px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: čtv 02.04.2020 17:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4690
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@SHU Na některých videích některých ledoborců jsem zahlédl "divný" tvar čumáku - přídě.
(Je možné, že ji mají i některé ne-ledoborce.) Nikde jsem nezakopl o její význam - funkci.
Aniž bych to zkoušel najít, první nápad byl, zda to u ledoborců není součást rychlého přečerpávání balastu
v podélném směru. Podporující prolamování ledu zvýšeným tlakem přídě na led.

Kdybych to sem nedal dozvěděl bych se houby. Takhle mám tip. Hledat mezi příďová vlna - lepší obtékání. Dík.
"Hruškovitá příď může mít různé rozměry a tvar, obecně však připomíná trubku
velkého průměru s kuželovitým zakončením. Základním hydrodynamickým
principem je vytváření takzvané sekundární vlny od proudící vody, která se sráží
s primární vlnou, následující destruktivní interference má za následek snížení
aerodynamického odporu. Z fyzikálního hlediska voda, která prochází přes vršek
hruškovité přídě vyvíjí tlak působící směrem dolů, který udržuje záď lodi od ponoru (mění zanoření zádě)
(stern squatting), toto působí kladně na vyvážení lodi, její pohyb po vlnách a
následně i na snížení odporu při pohybu. "

Ledoborce
A) vytvoření a rozšiřování praskliny B) prolamování vahou přídě vytlačené nad led
How Do Icebreakers Break Ice?
https://www.youtube.com/watch?v=OIKd56hO-Os

Tilt up bulbous bow point of view of an icebreaker ship plowing through sea ice in Hinlopen Strait in Svalbardna
z videa: když je hruškovitá příď, vtlačená pod led (větší ponořený objem) tenký led láme zdola nahoru
https://dissolve.com/video/Tilt-bulbous-bow-point-view-icebreaker-ship-plowing-royalty-free-stock-video-footage/001-D34-18-017



@ufon13 Проект 10570 ледокол оффшорного типа cca 6:08 až 6:10 . 4 kulaté, uprostřed hranatá, roury
Něco mírnící zpětné zamrzání proud vody z větší hloubky, bublinky, pára, ... Nebo jsem vedle jak ta jedle.
https://youtu.be/o45isqbFTqo?t=368


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: pát 03.04.2020 22:36 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 31.3.2020
Příspěvky: 6
diky vsem za komentare a zajimave odkazy.
plan je drzet se striktne funkcniho modelu v duchu predchoziho modleu (bez klasicke modelarske paluby atd.).......a prolamovat led shora :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: sob 04.04.2020 0:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1810
Bydliště: uhlířská lhota 74
guchar píše:
@SHU Na některých videích některých ledoborců jsem zahlédl "divný" tvar čumáku - přídě.
(Je možné, že ji mají i některé ne-ledoborce.) Nikde jsem nezakopl o její význam - funkci.
Aniž bych to zkoušel najít, první nápad byl, zda to u ledoborců není součást rychlého přečerpávání balastu
v podélném směru. Podporující prolamování ledu zvýšeným tlakem přídě na led.

Kdybych to sem nedal dozvěděl bych se houby. Takhle mám tip. Hledat mezi příďová vlna - lepší obtékání. Dík.
"Hruškovitá příď může mít různé rozměry a tvar, obecně však připomíná trubku
velkého průměru s kuželovitým zakončením. Základním hydrodynamickým
principem je vytváření takzvané sekundární vlny od proudící vody, která se sráží
s primární vlnou, následující destruktivní interference má za následek snížení
aerodynamického odporu. Z fyzikálního hlediska voda, která prochází přes vršek
hruškovité přídě vyvíjí tlak působící směrem dolů, který udržuje záď lodi od ponoru (mění zanoření zádě)
(stern squatting), toto působí kladně na vyvážení lodi, její pohyb po vlnách a
následně i na snížení odporu při pohybu. "

Ledoborce
A) vytvoření a rozšiřování praskliny B) prolamování vahou přídě vytlačené nad led
How Do Icebreakers Break Ice?
https://www.youtube.com/watch?v=OIKd56hO-Os

Tilt up bulbous bow point of view of an icebreaker ship plowing through sea ice in Hinlopen Strait in Svalbardna
z videa: když je hruškovitá příď, vtlačená pod led (větší ponořený objem) tenký led láme zdola nahoru
https://dissolve.com/video/Tilt-bulbous-bow-point-view-icebreaker-ship-plowing-royalty-free-stock-video-footage/001-D34-18-017



@ufon13 Проект 10570 ледокол оффшорного типа cca 6:08 až 6:10 . 4 kulaté, uprostřed hranatá, roury
Něco mírnící zpětné zamrzání proud vody z větší hloubky, bublinky, pára, ... Nebo jsem vedle jak ta jedle.
https://youtu.be/o45isqbFTqo?t=368


tenhle zrovna prolamuje nájezdem nahoru nad led a vahou rozlomí jen to je blbě naanimované , ale fakt je že už používají i bublinky ale trošku jinak používají je jako mazivo mezi ledem a trupem je to na jedné z ruských nákladních lodí (tuším , že to byl tanker pro dopravu ropy od plošiny k terminálu)pro obsluhu severních přístavů jen si nevzpomenu jak se jmenuje . Ta má ještě jednu zvláštnost umí totiž i lámat led při couvání a drtí ho na tříš´t pomocí pohonných šroubů byl o tom i dokument na některém doku-kanálu na satelitu zhruba před rokem, popisovali tam, že je plně soběstačná a ledoborce nepotřebuje .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: sob 04.04.2020 0:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1810
Bydliště: uhlířská lhota 74
Samaelith píše:
diky vsem za komentare a zajimave odkazy.
plan je drzet se striktne funkcniho modelu v duchu predchoziho modleu (bez klasicke modelarske paluby atd.).......a prolamovat led shora :D


pak tedy jen výkon motorů a velká váha lodi (aby nevyjela na led a nezustala na něm) s dostatečně ,,okovanou,, šikmou přídí. Absence paluby a nástaveb to ale řadí tak trošku mimo modelářské zvyklosti a uplně by stačilo se tím ledem projet pomocí kanoe. :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: sob 04.04.2020 14:06 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 31.3.2020
Příspěvky: 6
hm, motorova RC kanoe...
to me nenapadlo :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: ned 05.04.2020 10:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1810
Bydliště: uhlířská lhota 74
tak mě to kanoe napadne pokaždé když se podívám na loděnice ULSTEIN viz třeba tohle:
ULSTEIN X-BOW
https://www.google.cz/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8
a tady je to opravdu jako kanoe:
https://www.offshorewindindustry.com/si ... -stern.jpg
mimochodem tohkle mi vypadlo když jsem zadal ulstein ledoborec.....


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: pon 06.04.2020 14:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5609
Bydliště: Praha ČR
Klasické ruské/sovětské ledoborce před WWII (nejstarší vlastně již před WW1 - za "prototyp moderního ledodorce" se pokládá Jermak již z roku 1898!!) pracovaly vesměs tou kombinací zkosené přídě, vejčitého trupu a pozor, ještě také přítěžových nádrží. V silném ledu se totiž běžně pracovalo s těžištěm - voda do zadní nádrže k odlehčení přídě aby vyjela víc nahoru a pak přečerpání dopředu k prolomení pole shora. Tímto způsobem lze celkem v pohodě prorážet led až něco k 1,5m, nejsilnější jednotky zvládají i silnější (přes 3 metry)
Takto to funguje dodnes, zásadní u nejvýkonnějších ledoborců byl jaderný pohon, který umožnil neomezené trvání operace při trvale vysokém výkonu, plavby na severní pól se tak staly téměř rutinou, zatímco u naftových moderních ledoborců je to pořád extrémní riziko (tuším cca 70x byly na pólu jaderné ledoborce, zatímco počet cest naftových není ani 10).

Koncept s šikmou přídí atd má i třeba švédský Oden - https://polar.se/en/about-polar-researc ... aker-oden/ , což je jedna z těch několika málo lodí, které se dostaly na pól i bez jaderné energie...

Varianty se šroubem vepředu pro lámání ledu proudem vody se užívají spíš jako přístavní ledoborce pro rozrušování slabšího ledu, pro několikametrové pole by neměly šanci. To už se spíš laboruje s "bublinkami" v roli "maziva", jak tu už v diskusi padlo...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: pon 06.04.2020 14:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4690
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Měl jsem ještě rozepsáno a asi neodeslal ani neuložil. Nevím zda jen projekty nebo i částečná realizace.

Velké lodě se zesíleným trupem pro plavbu v zamrzlých vodách Severního moře.
(Navržené tak, aby v případě potřeby šly snadno upravit na mateřské letadlové lodě.)
SA-15 je projekt pro řadu víceúčelových nákladních lodí (ledoborců) postavených ve Finsku pro Sovětský svaz
https://en.wikipedia.org/wiki/SA-15_(ship)


Tak trochu návrat k: Návrhy konstrukce (lodních) přídí - Types Of Bow Designs
https://www.maritimemanual.com/types-of-bow-designs/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: stř 08.04.2020 0:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1810
Bydliště: uhlířská lhota 74
tomashr píše:
Klasické ruské/sovětské ledoborce před WWII (nejstarší vlastně již před WW1 - za "prototyp moderního ledodorce" se pokládá Jermak již z roku 1898!!) pracovaly vesměs tou kombinací zkosené přídě, vejčitého trupu a pozor, ještě také přítěžových nádrží. V silném ledu se totiž běžně pracovalo s těžištěm - voda do zadní nádrže k odlehčení přídě aby vyjela víc nahoru a pak přečerpání dopředu k prolomení pole shora. Tímto způsobem lze celkem v pohodě prorážet led až něco k 1,5m, nejsilnější jednotky zvládají i silnější (přes 3 metry)
Takto to funguje dodnes, zásadní u nejvýkonnějších ledoborců byl jaderný pohon, který umožnil neomezené trvání operace při trvale vysokém výkonu, plavby na severní pól se tak staly téměř rutinou, zatímco u naftových moderních ledoborců je to pořád extrémní riziko (tuším cca 70x byly na pólu jaderné ledoborce, zatímco počet cest naftových není ani 10).

Koncept s šikmou přídí atd má i třeba švédský Oden - https://polar.se/en/about-polar-researc ... aker-oden/ , což je jedna z těch několika málo lodí, které se dostaly na pól i bez jaderné energie...

Varianty se šroubem vepředu pro lámání ledu proudem vody se užívají spíš jako přístavní ledoborce pro rozrušování slabšího ledu, pro několikametrové pole by neměly šanci. To už se spíš laboruje s "bublinkami" v roli "maziva", jak tu už v diskusi padlo...

já bych místo ,,jermak,, spíše vzpoměl ,,KRASIN,, Ten sic né nejstarším moderním, ale právě ten má co říci nám Čechům a funguje po mnoha přestavbách dodnes i když spíše jako plovoucí muzeum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: stř 08.04.2020 5:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4690
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Nevím co to byl za odkaz kde se psalo o "rychlé přečerpávání = přitížení přídě"

Tady se píše o "bočním kolébání přídě - balastní nádrže" při vlastním uváznutí. Jak dieselelektrické,
(pokud samy uváznou, uvolní se bočním kolébáním vyvolaným rychlým přečerpáváním několika set tun vody
za minutu v bočních nádržích ze strany na stranu.)

tak atomové LENIN (ledy nad 2,5 m zdolával najížděním klínovitou přídí svou hmotností,
zvětšovanou podle potřeby přečerpáváním vodní zátěže.)
ARKTIKA (Postup se zpomalil až na 5 km/h, když musela neustálým přečerpáváním vody
kolébáním prolamovat až šestimetrový led.)

ATOMOVÉ ŘÍČNÍ (NOVÉ TECHNOLOGIE PRO TŘETÍ GENERACI "POLÁRNÍCH BULDOZERŮ"
Jestramovými tryskami jsou vybaveny i tři atomové říční ledoborce NS. Tajmyr, NS.Vajgach
a kontejnerový ledoborný nosič NS.Sevmorpuť s ponorem sníženým na 6 m, operující v ústí Jeniseje.)

(Heinrich Waas, hlavní konstruktér loděnic Thyssen, na objednávku Severomořského flotu r. 1990 nahradil klínovitou příď širokou a plochou přídí, která prolamuje led ostrými bočními svislými noži. Rozříznutý pás se pod přídí dostává na vystupující kýlový klín který je rozlomí a působením Jeframových trysek kry odsunuje stranou pod okolní souvislý led. Plavba je plynulá a takto vybavený experimentální ledoborec MS. Mudjug s úsporou až třetiny energie oproti ledoborcům s klínovou přídí za sebou zanechává ker zbavený kanál,)

MS Motor Ship / NS Nuclear Ship
Atomové ledoborce třetí generace
http://www.enviweb.cz/79842

Jaderné ledoborce (1., 2. a 3. část) - v 3. diskuse a ověřování tvaru přídí ledoborců
https://vetrovec.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=384204
https://vetrovec.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=386437
https://vetrovec.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=394195


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: čtv 09.04.2020 13:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5609
Bydliště: Praha ČR
ufon13 píše:
já bych místo ,,jermak,, spíše vzpoměl ,,KRASIN,, Ten sic né nejstarším moderním, ale právě ten má co říci nám Čechům a funguje po mnoha přestavbách dodnes i když spíše jako plovoucí muzeum.


Chápu že narážíš na Běhounka a expedici Italia, kde Krasin hrál velkou roli, ale fakt je, že vynechat Jermak nejde, první je prostě jen jeden :-)

Jinak Krasin viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Krasin_(1917) česky, ale na anglické Wiki o dost podrobněji - https://en.wikipedia.org/wiki/Krassin_(1916_icebreaker)

Jermak pak https://en.wikipedia.org/wiki/Yermak_(1898_icebreaker)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: čtv 09.04.2020 15:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4690
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
3 odkazy od "tomashr" mi házely "Wikipedia does not have an article with this exact name."
A absolutně nevím proč. Žádný důvod jsem nenašel. Takže hokus-pokus

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BD_(%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB,_1916)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Krasin_(1917)

https://en.wikipedia.org/wiki/Krassin_(1916_icebreaker)

Yermak (1898 icebreaker) (ČJ, RJ, ...)
https://en.wikipedia.org/wiki/Yermak_(1898_icebreaker)
THE FIRST ICEBREAKER IN THE WORLD “YERMAK” WAS COMMISSIONED
https://www.prlib.ru/en/history/619672
The Icebreaker Yermak
https://www.science20.com/chatter_box/icebreaker_yermak-83623
The icebreaker Ermack, a great Tyne-built ship
https://blog.twmuseums.org.uk/the-icebreaker-ermack-a-great-tyne-built-ship/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: čtv 09.04.2020 15:37 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 9406
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
V odkazech chybí koncová závorka. Je to vlastnost phpbb při konverzi textu na odkaz.

Jinak Krasin viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Krasin_(1917) česky, ale na anglické Wiki o dost podrobněji - https://en.wikipedia.org/wiki/Krassin_(1916_icebreaker)

Jermak pak https://en.wikipedia.org/wiki/Yermak_(1898_icebreaker)


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ledoborec
PříspěvekNapsal: čtv 09.04.2020 15:54 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4690
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@TomasC Až teď jsem si to řádně prohlédl včetně barvy znaků modrá/černá
Koncové pravé závorky tam jsou, ale nejsou součásti řetězců odkazů. To plyne z jejich černé barvy = běžný text
Je to otázka web prohlížeče které části řetězce jsou povinné, a které nepovinné (ty si prohlížeč jako by doplní).
Ono taky když se k odkazu přiblížím kurzorem myši, červené podtržení mi ukazuje co je a co není odkaz.
:-) A zase jeden zub moudrosti navíc. Jenže zbrklost ani sebe víc zubů nenahradí.

) )


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot] a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz