Autor |
Zpráva |
Kuba78
|
Napsal: čtv 29.08.2019 9:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.9.2005 Příspěvky: 2388 Bydliště: Doma
|
kolegove modelari, osazuji thunderbolta od Alferyho (ten s podvozkem a klapkami) a mel sem doma na to pripravene vice techto zminenych serv https://hobbyking.com/cz_cz/hobbykingtm ... ?wrh_pdp=7no a po osazeni a zkouskach a ladeni na zemi sem tak dlouho nemohl poradne vyladit drahy a otevirani podvozku, az to jedno servo shorelo (asi po pul hodine) kdyz predtim porad vrcelo v krajnich polohach. nahradil sem ho HS81 ktere sem mel doma v supliku a to funguje, ale zamyslel sem se a zjistil, ze u toho serva pisou ze je na 4,8V a napeti nesmi prekrocit 5V. no a ja mam 5,5 v palubni siti.. osazeni modelu je REX7A, Jeti spin 22, motor leopard, krmim to 3S lipo. celkem melo byt v systemu 5 techto serv a ted premyslim jestli nahodou ta voltaz nebude problem a nemam to nahradit necim jinym, spolehlivejsim.. a mimochodem, jakou nastavit v REXu na tyto serva vystupni periodu? nebo to nechat na auto?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 29.08.2019 11:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
zvys napatie na 6V, nechaj to vrcat nejaky cas a ked sa nic nestane ja by som ho tam na 5.5 nechal
|
|
Nahoru |
|
|
Kuba78
|
Napsal: čtv 29.08.2019 13:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.9.2005 Příspěvky: 2388 Bydliště: Doma
|
a to udelam na SPINu konkretne jak? v manualu sem se to nedocet podle me to ma fixni 5,5V BEC
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: čtv 29.08.2019 13:19 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
sky59 píše: zvys napatie na 6V, nechaj to vrcat nejaky cas a ked sa nic nestane ja by som ho tam na 5.5 nechal Opět rada za všechny peníze... Kamarád provozoval 4,8 V serva Na 6V. Nějakou dobu to fungovalo, pak začala odcházet. Přestalo ho to bavit a napětí snížil. Ale i tak mu poměrně brzy odešla všechna serva, která kdysi provozoval na 6V. Všechna na stejnou závadu - vypálený komutátor a kartáčky motoru. Jakmile se jednou přetížil, tak se načal a pak už se to postupně ubíralo do kytek. Pořád trváš na své radě?
|
|
Nahoru |
|
|
jirinovo
|
Napsal: čtv 29.08.2019 13:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.6.2011 Příspěvky: 768 Bydliště: Odolena Voda Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
|
těžko radit, si myslím, že těch 5,5V by mělo vydržet. V podvozku jsou serva více namáhaná, v koncové poloze nesmí jít na tvrdo, jinak shoří určitě. Porucha serva v podvozku není zase tak fatální, jako třeba serva výškovky. Pokud teda nejde do zkratu.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: čtv 29.08.2019 13:57 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
K dotazu - pokud výrobce natvrdo dá popisu "5V max", tak to bohužel obvykle znamená, že servo je řešeno hodně na hraně a při vyšším napětí je náchylné k odcházení. Tohle se děje i u značkových, svého času tu byla pěkná aféra u drahých MKS a nedá se to podcenit. 5,5V to vydržet může, ale nemusí, je to skutečně problém. Jinak jistým řešením pokud se nedá přestavit BEC je dát do série Schottky diodu - úbytek na ní to srazí asi o 0,4V. Není to ideální, ale pokud není lepší řešení, tak se to použít dá.
|
|
Nahoru |
|
|
Kuba78
|
Napsal: čtv 29.08.2019 15:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.9.2005 Příspěvky: 2388 Bydliště: Doma
|
no, zatim shorelo jen jedno podvozkove pri instalaci na zemi a hralo jak varhany v obou krajnich polohach. to sem nahradil HS81 z suplikovych zasob, to je spolehlive, nehraje v zadne krajni poloze a 2,6kg tahu asi na ten podvozek staci bohate. tyhle bily jsou momentalne v kridle na klapky a na kridelka. hraje jen klapkove. ale jak to tak ctu, tak to asi nahradim vsechno.. radsi, co? nejaky tip na rozumna spolehliva 10g serva? hxt? sg90? a mimochodem, kdyz namicham analog a digital serva v modelu.. na co to vlastne ma vliv? a co sirka pasma mam nechat auto nebo nejakou konkretni hodnotu?
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: čtv 29.08.2019 15:06 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Kuba78 píše: a mimochodem, kdyz namicham analog a digital serva v modelu.. na co to vlastne ma vliv? Vliv to má asi jen ten, že u většiny analogů nemůžeš použít highspeed režim (pokud ho daný přijímač umí). Takže prostě odezva digitálních pak bude o něco pomalejší, než by mohla být, ale jinak není důvod, proč by měl být problém.
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 29.08.2019 15:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
a este lepsie:
ak ma tazatel viac takych serv, tak doporucujem jedno obetovat a postupne zvysovat napatie az nakoniec odide, mozno bude prekvapeny ze sa tak stane pri napati co by vobec necakal
davat servo 4,8V ktore odide pri 5,0001V (neviem si to predstavit) je totalna uchylka.. take servo neexistuje
zariadenie v realite bezne vydrzia pretazenie 200% kratkodobo (jednotky sekund) 150% minuty, 110..120% hodiny az trvale
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: čtv 29.08.2019 16:02 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
Chápeš, že se tady nebavíme o elektronice, ale o komutátoru motoru? I jedním krátkodobým přetížením ho opálíš a pak jde do kytek. Třeba až za další hodinu provozu, i když bez toho nakopnuté by třeba vydržel desítky hodin.
Urychlené stárnutí do toho vůbec netahej. To je úplně jiný proces.
|
|
Nahoru |
|
|
Kuba78
|
Napsal: čtv 29.08.2019 16:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.9.2005 Příspěvky: 2388 Bydliště: Doma
|
Hosi ja to nechci testovat. Nejsem statni zkusebna. Ja chci hodit serva do letadla a mit je tam pokud mozno za podminek ktere nejsou trvale pretezovani. Navic k cemu mi bude test na 5 a 6v kdyz to provozuji na spinu na 5,5 a ani vic ani min.. to je radsi vyhazim stejne byla levna nebo dam di neceho kde muzou bez nasledku asem shoret s koupim jina
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 29.08.2019 17:10 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
zdzd píše: Chápeš, že se tady nebavíme o elektronice, ale o komutátoru motoru? I jedním krátkodobým přetížením ho opálíš a pak jde do kytek. Třeba až za další hodinu provozu, i když bez toho nakopnuté by třeba vydržel desítky hodin.
Urychlené stárnutí do toho vůbec netahej. To je úplně jiný proces. A v tom je ten tvoj omyl. Ziadnemu komutatoru neuskodi ak na motor privedies namiesto 4,8V trebars aj 6V. Motor sa rychlejsie roztoci a indukuje si protinapatie. Co skodi komutatoru je prudova zataz a ta zavisi od zatazenia motora. Ked som mu navrhol hodit to na 6V jediny ucel je zistit ci to vydrzi elektronika. Motor sa pri 6V neprerazi prepatim.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: čtv 29.08.2019 17:43 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
V jednom bodě pravdu máš - v tom, že opravdu nemusí být vždy krizovým místem komutátor, ale často se spíš odpálí servozesilovače (v té zmíněné aférce s MKS šlo právě o toto). Problém toho tvého "testu" je v tom, že vlastně nic neříká. Vesměs není problém s tím, že by se to propálilo vyšším napětím naprázdno, odchází to spíš při zátěži na tepelné přetížení a ke všemu zlému často dost nevypočitatelně - klidně nějakou dobu chodí i pod zátěží a pak odejde v nejnevhodnější možné chvíli. A věř nebo ne, ale u některých serv je 0,5V docela zásadní rozdíl - při 5V slouží spolehlivě a poruchovost naprosto běžná, už při 5,5V se ale poruchovost zvedne bez nejmenší nadsázky o řád. Smutná realita, naštěstí je většina serv navržena s rozumnou rezervou, ale občas se zkrátka "zadaří". A jak jsem psal na začátku - právě to, že výrobce začne natvrdo psát "ne více než 5V" je velmi výrazným indikátorem toho, že daný typ podobná rizika má
|
|
Nahoru |
|
|
Kuba78
|
Napsal: čtv 29.08.2019 20:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.9.2005 Příspěvky: 2388 Bydliště: Doma
|
nekdo mi to tady zda se mi promazal co sem tu odpo nebyl, ze? tak sem jel dneska odpo kolem pecky tak sem se tam stavil a koupil par osvedcenych SG90 a prehazim to. na podvozek zustane HS81 ktere sem tam dal misto toho shoreleho to je uz zabudovane. SG90 pudou na ocas a klapky. na kridelka uz mam zalepene to puvodni, nevrci v krajnich polohach ani ve stredu, tak uvidime jestli ho necham nebo tez nahradim. kazdopadne, porad nevim, jak bych mel snizit palubni napeti pod 5V kdyz SPIN to nema nikde v nastaveni? musel bych asi vradit nejaky prvek snizujici napeti mezi spin a prijimac, co? delat separe palubni napajeni central boxem misto pres BEC u tohohle maleho letadla skutecne nema smysl.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pát 30.08.2019 5:27 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Kuba78 píše: ... jak bych mel snizit palubni napeti pod 5V kdyz SPIN to nema nikde v nastaveni? musel bych asi vradit nejaky prvek snizujici napeti mezi spin a prijimac, co? ... Jo: tomashr píše: ... jistým řešením pokud se nedá přestavit BEC je dát do série Schottky diodu - úbytek na ní to srazí asi o 0,4V. Není to ideální, ale pokud není lepší řešení, tak se to použít dá. Asi 5 roků jsem v F7F létal se 6V servy napájenými z 2s LiFe (7,2V po nabití), napětí sražené právě diodami (za nimi samozřejmě baterie kondenzátorů). Toto řešení bych také doporučil, ovšem primárně - do Alferyho skvostu bych serva za 3EUR asi nedal. edit: invektivy a reakce na ně jsou přesunuty, stejně tak vzpomínky na 30 roků stará serva, to sem tak docela nepatří. end of session
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|