RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

CORTEX Pro
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=39&t=86682
Stránka 1 z 3

Autor:  David Krnov [ úte 20.08.2019 17:25 ]
Předmět příspěvku:  CORTEX Pro

Zdravím, přemýšlím o pořízení stabilizace BD cortex pro. Co ta stabilizace vlastně ještě umí, kromě vypnutí větru. Má někdo český návod ??
Chtěl bych ji použít do 2,5 m Extry

Díval jsem se ještě na stabilizaci Wingstabi 7 kanál a ta má kromě vypnutí větru ještě :

- Akrobacie a 3D létání (gyra v režimu heading hold) - model zachovává poslední letovou polohu, k níž dostal povel; pro přechod do jiné polohy musí dostat nový povel. Např. pokud vychýlíte ovladač křidélek, model bude provádět výkrut konstantní rychlostí úměrnou velikosti výchylky ovladače, přičemž poletí v přímé linii (bez potřeby „tlačení výškovky“ v poloze na zádech).

- Visení na vrtuli – speciální „ostrý“ heading hold režim pro extrémní 3D

Díky za každou odpověď.

Autor:  Atto [ stř 21.08.2019 8:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

David Krnov píše:
... Co ta stabilizace vlastně ještě umí, kromě vypnutí větru...

Patrím medzi zastáncov, propagátorov a nadšených užívateľov letových stabilizátorov.

Cez to všetko som veľmi citlivý na výraz "vypnutí větru".

U súčasných letových stabilizátorov to fyzikálne proste nie je možné. Alebo inak: stabilizátor môže byť Pro, Super, Extra alebo čokoľvek iné, ale u bežných krídlatých modelov "vypnúť" účinky vetra skrátka nie je možné.

Bolo to zmieňované aj na inom modelárskom fóre (http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1. ... &offset=30), ale radšej "vytiahnem" zásadné problémy:

Tiež je dobré si uvedomiť, že vzduch v exteriéri v podstate nikdy nie je úplne nehybný.
Keď fajčiar (kuřák) aj v takom podvečernom mydle vyfúkne dym, nikdy nebude stúpať kolmo hore, nebodaj (po ochladení) stáť na jednom mieste.

Letové stabilizátory stabilizujú náklony a odklony modelu, presnejšie povedané odstraňujú alebo aspoň minimalizujú uhlové zrýchlenia v troch osách.

Ak náraz (alebo aj závan) vetra zapôsobí zboku, letový stabilizátor zabráni nakloneniu modelu, ale nezabráni "odsunutiu" modelu bokom. Aj z toho sa dá usúdiť, čo sa deje so vzduchom.

Ak náraz (alebo aj závan) vetra zapôsobí zhora alebo zdola, letový stabilizátor tomu nijako nezabráni. To nie je koptéra. A tak je model jemnejšie alebo drsnejšie (pekne naplocho) vykopnutý hore, alebo "spláchnutý" dole.

Ak náraz (alebo aj závan) vetra zapôsobí spredu alebo zozadu, letový stabilizátor tomu opäť nezabráni. Takáto krátkodobá zmena rýchlosti modelu voči okolitej mase vzduchu spravidla na moment zvýši alebo zníži vztlak a výsledkom môže byť zadriftovanie modelu smerom hore alebo dole. Opäť naplocho.

.....................................

Týmto som ako zástanca gýr v modeloch chcel poukázať aj na tie mínusy, ktoré z použitia letových stabilizátorov v modeloch plynú. A pritom je (v takýchto prípadoch) asi jedno, či je to drahý a renomovaný Cortex alebo lacná čína.

Autor:  tomashr [ stř 21.08.2019 10:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Já jsem naopak spíš odpůrce gyr, ale paradoxně bych se tomu pojmu tolik nebránil :-)
Ber to reálně - při aspoň trochu reálném počasí se dá docílit toho, že model "letí jak pokolejích", vliv turbulence mizivý, snos se také zmenší (tohle záleží na konkrétním systému). Aby byly ty "skoky" modelu nějak výrazné a nebezpečné už musí být fakt počasí extrémní a to stejně normální uživatel nelétá :-)

Jinak k tomu omezení "snosu a propadu" - vtip je v tom, že zase tolik děr, kdy se model propadne vyloženě naplocho není, ve valné většině případů model reaguje i náklonem (zvednutí/pokles nosu). No a pokud stabilizátor vykompenzuje tyto odchylky, tak se logicky zmenší i ten následný propad.
Ve výsledku se to opravdu jeví jako "vypnutí větru a turbulence" :mrgreen: :mrgreen:

Autor:  PatMat [ stř 21.08.2019 10:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Omlouvám se za OT, ale ještě si rozmysli, jestli to není ztráta peněz a možná i letadla. Jestli je tvým záměrem zjednodušit si páčkování při akrobacii, tak si myslím, že to bude mít spíš opačný efekt - budeš se se systémem přetlačovat. Neznám nikoho, kdo by měl v 2+m akrobatu stabilizaci. Při ladění dojde u těchto systémů často k havárii, protože dokud to neletí, navzdory reklamním informacím od výrobce, nikdo neví co systém s letadlem udělá, zvláště u akrobata, který má velmi účinné ovládací plochy.
Pat

Autor:  David Krnov [ stř 21.08.2019 11:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

PatMat píše:
Omlouvám se za OT, ale ještě si rozmysli, jestli to není ztráta peněz a možná i letadla. Jestli je tvým záměrem zjednodušit si páčkování při akrobacii, tak si myslím, že to bude mít spíš opačný efekt - budeš se se systémem přetlačovat. Neznám nikoho, kdo by měl v 2+m akrobatu stabilizaci. Při ladění dojde u těchto systémů často k havárii, protože dokud to neletí, navzdory reklamním informacím od výrobce, nikdo neví co systém s letadlem udělá, zvláště u akrobata, který má velmi účinné ovládací plochy.
Pat


Já si to představují tak ( asi jak Hurvajs válku), že postavím éro pár cm nad zemí, zmáčknu čudlík a letadlo bude viset samo a já si dám ruce za záda. Na psí kusy blízko země s velkým érem nemám koule, ale strašně se mi to zamlouvá. Tak jsem si myslel, že ta stabilizace to " upáčkuje za mě".

Autor:  PatMat [ stř 21.08.2019 11:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

David Krnov píše:
Já si to představují tak ( asi jak Hurvajs válku), že postavím éro pár cm nad zemí, zmáčknu čudlík a letadlo bude viset samo a já si dám ruce za záda. Na psí kusy blízko země s velkým érem nemám koule, ale strašně se mi to zamlouvá. Tak jsem si myslel, že ta stabilizace to " upáčkuje za mě".

Super :D Vem si k ruce někoho, kdo to natočí :D

Autor:  Atto [ stř 21.08.2019 11:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

David to vzal trochu "s nadsázkou" a napokon to otočil na niečo humorné.

Ale:
PatMat píše:
... budeš se se systémem přetlačovat...

toto možno platí u nejakých jednoduchších (rozumej primitívnejších) letových stabilizátorov.

Tie lepšie majú tzv. "dynamické riadenie stabilizačného účinku".

To znamená, že keď je knipel v neutrále, stabilizátor má model plne vo svojej moci. Čím väčšiu výchylku však pilot na ovládacích pákach robí, tým viac sa uplatňuje jeho "vôľa" na úkor účinku stabilizácie.
Pri plnej výchylke je účinok stabilizácie nulový a "účinok" pilota 100%-ný.

.................................

Poznámka pod čiarou (a to doslovne):
Videl som aj pilotov akrobatických modelov s rozpätím 2m+, že vo svojich modeloch majú letový stabilizátor.

Autor:  David Krnov [ stř 21.08.2019 15:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Mě se spíše jedná o to, jestli třeba posadím éro do nožového letu, stabilizace bude v režimu heading hold -( model zachovává poslední letovou polohu, k níž dostal povel )- a zapnu čudlík, tak jestli to tak zůstane i když " pustím kniple ".
Nebo třeba při vysení začne model klesat, tak si sám přidá

Autor:  macil [ stř 21.08.2019 18:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Nepridá. Plyn musíš ovládať sám.

Autor:  David Krnov [ stř 21.08.2019 18:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

macil píše:
Nepridá. Plyn musíš ovládať sám.
,
,
takže pokjud to dobře chápu :
- postavím letadlo do visu
- zmáčknu čudlík
- směrovku, výškovku, křidélka si ovládá stabilizace

a takle to funguje u všech obratů , nožový let, výkruty atd ?

Autor:  macil [ stř 21.08.2019 20:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Nie som si istý tými krídelkami vo vise, to si musíš vyskúšať, prípadne to bude možno v návode, ale plyn neovláda žiadna stabilizácia.

Autor:  David Krnov [ stř 21.08.2019 21:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Díky za info.

Autor:  Atto [ čtv 22.08.2019 8:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Mám taký pocit, že všetci, čo ti tu odpovedáme, ani jeden nemá(me) Cortex a teda ani žiadne praktické skúsenosti s ním. Mám síce známeho, čo má Cortex v nejakom jete (so spaľovacou turbínou), ale ani som sa nepokúšal ho požiadať, aby mi ho požičal a aby som po prečítaní návodu mohol odskúšať jeho možnosti a vlastnosti.

Cez to všetko si myslím, že to nemusí fungovať tak, ako to tu popisuješ:
David Krnov píše:
takže pokjud to dobře chápu :
- postavím letadlo do visu
- zmáčknu čudlík
- směrovku, výškovku, křidélka si ovládá stabilizace

a takle to funguje u všech obratů , nožový let, výkruty atd ?

Iné letové stabilizátory, čo majú režim HOLD, nie je nutné napr. v nožovom lete alebo vo vise aktivovať nejakým prepínačom (čudlíkom). Ale je možné použiť aj aktiváciu čudlíkom, hoci si myslím, že pri akrobatických prvkoch by pilot nemal púšťať kniple z prstov.

Tie, ktoré poznám, tak fungujú takto:
- postavím lietadlo do visu
- uvediem (pustím) kniple (okrem plynu) do neutrálu
- smerovku, výškovku, krídelká si ovláda stabilizácia (letový stabilizátor udržiava model v polohe, ktorú mal, keď sa kniple dostali do neutrálu)

A takto to funguje pri všetkých obratoch.

Ešte raz zdôrazňujem, že neviem, či aj Cortex funguje práve takto.
Poznám aj letový stabilizátor, určený špeciálne na akrobatické lietanie (normálne lietať sa ale s ním takmer nedá), ktorý má ešte ďalšiu "vychytávku". Tá sa však nedá nijako vypnúť.

Autor:  AlešM [ čtv 22.08.2019 10:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Ahoj
Používám stabilizaci Alpha-6 (AS3X –spektrum) a létám ji v 3D speciálu 2m a létám vice než dobře!
Úžasná věc

Stabilizace v režimu Rate-Onky (vypnutí vetřu) letadlo reaguje pouze na rychlé a trvající změny, které neodpovídají řídicí poloze kniplu. Letadlo se v letu jeví výrazně stabilní a let je jako po kolejích. V obratech je letadlo extrémně předvídatelné, klidné, rychle a neuvěřitelně přesně se zastavuje. Pokud umíš létal dobře tak tento režim je to, co budeš používat a opravdu nic víc není třeba. Platí to i na 3d obraty, které s touto lehkou pomocí se létají neuvěřitelně jistě a letadlo v nich jakoby přesně sedí a nemá snahu vypadávat.
Reálně jsou v tomto režimu pohyby kormidel velmi malé (cca 3-7mm) a pouze při rychlém vychýlení letadla a to i přes velikost výchylky na plochách cca 45-50st. (když to ukazuji někomu za zemi, tak si ani nevšimne, že se kormidla pohybují). Pokud letadlem přestaneš pohybovat, výchylka se zruší a je jedno v jaké nové poloze letadlo zustane.
Režim Rate Only (vítr) je hlavní režim na 99% letu a stačí i na všechnu 3D..hodně pomůže, pokud to trošku umíš! :D

Rezim hold. V tomto režimu se nedá létat!!! Nikdo rozumný v něm ani nezkouší létat!!! Tento režim je pouze pro provedení konkrétního obratu. Funguje to takto…příklad- chceš záviset…nalétneš si do visu, těsně před nalétnutím, nebo i v průběhu zapneš HOLD a srovnáš letadlo. V okamžiku, kdy se některý knipl dostane do středu, se na daném kormidle zapne lock, pokud pustíš kniply a letadlo je vertikálně, tak v té poloze zůstane. Pokud se dotkneš kniplu, lock se zruší a řídíš ty. Pokud chceš přestat viset, při vyletavaní z obratu hold vypneš (VYPNEŠ! :twisted: ).
V Hold režimu je jedno v jaké poloze je letadlo! Proste po zapnutí tohoto režimu bude držet jakoukoliv pozici na kterémkoliv kanále, když bude knipl ve středu (pohybem kniplu polohu v dané ose zrušíš, a zapne se nová poloha, jak se knipl v dané ose vrátí na střed. Viz typicky visení, nožák, harrier , harrier roll,….
Pozor…v tomto režimu se nedá běžně letět… nevím jak to vysvětlit, ale letadlo prostě se nedotáčí a nedá se řídit, jak jsi zvyklí. Třeba zatáčky …. Prostě letí ve všelijakých nepřirozených polohách a ty drží. Uvědom si, že když běžně letíš s modelem, tak využíváš setrvačnosti pohybu, toho jak se pomalu v zatáčkách dotáčí a kniply máš skoro ve středu (v té poloze se zamyká HOLD –a drží polohu)… rozumíš?
Rezim hold. Pokud pohneš letadlem, výchylka bude třeba ½ drahý kormidla (podle nastavení) a bude trvat tak dlouho, dokud se letadlo nevrátí do původní polohy.

V obou režimech se nastavuje odezva a velikost výchylky pro každé kormidlo zvlášť! Dá se kombinovat třeba Rate Only- výškovka + směrovka a Hold křidélka a podobně (různé kombinace a různá citlivost).

Létám akro a jakékoliv přetahovaní se stabilizací je nemyslitelné! Mam proto nastavenou prioritu paky tak (platí pro Rate Only) ze stabilizace řídí letadlo jen když je páčka ve středu (neřídím) jakmile pohnu kniplem tak okamžitě přestane stabilizovat a řídím já.
Obecně, stabilizace je tak dobrá, jak dobře si ji nastavíš …osobně na ni nedám dopustit!
A není pravda, že leta za tebe stabilizace sama, jak se rado říká. Pokud chceš dobře zalétat i se stabilizací, tak to taky musíš s letadlem sakra umět, jen u toho nebudeš tak vystresovaný a dáš všechno v klidu, jistě bez zaváhání nizoučko nad zemí (pokud ti to psychika dovolí). A věř že třeba ten nožák v 1m nad zemí přes celou dráhu není rybářská pohádka… ale taky to není ani zdaleka tak, že zapneš tlačítko (jak se rado říká) a děj se vůle…. :twisted:

Autor:  AlešM [ čtv 22.08.2019 11:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: CORTEX Pro

Ps rozdíl při použití stabilizace v třeba oblíbeném visu s točením

Bez stabilizace.
Pilot: nutno pořad řídit, letadlo se ve vzduchu více méně nepravidelně klátí, samo se mu nechce držet polohu
Divák: vidí velké výchylky kormidel, stále se hýbají, Waau super, skoro to rozbil …. :D

Stabilizace Rate Only (vítr)
Pilot: je nutno řídit (chvilku se udrží i samo), ale letadlo má snahu v obratu držet, nevypadává a je čas řídit i rychlost točení podle toho jak chci
Divak: letadlo se točí hezky plynule, pilot si i mění rychlost točení, letadlo se neklátí a pěkně drží polohu, je nízko nad zemí, visí dlouho ..kormidla se pohybuji výrazně méně než bez stabilizace.

HOLD
Pilot pokud má motor a křidélka na jedné ruce tak visí jednou rukou a křidélky řídí rychlost otáčení podle úvahy, druhou rukou muže mávat na diváky
Divak: letadlo visí třeba 50cm nad drahou, točí se naprosto plynule a vyškovská a směrovka se ani nepohne (prostě ten pohyb je tak malý a vždy správný, že prostě není vidět a vypadá, že se nehýbe)…proste NUUDA, ještě že ten pilot to dal aspoň jednou rukou :roll:

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/