Autor |
Zpráva |
tuareg
|
Napsal: sob 09.10.2021 19:24 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 26.9.2013 Příspěvky: 218
|
Potřeboval bych vědět, kolik asi tak zhruba je impedance běžného stříďáku, jestli se to tak dá nazvat. Zkrátka odpor jednoho vinutí během provozu. Našel jsem jen údaj u dospělého motoru a to 102 ohm. Pak mám v notesu zapsáno, že existuje motor Mega který má údajně pouze 2 závity. Je to možné, že má jenom 2 otočky drátu kolem každého pólu? Čím méně závitů tím nižší impedance? Děkuji.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
f4u
|
Napsal: sob 09.10.2021 19:34 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.1.2016 Příspěvky: 355
|
Impedance právě dost závisí na tom počtu závitů. Ano míň závitů je nižší impedance. Taky záleží na tom jakou frekvencí regulátor "krmí" ten motor. S rostoucí frekvencí se impedance zvětšuje
_________________ Jeti DC-16 F4U Corsair (Saito FG-60R3), Swift 2, VSB-66 Orlice 4,35m, Sopwith Pup 1,35m, Mustang P51
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: sob 09.10.2021 19:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Odpor je "stejnosměrný" odpor drátu se kterým je navinutej motor. Impedance je "střídavý" odpor za určitýho kmitočtu. Tak třeba Fox G3 C2216-1050 má v jedný pozici rotoru proti statoru odpor mezi dvěma vývody 0,14 ohmů, indukčnost 12uH a impedanci (na kmitočtu 1 kHz) 0,7 ohmů. Měřeno BM509.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: sob 09.10.2021 20:31 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
tuareg píše: Potřeboval bych vědět, kolik asi tak zhruba je impedance běžného stříďáku, jestli se to tak dá nazvat. Na co? A co je to "dospely" motor? nemylis si bl DC so striedavym synchronnym? Udava sa vnutorny odpor na vypocet ohmickych strat. Najdes to napriklad v datach motora ako "vnutorny odpor" "internal resistance" "IR" atp. Uvadza sa bud odpor jednej fazy (motor moze mat napriklad 14 vinuti), potom musis vediet ako je to vnutri zapojene, alebo castejsie kombinovany odpor vyvod/vyvod potom s tym vies priamo pocitat. napr: https://www.modelmotors.cz/product/detail/394/http://www.megamotor.cz/v4/script/defau ... c06a8ce1faA ano cim menej zavitov tym mensi odpor, ale nie je to linearna zavislost, ale kvadraticka, pretoze sa to robi tak aby stator bol plny medi, cize ak pouzijes polovicu zavitov, mas kratsie vinutie (1/2) a potom mozes mat vecsi prierez prierez (2x cize vodivost je 1/2) takze vnutorny odpor ti padne na (1/2) x (1/2) = 1/4 induknost sa vecsino neudava lebo ma mizivy vplyv, motor sa navrhne a budi tak, aby ta indukcnost viditelen nezmenila vlastnosti voci tym "jednosmernym" (pocet polov k otackam a PWM frekvencia)
|
|
Nahoru |
|
|
tuareg
|
Napsal: ned 10.10.2021 23:06 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 26.9.2013 Příspěvky: 218
|
Díky.Super. Potřeboval jsem o tom získat představu.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: pon 11.10.2021 9:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
tuareg píše: Potřeboval bych vědět, kolik asi tak zhruba je impedance běžného stříďáku, jestli se to tak dá nazvat. Zkrátka odpor jednoho vinutí během provozu. Našel jsem jen údaj u dospělého motoru a to 102 ohm. Pak mám v notesu zapsáno, že existuje motor Mega který má údajně pouze 2 závity. Je to možné, že má jenom 2 otočky drátu kolem každého pólu? Čím méně závitů tím nižší impedance? Děkuji. Obávam sa, že pozerať na funkciu ale aj parametre (modelárskeho) motora len z pohľadu impedancie vinutia bez toho, aby som vzal v úvahu, že ten motor je súčasne generátorom (generuje BEMF), môže viesť k dosť temným myšlienkam. Príklad: Vezmem (pre väčšiu názornosť a jednoduchosť) nezaťažený jednosmerný motor, ktorého odpor vinutia je rádovo stovky miliOhmov a indukčnosť nejaké desiatky uH (merané na vývodoch motora). A pripojím ho napriamo na batériu 12V. Takže žiadna frekvencia z regulátora. Aký prúd doň potečie? (To je rečnícka otázka.)
|
|
Nahoru |
|
|
sozda
|
Napsal: pon 11.10.2021 15:31 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 12.1.2014 Příspěvky: 143
|
No ono závisí na co tu impedanci potřebujete, pokud jenom na přepočet proudu a napětí tak stačí jenom spočítat odpor při proudu jaký tahá z baterie za jmenovitého napětí (pokud možno tak jak udává výrobce) a zátěže a vypočítat odpor R= U/I a pokud změním napětí tak proud se mi změní podle vzorce I=U*R. Pokud odpor počítám konstantní tak se vzrůstajícím napětím mi klesá proud nebo naopak. Není to žádný vědecký přístup ale pro orientační výpočet bych nespálil motor nebo regl to stačí. Ještě používám jednu mnemotechnickou poučku, že pokud přidám jeden článek (Li-Ion = 3,7 V) o jeden palec zmenším průměr vrtule a nebo naopak. Toto přibližně koresponduje s proudem a napětím. Jinak pokud je potřeba přesně spočítat inpedanci kotvy za daného kmitočtu používají se výpočetní vztahy, které jme probírali probíraly ve druhém a třetím ročníku fakulty elektrotechniky, ale to je už opravdu dávno co jsem to počítal. To bych musel najít skripta Samozřejmě je třeba vzít v potaz magnetický tok statoru a indukované napětí kotvy při daných otáčkách. Pokud se to točit nebude - motor nakrátko jsou proudové poměry úplně jiné, to se uplatňuje pouze ohmický odpor (odpor vinutí) pokud se motor točí je odpor indukční. Do výpočtu vstupuje induktance a reaktance vinutí, ale to už bych musel jít do skript protože jsem sklerotickej dědek
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 11.10.2021 15:47 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
No a presne preto som sa pytal NA CO TO TREBA
... aby clovek neprisiel k vyssie spomenutym nezmyselnym uzaverom
takze este raz, o com "TOM" chces ziskat predstavu, o motore samotnom a prude nim to nehovori skoro vobec nic, je to vlastne len o stratach aj to iba ohmickych ... o vykone, prude motorom, spotrebe, otackach atd to nehovori vobec nic
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 11.10.2021 16:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Atto píše: A pripojím ho napriamo na batériu 12V. Takže žiadna frekvencia z regulátora. Aký prúd doň potečie? (To je rečnícka otázka.) Plechovka se bude točit, oběžka bude kouřit.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: pon 11.10.2021 17:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
Celeron píše: Plechovka se bude točit, oběžka bude kouřit. Chcem veriť tomu, že si ma pochopil a že si to len vtipne "odľahčil". Ide o to, že medzi tzv. jednosmerným (stejnosměrným) a striedavým (modelárskym) motorom, keď sa točia - keď fungujú, až taký zásadný rozdiel nie je. Princíp ich činnosti je v podstate totožný (to, že u jedného sa točia cievky a u druhého magnety, v tomto prípade nie je podstatné): jeden má komutáciu mechanicky spriahnutú s rotorom, druhý má komutáciu elektronicky spriahnutú s rotorom (na konkrétnom vyhotovení komutácie, z pohľadu princípu fungovania motora, tiež nezáleží). Keď sa (na plný plyn) točí tzv. jednosmerný motor, tak (striedavé) napätie na jeho cievkach je "radoby" pravoúhle a prúd cievkami je zodpovedajúci indukčnému charakteru vinutia. Keď sa (na plný plyn) točí tzv. striedavý modelársky motor, tak regulátor už prúd "neseká" kmitočtom 8kHz/16kHz/..., ale na cievkach motora je (striedavé) "radoby" pravoúhle (či pravoúhlemu podobné, napr. "radoby" trapezoidné napätie) a prúd cievkami je zodpovedajúci indukčnému charakteru vinutia. V obidvoch prípadoch je frekvencia napätia (či prúdu) nekompromisne zviazaná s otáčkami rotora.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 11.10.2021 17:28 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
Atto píše: Keď sa (na plný plyn) točí tzv. jednosmerný motor, .......... tak ... na jeho cievkach je napätie ...... "radoby" pravoúhle ... a prúd cievkami je zodpovedajúci indukčnému charakteru vinutia.
Keď sa (na plný plyn) točí tzv. striedavý modelársky motor, tak .. na cievkach motora je napätie ..."radoby" pravoúhle ... a prúd cievkami je zodpovedajúci indukčnému charakteru vinutia.
ake prekvapive, ked som to trochu premazal, mozno preto ze su to oba DC motory ktore funguju uplne rovnako (s rozdielom typu komutatora) ... toto bude asi este ddllllhe ale predlllllheeee vlakno btw neviem ci si zaregistroval ale ta Celeronova haluz spocivala v tom ze tomu striedaku "odmyslel" elektronicky komutator (plechovka ho ma a to je rozdiel preco sa u Celerona nechovaju rovnako), zatial co ty ho predpokladas (aspon predpokladam ) pripojeny apreto sa rovnako ... chovaju
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: pon 11.10.2021 18:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
igorb píše: btw neviem ci si zaregistroval ale ta Celeronova haluz spocivala v tom ze tomu striedaku "odmyslel" elektronicky komutator (plechovka ho ma a to je rozdiel preco sa u Celerona nechovaju rovnako), zatial co ty ho predpokladas (aspon predpokladam ) pripojeny apreto sa rovnako ... chovaju Stále chcem veriť tomu, že zo strany Celerona to nebola "haluz" ale nevinný fór. Ja totiž stále tvrdím, že tzv. striedavý (modelársky) motor, teda ten kovový valček s tromi vývodmi, je striedavý. Napájať ho z jednosmerného zdroja môžem až keď mu pripojím regulátor, ktorého kľúčovou časťou je (elektronický) komutátor. K jednosmernému motoru nič pripájať nemusím, pretože (mechanický) komutátor je neoddeliteľnou súčasťou tej "plechovky". U jedného (js motora) z napätia batérie "striedavinu" pre cievky vyrobí mechanický komutátor. U druhého (str. motora) z napätia batérie "striedavinu" pre cievky vyrobí elektronický komutátor. Ak ten elektronický komutátor je neodeliteľnou súčasťou motora, tak ja to nazývam BLDC. Pretože ten kompaktný celok naozaj napájam js napätím a prúdom. Nepoznám však žiadneho modelára, ktorý by takéto "kombo" mal vo svojom modeli. Ale ak ten elektronický komutátor NIE je súčasťou motora, tak mám dve samostatné časti: striedavý motor a elektronický komutátor. A jednosmerným napätím a prúdom môžem napájať LEN ten elektronický komutátor. Nie motor. Do neho lezie striedavé napätie a striedavý prúd. Nič jednosmerné tam nie je. Okrem toho: aj na vývodoch cievok jednosmerného motora je striedavé napätie a jednotlivými jeho cievkami tečie striedavý prúd. Nič jednosmerné tam nie je. Len je problém u js motora oddeliť samotný motor od komutátora tak, aby to stále fungovalo. A nevidel som, že by som si mohol samostatne kúpiť js motor (bez komutátora) a samostatne komutátor (bez motora). U tzv. striedavého motora môžem samostatne kúpiť motor (do ktorého tečie striedavý prúd) a samostatne môžem kúpiť regulátor, ktorý z jednosmerného vyrobí striedavé napätie a striedavý prúd pre cievky motora.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 11.10.2021 18:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
Atto píše: Stále chcem veriť tomu, že zo strany Celerona to nebola "haluz" ale nevinný fór.
Nepochybne ze to bol for ... cize haluz Atto píše: Ja totiž stále tvrdím, že tzv. striedavý (modelársky) motor, teda ten kovový valček s tromi vývodmi, je striedavý.
... a preto to bude po N-ty krat dllllhe, dllllhe vlakno .... dlllllllllllllllllllllllllllllllheeeeeeeeeeeeeee ...
|
|
Nahoru |
|
|
tuareg
|
Napsal: pon 11.10.2021 18:46 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 26.9.2013 Příspěvky: 218
|
Jo, mam to jenom na orientrační výpočet napětí. Proto potřebuju znát asi tak skutečný odpor za provozu.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: pon 11.10.2021 18:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
igorb píše: ... a preto to bude po N-ty krat dllllhe, dllllhe vlakno .... dlllllllllllllllllllllllllllllllheeeeeeeeeeeeeee ... Aby sme to skrátili a zjednodušili si argumentáciu, tak sa budeme odvolávať a aj čerpať (rozumej kopírovať) z tohto vlákna: viewtopic.php?f=7&t=80057
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|