Autor |
Zpráva |
peta1
|
Napsal: čtv 03.09.2020 9:18 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Přátelé, prosím o radu. Prošel jsem fórum a mám v hlavě ještě větší zmatek, než předtím. Pořídil jsem první benzin, Beta Major, motor DLA 32, rozpětí 260 cm, 7 kg. Je v něm 8 standardních serv, žádné není HV a nevidím důvod je měnit. Prosím tedy o radu s optimální variantou napájení, dosud jsem lítal žhavíky do 180 cm, nebo stejně velké elektry. Vždy jsem vystačil s 4články NiMh u žhavíků. U elekter s 8článkem s BEC napájeným na pohonné akumulátory. Ale tohle je jiná a požaduji větší bezpečnost: 1/ Mám přijímač Hitec Optima 7 se samostatným napájením SPC. Nabízí se tedy 4 článek NiMh na serva a samostatný 4 článek NiMh pro přijímač - ze žhavíků mám doma víc zahálejících akupacků. Bude ale čtyřčlánek stačit na 8 standardních serv? 2/ Jedna 2S lipol a Max Bec/S-Bec a podobně. Letadlo je takový pohodalet, žádný akrobat. Kolik Ampérů bych měl požadovat, aby to byla bezpečná varianta? Případně který BEC je osvědčený a spolehlivý? Předpokládám, že z HK za dvě stovky se špičkovými 3 A to asi nebudou... 3/ Distribuční deska s BEC na dvě lipolky. V minulosti jsem tady viděl odkaz, stačila by tato pro mé účely? https://emotors.cz/cs/distribucni-desky ... er-dp.htmlDíky moc za konstruktivní rady a zkušenosti z praxe. Podotýkám, že nejsem schopen vyrábět žádná udělátka a pájení odporů je pro mne španělská vesnice, počítám s cenou za komerční řešení.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
rodzr
|
Napsal: čtv 03.09.2020 10:32 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 12.3.2009 Příspěvky: 439
|
...já bych to řešil takto: do větších modelú vždy 2x akumulátor. A byť jsou NiMH skvělé pro spoustu aplikací, pro okamžitý potřebný větší proud jsou jaksi méně vhodné - i když je model pohodář... Na výběr je toho dost, pokud použiješ 2 x 2s Life 2300 budeš lítat do aleluja a o baterky se skoro nemusíš starat, jde-li o váhu, stejnou radost udělá 2x 2s LiIon 2200-2500. Lze jít i do 2s LiPo, já vybírám s co nejmenší možnou zatížitelností ( 20C ), stačí a vydrží dlouho... A to podstatné, nepoužívám mechanické vypínače, ale používám MAX BEC 2 od Jeti, kde si nastavíš 5,5 - 6V a pak už jen lítáš. Zrovna tak bych se nebál napájet vše pouze přes RX, ale já to rozděluji, třeba tak, že jednu větev napájení dám na konektory křídla ( a vyvedu do RX jen signály ) a druhá větev jde do RX ( a možných variant je moře...) Pro inspiraci, jak to mám v Kmotrovi z roku 2008 - naprostá pohoda ( 8 serv 10- 14 kg ) Tento systém používám neustále, dnes ale vše na 7,4 V a jako vypínač používám DSM 10 a stačí to i v 3m akrobatovi se servy 50 kg... Důležitá je dobře dimenzovaná elektroinstalace a tvrdé zdroje, které spolehlivě pokryjí proudové špičky
Přílohy: |
IMG_1832.JPG [ 69.03 KiB | Zobrazeno 2828 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: čtv 03.09.2020 12:47 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Díky za konkrétní radu z praxe. Tohle řešení taky považuju za optimální. Škoda, že vychází s komponenty JETI bez pár drobných na 4000 Kč. Pokud nenajdu jiné řešení, nakonec u něj holt asi skončím... Někdo nějaký jiný nápad, jak to dělá?
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: čtv 03.09.2020 13:06 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: čtv 03.09.2020 13:22 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Vypadá to taky zajímavě, ale to už řešíme konkrétní výrobek. Chápu z toho ale hlavní: doporučujete mi tedy SBEC a dvojitý akumulátor.
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 03.09.2020 13:45 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Dvě sady baterek. Dva vypínače. A zapojit dva přívody do přijímače. Funkční jednoduché a spolehlivé. Mám takhle udělanou elektroinstalaci i v opravdu velkých modelech. Když odejde jeden zdroj. Jedeš na druhý. Při zapnutí je nutná kontrola. Já tam mám vložený voltmetr. Zapneš jeden zdroj. Zkontroluješ napětí. Zapneš druhý zdroj a první vypneš. Opět zkontroluješ napěti. A zapneš druhý zdroj. Nikdy mi tohle zařízení neselhalo.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: čtv 03.09.2020 13:54 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
To ale asi nemluvíme o dvou 4článcích NiMh, že? Takže 2xBEC a 2S LiPol. V tom případě nebudu mít volné vstupy, takže přes dva V kabely od serv...
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: čtv 03.09.2020 14:21 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
To moje řešení z odkazu ti nezabírá 2 vstupy na přijímači, přijímač je napájen přes propojovací servokabely, dle mě parádně vyřešené Jinak já používám 2xLi-ion
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: čtv 03.09.2020 14:41 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: čtv 03.09.2020 20:27 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
Já používám 2S od Jeti 2600mAh, jsou ale dražší než ,,ty tvoje,,
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: čtv 03.09.2020 20:43 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 03.09.2020 20:46 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
peta1 píše: To ale asi nemluvíme o dvou 4článcích NiMh, že? Takže 2xBEC a 2S LiPol. V tom případě nebudu mít volné vstupy, takže přes dva V kabely od serv... Mluvíme. Klidně nimh. Záleží na servech.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
REX
|
Napsal: čtv 03.09.2020 21:10 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 03.09.2020 22:26 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
peta1 píše: ... Někdo nějaký jiný nápad, jak to dělá? Moje řešení - dvě sady 2s LiFe, sloučené přes Schottky diody na desce s dvojitým elektronickými vypínači a 2-4 lowESR kondíky (nutné kvůli těm diodám). Z desky se krmí serva, pro přijímač je tam ještě filtrace s další diodou a kondíky. Z přijímače jsou jen signálové vodiče. Slouží to zároveň jako rozdvojka při více servech na kanál. Serva klasika na 6V. Tady je to třeba ve 2m DH-98: Příloha:
DH98_23.jpg [ 83.53 KiB | Zobrazeno 2193 krát ]
edit: to černé nahoře je konektor Multiplex 8 pinů, dole patří druhý, oba slouží k připojení kabelů z křídel.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: pát 04.09.2020 8:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Zmíněné JETI power Ion mají tu "výhodu", že je lze nabíjet až na 4.2V na článek, stejně jako LiPol (u Equilibrium 3.5 to může být výhoda, protože přepnout na LiIon zabere několik kliknutí navíc :-) ). A nebalancují se; všimněte si, že nemají vůbec balanční konektor. Někdo psal, už nevím kde, že i po letech provozu se mu něpětí na článcích nerozjelo. Měly by být kvalitní a vybírané k sobě. Jedny mám, ale používám je do loďky. Ty s kapacitou 2100 mAh jsou za 400, to je ještě o 100 Kč míň, než ty odkazované.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 44 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|