NiCd, NiMH, LiPol, LiIon, LiFe, Pb...
úte 07.11.2017 21:57
no, netuším, či tej baterke (LiPo) po prepichnutí obalu niečo chýbalo. Predtým bola na konci svojej kariéry, potom si odlietala ešte dva mesiace.
úte 07.11.2017 22:13
tomashr píše:Ona to zas tak debilní otázka není, samotného by mne zajímalo, co se vlastně nafoukne a co tedy z LiPOL při hypotetickém vyfouknutí zmizí.
Provozovat podobné pokusy mě sice nijak neláká, ale teoretický podklad k tomu bych si přečetl rád...
Nestudoval jsem to, ale někdy byly zmínky o vodíku.
stř 08.11.2017 17:29
Plyny v LiPol accu vznikají různé, za různých okolností-podmínek. Jevem "Vznik plynů v Li- akumulátorech ..."
se zabývají tyto stránky
Gas Evolution in Operating Lithium-Ion Batteries Studied In Situ by Neutron ImagingA malé množství odpuštěných nejspíš uhlovodíků, činnost Li- accu asi příliš neovlivní.
Problém by byl O2. Kdy následuje jeho exotermická reakce(uvnitř), doprovázená dalším(řetězovým) vznikem O2.
čtv 12.04.2018 7:21
Může mi někdo vysvětlit rozdíl mezi LIPOL baterií pro Letadla,Coptery a Auta,Lodě ?
Díky.
čtv 12.04.2018 7:33
Rozdiel bude v ich vnútornom odpore /tvrdosti/ a konštrukčnom prevedení, resp. mechanickej odolnosti.
čtv 12.04.2018 7:39
automet píše:Rozdiel bude v ich vnútornom odpore /tvrdosti/ a konštrukčnom prevedení, resp. mechanickej odolnosti.
Takže nebude problém baterie určené pro Auta použít pro Copteru ?
Díky
čtv 12.04.2018 7:42
Do auta bývajú väčšinou v tvrdom odolnom obale /neviem, ako sú na tom s vnútorným odporom ale auto ti zo vzduchu nepadne na zem/, do koptéry potrebuješ čo najľahšie a s najnižším vnútorným odporom.
Takisto je dôležitý rozmer, aby sa ti vošli do konkrétneho priestoru, naviac všetko čo lieta má aj ťažisko, u áut to asi až tak dôležité nebude.
pát 13.04.2018 5:55
@MilanKSL " ... LZE baterie určené pro Auta použít pro Copteru ?" V zásadě ano.
Vnitřní odpor Ri (tvrdost zdroje) je dána počtem Céček při vybíjení. Poku jde o (tvrdý obal)hardcase
Jak bylo napsáno, accu se musí do heli vejít. A váhově heli s ním musí létat.
- Ba už jsem viděl názor, že takové RC auto, kde je accu chráněn "SCHRÁNKOU" může klidně mít
LiPol = plastopytlíky. Naproti tomu v některých RC letadlech a helinách (co to unesou),
by taková odolnější hardcase provedení accu byla vhodnější.
pát 13.04.2018 6:32
guchar píše:...
Vnitřní odpor Ri (tvrdost zdroje) je dána počtem Céček při vybíjení. ...
No.. spíš obráceně...
použitelná "Céčka" (číst
odběr proudu v násobcích jmenovité, "papírové" kapacity) jsou ovlivněna vnitřním odporem aku (ten neovlivním)...
Jinak "céčka" při vybíjení mohou být ve stylu "co kdo snese", je to o akceptování poklesu napětí. Ty jejich výpočty jsou vždy založené na nějaké domluvě, předpokladu o kolik to může (kolik tomu dovolím) poklesnout, tím ten výsledek značně ovlivním a "Céčka" tedy nejsou pevnou veličinou, vždy musím vědět pro jaký pokles se to počítalo (a to výrobce a hlavně překupníci často neuvedou). Spíš to beru jako údaj jakým proudem to smím (teoreticky, papírově) zatížit. O kolik mi napětí opravdu poklesne, to už je malinko jiná věc.
U brtuloidů je
špičková zátěž daná akcelerací brtulek, tedy jejich momentem setrvačnosti (hmotnost, rozložení hmotnosti na poloměru) a odporem vzduchu. Auto to má horší, pohon pracuje proti "tvrdému" prostředí - při akceleraci (pokud to neproklouzne) musí hnout celou hmotou vozidla.
Řekl bych že (solidní) autíčkářské aku musí být ještě tvrdší než poletuchářské.
Ještě k těm "céčkám" - udávat v tom "kvalitu" baterek je sice zaužívané a rozšířené (a rádoby průhledné - čím víc "Céček" tím víc Adidas
); je to ale taková pavědecká veličina, si tak říkám. Co brání napsat tam jednoznačně
povolený proud v A při kterém aku vydrží deklarovaný
počet cyklů a má při něm takovéhle
napětí ve V ?
Vždyť datasheety (solidních výrobců, i solidní prodejci je uvedou) to tak udávají, stačí se na nějaký podívat selským rozumem a znalostmi absolventa 8. třídy ZŠ (fakt, učí se to tam, ty V a A).
pát 13.04.2018 9:25
@jyrry Pro mne ta "Céčka" jsou jen vyjádřením proudu (v jiných jednotkách než ampéry,
ale převoditelných (ono je to něco jako "normováno" vzhledem ke kapacitě v Ah)). O proudu
mi výrobce/dodavatel říkají ACCU lze 1. tímto Iz1 zatížit trvale a 2. tímto Iz2 zatížit krátkodobě.
krátkodobě = tj. po danou dobu xy.
Zda jsou v této oblasti nějaké "zaužívané" = "definované" = obvyklé pojmy bych musel hledat.
- "... (solidní) autíčkářské aku..." On když ten AKU nebude solidní, tak příslušné zrychlení
nebude tak velké jak by se mi líbilo. Sice nevyhraji, ale na druhou stranu nevede to k havarii.
U poletuch je to jinak. Když rotující nebo pevné křídlo nedá potřebný vztlak, poletucha klesá/padá.
pát 13.04.2018 22:16
Ahoj, dnes se mi podařilo asi na vteřinu spojit omylem dvě baterie (2S, 5000 mAh, nabité na cca 3,7 a 4V). Měl jsem jednu v autě, jednu v ruce a u toho konektory z auta a prostě jsem se sekl a místo spojení auta s baterií jsem spojil dvě baterie:( Lehce zajiskřilo, část dutinek upálená. Baterie jsou studené, nenafouklé.
Jde zjistit, zda jsou na vyhození nebo to přežily bez újmy? Je mi líto vyhodit nové baterie.
Díky moc
pát 13.04.2018 22:23
Vyměň silně opálené konektory za nové a baterky dál používej. Ono se časem ukáže jak na tom jsou.
pát 13.04.2018 22:26
Furt na to dávám pozor a takhle blbě to podělám:) Jedná se mi o to, zda mám třeba multimetrem něco změřit nebo tak. Já mám z Lipolek docela respekt:)
sob 14.04.2018 12:48
Nejsi první, komu se to stalo.
Pokud chceš něco měřit, tak změř napětí jednotlivých článků na balančním konektoru. Tipují, že budou stejné nebo se budou lišit jen velmi málo v řádu setin voltu.
Další měření ti může dát nabíječka pokud to umí a pokud jsi už dříve měřil vnitřní odpor. Když by se lišil od původně změřeného řádově, tak ta baterka skutečně dostala ránu. To by ale o tom asi dala vědět i nafouknutím. Tipuji ale, že tam velký rozdíl nebude.
Jinak řečeno respekt k lipol je dobrá věc, ale není třeba mít z nich strach.
sob 14.04.2018 13:48
Jak píše JIO,nejsi první,taky se mi to stalo že jsem si "zasvářel "a ani jsem nic nepřeměřoval ,vrazil jsem baterku do éra a funguje dodnes,nic jiného nežli ji nechat projevit stejně dělat nemůžeš,vyhodit bez zkoušky by byla hloupost.