motorek ani nebude vědět že něčím točí........ protože klidně zvládá do 10A i šrouby 2x větší a podstatně těžší....... jen jsem dal odkazíka abych si přihřál polívčičku......neb podobné experimenty tu na marsu byly zhruba před pár lety.......


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 67 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: JirkaA a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz