Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Raytronics C60 - význam TCS capacity
PříspěvekNapsal: úte 11.07.2017 21:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
Zkoušel jsem porovnávat dobu nabíjení pro vyšší nabíjecí proudy (Dvě baterie 4000mAh, 6S, 2-4 C, staré cca 1 a 2 roky) a zjistil, že vliv max. proudu je velmi malý, protože co nabíječka nažene větším proudem na začátku, to si pak probalancuje na konci. V některých případech pak nabíjení vyššími C vedlo dokonce k delšímu nabíjení.
A předpokládám, že právě pro tyto případy je možné nastavit TCS limit o kterém návod říká:
Citace:
Lithiové akumulátory se nabíjejí metodou konstantní proud/konstantní napětí (CC-CV), při němž po rychlé
úvodní fázi (u nejnověších článků až 5C) následuje delší fáze, během níž nabíjecí proud klesá, až je
dosaženo plného nabití. Vzhledem ke snížení nabíjecího proudu může trvat dodání posledních 10-30%
náboje neúměrně dlouho vzhledem k délce fáze nabíjení s konstantním proudem.
Z tohoto důvodu vám funkce TCS dává informaci, že do akumulátoru byl dodán nastavený náboj, takže
uživatel, který upřednostňuje rychlost nabíjení před zcela úplným nabitím, může nabíjení ukončit dříve -
jakmile byl do akumulátoru dodán náboj o velikosti dostatečné pro účel použití.

Takže jsem TCS nastavil na 95% a balancování se skutečně zkrátilo, ale celková doba nabíjení přesto zůstala, přestože se nice neděje: Nejdříve nabíječka jede na nastavené maximum, pak rychle zmenší nabíjecí proud na nulu a v tomto stavu vydrží další minuty než oznámí dokončení nabíjení.
Neznáte někdo význam nastavení TCS Capacity u C60? Respektive zkoušeli jste (používáte) jiné nastavení než 100%?

_________________
-


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 11.07.2017 21:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1465
Bydliště: Dobruška
Já používal 90% v zimě. Mám zato, že to nenabije na víc jak těch 90%.

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 11.07.2017 22:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Jindra_S píše:
... Nejdříve nabíječka jede na nastavené maximum, pak rychle zmenší nabíjecí proud na nulu a v tomto stavu vydrží další minuty než oznámí dokončení nabíjení.

To tam nejde nastavit ukončení nabíjení po dosažení 10% nastaveného nabíjecího proudu (20% pro zrychlené nabíjení) jak to mají jiné nabíječky?
Je divné nastavovat nějaké omezení dodaného náboje, stejně nevím přesně na kolik je aktuálně aku vybitý... :?

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 4:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
jyrry píše:
To tam nejde nastavit ukončení nabíjení po dosažení 10% nastaveného nabíjecího proudu (20% pro zrychlené nabíjení) jak to mají jiné nabíječky?

IMHO ne, ale popravdě moc si pod tím, co popisuješ, neumím představit (Pokud nabíjím max. 8A, pak zastavit při 0,8A by znamenalo skončit de-facto ihned). Můžeš to, pls, trošku rozvést?

jyrry píše:
Je divné nastavovat nějaké omezení dodaného náboje, stejně nevím přesně na kolik je aktuálně aku vybitý... :?

Přesně tak - původně jsem měl z návodu dojem, že pokud nastavím např. 4000mAh a 50%TCS, pak se nabíjí 2000mAh a nabíječka pak nabíjení vypne.
Ale pokud v praxi nastavím 95% a 4000mAh, pak by nabíječka měla skončit po 3800mAh, ale v reálu skončí dříve (pravděpodobně, když jeden článek dosáhne 4,2 V) a pak záhadně vyčkává.
Mám teorii, že nabíječka si dělá na základě nějakého algoritmu přepočet na procenta náboje, které také zobrazuje. A musí to být přinejměnším na základě aktuálního napětí baterie plus nastavené kapacity. A tady, jakmile dosáhne 95 procent, se zastaví nabíjení. Co ale dělá potom v té pauze po vypnutí nabíjecího proudu a před odpípáním konce nabíjení?
Pokud bude zase pršet, přiložím grafy z toho prokletého Logview.

_________________
-


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 5:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
Golfista píše:
Já používal 90% v zimě. Mám zato, že to nenabije na víc jak těch 90%.


Předpokládám, že jsi to dělal kvůli skladování. Nebo byl jiný důvod?

_________________
-


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 7:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Jindra_S píše:
... Pokud nabíjím max. 8A, pak zastavit při 0,8A ...

Ano, tak fungují třeba Accucellky, iChargery i Reaktory.
Co mám vypozorováno tak k takovému poklesu dojde u zdravých baterek když už chybí jen malé, nepodstatné množství mAh do plného nabití.
Jo a musím se opravit - standard nabíjení končí při 1/20 původního proudu a zrychlené při 1/10. Využívám obojí - to 1/10 na letišti i akcích.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 9:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Nikdy jsem to nezkoumal a nepoužívám to, ale záleží taky na tom, jak je nastavené "TCS END ACT - Činnost nabíječe po dosažení TCS kapacity (TCS End Action)" a jak jsou rozbalancované. Při nabíjení bez balancování by to mělo fungovat jak požaduješ, ale s jinak do toho ten balancer asi kecá.

tady výňatek z manuálu:

TCS CAPACITY - Konečná nastavená kapacita (Terminal Capacity Selection)
TCS uživateli umožňuje uživateli nastavit náboj (kapacitu), při níž nabíječ vydá zvukový signál nebo ukončí nabíjení.
Lithiové akumulátory se nabíjejí metodou konstantní proud/konstantní napětí (CC-CV), při němž po rychlé úvodní fázi (u nejnověších článků až 5C) následuje delší fáze, během níž nabíjecí proud klesá, až je dosaženo plného nabití. Vzhledem ke snížení nabíjecího proudu může trvat dodání posledních 10-30% náboje neúměrně dlouho vzhledem k délce fáze nabíjení s konstantním proudem. Z tohoto důvodu vám funkce TCS dává informaci, že do akumulátoru byl dodán nastavený náboj, takže uživatel, který upřednostňuje rychlost nabíjení před zcela úplným nabitím, může nabíjení ukončit dříve - jakmile byl do akumulátoru dodán náboj o velikosti dostatečné pro účel použití.

TCS END ACT - Činnost nabíječe po dosažení TCS kapacity (TCS End Action)
Zde můžete zvolit, co nabíječ udělá, jakmile je dodán náboj nastavený ve funkci TCS CAPACITY. Nabíječ může upozornit zvukovým signálem a pokračovat v nabíjení (nastavte „CONTI.“). Nebo nabíjení ukončí (nastavte „STOP“).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 9:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
jyrry píše:
Jo a musím se opravit - standard nabíjení končí při 1/20 původního proudu a zrychlené při 1/10. Využívám obojí - to 1/10 na letišti i akcích.


Aha, už mi to došlo :) Vypínání je myšleno na konci nabíjení (čili až je proud POKLESNE POD 10% nebo 20%).
Tak to IMHO C60 neumí - resp. možná to "nějak" umí právě přes ten parametr TCS.

_________________
-


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 9:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
To Lark:
Balanceru se nechci vzdávat - spíše jako další kontrola při rychlejším nabíjení.

Nicméně mám teď nastaveno TCS END na stop, zkusím dát Continue a uvidíme, jak se to bude chovat.

_________________
-


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.07.2017 11:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Já myslím, že to bude stejné, akorát se neukončí nabíjení a jenom ti nabíječka zapípá, ale pojede dál až do 100%.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.07.2017 6:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1465
Bydliště: Dobruška
Jindra_S píše:

Předpokládám, že jsi to dělal kvůli skladování. Nebo byl jiný důvod?

Důvodem bylo lítání v mraze. Není to z mé hlavy...

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.07.2017 21:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
Tak jsem dal baterie nabijet s nastavením Stop a nastavením Continue po dosažení zvoleného TCSO (v tomto případě 95%). Nabíjeno proudem 2C = 8A. Monitoroval jsem to na PC pomocí LogView.
-Při nastavení STOP se odehrálo očekávané krátké balancování následované pauzou (tentokrát pro Gens ACE kratší než minule, ale pro Zippy velmi dlouhou)
-A při nastavení CONTINUE se odehrálo mnohem delší balancování a následně nabíječka dobíjela minimálním proudem (pár mA, nejde vidět na grafu).

Je to takové ... podivné. Napadá mě jedině to, že pro ubezpečení, že je možné dále pokračovat v udržování/nabíjení drobným proudem, se články zbalancují a teprve potom lze přestat. Ale pak to zabije důvod, proč nastavit TCS na 95 procent
Stejně tak použití "STOP" zabíjí pauza, na první pohled to pak vypadá, že nabíječka něco dělá, ale ve skutečnosti už nic nenabíjí.

Pro nejrychlejší a nejpraktičtější nabíjení mi v této chvíli vychází nastavit TCSO na 100 procent - v případě, že budu spěchat mohu nabíjení vypnout ručně dle aktuálního proudu (resp. napětí) - čili provedu stejné omezení jako funkce od Jyrryho, ale ruční. A pokud se k nabíječce nedostanu, nakonec budu mít 100 procent náboje a plně vybalancovaného.


Přílohy:
Poznámka: GensAce s parametrem STOP
GensAce_2C_TCS95_STOP.jpg
GensAce_2C_TCS95_STOP.jpg
[ 76.58 KiB | Zobrazeno 2344 krát ]

Poznámka: GensAce s parametrem CONTINUE
GensAce_2C_TCS95_CNT_2.jpg
GensAce_2C_TCS95_CNT_2.jpg
[ 79.67 KiB | Zobrazeno 2344 krát ]

Poznámka: Zippy s parametrem STOP - velmi dlouhá doba mezi poklesem proudu na nulu a ukončením nabíjení
Zippy_2C_TCS95_STOP.jpg
Zippy_2C_TCS95_STOP.jpg
[ 73.76 KiB | Zobrazeno 2344 krát ]


_________________
-
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.07.2017 21:18 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 5.2.2016
Příspěvky: 57
mam tu samou nabijecku,
pokud chci mit nabito za 30min tak nabijim bez balanceru a kazde pate nabiti s balancuju.

6s 3300 mah a tlacim 7A


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 14.07.2017 4:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.7.2009
Příspěvky: 1340
Bydliště: Sviadnov (Frýdek-Místek)
rcchopper píše:
mam tu samou nabijecku,
pokud chci mit nabito za 30min tak nabijim bez balanceru a kazde pate nabiti s balancuju.

To bude asi další možnost, jen jsem se tomu nabíjení bez balancéru chtěl vyhnout - viz výše - považuji to za další kontrolu, která by mohla nabíječce odhalit špatný článek a nedovolit tak přebíjet i ostatní.

V současnosti nabíjím 6s 4000mA s 8A (tedy 2C) a po koupi lepší trakční baterie bych chtěl přejít na nabíjení 16A (tedy 4C) a vystačit si tak pouze s 2 pohonnými bateriemi - než jednu vylítám, druhá se stihne nabít. Proto ty experimenty s časem nabíjení.

A 16A bez balancéru mi zatím pocitově přijde jako docela hodně. Ale možná si jen musím zvyknout. :)

_________________
-


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz