RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://rcmania.cz/ |
|
Příčný pohon http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=87590 |
Stránka 1 z 2 |
Autor: | blesk [ sob 14.03.2020 20:02 ] |
Předmět příspěvku: | Příčný pohon |
Jsem sice hlavně létač, než plavec, ale pořád se také létat nedá a občas to chce zůstat při zemi, nebo na vodě Stavím takový "poloremorkér" trup tvarový kompromis ze dvou lodí, nástavba taktéž tak, loď má délku 1 650mm, maximální šířku 415mm, pohon je dvojicí motoru vel. 750 a převod 4:1 s lodními šrouby 80mm. Předpoklad je výtlačná plavba a hlavně jako rekreačně, nikoliv soutěžně. Předpokládaný výtlak cca 12kg a tvarově je to nejpodobnější tomuto: https://www.fleetmon.com/vessels/svom-s ... s/2447537/ No a teď k jádru pomysleného pudla... jelikož manévrovatelnost takové lodi je horší, rozhodl jsem se že použiji příčný pohon, jelikož je to ale nízkorozpočtový projekt, tak se mi jej kupovat nechce a raději si ho vyrobím Vše je 3D tisk z ABS, pohon motorem Mabuchi RS550, testy probíhaly na 2S, ale v provozu bude 3S + ESC. Všechny parametry jsou v připojené tabulce. Účinnost je spočítaná jako potřebná "watáž" na průtok 1 litru / min, měřeno doma ve vaně, takže přesnost bych bral tak +- 10%. Motor má průměr hřídele 3,17mm, jako osa "čerpadla" je použita mosazná trubička 4/3,1 která je na motor přilepena loctitem, ve válcovém držáku motoru je trubička 5/4,1 jako "unašeč" rotoru je dvojice matiček M4 s provrtanou dírou 4,1mm a opět přilepeny. Ve statoru je konec hřídele uložen opět v mosazné trubičce 5/4,1. Volba materiálu není ideální, ale dostupná a vzhledem k provozu vždy jen pár vteřin bude dostačující. Více napoví fotky |
Autor: | varok [ sob 14.03.2020 21:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
Vypadá to zajímavě a ta loď v odkazu vypadá pěkně. Jen jsem se chtěl zeptat. Jak máte to jakoby čerpadlo z plastu, nemělo by to větší účinnost, kdyby kbyly vývody na jedné straně vedle sebe? Jeden vstup vody a druhý výstup? Ale jen se ptám. |
Autor: | jag42 [ sob 14.03.2020 21:39 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
Myslím, že jeho případě se vektory síly na loď od sání a výstupu sčítají. Pokud by byl vstup a výstup jedním směrem, odčítaly by se. |
Autor: | blesk [ sob 14.03.2020 21:41 ] | ||||
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon | ||||
Ta voda musí protékat napříč trupem a toto uspořádání ji klade nejmenší odpor. Loď je prozatím v hrubé stavbě, celé je to překližka 3mm + to bude olaminované, zatím je jen olaminovaná paluba. p.s. ty mosazné trubky jsou pouzdra lodní hřídele, samotnou hřídelí bude 5mm tažená nerezová kulatina. Jen pouzdro má délku 500mm
|
Autor: | SHU [ sob 14.03.2020 22:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
A na co se vlastně ptáš? Jinak k příčňáku - obávám se, že to bude téct... není tam místo na vazelínu která by to zatěsnila. Při té velikosti modelu by se dalo použít čerpadlo na vrtačku co jde koupit v OBI/BAU/Hornbachu. |
Autor: | blesk [ sob 14.03.2020 22:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
Téct by to nemělo, proto je mezi motorem a čerpadlem ta trubka, která udělá že motor je nad čarou ponoru, tudíž by tam voda neměla jít... Na čerpadla na vrtačku jsem se díval a nejsou ideální na oba směry proudění. |
Autor: | DAF [ sob 14.03.2020 23:22 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
Hele, a co takhle vyzkoušet nějaké čerpadlo z ostřikovače? Na šroťáku by se dalo (předpokládám) sehnat ta hubičku. Teda fuj, raději za pár kaček, ale určitě levněji, než v prodejně ND na auta. Jen na to připojíš hadičky a ani se nemusíš starat o polohu, navíc těsnost je zaručena. |
Autor: | blesk [ ned 15.03.2020 8:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
Čerpadlo z ostřikovače je radiální odstředivé, tudíž umí čerpat pouze jedním směrem, druhou nevýhodou je, že má malý průtok, cca desetkrát menší než já (ale má vyšší tlak) a odběrově je na tom cca kolem 6A. Na příčný pohon je potřeba objemový průtok s menší rychlosti a tlakem, aby to za lodi nedělalo víry. Ještě je možnost zubového čerpadla s velkými ozubenými koly a nižšími otáčkami, případně lobe pumpa. P.s. dalo by se použít i takové, co umí čerpat i jedním směrem (např. to z ostřikovače, ale musely by být použité v páru, jedno doprava a druhé doleva) |
Autor: | ladous [ ned 15.03.2020 10:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
SHU píše: Při té velikosti modelu by se dalo použít čerpadlo na vrtačku co jde koupit v OBI/BAU/Hornbachu. Tuto cestu jsem kdysi zkoušel, ale ve chvíli, kdy se mi rukou nepodařilo zatočit s hřídelí, jsem myšlenku zavrhl. Při připojení na vrtačku to sice vodu čerpalo, ale žádná velká hitparáda to také nebyla. |
Autor: | blesk [ ned 15.03.2020 11:51 ] | ||
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon | ||
ladous píše: Tuto cestu jsem kdysi zkoušel, ale ve chvíli, kdy se mi rukou nepodařilo zatočit s hřídelí, jsem myšlenku zavrhl. Při připojení na vrtačku to sice vodu čerpalo, ale žádná velká hitparáda to také nebyla. Oni mají rotor z předpružené gumy a to tření je tam veliké...
|
Autor: | varok [ ned 15.03.2020 17:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
Čerpadla ostřikovačů jsou odstředivé? Co jsem jich spoustu opravoval a pár jich mám doma ze škoda Favorit, stejné byly i ve š120, tak jsou zubové a teoreticky je jedno kterým směrem se točí. Třeba ty ve Felicii jsou na takovém principu přímo dělané. Při jednom směru otáčení ostřikují čelní sklo a při opačném chodu zadní. U jiných starších aut byly dva popř. 3 čerpadla. Zvlášť pro přední sklo, zvlášť pro zadní a popř. ještě jedno pro přední světla. U těchto čerpadel je naopak velký průtok a malý tlak. PET láhev 2L od limonády vám to naplní do půl minuty. Nebo zkuste motorek ostřikovače předních světel. Ten je mnohem výkonnější, vstup i výstup už nejsou trubičky asi 5mm průměr ale odhadem 15mm nátrubky. Tohle je schopné naplnit kanystr 5L do půl minuty. To čerpadlo s gumovým lopatkovým kolem jako je na posledním obrázku bývá někdy i u hydraulických čerpadel. To že nejde protočit rukou je schválně. Hydraulické čerpadla různých CNC mašin apod. mají tělo čerpadla řekněme průměr plácnu 150mm a pohání ho elektromotor spoustu kW, třeba 5kW. Blesk: Kdyby jste dal ty lopatkové kolečka s více lopatkami, tak budete mít účinnost ještě větší. |
Autor: | blesk [ ned 15.03.2020 22:01 ] | ||
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon | ||
add1) z auta mám dvě a určitě bylo nějaké škody, jen už nevím do jaké, ale řekl bych octavia (viz příloha) a to je opravdu odstředivé add2) vícelopatkové jsem nezkoušel, ale rozdíl mezi dvou a tří lopatkovým mě odradil od zkoušek 4 a více, ale třeba ještě vyzkouším
|
Autor: | SHU [ ned 15.03.2020 22:14 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
blesk píše: Téct by to nemělo, proto je mezi motorem a čerpadlem ta trubka, která udělá že motor je nad čarou ponoru, tudíž by tam voda neměla jít... Na čerpadla na vrtačku jsem se díval a nejsou ideální na oba směry proudění. je tam tlak, přetlačí to. to vrtačkové čerpadlo jsem viděl kdysi od NAREXu a to bylo přesně jak to, co jsi vyrobil a fungovalo na oba směry. Ale to je už teď jedno. |
Autor: | SHU [ ned 15.03.2020 22:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Příčný pohon |
a někde jsem teď dokonce viděl, že si někdo vytisnul příčňák tak, jak ve skutečnosti je - tj. příčná trubka, v ní noha a kuželový převod a dva lodní šrouby. Tisk všeho včetně kuželového převodu. A dokonce to i fungovalo. Jestli to nebylo dokonce tady na RCmánii od Syrovátka.... |
Stránka 1 z 2 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |