Autor |
Zpráva |
honza.i
|
Napsal: úte 05.02.2019 22:55 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Nepochopil jste mě měřil jsem vždy po větru i proti větru a případný vítr odečítal.
Nechci měřit relativní rychlost modelu GPS, ale reálnou rychlost modelu vůči vzduchu Pitotovou trubicí. To použít př. jako varování před pádovou rychlostí, nebo zapnutí motoru a podobně.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Shorty
|
Napsal: stř 06.02.2019 21:06 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.3.2014 Příspěvky: 1575 Bydliště: Letovice,ČR
|
honza.i píše: Nechci měřit relativní rychlost modelu GPS, ale reálnou rychlost modelu vůči vzduchu Pitotovou trubicí. To použít př. jako varování před pádovou rychlostí, nebo zapnutí motoru a podobně. Tak zapnutej motor snad poznáš, né? Ale bez legrace. Už jsi to zkoušel za letu? Dal jsem to na Spita, abych si zjistil orientačně rychlost v různých fázích letu. Kecá to na mě každých 10 s a i tak si nejsem jistej rychlostí. Snad jen max. Na přistání je 10 vteřin hodně dlouhá doba a k tomu soustředění na dosed. V tu chvíli to kecání nevnímám. A to nemluvím o tom, jak bych zjišťoval pádovku. Snad jen tím, že nastane . Beru to spíš jako šperk.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 07.02.2019 11:22 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Přesně to mám v plánu nastat pádovku v bezpečné výšce, následně ze záznamu telemetrie vyhodnotit pádovky pro všechna letová nastavení nastavení.
Další krok né se dívat na rychloměr nebo poslouchat údaje po deseti sekundách, ale nastavit zapnutí motoru na nějaký výkon „pod rychlost pádovky“+rezerva prodleva systému bude cca1-1,5sec. Samozřejmě to znamená páčkou vypnout/zakázat chod motor na tvrdo těsně před dosednutím= toto stejně z bezpečnostních důvodů mám na všech modelech nerad bych aby mi vrtule průměru 1m a síle cirkulárky usekla ruku, nebo sekla do krku či obličeje, pro jistotu má nastavené dva přepínače v protisměru pro povolení motoru. Zažil jsem že mi cizí člověk začal přepínat bez dovolení páčky na vysílačce nebo že jsem uklouzl a drbl do vypínač, známí si chytil vypínač rukávem a model se mu rozjel v bytě karbonová vrtule mu rozpárala ruku a prsty měl naštěstí malou.
Odpadá kecání telemetrie, které nevnímáte, nebo neslyšíte kvůli okolnímu hluku +rychlost reakce s přiměřenou rezervou rychlosti by měla stačit.
Pádová rychlost jako šperk? Než se certifikuje skutečné letadlo tak se na zkouškách zničí minimálně 7prototipů. Pádová rychlost a vybrání vývrtky ze zkouší vždy na letadla se montují padáky. U velkých dopravních letadel se demontují se sedadla, aby posádka mohla z kabiny prolézt do ocasu + dovnitř montují žebříky, aby i v případě negativního přetížení dokázala posádka prolézt až do ocasu, demontují se zámky na dveřích dveře, aby posádka mohla bezpečně vyskočit pod výškovkou a směrovkou atd.
Co je na tom za šperk?
Naposledy upravil honza.i dne čtv 07.02.2019 11:33, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
Solim Namez
|
Napsal: čtv 07.02.2019 11:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.1.2018 Příspěvky: 604 Bydliště: Trvalé Obrázky: 0
|
Na jakém modelu je potřeba taková vychytávka? Už jsem jich měl v ruce desítky, viděl stovky, ale žádný neměl měření rychlosti, natož nějakého autopilota, který by hlídal pádovku. Osobně to považuji u modelu taky za šperk pro hračičky.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 07.02.2019 11:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Já to budu mít momentálně na "levném modelu" Epsilon XL3 cca cana s osazením v základu nad 25tis +(+stabilizace 5+gps cca2,5 atd) + je to součastně myšleno i jako test systémů na daleko dražší modely. V případě, kdy jedna kolize má hodnotu cca 5tis a více mi to přijde zajímavé.
Na jiných modelech kde sebemenší chyba začínala 1-2tisících se mi investice cca 6tis. do záchrany vrátila tolikrát, že jsem si za to koupil další model za cenu ojetého auta. Zatímco známí to neřešili, ale přestali modelařit (nejprve si brali půjčky a pak jim nestačilo ani to).
Pitotka stojí cca 800-1200Kč
Naposledy upravil honza.i dne čtv 07.02.2019 11:59, celkově upraveno 3
|
|
Nahoru |
|
|
Solim Namez
|
Napsal: čtv 07.02.2019 11:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.1.2018 Příspěvky: 604 Bydliště: Trvalé Obrázky: 0
|
No, tak u těch "obrů", co se s nimi létá často na pádovce, to smysl mít bude. Když už to dnes jde.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: čtv 07.02.2019 12:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Shorty píše: Kecá to na mě každých 10 s a i tak si nejsem jistej rychlostí. Snad jen max. Na přistání je 10 vteřin hodně dlouhá doba a k tomu soustředění na dosed. V tu chvíli to kecání nevnímám. A to nemluvím o tom, jak bych zjišťoval pádovku. Snad jen tím, že nastane . Beru to spíš jako šperk. Hlásenie rýchlosti (len) každých 10 sekúnd je málo, ak sa model ocitne v blízkosti kritickej rýchlosti. Za 10 sekúnd je možné odštartovať, trochu normálne letieť a napokon aj havarovať. Na druhú stranu: aby mi niečo do riadenia "kecalo" neustále - každých 10 sekúnd, hoci model letí dostatočnou rýchlosťou? To je k ničomu. O chvíľu si pilot skutočne zvykne a (žiadne) hlásenia nevníma: ani tie dôležité! Tento problém sme riešili v začiatkoch našej telemetrie: pri hlásení vyčerpania nastavenej energie. Ak debatujete s kolegom, alebo okolo-idúcemu záujemcovi odpovedáte na jeho dotazy, také hlásenie ľahko prepočujete (nevnímate ho). Pri takýchto dôležitých hláseniach ho opakujeme: po vyčerpaní každých ďalších troch percent energie. Cez to všetko sme takýmto hláseniam (aj hláseniu o kritickej rýchlosti) "predradili" také krátke zatrilkovanie technickým zvukom, ktoré sa nedá prepočuť. Ako som už spomínal: nám sa hlásenie rýchlosti spustí len pri jej poklese pod nastavenú hodnotu (+ nejaká logika, aby to "nemrmlalo" aj po dosadnutí modelu na dráhu). Vtedy to hlási každé dve sekundy (ale môžme si to zmeniť) a predchádza ho ono spomínané zatrilkovanie. Keď má model dostatočnú rýchlosť, hlásenie sa neozýva! K tej pádovej rýchlosti: my sme namiesto toho použili výraz "kritická". Každý skúsený modelár pozná, kedy nejaký jeho model "melie z posledného". Nie je nutné spomaliť ešte o nejaké 2 km/h a potom seknúť s modelom o zem! Navyše táto hodnota sa dá nastaviť a tak ju v priebehu ďalších letov dopresňujeme. K presnosti Pitotovej trubice: myslíme si, že je pre naše potreby dostatočne presná, ale aj keby nebola, tak to predsa nie je tachometer, pre ktorého nepresnosť budem platiť pokuty. Aj keby merala o desiatky precent inak, alebo bola ciachovaná v nejakých "marťanských jednotkách" [mj], tak na varovanie pred kritickou rýchlosťou to plne dostačuje: počas letu (alebo z letového záznamu) "odchytíme" hodnotu kritickej rýchlosti, napr. 123 mj a potom to nastavíme do počítača telemetrie. A ono to potom funguje tak, ako chceš. Áno, je možné to pokladať za šperk pre hračičky, ale rovnako bolo v minulosti označených spústa vecí, ktoré sa dnes bežne vyskytujú. A nie len v modelárstve: ja si ešte pamätám autá bez posilňovača bŕzd, posilňovača riadenia, bez vstrekovania paliva (ale s karburátorom). Dokonca si pamätám autá bez bezpečnostných pásov! A vždy sa našli hlasy, tvrdiace, že je to zbytočnosť alebo frajerina. Ale pokrok nezastavíš! Na to mám len jednu odpoveď:
Přílohy: |
Larry Ellison.jpg [ 60.4 KiB | Zobrazeno 1245 krát ]
|
|
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Naposledy upravil mior dne čtv 07.02.2019 13:17, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: čtv 07.02.2019 12:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1986 Bydliště: Vysočina, ČR
|
mior píše: The requested URL /userfiles/LarryEllison2(1 was not found on this server. Hmm...
|
|
Nahoru |
|
|
Shorty
|
Napsal: čtv 07.02.2019 18:40 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.3.2014 Příspěvky: 1575 Bydliště: Letovice,ČR
|
honza.i píše: .
Co je na tom za šperk? Myslel jsem tu pitotku. Netušil jsem, že ji musím jmenovat, aby to bylo k pochopení. Určitě to nemám puštěný celej let, ale ani nevím, proč bych sedal na úplný minimálce. Pořídil jsem ji,abych zjistil jak mi to letí max. a orientačně na přistání. Nebráním se použití. Jen si myslím, že tak jak ukazuje to stačí a k tomu cit na přistání. Možná časem ocením tvou snahu a budu využívat. Kdo ví.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 07.02.2019 19:55 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Já používám také upozornění až při nebezpečném stavu nikoli po celou dobu, protože proč poslouchat napětí každého článku, kapacitu baterie dobu letu, chodu motoru, vario a atd.= moc zbytečných informací člověk pak akorát nemá takovou pozornost a př. akrobata by rozsekal. Už mně párkrát lidi při létání položili nějakou otázku a 2x mi to stálo málem havárku, 1x jsem praštil o zem. Když člověk začne přemýšlet nad nějakým problémem prudce klesne pozornost nad létáním a je to cesta do pekel. V nějakém televizním pořadu zkoušeli jak moc ovlivní alkohol řízení vozidla a nebo telefon či odpovídání spolujezdci na otázky, lidi pod vlivem, zastavili přesněji na čáře než lidi co odpovídali na dotazy= bavit se s někým je jako lítat oželej. Př u akrobaťáků při nebezpečném stavu stačí ,aby vysílačka za mně hlídala akumulátor ve vysílačce, v modelu každý článek pod nějakou hodnotu mi zahlásí, že mám jít na přistání 2x vibracemi a hlasem začne začne mi odpočítávat čas od cca 2minut 30sec se mi každých 30sekund a teprve pot 30sec mi vibruje 3x a hlásí čas každých 10sec. To samé při krizovém problému př. výpadku článku se spustí rychlé vibrace a zvukové hlášení problém = vím že musím okamžitě sednou většinou slyším o co se jedná až cca v půlce přistávacího manévru a to ještě není nesmí být hluk. U tohoto větroně neplánuji mít zapnuté vario po celou dobu, ale jen u silnější stoupání. Nechci se jít ven vyvenčit a poslouchat pořád nějaké pípánínebo kecání. To samé rychlost mě bude zajímat kritická minimálka možná krititcká maximálka, ale tu neznám a výrobce jí neuvádí. Testovat kritickou maximálku dofám nebudu V práci mám pořád hluk a chci si v tichu odpočinout takže upozornění jen v nebezpečném nebo krizovém stavu funkci splní.
|
|
Nahoru |
|
|
Shorty
|
Napsal: čtv 07.02.2019 20:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.3.2014 Příspěvky: 1575 Bydliště: Letovice,ČR
|
Ještě doplním. Hlášení mám taky jen když je potřeba. Tu rychlost jsem jen testoval. A za 10 s opravdu uplyne hodně času( rozumněj- délka letu). A jak nastavit krizovou rychlost jsem zatím nezkoumal.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: pát 08.02.2019 9:44 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Když mi na zemi nikde nic nepřekáží tak cca za 10 sec s akrobaťákem přistanu. Pokud model letí př. 10m/sec někdo by měl nastavenou hlášku po 10 sec tak model uletí mezi hláškami 100metrů. Pokud by letěl v 10metrech tak je 90metrů pod zemí než se mu s frekvencí 1*za 10 sec něco vúbec nahlásí + zpoždění přenosu a reakce pilota model uletí cca 130metrů než pilot zareaguje.
Takže doporučuju bez hlášek a okamžitě zapínat vibrace pod nastavenou hodnotu. př 0,5-1sec zpoždění přenosu telemetrie z modelu do vysílačky telemetrie +2-3sec zpoždění pilot při tomto příkladu let 10m/sec mi vychází "jen" 25až35m na reakci. =reakce pilotem je cca 4*rychlejší.
Pokud třeba použijete stabilizaci a telemetrii z vysílačky do stabilizace při k aktivaci záchrany celková doba reakce ještě dá zkrátit na cca 1-1,5sec = na 10-15m. Tak že jsme se dostali cca ze 130m na 15m a př bezpečná letová výška u posledního řešení by mohla začínat kolem cca 20m nad zemí.
S nižší letovou rychlostí modelu bude bezpečná letová výška níž.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pát 05.04.2019 15:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Tak třeba sem, ať nezakládám nové vlákno: zkoušeli jste někdo dělat Pitotovu trubici z diferenčního tlakového senzoru MPXV7002DP? A pokud ano, jak je důležitá konstrukce té samotné trubice? Stačilo by náporový tlak brát třeba nějakým brčkem nebo něčím vystrčeným dostatečně před/nad špici trupu, a statický tlak brát přímo zevnitř trupu? (Datasheet tohoto senzoru: https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MPXV7002.pdf)
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
bahora
|
Napsal: pát 05.04.2019 16:10 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 23.11.2016 Příspěvky: 319 Bydliště: Český Těšín Obrázky: 2
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pát 05.04.2019 18:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Já vím, ale to není ono Navíc ten modul tady už mám z nějakých jiných pokusů. Tedy znovu: musí být měření statického tlaku udělané tím mezipláštěm, anebo jde jako statický tlak brát prostě tlak uvnitř trupu?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: ladous a 12 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|