RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=40&t=82762
Stránka 5 z 7

Autor:  Woita [ čtv 11.01.2018 17:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

Zpátky k původní otázce:

Mám a používám přesně tu českou z prvního odkazu (eskutr.cz), žlutou 12V 40Ah LIFEPO4:
http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-p ... v40ah.html
Pořídil jsem si jí, když jsem začal používat větší elektroletadla na baterky 6s 4500 mAh.
Můžu k ní říci, že funguje už cca 3 roky perfektně, jako nová, nepozoruji žádný problém. Nabíjím jí automatickou nabíječkou na motobaterky a používám hlavně na letišti na nabíjení LiPolek, občas i na něco jiného (třeba jsem jí používal na elektrolytické čištění stříbrem pájených spojů nerezových trubek). Při tomto dostala trochu zahulit, dráty bývaly i teplé. Vypadá to, že jí to nijak neublížilo.

Ten druhý odkaz na čínské - neznám, k tomu se nedokážu vyjádřit.

Autor:  slowake [ sob 13.01.2018 8:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

Pichnem trochu do osieho hniezda. Ja som práve kúpil túto:
https://hobbyking.com/en_us/multistar-high-capacity-4s-16000mah-multi-rotor-lipo-pack.html

Autor:  Marek_Km [ sob 13.01.2018 8:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

Jako hmotnost/výkon/cena dobrý, ale pořád to je Lipol se všemi nevýhodami, může odejít některý článek, po pár letech nebude moc použitelná, rozhodně ne tak dlouho, jak to LiFePO...

Autor:  igorb [ sob 13.01.2018 10:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

slowake píše:
Pichnem trochu do osieho hniezda. Ja som práve kúpil túto:
https://hobbyking.com/en_us/multistar-high-capacity-4s-16000mah-multi-rotor-lipo-pack.html


pouzivam to ako zalozny zdroj na sutaze "do bedne" ... dobre ked sa neda dostat autom k ploche a treba medzi kolami nabijat, kupil som pretoze bola nejaka akcia za zhruba polovicu alebo 2/3 toho co pises, mam 2 funguju fajn ... ale nemaju zmysel za vysoku cenu pokial si nieco podobne naskladas z vyradenych sutaznych bateriek, ja lietam s 6s 2700 a vyradujem ked kapacita klesne na nejakych 2200 a proste si tamto naskladam

Autor:  Woita [ sob 13.01.2018 11:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

igorb píše:
.... ja lietam s 6s 2700 a vyradujem ked kapacita klesne na nejakych 2200 a proste si tamto naskladam

Igore, jestli tomu dobře rozumím, tak z vyřazených baterek si poskládáš baterií s vyšší kapacitou, tedy paralelní spojení? Jak řešíš propojení? Propojíš paralelně i balanční konektory?

Autor:  tomashr [ sob 13.01.2018 11:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

igorb píše:
LIon a Lipol su drahe a nedaju sa nabijat obycajnou auto nabijackou (life ano, ziadne balancovanie ziadne presne napetia atd - v garazi zapichnes na standardnu procesorovu nabijacku "lidlovku" - alebo su rovnake aj 10A za prd penazi, rano mas nabite) .. jedinu vynimku by som bral, ak pouzivas packy s "rozumnym napetim" ktore mozes po vylietani a strate casti kapacity naspajat do vecsej baterie, ale to by som odporucal len ked do toho dostatocne vidis (aby nevyhorel dom))


Zas tak strašně drahé ale LiION nejsou - pro něco přes 20Ah s o něco vyšším napětím než klasická autobaterka s rezervou stačí 4s10p, tedy 40 článků a to se dá třeba z EU skladu NKON sehnat za 140EUR, tedy řekněme 3500CZK. A to přitom ani nepočítám nejnižší možnou cenu, nějaké LG2500 by při tomto počtu vyšly na cenu cca 110 EUR, úplně nejlevnější ještě snad kvalitou normální variantu vidím dokonce mírně pod 90EUR.
Přijde mi to proti LiFe dokonce spíš levnější...
Ten zbytek argumentů beru, dodávám i snadnější tvorbu packu, spojit 4 LiFe 20Ah je řádově méně práce než 40 18650 LiION, nicméně ryze ekonomicky bych to viděl spíš ve prospěch LiION.

Autor:  igorb [ sob 13.01.2018 20:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

Woita píše:
Igore, jestli tomu dobře rozumím, tak z vyřazených baterek si poskládáš baterií s vyšší kapacitou, tedy paralelní spojení? Jak řešíš propojení? Propojíš paralelně i balanční konektory?


Neprepajam, proste prepojim iba silove a nabijam aj vybijam len silovymi. Po nabiti obycajne len premeriam ci nie je niektory pack rozhodeny, a pokial sa mi zda ze treba tak proste vybalancujem len ten jeden samostane ako jedenu baterku, obycajne ale netreba. Pokial to che niekto "serioznejsie" nie je problem pouzit dosku na paralelne nabijanie kde sa prepoja aj silove aj balancne konektory.

V kazdom pripade su to ale stare baterky takze cakat sa da hocico, takze je to cesta pre ludi co veci rozumeju ... alebo sa chcu naucit na vlastnych chybach :- ))))))))))) (a so zivotom sa uz vyrovnali :- )))) )

Nestrasim, ale nie je to bullet proof standard :mrgreen:

Autor:  igorb [ sob 13.01.2018 20:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

tomashr píše:

Zas tak strašně drahé ale LiION nejsou - pro něco přes 20Ah s o něco vyšším napětím než klasická autobaterka s rezervou stačí 4s10p, tedy 40 článků a to se dá třeba z EU skladu NKON sehnat za 140EUR, tedy řekněme 3500CZK. A to přitom ani nepočítám nejnižší možnou cenu, nějaké LG2500 by při tomto počtu vyšly na cenu cca 110 EUR, úplně nejlevnější ještě snad kvalitou normální variantu vidím dokonce mírně pod 90EUR.
Přijde mi to proti LiFe dokonce spíš levnější...
Ten zbytek argumentů beru, dodávám i snadnější tvorbu packu, spojit 4 LiFe 20Ah je řádově méně práce než 40 18650 LiION, nicméně ryze ekonomicky bych to viděl spíš ve prospěch LiION.


Len aby to pri tych fasa cenach neboli tie mukou plnene liony :- )))

Zostava otazka zivotnosti, netusim co sa da v takom rezime cakat od lionov, ale tie zlte baterky su odskusane a po rokoch nevidno nijaku degradaciu. Neviem ci by som veril hromade lion clankov tak ako 4 lifeckam narodenym presne na to na co su pouzite. A tie vyssie spomenute lipoly tak to je uz uplne mimo co sa tyka istoty ... ale zase su zadarmo, tak neber to :mrgreen:

Autor:  tomashr [ ned 14.01.2018 10:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

igorb píše:
Len aby to pri tych fasa cenach neboli tie mukou plnene liony :- )))

Zostava otazka zivotnosti, netusim co sa da v takom rezime cakat od lionov, ale tie zlte baterky su odskusane a po rokoch nevidno nijaku degradaciu. Neviem ci by som veril hromade lion clankov tak ako 4 lifeckam narodenym presne na to na co su pouzite. A tie vyssie spomenute lipoly tak to je uz uplne mimo co sa tyka istoty ... ale zase su zadarmo, tak neber to :mrgreen:



Za tu alternativu s cenou 140EUR za 40 článků si celkem troufám ručit, to jsou Koniony a ze stejného zdroje jsem je už bral a fungují korektně. U těch kolem 100EUR je samozřejmě riziko větší, nicméně docela bych věřil, že i tyto články v dané ceně budou to, co je na nich napsáno, ani tady nešlo o nějaký totální noname s nesmyslnými parametry.

Ad životnost - tak Tesla používá o dva řády větší hromadu LiION 18650 a docela jim to šlape. Já mám s LiFe trochu problém v tom směru, že mi tato technologie přijde dost zamrzlá a běžící spíš tak nějak "z podstaty", velké naděje do ní vkládané po nástupu A123 se naprosto vytratily.
Ad LiPOL - tam samozřejmě souhlas, sám to na ploše dělám přesně stejně jako ty, tedy nabíjím běžně ze starých copterových sad, které už jsou pro létání celkem naprd, ale není důvod je "nedorazit" použitím při nabíjení. Kupovat novou sdu přes 10Ah jen a pouze pro nabíjení mi jako nejlepší nápad nepřijde. I když zas objektivně - ta odkázaná 4s16000 za 85 EUR je cenově tak přijatelná, že i kdyby vydržela jen dvě sezóny (a stačí aby vydržela "tak nějak", třeba nárůst Ri moc vadit nebude), tak to vyloženě špatný kšeft být nemusí... Osobně bych do toho ale asi nešel.

Naopak pro moje potřeby u malých baterek F5J, kde mi úplně stačí něco ve stylu 4s 10Ah docela přemýšlím o náhradě těch umírajících starých LiPOL sad právě o LiION, při použití článků 3000mAh by mi celkem stačilo 4s3p, tedy jen 12 článků, což už zas takové monstrum na sestavení sady není...

Autor:  igorb [ ned 14.01.2018 11:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

tomashr píše:


Njn, ale Tesla ma okolo tej baterie dost velky menezment, toje prave o com hovorim, ustrazit 4 clanky je ina kava a ustrazit ich za furik je uz nieco ine.

A123 - no mam aj kocku A123 (pouzivam na indooroch), tiez z vylietanych baterii, ale to sa mi neosvedcilo, rozlieza sa to, aj ked som bateriu skladal tak aby sa "zisli" spravne kapacity, ale aj tak sa to rozlieza, asi to bolo treba skladat nejako inak. A123 je ale ina technologia ako tie zlte baterky, tie su vyslovene na to aby boli v baterii. Balancovat sa vobec nedaju a ak tomu dobre rozumiem, zrovnavaju pri "prebijani" - to mi u A123 nikdy nefungovalo, aj ked som to skusal. Nabijal som na 15V rovnako ako tie zlte, a stale sa to rozliezalo.

Autor:  novfra [ ned 14.01.2018 11:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

igorb píše:

Njn, ale Tesla ma okolo tej baterie dost velky menezment, toje prave o com hovorim, ustrazit 4 clanky je ina kava a ustrazit ich za furik je uz nieco ine.


V "osumdesátpětce" je 7104 baterek zapojených v 16 sekcích jako 6S74P. Takže hlídáš "jen" 6S 250Ah a to 16x. Daleko více péče se věnuje teplotě a to jak nízké, tak vysoké a následnému upravování (čti omezování) výkonu jak při nabíjení, tak při jízdě.

Autor:  igorb [ pon 15.01.2018 0:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

Az na to ze tie baterky predava Panasonic Tesle v presne specifikovanych a testovanych parametroch (to nie su standardne volne sypane clanky) a urcite nepochadzaju z inet shopov za minimalnu cenu :- ))) ... to je prva vec

V momente ze pouzijes taketo clanky a mas jasne definovane a po zostaveni zmerane parametre jedneho "paralelneho" modulu, da sa softverovo odhalit porucha aj jedneho clanku a prisposobit sa jej alebo poslat auto do servisu ... to je ta druha

takze napriek tomu ze bateria je zlozena z paralelnych blokov stale ma softver schopnost ustrazit ju ... co clovek nema pokial si tie clanky nakupi volne sypane a este s vyberom tej najlacnejsej ceny a bez menezmentu zodpovedajucemu cene zbytku auta :- ))

Autor:  jyrry [ pon 15.01.2018 5:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

No a pak tu je ještě jeden nepatrný rozdíl oproti baterkám které se snažíme používat tak jak je používáme. Dá se vykoukat :mrgreen:

Autor:  novfra [ pon 15.01.2018 7:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

igorb píše:
Az na to ze tie baterky predava Panasonic Tesle v presne specifikovanych a testovanych parametroch (to nie su standardne volne sypane clanky) a urcite nepochadzaju z inet shopov za minimalnu cenu :- ))) ... to je prva vec


Jasně, doufám si nemyslíš, že do Tesly někdo vyrabuje baterky z NB :lol:

igorb píše:
V momente ze pouzijes taketo clanky a mas jasne definovane a po zostaveni zmerane parametre jedneho "paralelneho" modulu, da sa softverovo odhalit porucha aj jedneho clanku a prisposobit sa jej alebo poslat auto do servisu ... to je ta druha


Jasně :) a stále se nic nemění na tom, co jsem napsal. Stále hlídáš jen a pouze teplotu a napětí JEDNOHO bloku paralelně spojených baterek. V tomto případě 74. V jednom bloku jich je 6 v 16 sekcích. Takže zase hlídáš jen a pouze teplotu a napětí 96 paralelně spojených baterek o kapacitě 250Ah. Kouzlo spočívá v tom, že autor věděl, kolik a za jakých teplot může ven a nebo dovnitř. To je asi ta nejdražší věc na Tesle!


igorb píše:
takze napriek tomu ze bateria je zlozena z paralelnych blokov stale ma softver schopnost ustrazit ju ... co clovek nema pokial si tie clanky nakupi volne sypane a este s vyberom tej najlacnejsej ceny a bez menezmentu zodpovedajucemu cene zbytku auta :- ))


A tady se šeredně pleteš! Jaký je rozdíl mezi jednou baterkou o kapacitě 250Ah a paralelně spojených 74 baterek o kapacitě 250A? Co je z elektrického pohledu jinak?

Autor:  tomashr [ pon 15.01.2018 8:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Polní nabíjení (LiFePO 12V 20Ah)

igorb píše:
Az na to ze tie baterky predava Panasonic Tesle v presne specifikovanych a testovanych parametroch (to nie su standardne volne sypane clanky) a urcite nepochadzaju z inet shopov za minimalnu cenu :- ))) ... to je prva vec


Nechci ti brát iluze, ale Tesla ty články zas tak "vybočující" nemá... On je jejich úspěch (ale také potenciál problémů) dost založen na tom, že se rozhodli pro fakticky úplně běžné a odladěné 18650 z baterií složenou z "mooooc" článků, ač to z hlediska efektivity využití prostoru atd není právě optimálně. Co jsem četl, tak třeba General Motors už je v tomto o docela značný kus dále, zatím Teslu drží ten "kultovní marketing", ale je asi jen dočasný stav.

Články pro Tesla jsou od Panasonicu jistě kvalitní, s definovanými parametry a jasným původem, ale hodně pochybuji, že by rozptyl parametrů byl výrazně menší, než když koupíš třeba hromádku Sony VTC či jiných značkových článků - jde pořád o konvenční LiION, ne nějaký technologický skok.

Stránka 5 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/