U vysílaček původně napájených 6-články NiMH to fakt nemusí být problém
, protože při plném nabití má taková baterie 6 x 1,35V = 8,1V a při vybití asi 6,0 až 6,6 V. Pokud je tam 2sLi-ION, tak plnému nabití odpovídá 8,2V a vybití 6,6 až 7,0 V. Tedy maximální napětí o desetinku vyšší nikterak elektroniku vysílače neohrozí (nehledě k tomu, že i ty NiMH mají při plném nabití krátkodobě i 1,45 až 1,50 V, tedy celkově 8,7 až 9,0V). Ale jak to bude s indikací vybité baterie, tedy tím alarmem, to asi dost záleží jaká hranice je ve FW nastavena, zda bezpečných 1,1V nebo jen 1,0V či dokonce některými výrobci akumulátorů avizovaných 0,9V. Pokud to bude těch 1,1V, tak to bude pro litiovky vcelku OK, jinak by mohly být podvybíjené, co by určitě neprospívalo jejich životnosti. Pokud ale bude uživatel bedlivě sledovat údaj o napětí baterie na displeji vysílače a nenechá to nikdy padnout pod 7,0V, nebude čekat na alarm, tak věřím, že to bude OK.
Bohužel jiná situace je u vysílaček, které jsou napájeny 8-články NiMH (jako např. moje T10CG).
Tam se napětí pohybuje v rozmezí 8,0-8,8V při vybití a 10,8 až 11,2V při plném nabití. Pokud není ve FW možnost volby typu napájecí baterie, tak s použitím litiovek je problém (a to v T10 opravdu není, navíc tato vysílačka na rozdíl od T8 nemá možnost upgrade FW). I plně nabitý 2-článek je pak na hranici alarmu, kde ve stavu alarmu už vysílač odmítá spolupracovat, takže 2-článek je nepoužitelný.
Ale i při použití 3-článku je problém, protože to už se dostáváme do rozsahu napětí od 9,9-10,5V při vybití (co odpovídá spíš plnému nabití NiMH) a 12,3V při plném nabití (co už je víc než o 10% za hranou). Nevím jak by elektronika vysílače zvládala toto vyšší napětí ale rozhodně alarm vybité baterie by u 3-článku Li-Ion nemohl fungovat. Tam by nezbylo nic jiného než vybavit 3S Li-Ion-ovou baterii nějakým stabilizátorem, který by navíc hlídal míru vybití a suploval tak alarm FW vysílače, tedy něco jako externí BEC, ale ne na 5V (jako pro přijímač), ale na 10V.
Jelikož já jsem si nový 8s pack NiMH v pohodě sehnal a i kdyby nebyl, tak si ho dovedu nahradit tím sletováním 8 ks AA akumulátorových článků, tak jsem toto zatím neřešil. V případě vysílače navíc nevidím důvod přechodu na litovky, jelikož kapacita NiMH baterie mi pro jeden den v pohodě stačí (někdy i pro dva) a životnost se ukázala kolem 15 let (co po zkušenostech s Lítiovkama si nemyslím, že by toto překonaly).
Ale nevylučuji, že se takový externí BEC dá sehnat. Kdysi jsem koupil něco takového pro nahrazení NiCd akumulátorové baterie pro akuvrtačku lítiovkou, zařízení má v sobě navíc i balancer, takže se to pak dá nabíjet původní nabíječkou. Ale tam maximální napětí plného nabití neřeší.
Výhodou litiovek v akuvrtačce je však to, že tam nejde o bezpečnost a právě použité pohonné LiPol baterie (se zvýšeným vnitřním odporem, které už v letadle nestačí) tam v pohodě doslouží. Je to prostě způsob jak jim dát ještě šanci na druhý život. Ale tyto staré lítiovky, které by ve vysílačce zcela určitě taky svým výkonem postačily, bych právě z bezpečnostních důvodů do ní nikdy nedal. Když, tak jedině nové.