Autor |
Zpráva |
dudaj
|
Napsal: úte 29.06.2021 19:01 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
guchar píše: On výběr šroubu k motoru je dost alchymie. Bude záležet na tobě zda si s "OPTIMALIZACÍ" budeš chtít pohrát, anebo usoudíš, že už je to dobré. Ten omylem daný průměr 38 mm byl na motor příliš "TĚŽKÝ". Proto loďka "nešla za plynem" plynule od nuly. ? Zase nesmysl. jasně napsal, že zmizel srkavý zvuk!! Překvapením určitě pro tebe bude, že menší průměr šroubu automaticky je svým vrchním okrajem víc pod hladinou, takže nemusí tím pádem přisávat vzduch. Taky píše, že loďka je teď víc ponořená. Mimochodem, chtěl jsi si dopisovat přes SZ, ale nějak jsi zapomněl reagovat na můj dotaz, jestli jsi stavěl a provozoval nějaký rychlý kluzák se střídavým motorem . A co se týče optimalizace šroubu a motoru, je to u elektromotoru velice jednoduché, na rozdíl třeba od spalováku. Protože stačí měřit odběr (případně teplota motoru postačí), a sledovat rychlost člunu. Lze snadno snížit, nebo zvýšit napájecí napětí. Já ani nemusel měnit šroub u neznámého výkonu motoru, pouze jsem postupně zvyšoval napětí a kontroloval teplotu motoru. Optimalizace za 15 minut hotová. Miniaturní motorek z 30let starého serva jede na 3S jak víno bez přehřívání. Stříďáky oběžky odhadem používám průměr motoru = průměr šroubu. Není třeba z toho dělat drama. Pochopitelně tohle neplatí pro rychlostní soutěže.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
guchar
|
Napsal: stř 30.06.2021 5:53 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@dudaj "... menší průměr šroubu automaticky je svým vrchním okrajem víc pod hladinou ,,," Jsem zcela ztracen. Já měl za to, že dle vzhledu a umístění za zrcadlem použitý šroub je typu polo-ponořený. Kdyby byl nízko-otáčkový, byl by umístěn pod trupem? POŘÁD SI DOLŇUJI SVOU TROCHU VĚDOMOSTÍ a PRAXE
|
|
Nahoru |
|
|
bleak
|
Napsal: stř 30.06.2021 6:32 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 27.1.2008 Příspěvky: 108
|
šroub je za jízdy ponořený, aspoň se mi to tak jeví, při větší rychlosti více než půl plynu spíše napůl ponořený, video zatím nemám. Motor je Ray C2826-1400, včera jsem zkoušel cca 8 minut, ne více než půl plynu (pak je to jankovité, což doufám vyřeší přesun kormidla mimo osu trupu), do 3S baterie jsem dobil 250 mAh. Motor i regulátor po jízdě byly trochu teplé, cca 40 stupňů, s větším šroubem byl motor horký. Včera jsem odřezal konzolu kormidla, příležitostně vymodeluju novou a pak další testy edit: přijímač s telemetrií nemám
Naposledy upravil bleak dne stř 30.06.2021 9:29, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 30.06.2021 8:04 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
guchar píše: . Já měl za to, že dle vzhledu a umístění za zrcadlem použitý šroub je typu polo-ponořený.
Já ho vnímal jako ponořený. poloponořený šroub má specielní tvar lopatek a jiné stoupání a musí to být u něj výslovně uvedeno. tady je něco popsáno. http://www.mo-na-ko.cz/php/portal/viewtopic.php?id=3108poloponořený šroub se nezavzdušní, má jiné úhly hřídele a potřebuje vysoké otáčky (cca 20 000) a nelze s ním dělat malé zatáčky. Takže jsem vycházel z toho, že byl použit klasický šroub dle chování rozběhu při nižších rychlostech a dle toho dával doporučení. Možná by stálo za to koupit poloponořený a loďku protestovat s ním. Ale pak by v podstatě neplatilo nic o zanořování loďky na zádi , velikosti šroubu a td.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 30.06.2021 11:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 30.06.2021 15:27 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Ray motory jsou šrot. Do lodí jsou spíš kvůli chlazení inrunnery a ty dávaj 50 000 s přehledem . Oběžkám Leopard lze v pohodě naložit klidně 1 článek navíc, proti doporučení výrobce, takže 1600 Kv se 4S 24 000 ot. na pohodu. Menší oběžky do takovéto loďky točím na 45 000 v edf běžně. Jde o to, aby to uměl regl, ale většina umí 210 000 na dva poly, takže 14 pol klidně na 30 000. Helimotory mají taky vysoké otáčky. Jiná věc je, jestli vybavit těmito věcmi takovou to lodičku. Pokud nepřežije při jízdě, škoda peněz. Lze použít i motory do koptér - mají velmi vysoké výkony a jsou z kvalitních materiálů. Třeba tady https://www.rotorama.cz/motory
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 01.07.2021 15:53 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@bleak Dík. Motor Ray C2826 1400 mi musel nějak utéct. Jako Combo set RAY G2 C2826-1400 + RAY 20A regl vede i PECKA MODELÁŘ https://www.peckamodel.cz/combo-set-ray-g2-c2826-1400-ray-20a-regulatorkritická teplota motoru je 95°C (kápnutá kapka na plášť motoru zasyčí) Trochu teplé 40°C je slušný odhad. Na horké 50°C už prst/ruku nelze udržet - lépe nezkoušet, oko zde nevaruje. Voda nad 70°C jsou opařeniny. Suchý povrch (velká hmota) prst - dlaň puchýře. Člověk nestihne ucuknout. Teplota motor nebo ESC zatím u bleakovy lodi problém nebude Zatím má leteckou výbavu chlazení = pasivní-vzduch (bez přídavných chladičů) =Chlazení není vodník. Na rozumné pokusy Brand RAY (pro MOTOR a ESC) zatím vystačí. Combo 780Kč PM prodejna, když je mají Na stránkách 3D Printed RC Brushless Speed Boat, je i autorův edwardchew August 13, 2019 návrh RC + pohon https://www.thingiverse.com/thing:3807800 BG odkazy DOPORUČENÝ 32mm Propeller (hole drill to 4mm) Description: D27/30/32/35mm: (For 3.17mm Rowlock/Oarlock,3mm axle/shaft), Pitch Of Screw: 40mm MOŽNÝ VÝBĚR: D38/40/42/45/47: (For 4.8mm Rowlock/Oarlock,4.8mm axle/shaft), Pitch Of Screw: 40mm https://www.banggood.com/RC-Boat-Screw-Propeller-P40+D27-or-30-or-32-or-35-or-38-or-40-or-42-or-45-or-47mm-p-976294.htmlVedl k použití šroubu o průměru 38mm a následné změně na průměr 32mm CZ Nejblíže nalezený Závodní lodní šroub 2 listý levý stoupání 40mm 31,0mm/M4 2318.31L SPECIFIKACE: Dvoulistý lodní šroub Hydro-K pro montáž v poloponořeném stavu, stoupání 1,4x průměr, plast plněný uhlíkem, závit M4. Závodní lodní šroub levý, stoupání 40mm, 31,0mm/M4 https://prislusenstvi-k-rc-modelum.heureka.cz/zavodni-lodni-sroub-2-listy-levy-stoupani-40mm-31_0mm-m4-2318_31l/Podle vyobrazení závit není průchozí, bude nutno upravit jištění proti povolení, dle hřídele. Na Heureka výběr ze čtyř shopů
|
|
Nahoru |
|
|
lodník
|
Napsal: pát 02.07.2021 9:46 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 29
|
pro bleaka neřeš šroub.Loďka nemůže nikdy plout ve zkluzu.Podívéj se na video 4:09-4:20.Propadlá záď do vody.Ještě "pár" otáček a převrátí se na záda. Zkus laborovat s posouváním těžiště k přídi.Měla by se tím odlehčit a zvednout záď.
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: pát 02.07.2021 9:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Vím, že to bylo pro bleaka, ale ....jaké video? . On přece žádné neposílal. Krom toho, to s tim těžištěm se mi nezdá. Když jsem měl u té lodi, o které jsem psal, špatný tvar zádi, tak také jela se silně zvedlou přídí a neklouzala. Nepomohl ani pořádný šutr dopředu. Pohon byl správný. Stačilo prostě jen upravit tvar a klouže. Stejný pohon, stejné těžiště. Řekl bych, že těžiště bude mít u klouzající lodi spíše vliv na zatáčení, případně na nějaké poskakování.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
lodník
|
Napsal: pát 02.07.2021 13:27 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 29
|
semo Tvá loďka má plíšky-trimovací klapky naklopené dolů..tím dochází k přitlačení přídě dolů a naopak. Montují se na hranu zrcadla.Kdyby tvá loďka plula ve zkluzu-vynořená, tak by byly nad vodou a zbytečné. video lodě podle které stavěl svůj model.
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: pát 02.07.2021 13:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Nejde o přitlačení přídě, nebo zvednutí zádě. Jde o správné proudění - odtržení proudu na zádi. K tomu tam ty plíšky jsou (v mojem případě). Nepomohla by tomu žádná změna těžiště. Bleakův případ je trochu jiný, ale troufám si tvrdit, že špatným těžištěm to na 90% procent nebude. Mýlit se můžu, připouštím.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pát 02.07.2021 15:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
RC Motorový člun ZVEDÁNÍ PŘÍDĚ resp. ZÁDĚ v důsledků momentu vytvářeného lodním šroubem Na problémem jsem se zamýšlel u thingiverse gumový člun = "Gumový člun 1:8 3D tisk", Autor: fokker1 problém byl v vodě nateklé přes záď a neodtékající (Pozn.: Vlákno se mi dlouho nedařilo najít.) http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=86578&start=15Ke změně LAMINÁRNÍHO proudění na TURBULETNÍ přechod do kluzu slouží ZRCADLO typu USEKNUTÁ ZÁĎ Přidané ploutve slouží k trimování různého nežádoucího stáčení - vybočování člunu. K bleakovi se obracím s prosbou určení typu zatím užitých šroubu 1. 38mm vs 2.35mm dle úhlu konce listu (tvaru lopatek (listů)) dle popisu: Polo-ponořený má konec lopatky (odtokovou hranu) jakoby ještě víc zahnutý. Ponořený má konec lopatky ve stejném úhlu, jako je vnitřní plocha listu. Jinak polo-ponořený funguje i jako ponořený, jen má horší účinnost a vyšší odběr, ponořený jako polo-ponořený většinou nefunguje - velice snadno se dostane do kavitace a netáhne. Otázka zda zde uváděná "přisávání vzduchu" byla vždy vzduchem (z hladiny) - šroub těsně pod hladinou, nebo zda následující list šroubu se nedostává do míst silně zvířených předchozím listem vznik KAVITACE. Doprovodný zvukový efekt KAVITAČNÍ ŠUM V DŮSLEDKU PRASKÁNÍ BUBLINEK=Cavitation noise http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=81148&start=15
|
|
Nahoru |
|
|
lodník
|
Napsal: pát 02.07.2021 21:08 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 29
|
semo díval jsi se na předmětné video ?tomu říkáš plavba ve zkluzu? Pravděpodobně tak pluje i Tvůj model.Vůbec néjde o těžiště, ale o pokus aspoň trochu napravit vliv nevhodného tvaru trupu na plavební vlastnosti a namontovat trimovací klapky na spodních hranách zrcadla ne na čáře ponoru.Hrany zrcadla se dnem, ale i boky musí být ostré.To však mají i rychlejší lodě,které neplují ve zkluzu.Outorová hrana boku musí svírat s rovinou ponoru úhel cca 5 stupňů směrem k přídi.Na modelu je outorová hrana rovnoběžná s linii ponoru.loď nemá "důvod" se zvedat na hladinu, po které by klouzala. žebra budou mít tvar úzké "V"od přídě až po "V" s néjvíce otevřenými rameny.zrcadlo.. Současně vše musí být v křivkách a ne v úhlech v obou rovinách viz přechod přídě na rovnou část trupu.Loď hrne před sebou zvedá příď a záď se propadá do vody. Co se týče zkluzu je to s tím prouděním opačně. Jak již tady bylo psáno : i prkno se silným motorem může létat tady platí vysokými otáčkami rychle plout, ale nikoliv ve zkluzu.Před xy lety postavil 1 modelář springera s motorem, který umožňoval plout takovou rychlostí, že skoro klouzal.o ? Jaká je účinnost poloponořeného šroubu,který je zanořen 50-100mm pod hladinou pod úhlem odhadem 20-25 stupňů.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pát 02.07.2021 23:50 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
JEN TAK Dle obr. vnitřek bleak uvažuje 3S (Též mi trvalo, že když VIDEO, tak dudaj ned 20.06.2021 21:08 ) Z diskuse pod videem OTÁZKA: MT HOBBIES, před 2 měsíci, Have you tried 3s?ODPOVĚĎ EdwardRC Car: před 2 měsíci, yea too fast unstable. not useable. (Edwardův motor A2212/6T 2200KV, accu 7.4V, (? 8.3Wh) 850mAh, 30C 2S1P) Obr. vnitřku "bleak" je ilustrativní K motoru od ESC jen dva silnější vodiče, červený a černý, a accu nevidět A neuškodí mi si zopakovat: A) U výtlačné plavby (VP) je optimální, aby obtékání trupu bylo laminární. B) Pro maximální rychlost VP platí L= délka trupu na čáře ponoru (metry) VmaxVP = 6 x odmocnina z L (km/h) Záď člunu zapadává do prvního dolu vlny, kterou člun vytváří přídí. Leží tedy na jedné půlvlně se zvednutou špičkou a jede jakoby do kopce. Dalším zvyšováním výkonu motoru se dosáhne pouze dalšího zvětšení podélného náklonu člunu, rychlost plavby se však nezvýší a veškerý výkon motoru se spotřebovává pouze na další zvětšování vlny pod přídí. (Pokud má plavidlo vhodný (skluzový) tvar zádě a vhodné rozložení podélné tíhy, může přejít do režimu plavby ve skluzu.) C) VP optimální rychlost VoptimVP = 3.4 x odmocnina z L (km/h) (záď leží na prvním vrcholu příďové vlny) TEXT PŘEVZAT Z - Trocha plavební teorie: Režim výtlačné plavby https://www.plavidla.cz/trocha-plavebni-teorie-rezim-vytlacne-plavby/
|
|
Nahoru |
|
|
lodník
|
Napsal: sob 03.07.2021 19:49 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 29
|
pro guchara je pěkné jak píšeš pořád dokola o výtlačném způsobu plavby a přehlédl jsi ,že se v tom článku mluví i o lodích s trupem pro plavbu ve zkluzu. Popisování mezní rychlosti je správné,(příď šplhající se na vlnu a záď propadlá v dolní půl vlně), ale vyjádření v článku .."při správné zádi přejde do skluzu .." je mílící.. vede Tě k tomu,že stačí useklá záď = zrcadlo a loď popluje ve skluzu. Můžeš mi vysvětlit, proč vzorový model ,podle kterého bleak stavěl má boky a záď propadlou do vody, když má zrcadlo? je to snad plavba ve zkluzu? Autor úplně zapomněl, že sám napsal,že jsou lodě s parametry= tvary,které umožnují a jsou určené pro plavbu ve zkluzu.Takže nestačí jen useklá záď, ale musí mít také tvary, které to splňují, Hlavně dna vytvařející hydrodynamický vztlak zvedající loď na hladinu a tím umožňující zkluz. To se tady snažím vysvětlit a nikdo se nepodívá tam kde má.Stačí si do vyhledávače zadat např.: speed power boats a výjdou vám sta fotografií jak vypadá trup člunů. Dalo by se říci, že i policejní člun od Vladyky ma větší předpoklady pro plavbu ve zkluzu. pro bleaka ..bohužel loďka popluje tak jak popluje.Ale přesto zkus laborovat s posunem těžište dopředu a s přilepením (připevněním trimovacích klapek)hliníkových úhelníků na hrany zrcadla s tím, že budou mírně sklopeny dolů.Na úrovni linie ponoru nemají smysl. Jestli však máš vlastní tiskárnu a možnosti podívéj se na smaragd www.tom59herder.cz/lode/planky Doufám, že jsem Tě neodradil od lodní modelařiny.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|