Autor |
Zpráva |
ovocid
|
Napsal: sob 10.02.2018 20:33 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 11.4.2013 Příspěvky: 22
|
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda li je možné použít do lodě převodovku Axial CSX10 kvůli delšímu provozu jízdy lodě, bude tam stejn.motor truck 540. Je to lod rekreační délky cca60cm. Napájení by bylo lipo 2S 2200mah. Regulátor ESC a vysílačka Hobyking. Moc díky za info. M.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
SKAY
|
Napsal: sob 10.02.2018 21:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.12.2003 Příspěvky: 910 Bydliště: stud. zbys.
|
na60cm lod rekracku staci i 400
šla proc ne nejde jeste sehnat nejaka normalni co se použivala do letadel ????
v dnešní době stridak z chiny.....
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: sob 10.02.2018 22:49 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
Dnes už se převodovka používá jen z naprosté nouze a nebo jen proto, že někomu někde leží doma a je mu líto ji vyhodit. Existuje spousta vhodných motorů, co se dají použít napřímo a není třeba komplikovat situaci a zbytečně zvyšovat hluk motoru tak i trochu ztrátu výkonu ( 2-4% ) převodovkou.
|
|
Nahoru |
|
|
kornutek
|
Napsal: ned 11.02.2018 15:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 4.1.2017 Příspěvky: 299 Bydliště: Březnice (ZL)
|
Taky bych raději zvolil motor s nížšíma otáčkama,případně na víc voltů,než převodovku. Za cenu axiálí převodovky už máš i střídák ne? jinak MPJet převodovka v plastu je ještě rozumná cenou a výdrží.
_________________ Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 12.02.2018 13:13 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Bořík to přesně popsal, včetně situace, kdy je převodovka vhodná: když se válí doma a nemá jiné použití...
Tohle je přesné, zrovna nedávno jsem osadil Springer pohonem S400 s převodem - ale jaksi jsem za převodovku ani S400 nedal ani halíř - ležela mi doma stará vyřazená jednotka. Pak je celkem zbytečné hledat nějakou variantu typu motor velikosti 540 s hodně závity/nižšími otáčkami. Kdybych to ale pořizoval od nuly, tak by výběr dopadl přesně opačně.
Jinak mi trochu vrtá hlavou ten samotný dotaz, který spojuje převodovku s "prodloužením provozu" - takhle se to ale přece nedá brát. Při zachování rychlosti jízdy bude odběr s převodovkou hodně podobný jako bez ní, větší šroub může být malinko účinnější, ale zase jsou jisté ztráty v převodech. Pokud se smířím s pomalejší jízdou, tak samozřejmě odběr poklesne a jízda se prodlouží. To ale mohu řešit menším šroubem, menším napájecím napětím a x dalšími postupy, nevidím tu přímou vazbu na převodovku.
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: pon 12.02.2018 13:54 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
Ono to bude podobné, jak u letadel - účinnost vrtule se zvyšuje s x-tou ( nevím přesně ) mocninou průměru. Stejně tak, nebo velice podobně, to bude i u lodních vrtulí - čím větší, tím lepší. A druhá věc je fakt, že účinnost klasické plechovky je nejvyšší v oblasti kolem 85% otáček na prázdno. Když to dáš dohromady s tím, že máš doma v šuplíku nějaký motor s dost vysokými otáčkami a nějakou větší vrtulku, tak je to jasné. Ale stejně bych si rozmýšlel dávat do lodě takovou složitější a těžší autíčkovou převodovku - Klasické jednoduché MP-Jety nebo něco podobného by bylo lepší - i z hlediska uchycení.
|
|
Nahoru |
|
|
ovocid
|
Napsal: pon 12.02.2018 19:55 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 11.4.2013 Příspěvky: 22
|
Zdravím, moc díky za info, tak zkusím něco ještě sehnat, a dát to do pohybu. M.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: čtv 15.02.2018 23:35 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Bořík píše: Ono to bude podobné, jak u letadel - účinnost vrtule se zvyšuje s x-tou ( nevím přesně ) mocninou průměru. S mocninou to není zcela jistě. Účinnost roste s průměrem, ale nikoliv donekonečna. Zároveň je zde efekt, kdy se vrtule používá ve více režimech (rychlos/otáčky) a tam se s velkou pevnou vrtulí dost věcí kazí. V malou jednolistou vrtulí běžně na mistrovství světa předlétáme modely s velkou sklopnou vrtulí a ještě létáme déle. Osobně bych třeba u lodě, která má přesně manévrovat dal malou vrtuli. U TUGu, kde odhaduji potřebu přesně manévrovat, rychle se přesouvat, hodně táhnout a dobře couvat to bude VELKÝ problém vybrat. A to vše se může s úrovní a zvyklostmi "kapitána ??" měnit.
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: pát 16.02.2018 2:09 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
Přepsal jsem se ... účinnost ne ... ale výkon je úměrný páté mocnině průměru a třetí mocnině otáček. Proto je právě ten průměr u vrtulí dost důležitý a ten malý prcek pak nedá lodi patřičnou rychlost a tah. Tam ovšem pak záleží na stoupání vrtule, kdy vrtule s malým stoupáním při zvyšování otáček začne kavitovat a tah pak už není žádný. Pro rychlíky se pak používají menší vrtule s hodně velkým stoupáním - velká vrtule by pak už působila svým momentem na naklánění celého trupu. U těch pracovních lodí není problém s velikostí vrtulí - tam je to v pohodě, používají se hodně velké, aby byl pořádný tah - když je potřeba. Základem je ale kvalitní regulátor, co dokáže roztočit vrtuli na pokud možno co nejnižších otáčkách. Proto jsou pro takové použití pořád lepší stejnosměrné regulátory ( a nebo kvalitní střídavé se zpětnou vazbou - ale to je pak jiná cenová relace ).
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: pát 16.02.2018 22:13 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Základem je ale kvalitní regulátor, co dokáže roztočit vrtuli na pokud možno co nejnižších otáčkách. Myslím, že výhoda převodovky je právě v této oblasti. Nejnižší otáčky, které ještě regulátor zvládne jsou redukovány na menší, zatímco při pohonu napřímo to pořád může být víc, než je třeba... Třeba při manévrování před dokem a pod. Ztrátu pár procent bych u převodovek a maket neřešil, u závodních ano. Hluk a další zdroj možných potíží je naopak důvod převodovku nepoužít. Nejlepší převodovka - žádná převodovka Nicméně, u maket někdy nelze jinak než mít velký šroub a tak se člověk smíří i s hlukem převodovky...
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: pát 16.02.2018 23:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
To máš jistě pravdu v tom, že díky převodovce budou nejnižší otáčky ještě o ten převodový poměr nižší, než bez převodovky. Naštěstí je už ale dost motorů, kde ta převodovka není nutná a tak se bez ní obejdeme. Pro mě osobně je největším problémem hluk té převodovky - s ostatním bych se smířil, ztráta výkonu je naprosto zanedbatelná ( jinak by převodovka hřála a to ztrátové teplo díky nevhodným otáčkám je mnohem vyšší ). Vůbec bych se nebránil kvalitní převodovce se šikmým ozubením ( co třeba dříve vyráběl Aeronaut ), ale pak zase narazíme na skutečnost, že ta kvalitní převodovka je dražší, jak samotný motor. Dalším zdrojem nepříjemného hluku jsou nekvalitní kardany ( Graupner ). Jsou často nevyvážené a s velkými vůlemi a tak rachotí často i víc, jak ta převodovka. Naštěstí MP-Jet vyrábí několik typů kvalitních spojek s gumovým členem, co hluku moc nepřidají a snesou i slušné výkony.
|
|
Nahoru |
|
|
ufon13
|
Napsal: pát 16.02.2018 23:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
|
podle mě je hlavním problémem nízká účinnost kartáčového motoru tzv. plechovky........ převodovka toto ještě zhorší. u rekreačního modelu bych šel cestou kompakt hřídele s obyčejným a levným střídákem - oběžkou s levným autíčkářským obousměrným reglem kde účinnost pohonu bude o zhruba 30% vyšší a o rozběhové otáčky se vubec starat nemusím, protože to že motor roztočí šroub při startu na vyšších otáčkách v podstatě 60cm lodí ani necukne než otáčky snížím pohybem páky na vysílači. U rekreačního modelu to nevadí vubec a u manévrovacích modelů třeba remorkérů je stejně páčkové šílenství větším problémem než regl co neumí 2ot/s.........
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: ned 18.02.2018 15:26 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
ufon13 píše: podle mě je hlavním problémem nízká účinnost kartáčového motoru tzv. plechovky........ převodovka toto ještě zhorší. Tohle ale není tak docela pravda... Klasická "brushed plechovka" má blbou účinnost v letadle, když je vyhnaná mimo katalogové parametry. Ale u lodi, kde tolik neřešíš hmotnost můžeš použít motor adekvátní k tomu, aby běžel v režimu optimální účinnosti a pak se účinnost proti stříďáku liší méně, než by se zdálo. Co se týče regulace, tak v lodi a autě při požadavku na perfektní chování už od malých otáček to prostě chce senzory v motoru... Není to zas tak drahé, nabídka autíčkářských motorů a reglů se postupem času rozšířila a cena klesá. Proti bezsenzorovému stříďáku se ale bude v malých otáčkách choval "brushed" motor lépe, s tím se nic nenadělá. U letadel to je trochu jinak, protože vrtule funguje jako setrvačník, u lodí to ale je problém větší a aut je to vůbec nejhorší.
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: ned 18.02.2018 20:29 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
Kdepak 30% ... třeba u těch nejmenších motorů ( váhově ) je účinnost skoro stejná - nedělejme si iluze o kvalitě magnetů v těch nejmenších motorech, kde se občas ještě objeví plastoferit a tam je účinnost stříďáku ještě menší, než u té plechovky. A třeba u motorů, jako byly Ultry od Graupnera ( i když tyto motory už nejde označovat jako plechovky ) byly účinnosti tak vysoké, že i dnešní průměrné stříďáky jsou na tom hůř. Nicméně cena pak byla víc než odpovídající. Je to přesně tak, jak psal tomashr: u aut a lodí jsou důležité otáčky od 0 do 30% ... na dalším až tak moc nezáleží. U letadel je to přesně naopak - otáčky 0-30% jsou naprosto nezajímavé, důležité je to, co jde od těch 30% nahoru. Velká ( a hlavní ) výhoda oběžek je nízké kv ... ale u inrunnerů je velký problém najít motor s nízkým kv ( pro nezávodní lodě ).
|
|
Nahoru |
|
|
rotruck
|
Napsal: ned 01.04.2018 22:28 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 27.6.2011 Příspěvky: 39 Bydliště: MORAVA
|
Nic proti , ale není nic otřesnějšího než pracovní loď škubající sebou po hladině vpřed -vzad dle toho jak vzal RC kapitán za páku ..... převodovka a šroub se ztrátou má pro rekreční ježdění cosi do sebe .. asi by mne nebavilo kdybych před dokem nemusel zavčas odstavit a dát plnej zpětnej s kormidlem pro zpomalení a natočení lodi tak aby přistála bokem k molu ....... Co se hluku převodovky týká , tak jsem spokojen , nemusím pořizovat zvukáć , pŕevodovka a lehce vibrující hřídel to obstará a říkejte si co chcete - s převodovkou cca 2,5:1 jezdím 500 motor o třetinu času déle , než když jsem tam dal na zkoušku vícezáviťák .
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot] a 21 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|