RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Graupner MC-14/15 zámek plynu
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=38&t=87082
Stránka 1 z 1

Autor:  valajda [ úte 19.11.2019 11:03 ]
Předmět příspěvku:  Graupner MC-14/15 zámek plynu

Řešil jste někdy někdo na starých Graupnerech něco jako zámek plynu?

Potřebovali bychom mít možnost vypnout / přemostit plynovou páku (ovládající brzdící štíty) vypínačem tak, aby brzdy zůstaly v definované poloze (zatažené).

Nejdříve jsme vypínačem jen vypojili jezdce potenciometru, ale po chvíli servo ujelo z polohy do neutrálu, to samé při vypnutí drah.

Předpokládáme tedy, že k tomu, aby serva zůstala v nějaké poloze je třeba dát patřičný odpor odpovídající koncové poloze potenciometru na páce a pak by to mohlo fungovat :?:

Může někdo potvrdit následující
Příloha:
IMG_20191119_102257.jpg
IMG_20191119_102257.jpg
[ 32.33 KiB | Zobrazeno 2688 krát ]


Autor:  Asek [ úte 19.11.2019 15:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

.....omyl...... špatně jsem pochopil zadání

Autor:  valajda [ úte 19.11.2019 15:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Asek píše:
.....omyl...... špatně jsem pochopil zadání


V mém schématu by měl odpor stejnou hodnotu jako potenciometr v krajní poloze. Po vypnutí potenciometru by zůstalo servo také v krajní poloze.

Kdybych nechtěl krajní polohu, musel bych dát odporový dělič, nebo ten trimr a nastavit. :?:

Autor:  JardaRůžička [ úte 19.11.2019 15:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

valajda píše:
Předpokládáme tedy, že k tomu, aby serva zůstala v nějaké poloze je třeba dát patřičný odpor odpovídající koncové poloze potenciometru na páce a pak by to mohlo fungovat
Jsem toho názoru, že to tak není. Vstupní informací do kodéru není odpor, ale napětí. Bez děliče (trimru) je to jen krajní poloha bez možnosti nastavení (snad kromě % výchylky).

Autor:  jakub37 [ stř 20.11.2019 8:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Já bych osadil vysílač tahovým nebo otočným potenciometrem a přepínačem bych volil, co bude aktivní - plynový knypl nebo potenciometr. Je to vlastně stejný princip jako tvoje schema, jen by byly oba potenciometry. Zároveň by jsi snadno nastavil polohu klapky ve který má po přepnutí zůstat.

Přílohy:
AA74F130-818F-47A0-8004-340168E87D82.jpeg
AA74F130-818F-47A0-8004-340168E87D82.jpeg
[ 38.15 KiB | Zobrazeno 2373 krát ]

16534644-BB8E-4DEC-B790-E159E0A973F1.jpeg
16534644-BB8E-4DEC-B790-E159E0A973F1.jpeg
[ 32.4 KiB | Zobrazeno 2373 krát ]


Autor:  valajda [ stř 20.11.2019 8:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

jakub37 píše:
Já bych osadil vysílač tahovým nebo otočným potenciometrem a přepínačem bych volil, co bude aktivní - plynový knypl nebo potenciometr. Je to vlastně stejný princip jako tvoje schema, jen by byly oba potenciometry. Zároveň by jsi snadno nastavil polohu klapky ve který má po přepnutí zůstat.


Tahový potenciometr osazený mám, ale Graupner MC 14/15 ještě nemá zdaleka tolik možností programování, abych jen softwarově přepínačem přeřadil kanálu jiný ovladač. :lol:

Jinak ano, takhle by to šlo taky, ale i tak bych musel přes přepínač připojit všechny 3 vodiče mezi potenciometrem páky a druhým ovladačem....

Autor:  jakub37 [ stř 20.11.2019 9:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Začínal jsem s MC16/20 (což je skoro stejný), tak vím co vysílačka umí. Psal jsem ti že je to jako podle tvýho schematu, kde to je řešený mechanicky. Přerušit dráty od knyplu vřadit přepínač a pak připojit zpátky plyn a druhý potencoimetr, jinak to ani nejde. Otázkou je jestli je to potřeba takhle vůbec řešit - při použití vysílačky na jiný model s motorem dojde při nechtěném přepnutí k velmi nebezpečné situaci - bude záležet na momentální poloze druhého ovladače.
Situace kdy máš na páce plynu JEN brzdy, se přeci snadno vyřeší nastavením zavřené polohy brzd na krajní polohu knyplu (třeba plný plyn) a pak při řízení křidélek máš páku na doraz a jen hýbeš do stran. Navíc máš výhodu, že v případě potřeby brzd nemusíš hledat žádný přepínač, nebo přemýšlet jakou variantu máš právě zapnutou.

Autor:  JirkaA [ stř 20.11.2019 12:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

valajda píše:


Jinak ano, takhle by to šlo taky, ale i tak bych musel přes přepínač připojit všechny 3 vodiče mezi potenciometrem páky a druhým ovladačem....


Blbost, přepínal bys jen jezdce obou potenciometrů. Konce jsou u obou zapojeny stejně, jeden na plus nějakého referenčního napětí, druhý na zem, tam není co přepínat..

Autor:  jakub37 [ stř 20.11.2019 12:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

JirkaA píše:
Blbost, přepínal bys jen jezdce obou potenciometrů. Konce jsou u obou zapojeny stejně, jeden na plus nějakého referenčního napětí, druhý na zem, tam není co přepínat..

Pokud by přepínal jen jezdce, nechoval by se ten ,,odpojený’’ potenciometr jako paralelně připojený odpor? Podle mě musí přepínat jezdce a jeden další drát, aby rozpojil ten nepoužívaný obvod. Jako na tom jeho nákresu.

Autor:  JirkaA [ stř 20.11.2019 15:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Příloha:
cmaranice.png
cmaranice.png
[ 364.15 KiB | Zobrazeno 2229 krát ]



dobře, já to teda načmárám.. ten nepoužitej potenciometr nemá žádnej vliv, už to chápeš?

Přidal bych tam za přepínač ten kondenzátor s kapacitou řádu desítky nF, který na tom přepínači podrží napětí tu chvilku, než se přepne.

Autor:  valajda [ stř 20.11.2019 15:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

JirkaA píše:
Příloha:
Příloha cmaranice.png je dlouhodobě nedostupná.

dobře, já to teda načmárám...


A pokud bychom se vrátili k variantě bez druhého potenciometru, nahradím potenciometr odporem a vývod jezdce napojit na Uref.
Příloha:
IMG_20191120_143426.jpg
IMG_20191120_143426.jpg
[ 27.7 KiB | Zobrazeno 2236 krát ]


Autor:  JirkaA [ stř 20.11.2019 15:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Tím ovšem půjdeš na doraz (a ten odpor bys mohl klidně vynechat, nebyl by tam na nic).. Raději trimr zapojený jako potenciometr, nastavíš si výchylku jakou chceš.

Autor:  valajda [ čtv 21.11.2019 15:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Takže už mám odpověď od pana Hnízdila, který se servisem Graupnerů zabývá.

Na první zapojení s odporem a dvoupólovým přepínačem odpověděl
V podstatě by to zapojit dle Vašeho návrhu zapojení. Jenom namísto odporu
bych použil odporový trimr (5k), aby se krajní výchylka dala přesně nastavit.


Když jsem si nechal potvrdit zapojení s jen přepínaným jezdcem, jak tu taky padlo:
Přepínat pouze jezdce nestačí. Změnila by se nebezpečně celková hodnota potenciometru.

Takže výsledek vypadá takhle
Příloha:
IMG_20191121_141833.jpg
IMG_20191121_141833.jpg
[ 31.17 KiB | Zobrazeno 2088 krát ]


Díky všem za rady. Ozvu se, kdyby se vysílačky zakouřilo... :roll:

Autor:  Lioton [ čtv 21.11.2019 15:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

valajda píše:
Když jsem si nechal potvrdit zapojení s jen přepínaným jezdcem, jak tu taky padlo:
Přepínat pouze jezdce nestačí. Změnila by se nebezpečně celková hodnota potenciometru.


Dobrý den. A vy tomu věříte? :roll: Tonda.

Autor:  valajda [ čtv 21.11.2019 21:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Graupner MC-14/15 zámek plynu

Kovaný v elektronice a soupravách nejsem - proto jsem si nechal poradit.

Pokud vysílačka porovnává pouze napětí mezi jezdcem a oběma konci potenciometru, pak by stačilo jen přepnout jezdce - trimr rozdělí napětí a je to.
V celém obvodu, kde zůstane zapojený i potenciometr bez jezdce, bude ale zátěž a tedy potřebný proud větší.

Jestli to řídícímu obvodu vysílačky vadí nebo ne nedokážu posoudit. Proto raději udělám zapojení, kde je to ekvivalentní. :wink:

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/