Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 30.12.2018 12:43 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 216
Bydliště: Třinec
slowake píše:
Chlapi vďaka za informácie. Ešte jedna vec. Tá loď má na kormidle vôľu tak 5 mm na obidve strany. To bude asi zle


i když nemám tucha jak a kde měříš těch 5mm, tak taková vůle na kormidle není dobře...


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 30.12.2018 14:21 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 141
Bydliště: Trenčianske Teplice
SHU píše:

i když nemám tucha jak a kde měříš těch 5mm, tak taková vůle na kormidle není dobře...

Tú vôľu meriam na konci kormidla. Takže to sa musí spraviť.

Mám ďalšiu otázku. Ako počítate pohon do lode. U lietadiel existuje viac programov, ktoré pohon spočítajú. Je také niečo aj u lodí?
Našiel som niečo na megamotor.cz. Tam to vypočíta len potrebný príkon motora. To mi je ale vcelku nanič, lebo to nepovie nič o vrtuli.
Niečo som našiel aj na offshoreelectrics.com
Existujú aj iné weby, ale nič pre komplexný výpočet pohonu. Alebo sa mýlim?
Všade ešte figuruje merítko, čo asi je relevantné len pre makety. Aj pri tom merítku aby človek hľadal rozmery skutočnej lode, lebo často chýbajú rozmery lode.
Naozaj vyberáte pohon len podľa skúseností?

_________________
Graupner mx-20, pohony elektro, pohodové lietanie


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 30.12.2018 20:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 216
Bydliště: Třinec
Zkušenost... Když přepočteš potřebný výkon na takovou loď podle měřítka, zjistíš, že potřebuješ tak 3-5W... když započteš ztráty tak 30-40W stačí nad hlavu...
Větší problém je, když použiješ nevhodnou kombinaci šroub-motor.. Třeba vysoké otáčky, nebo velký průměr, nebo velké stoupání... a většinu výkonu promrháš jen ve víření vody.

U lodí se pohybuješ v podstatně hustším prostředí než u lodí... použiješ nějaký pohon a pojedeš nějakou rychlostí... dáš silnější motor a trošku větší šroub... příkon bude násobný ale pojedeš jen o trošku rychleji... a velmi brzy narazíš na mez rychlosti, která je dána tvarem trupu a tu nepřekročíš... buď to bude nestabilní, nebo prostě neopustíš výtlačnou plavbu a max rychlost je dána délkou trupu... to Ti nikdo modelově jednoduše nespočítá.

Ty výpočty kam zadáš délku, šířku, ponor a nic o tvaru trupu jsou velmi orientační...
Je to na dlouhé debatování, jaký motor, jaký šroub pro jaký trup...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 30.12.2018 22:12 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 141
Bydliště: Trenčianske Teplice
Toto všetko chápem. Dá sa ale napríklad, nezávisle od tvaru trupu, váhy atď, spočítať napr. ťah pohonu s určitou vrtuľou vo vode. To by mohol byť základ. A potom zohľadniť ten tvar trupu....

U lietadiel je napr. daná taká základná tabuľka: na jednej strane je tam druh modelu (napr. cvičný, akrobat, vetroň) a na druhej strane sú tam watty/1 kg váhy. Z toho sa dá slušne stanoviť potrebný príkon motora. Na výpočet vrtule sú potom programy.

Ale aj u lodí na megamotor.cz je základný výpočet príkonu. V mojom prípade je to pre rýchlosť 2 m/s príkon 112 W. Je to v prílohe


Přílohy:
MEGAMOTOR_výpočet pohonu1.jpg
MEGAMOTOR_výpočet pohonu1.jpg
[ 35.89 KiB | Zobrazeno 3058 krát ]


_________________
Graupner mx-20, pohony elektro, pohodové lietanie
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 31.12.2018 0:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1722
Bydliště: uhlířská lhota 74
osobně jsem nikdy nepočítal jen zkoušel, a odhadoval dle již fungujících modelů... po nějakých letech vidíš kde je problém pokud to nejede a vidíš co je za osazení.
otáčky a průměr šroubu s různým stoupáním je alchymie na kterou je každý výpočet vcelku nanic neb neznámá ve vzorečku je odpor trupu vůči prostředí.
Jde usuzovat dle tvaru trupu zda bude rychlý protože začne klouzat , nebo bude rychlý protože bude dobře navržený tvar příděa bude spolupracovats frekvencí vln které vyrobí , ale to je na mnoholeté studium.
tvá plachetka prostě nepojede rychle pokud pojede na šroub s motorem, mnohem rychlejší bude tak jak byla navržená a to i v ne příliš silném větru.
koukni na tu moji punčošku v jízdě:
https://www.youtube.com/watch?v=TnFWd8JRBC8
jede na dvoučlánek se šroubem45mm trojlistým napřímo s motorem 2830(střídák) a bere si méně než 5A(systém zapínám 5A pojistkou na přívodu.
(závěr videa je okamžik kdy se na šroub namotala mikrotenová taška pod hladinou, ale i tak se po dalších 5 minutách dohrabala ke břehu na vlastní pohon :wink: :lol: )
V tvém případě bude výkon potřeba asi trošku vyšší protože nepředpokládám , že bys měl motor ve vodě jak to mám já a tudíž ztráty budou ve spojce(pokud nedáš pevnou ale použiješ jakoukoli pružnou) v ložiskách hřídele a hlavně v těsnění hřídele at už gumovými kroužky nebo jen vazelinou mezi futry pouzdra. to ubírá minimálně 20% výkonu pohonu.
kolegové asi nebudou souhlasit , ale píšu jen co mám ověřeno z vlastních modelů.
Jak muže jet stejným motorem poháněný experiment o délce 70cm na trojčlánek je na fotce
Příloha:
p17qi2kva614ojr4h1jqvrddjv11.jpg
p17qi2kva614ojr4h1jqvrddjv11.jpg
[ 21.53 KiB | Zobrazeno 3043 krát ]


a toto bylo osazeno jako pohon, viz fotky
Příloha:
p177artsbieil1fpa1ujfh3t1q0l1.jpg
p177artsbieil1fpa1ujfh3t1q0l1.jpg
[ 23.68 KiB | Zobrazeno 3043 krát ]


Příloha:
p1070266.jpg
p1070266.jpg
[ 110.98 KiB | Zobrazeno 3043 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 31.12.2018 1:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 216
Bydliště: Třinec
112W je těžce přehnané...
Pro srovnání - na půdě mám EXku, 245cm délky, 30kg výtlak, 60m dávala za cca 20s a pohon byl 2x 65W motor ze stěračů....
a teď to porovnej s výsledkem toho počítadla.... to jen pro obrázek, jak se tomu dá věřit.

Prostě něco takového jako je Motocalc pro letadla, pro lodě není. Nebo alespoň o žádném, co by dával relevantní údaje nevím.

Pokud budeš prznit Serenity, budeš laborovat, nikdo ti tu nedá 100% radu. Pokud půjdeš do nějaké stavebnice, použij to, co doporučuje výrobce a neuděláš chybu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 31.12.2018 1:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1722
Bydliště: uhlířská lhota 74
také bych šel cestou stavebnice a dodatečného vytunění po zjištění , že lodičky budou to pravé.
navrhovat vlastní lodě jsem si dovolil až po 12 letech modelaření ale stavebnici jsem postavil jen jednu . To ale byla doba kolem let 70.-80.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 31.12.2018 8:26 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 141
Bydliště: Trenčianske Teplice
Tak vidím, že to s loďami nie je tak jednoduché. Najjednoduchšie bude asi nájsť si podobnú loď a okopírovať pohon z nej.
V prípade Serenity by to mohla byť Sea Star od Vladyku. Tá má ale dva motory MIG600. Takže by tam ako jeden motor mohol byť MIG700 a ohľadne vrtule by som dal dotaz na Vladyku.
Ale už nie som tak moc presvedčený o prestavbe Serenity. Zatiaľ 50:50.

V mechanike nie som moc silný, tak som hľadal nejaké sety motor+hriadeľ+vrtuľa. Našiel som napr.toto:

https://www.aliexpress.com/item/Yuenhoang-550-RC-Boat-motor-with-Drive-shaft-propeller-bushing-kit-set-modify-spare-parts-for/32834600499.html?spm=2114.search0104.3.125.1bdc2723rJzL0x&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_100031_10696_321_322_453_10084_10083_454_10103_10618_10307_10820_10821_538_10303_537_536,searchweb201603_52,ppcSwitch_0&algo_expid=a9c256ca-6d4b-4d95-a4c5-f0538661abc1-19&algo_pvid=a9c256ca-6d4b-4d95-a4c5-f0538661abc1

Len priemer hriadele 3 mm sa mi zdá málo. Asi aj dľžka hriadele by mohla byť väčšia, odhadujem do 300 mm. Trup je zdola dosť plochý a hriadeľ by mal vzhľadom k hladine vody veľký uhol.

_________________
Graupner mx-20, pohony elektro, pohodové lietanie


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 31.12.2018 12:50 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 216
Bydliště: Třinec
vyber si tady http://www.mpjet.com/news/index.php/cs/ ... le-compact


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 31.12.2018 15:59 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 18.7.2012
Příspěvky: 73
Prodávají se - někde jsem viděl závěsné motory pro lodě
nešlo by tam něco takového jednoduše vymyslet přišroubovat a zkusit to
bez vrtání a lepení jen tak sundavací zastamdaci jak někdo vtipně řekl.
Používají se i u opravdových plachetnic na vyjetí z přístavu na volné moře nebo z kotviště.
Na pomalé ježdění ba to možná stačilo-záleží od toho očekáváš?
Milan


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.01.2019 10:00 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 13.8.2011
Příspěvky: 33
Již od zveřejnění sleduji debatu o přestavbě Serenity. Souhlasím s názorem, že přestavba plachetnice na jachtu se nemusí podařit a zbavovat se možnosti plachtit mi připadá jako ne zrovna promyšlený čin. Napadá mne ještě jedno řešení a to, co používá Ufon a to je použití motoru přímo ve vodě a znamenalo by to v podstatě jen jeden otvor pro trubku, ke které by byl pod vodou motor se šroubem napřímo bez dlouhé hřídele. Zbývá jen určit, jak výkonný motor by byl zapotřebí a vtom by ti Ufon jistě poradil.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 01.01.2019 11:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1722
Bydliště: uhlířská lhota 74
no netroufal jsem si to navrhnout, ale ona by ani trubka nebyla potřeba . Motor by se dal implantovat do kýlu a pokud by si chtěl kolega pohrát mohl by vytvořit jednoduchý hydrodynamický kryt na čelo motoru který by vystupoval z kýlu. funkce kormidla by byla zachována , kabely by se protáhly kýlem kde by se daly bezproblému zalít a utěsnit.
Motor stačí 2830 klasická levná letecká oběžka, používám typ s 1000ot/V a obousměrný regulátor pro auta s napájením 2-3 článkem li-xx , na regulátoru vypínám ochranu a na servisní konektor aku umístuji akustický hlídač podvybití .Lodní šroub ten motor utáhne klidně i 55mm v průměru a proudově se s ním vejde do 10A i při rozběhu či namotané vegetaci. Je to velmi levné řešení a podle mě asi nejednodušší pro začátek.
Komponenty nakupuji přímo v číně a obvykle se vejdu i s poštovným do 300,-kč za regulátor , 200,-kč za motor hlídátko podvybití občas bývá i za cenu poštovného tedy kolem 50,-kč ale i za plnou cenu se do 100kč vejdu.
Námitky , že motor není na toto určen jsou již dlouho ověřeně vyvráceny, některé kusy pracují již 8 let , některé vydržely méně jde o ložiska která při provozu na pískovnách namontované na zakrmovacích lodičkách dostávají docela velké dávky brusiva při každém dojezdu na břeh, majitelé ale ocenují , že nové motory jsou levné a jednoduše vyměnitelné.
Nechci tě přesvědčovat , pokud bys měl zájem poradím co a jak.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz