Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 12:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Ve Funtáně 2600 používám na napájení přijímače a serv přes rozvodku dva paralelní dvojčlánky LiFe 2,4Ah. Mám je už třetí sezónu a chtěl bych je pro sichr testnout, v jakým jsou stavu. Na mý nabíječce je při LiFe dvojčlánku vybíjecí proud 0,8A. Chrěl bych jim dát jeden vybíjecí cyklus abych změřil reálnou kapacitu. Na netu jsem našel, že se nesmí pod 2V na článek. Nojo ale mám to risknout? Kdysi se tu řešilo, že třeba LiPolkám hodně vadí vybíjení malým proudem, protože se po ukončení vybíjení na dejme tomu 3,2V na článek se napětí rychle nevrátí na vyšší hodnotu, cca 3,5-3,6V) jako u vybíjení vysokým proudem.
Tak jak na to a na jakým napětí na článek skončit? LiFe vybíjení nabíječka má, ale nikdy jsem to nezkoušel a nevím zda vypíná na celkový napětí baterie nebo na minimální napětí každýho článku.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 13:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
Myslim ze pri vybijeni nabijecky vetsinou resi jen napeti packu. Zkusil bych zahajit vybijeni bez zapojenyho palancaku uvidis jestli te nabijecka zdupe ze si ho nezapojil nebo na to bude kaslat... Nevim zda tva nabijecka umi nastavit vybijeci napeti uzivatelsky nebo striktne vybiji na 2V na clanek coz bych silne nedoporucoval.
Vybijeni malim proudem nevadi ale rozhodne bych nevybijel na 2V ale tak na 2.7-2.8V je tam ostra pata vybijeci krivky a za jeji hranici bude max 10% kapacity spis min.

Klidne bych vybijel v rezimu NiMh nastavenym vybiti do 5,6V a do balancaku bych dal LiPo pipak nastaveny na 2.7V.
Tohle by mela byt velmi bezpecna metoda.

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 13:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Pokud chceš změřit kapacitu a vybíjení hlídá přes balancování, tak bych se těch 2V nebál. Při provozním vybíjení je to samozřejmě jinak.


Přílohy:
A123-Systems_2300mAh_charging.pdf [54.04 KiB]
131 krát
a123_ttd.pdf [494.54 KiB]
114 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 14:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
Projednou snad mozna... 2V je proste moc (pro me) i pri vybiti do tech 2.7 si udela velmi dobrou predstavu o kapacite.

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 14:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Pokiaľ sú to A123 tak by som sa nebál a dal ich "dole" na 2V aj menej, úplne spokojne, ALE po článku.
Podstatné je aby to malo nejakú výpovednú hodnotu, aby do toho nejaký balancer nekecal,
a zas aby sa nestalo že na jednom bude 3,2 a na druhom 0,8 V tak preto by som to robil po jednom.
Kedysi ich niekto aj skúšal ničiť vybíjaním "do nuly" (ale mal minimum pre vybíjanie tuším 0,7V) a nič im to nerobilo stovky cyklov - teda opakujem že tým A123. Ostatne, to píše aj výrobca.
S neznámymi LiFe z hobbykingu ale neviem ako treba zaobchádať.

Skutočnú kapacitu som si písaval fixkou na články, ale vždy sa to stihlo zmazať kým ma napadlo zmerať to znovu.. je ale fakt že na tých najstaršch už kapacita dosť klesá (hlavne 1100mAh A123 majú len cca 690, ale stále fungujú..)
Možno Ti aj nabíjač ukáže nejaký kvazivnútorný odpor, prípadne nejaký graf napätia, aj keď pri malom prúde to až tak vypovedajúce nebude - či nestarnú inak ako stratou kapacity. Ale to sa väčšinou dalo "rozhýbať".

Nabitím rovnako po jednom článku postupne doplna, dostaneš sady bezpečne späť do zrovnaného stavu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 19:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tak jsem je dal vybíjet s balancérem proudem 0,8A. Zatím daly 1580mAh a napětí je stále 6,38V a oba články mají na setinu stejně. Podle modrý 1A vybíjecí křivky z grafů od Larka by na na dostatečnou výpověď stavu mělo stačit vypnutí na 2,5V na článek. Budu to muset na konci pohlídat, netuším, kdy nabíječka Raytronic C14 skutečně vypne. Vypadá to, že rozhodující je napětí celku a ne článků. Vybíjení bez balancéru akorát zahlásilo ale šlo dál.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 20:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
Rikam vybijej to jako NiMh na 5V vypada ze clanky mas dobre nabalancovany.

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 20:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tak jsem si u nich počkal na 2,5V/ článek. A kupodivu, nabíječka sama vypnula, jen jsem nezaregistroval jestli na 5V a nebo na některý z článků pod 2,5V, oba byly až do konce na 1-2 setiny stejný. Dostal jsem z baterie 2298mAh. To je na baterky z datumem výroby 9/2012 navíc od loňskýho října neprovozovaný a pouze včera dobitý podle mě dost slušný. Dal jsem jim 0,5A nabíjení, jsem zvědavej, co se do nich vejde zpátky.
Jsem zvědavej na druhou.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: ned 17.04.2016 22:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Prima, taky jsem zvědavý. Pak se pochlub.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: pon 18.04.2016 11:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Zajímavost při nabíjení LiFe Raytronicem C14. Nastavil jsem 1000 mAh, abych "šetřil" nabíjenou baterku a ona se na 1050mAh vypnula. Takže znova, nastavil jsem 1500mAh a to už skončila na napětí. To znamená, že mají prioritně nastavený vypínání na 105% kapacity a napětí článku je druhořadý. U hodně vybitých LiFe tedy C14 nabíjí vždy proudem 1C a nejde to změnit. Nikdy jsem si toho nevšiml, proud dával jsem vždy 1000mAh a vždy skončily na napětí. A to jsem ty LiFe v Funtáně nabíjel aspoň 50x. Asi jsem nikdy nevylítal víc než 1000mAh a tak to nastavení stačilo. Pravda je, že LiFe se doporučuje nabíjet proudem 1C.
Zajímavý, u LiPol dávám, když je na nabíjení čas, na téměř vybitý baterie 2,6Ah běžně 1,3Ah a tam se kapacita nehlídá, protože se baterie nabije na 4,2/čl.
To jsem zvědavej, jak mají ošetřenou LiOn, jestli na kapacitu nebo napětí.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: pon 18.04.2016 12:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
Celeron píše:
To znamená, že mají prioritně nastavený vypínání na 105% kapacity a napětí článku je druhořadý.
Řekl bych, že to neznamená prioritní sledování kapacity. Vypne prostě na ten parametr, který dosáhne nastaveného limitu dříve.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: pon 18.04.2016 12:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Já mám teda C60 a nabíjím běžně proudem 2C (2x 2S/2300mAh a 1x 2S 2500mAh). Limit kapacity mi jde nastavit až do 120% a proud můžu během nabíjení měnit až do přednastaveného počtu C. Jinak můžu nastavit limit až 5C. U LiFe by snad neměl být problém nabíjení větším proudem. Nemáš na C14 zapnuté časové omezení? Nabíjel jsi s balancerem nebo bez? Pokud to limituje na max.105%, dalo by se to obejít nastavením větší jmenovité kapacity.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: pon 18.04.2016 12:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
No mě spíš překvapilo, že ty LiFe jdou s korektní kontrolou nabíjet pouze proudem 1C. Menším proudem jen když není baterka moc vybitá. Ta C14 je jednoduchá potvora, nastavení proudu nabíjení nejde. časový omezení je 360 minut, to s mým problémem nesouvisí. Balancér mám zapnutej. Prostš se po dodání 105% nastavený kapacity vypne. Na Equilibru se dá nastavit vše co píšeš o C60. Jenže ta byla zaneprázdněná nabíjením LiPol a taky má jiný balanc konektory. Nevadí, teď to vím a podle toho se zařídím.
Odpoledne jdu nabíjet blok LiOn 18650 7S22P, ano čteš dobře cca 24V/44Ah. :) Protože mám balanc jen na 6 článků, tak musím ten sedmej hlídat digitálním voltmetrem. Na ty tvý C60 by to šlo líp, umí 8 nebo 10 čl?
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: pon 18.04.2016 13:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Ta C60 umí jen 7čl. ale to by ti stačilo :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Test kapacity LiFe 2,4Ah
PříspěvekNapsal: pon 18.04.2016 16:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tak jsem dal nabíjení toho "tužkovýho monstra" na starou dobrou Temu poháněnou starým dobrým 700W PC zdrojem z nějakýho diskovýho pole, kterej bez jakykoliv úpravy dává na 12V výstupu trvale 34A a i když se větrák jen kutálí, uchladí se. Nastavil jsem 7 x 4,1V = 28.7V a proud 11A což je 0,25C baterie. Jednotlivý patra mají na setinu voltu stejně a tak bez balancéru, jen to občas dojdu změřit. Samsungové ani nevědí, že se nabíjej, teplota od začátku stejná.
Zajímavý, v dokladech baterie bylo že se mají nabíjet na 4,2 až 4,25V. To je nějaký mě neznámý nóvum, vždy se tvrdilo, že pouze 4,1V. No splýst s LiPol si to ve Fulguru nemohli, i na ně to je moc a navíc je už neprodávají.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz