kokeš
|
Napsal: úte 04.02.2020 14:00 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 8.1.2012 Příspěvky: 290 Bydliště: ¨Libina
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 04.02.2020 14:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
VTjr píše: Tak tam rubne NiMH 5-článok, či dokonca LiFeP dvojčlánok a teší sa ako mu to pekne rýchlo a silno funguje. Lenže teší sa len krátko , lebo jeho serva trpia už aj pri pohybe kormidiel naprázdno a čo už potom za letu, keď budú musieť vyvodzovať aj nejaký silnejší moment na prekonanie aerodynamických síl. No tak zrovna ty mý odešlý serva byly napájený z 5V BEC, takže tvoje zdůvodnění jaksi padá. To FMS 3103 je 2,5kg/cm a jestli ho směrovka 5x15 cm a nebo křidýlko na tomhle bublinoletu nějak přetěžovala, tak to pak jo. VTjr píše: Ale s tým, že by tam odchádzal komutátor motorčeka, s tým som sa ja nikdy nestretol. Možno boli vtedy tie motorčeky kvalitnejšie, netuším. Mohlo to tak byť, však aj cena serv bola vysoká. Pre nás to bola dokonca 1/6 priemerného platu, ale ani pre západniarov to asi nebola celkom malina. A divíš se? Ve Futabách S7, S12 a S22 byly japonský precizní motory Mitsumi. Světová špička, lepší je možná už jen švýcarskej Maxon ale i ten se dokázal v Curiosity na Marsu zadřít. A jestli byla vysoká cena Futab pro zápaďáka, to netuším. FP S22 stála v roce 1982 24 DM, za to mě je tam jeden TIRák koupil. Za kolik tam v tý době chodili chudáci dělníci tahat gumy k Mišelínovi, či válcovat železo ke Krupovi vím, 2200-2500 DM. Za to by bylo těch serv cca 100, u nás tak 4.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 04.02.2020 14:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
blembondo píše: Ty staré Futaby ale kupodivu i Tesla ST-1 měly motory z jiné galaxie.Kartáček byl pořádný kus materiálu a ne jen ohnutý plech. Však taky ST1 z první série měly "kartáčkovej problém". Tavidlo kterým byl pájen kontaktní "bronz uhlík" na planžetu kartáčku po čase zoxidovalo dosedací plošku na komutátoru a servo se přestalo hejbat. Protočením za páku se kontakt "proškrábnul" a pak zase jelo. Stačilo přeblafnout acetonem, zbytky tavidla se umyly a byl pokoj. Zkusím, jestli jsou ty rozstříhaný planžety pájitelný a připájím na ně dosedací plošky z 0,3 mm fosforbronzu a dám dlouhodobej test.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 04.02.2020 15:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Petr686 píše: Příjde mi to jako reakce nedůtklivého a nerudného dědka, kterému když nedáš za pravdu, tak je oheň na střeše. Ano, jsem starej nedůtklivej a nerudnej dědek, kterýho nakrkne, že po tom, co se patlá s fotkama a varováním pro ostatní, kterých hromada lítá s tím samým nebo možná ještě horším vybavením, že někdo napíše, že si má koupit serva 5 x dražší a bude mít klid. Přitom cena není vůbec záruka, že serva hladiny 1000 a výše budou udělaný líp. To se tu i potvrdilo, viz pár fotek od LV a dalších.
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: úte 04.02.2020 15:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
Celeron píše: LV, vem prosím lupu a koukni jak jsou hluboko projetý ty planžety. Do hĺbky to nie je "projetý" vôbec. Iba je to začúdené?
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: úte 04.02.2020 18:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Moc se v tom nevyznám, ale jestli by to taky nebylo výrobně o dost složitější? Takhle to vyrábí šikmoocí za pár haléřů, miliony kusů. Kdyby se měly dávat na ty plíšky ještě i uhlíkové třeba kostičky, no nevím. Když mrknete i na jiné elektromotorky, né jenom v servech, tak jich spousta má ty sběrače jen teňoučký plíšek a hotové. Elektromotorků různých druhů mám doma hodně, spousty jsem jich rozebral. Teď nemám na mysli třeba letecké motorky MIG, Speed a nevím ještě jaké značky. Ty alespoň,,NĚJAKÉ,, uhlíky mívají. Navíc při těch rozměrech jaké elektromotorky v servech mají by to asi nebylo nic jednoduchého vyrobit. Nebo ano?
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 04.02.2020 19:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Určitě se občas nějaký problém se servem stane, o tom žádná. Jen by mě zajímalo, jaký je poměr mezi servy problémovými a bezproblémovými, tedy poměr závadovosti. Těžko soudit, jestli životnost 30 hodin je hodně nebo málo ve vztahu k zatížení v průběhu provozu. Asi bude rozdíl, když dám konkrétní servo do modelu na klidné relaxační poletování, třeba i honěné z 5 článku, a totéž servo, byť živené 4 článkem, ale v nějakém 3D chaosu, kde servo bude jezdit jak motorová myš od startu do přistání. Je jasné, že při volbě serva pro konkrétní druh modelu musím tuto skutečnost brát v potaz. Moje serva nemají za sebou takový provoz, jak popisuje Celeron. Jsem zvědavý, v jakém budou stavu po stejné době provozu.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 04.02.2020 20:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
To si chce dělat záznamy do letového denníku. Já to dělám už asi 8 let. No a třeba s modelem Diablotin-Mini mám odlétáno kolem 900 letů, každý v průměru asi tak 8 - 10 minut - to je dohromady 120 - 150 hodin čistého letu, samozřejmě chodu motoru a rolování po dráze je ještě víc. Serva jsou tam původní, na křidélka 2 Futaby na S a V dva Hitec, standartní velikosti. Zatím mi celkem 3-krát odešlo servo na motor, ale posledně jsem tam dal lepší a to zatím drží. Pochopitelně že tyto serva ničí vibrace, zejména to motorové. Nicméně 120 - 150 hodin - to bych se už asi měl zamýšlet nad tím, zda-li je nemám vyměnit, že?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 04.02.2020 20:59 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Celeron píše: ... A divíš se? Ve Futabách S7, S12 a S22 byly japonský precizní motory Mitsumi. Světová špička, lepší je možná už jen švýcarskej Maxon ale i ten se dokázal v Curiosity na Marsu zadřít. ... No neřešíme pohyb na Marsu , ale to, že v těch starých servech byly asi ty motory lepší, mne zas až tolik nepřekvapuje. Krom H-můstku tam byl slabší i potenciometr, ale jinak slušná střední kvalita. No a 25 DEM, to myslím nebylo ani pro toho Němce zas tak málo (oni měli trochu jiné rozložení nákladů než my, dávali mnohem víc za bydlení než tenkrát my, například, to nelze tak snadno srovnávat ). Ale i dnes to byly serva v kategorii od 30€ výše. Mne však ani tak nezajímá jak byly kvalitní serva Futaba tehdy, před 30-40 lety. Tehdy jsme jim prostě slepě věřili, protože to byl origoš výrobek "made in Japan"!!! Horší je, že vůbec nevím jak jsou ty Futaby na tom dnes???
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: úte 04.02.2020 21:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
VTjr píše: Horší je, že vůbec nevím jak jsou ty Futaby na tom dnes??? Sú drahé
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
gul halmhat
|
Napsal: úte 04.02.2020 21:21 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.3.2018 Příspěvky: 195
|
Ahoj panove,
reseni komutatoru s "plechovyma" kartacema je naprosto standartni prumyslovy reseni. Kdyz se podivate na "prumyslovy servo" treba do jakyhokoli aktuatoru v aute, bude mit naprosto stejny reseni - a ma to za sebou takovy zkousky ze zivotnost bude v tisicich hodinach. Delal jsem na vyvoji podobnych veci nekolik let, vim o cem mluvim. Zasadni problem u modelarskych serv je minimalni testovani, a hlavne honba za cenou jednotlivych komponent. Na druhou stranu u levnych serv je to vlastne v poradku - jejich zivotnost je vetsinou vyrazne vyssi nez zivotnost modelu jako takoveho. Pro autonomni prostredky se ale tyhle serva pouzivaji minimalne - misto toho jsou pouzivana serva prumyslova (treba Volz) nebo ta drazsi a kvalitnejsi modelarska (treba MKS). Vyhodou techto je treba ochranna funkce v pripade zkratu v motoru. Napajeni motoru je v takovem pripade odpojeno do te doby nezli zkrat zmizi, a neni tak prenasen do okruhu napajeni ostatnich serv. Netvrdim ze levna serva nefunguji, ale zasadni potiz je nestabilita vyroby. Mam ve ctyrkilovym vetroni sest ruznych Hitecu 65, 82MG, 85MG. Maji nalitano aktualne neco pres 250 hodin letovyho casu predevsim v termice. Vypadek jakehokoli serva mimo vyskovky kdyz tedy jen odejdou a neodpali BEC je mozne nejak nouzove dotahnout na zem. Jedine vyskovna se na nouzak dotahnout neda. Proto budu menit. Ale vzhledem ke kolisave kvalite Hitecu za poslednich par let, uz do Hitec nepujdu. Nahrada bude MKS6130 v HV variante, behany na 5,5V. Rychlost neni u ctyrkylovyho stroje do termiky nijak zasadni moment 6kg/cm je naprosto dostacujici.
GH
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 04.02.2020 22:45 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
LV píše: Sú drahé Tak, ale napr. Savoxy tiež. Ale cena by ani príliš nevadila v prípade, ak poskytne primerane vyššiu kvalitu a spoľahlivosť. GH má samozrejme pravdu, že v podstate stačí ak životnosť serva prevyšuje životnosť modelu. Lenže ako ju dopredu určiť? Začiatočník sa nemusí starať, on svoj bublinolet zvyčajne rozmláti skôr než odíde 1. servo. Ale napr. ja to už riešiť musím. Sám som nepredpokladal, že odlietam s Diblom ~150 hodin. A samozrejme keby som ho neudržiaval a neopravoval, tak by skončil možno už po 20 hodinách.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
gul halmhat
|
Napsal: úte 04.02.2020 22:56 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.3.2018 Příspěvky: 195
|
... jasne... spolehlive servo proste neco stoji. Servo za stovku je tak maximalne na kulicky s kterejma se bude vic mlatit nez litat, do tisicovky na bublinolety nebo lehky hracky ktery nemaj komu ublizit kdyz se holt vysype, ale do cehokoli co muze zpusobit skody vetsi nez rozryti krtiny na louce holt pocitam s cenou serv srovnatelnou s cenou draku - kompozit ve dvou kilech pri zavade na vejskovce uleti strasnou dalku nez se nekam zasekne... to je strasna rana i pri lehkym stroji. Pomalu se dobiram k tomu ze vzhledem k relativne velkym naletum v poslednich trech letech prestavuju i starsi litajici stroje na MKS.
GH
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 05.02.2020 3:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Tak to zejtra schválně kouknu, co dává Kiekert do elektrickejch zámků pro Bavoráka a Medvěda. Vím že většina jsou Mabušáci, plechovky průměru 18 - 25 mm. Ale dovnitř jsem se zatím nekoukal.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|