Autor |
Zpráva |
jyrry
|
Napsal: sob 17.02.2018 0:21 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20845 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
novfra píše: ... Mám tady (několik) 12V / 200Ah 74kg no, ne že by se to neuživilo... mladý si pořídil baterkožrouta srovnatelného s tím mým tak na akci budeme potřebovat 2x nabít 8 packů 3s 5000mAh... to dá dohromady poctivých 64Ah ze zdroje ...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
kaplik
|
Napsal: ned 07.04.2024 21:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.6.2005 Příspěvky: 554 Bydliště: Praha-Kunratice
|
Zdar, trochu oživím téma, otázka na "jyrryho" a spol. co už tohle řešily dávno přede mnou Nastal čas, přejít v rámci polního nabíjení na LiFePO4 , u mě to nebude žádná "elektrárna" lítám běžný modely převážně 2S a 3S max do 2200mAh. Jsem si říkal, že bych vystačil i s 20Ah i tak jsem dal do výběru: LIFEPO 12V 40AH LIFEPO4 - 40AH klasika, několikrát probíraná tady ve fóru https://eskutr.cz/12v-lifepo4-baterie-/ ... v40ah.html LIFEPO4 LEAFTRON 12V 30AH https://eskutr.cz/domu/1411-akumulator- ... -18ah.html Ale... dnešní moderní baterie obsahují ochrannou elektroniku BMS a BT monitoring atd., je pravda že vybíjecí proud je tímto omezen na 1C trvale? Třeba ta 40Ah baterie elektroniku neobsahuje, vybíjecí proudy uvedené 3C. Jak to máte v praxi, kolika "C" běžně na letišti nabíjíte z LIFEPO, přepokládám, že nabíjecí čas i v terénu je pro nás důležitý Díky za pomoc.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: ned 07.04.2024 22:20 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
kaplik píše: Ale... dnešní moderní baterie obsahují ochrannou elektroniku BMS a BT monitoring atd., je pravda že vybíjecí proud je tímto omezen na 1C trvale? Třeba ta 40Ah baterie elektroniku neobsahuje, vybíjecí proudy uvedené 3C.
Nie. Ta zlta napriklad nema ziadny BMS takze tam je to jasne. Tie ktore BMS maju, tak ten prud je obycajne niekde v minimalne jednotkach C (to 1C asi minimum). Treba kupit baterku kde tie Ccka uvedene su. A pokial to nestaci, proste kupit vecsiu ci tam je BMS alebo nie. Problem malej baterky je v tom ze pri rychlom vybijani (velke Ccka kvoli malej kapacite) ti klesa napetie a stav vybitosti dosiahnes pri nizkom napeti co tu baterku zabija. Pri zivotnosti 10 rokov (a zodpovedajucej cene) je dobre netrapit ju. Na banggoode som videl 100Ah za asi dvojnasobok ceny tamtej 30Ah dodavanu z ceskeho skladu ktora ma suvisly vybijaci prud 100A a impulzny 200A a BMS to kludne pusti. S tym BMS by som videl skorej problem s nabijanim, premudrele modelarske nabijacky maju s tym BMS niekedy problem, lebo ked zacne sachovat, nabijacka to moze vyhodnotit ako chybu pripojenia baterie a vyne ti nabijanie.
|
|
Nahoru |
|
|
kaplik
|
Napsal: pon 08.04.2024 9:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.6.2005 Příspěvky: 554 Bydliště: Praha-Kunratice
|
igorb píše: Nie. Ta zlta napriklad nema ziadny BMS takze tam je to jasne. Tie ktore BMS maju, tak ten prud je obycajne niekde v minimalne jednotkach C (to 1C asi minimum). Treba kupit baterku kde tie Ccka uvedene su. A pokial to nestaci, proste kupit vecsiu ci tam je BMS alebo nie. Problem malej baterky je v tom ze pri rychlom vybijani (velke Ccka kvoli malej kapacite) ti klesa napetie a stav vybitosti dosiahnes pri nizkom napeti co tu baterku zabija. Pri zivotnosti 10 rokov (a zodpovedajucej cene) je dobre netrapit ju. Na banggoode som videl 100Ah za asi dvojnasobok ceny tamtej 30Ah dodavanu z ceskeho skladu ktora ma suvisly vybijaci prud 100A a impulzny 200A a BMS to kludne pusti.
S tym BMS by som videl skorej problem s nabijanim, premudrele modelarske nabijacky maju s tym BMS niekedy problem, lebo ked zacne sachovat, nabijacka to moze vyhodnotit ako chybu pripojenia baterie a vyne ti nabijanie.
Díky za reakci. I dle toho, co jsem si tady přečetl, bych rád baterku z Česka (CZ skladu), o parametrech čínských výrobků potažmo baterek bychom tady klidně mohli diskutovat. Veškeré kontrolní elektronice se vyhnu, vybíjecí proud a spolehlivá komunikace s nabíječkou je pro mě priorita. Nakonec asi jako všichni tady, vezmu tu 40Ah, šel jsem samo i tak trochu po kompaktnosti a hmotnosti, diky transportu.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 08.04.2024 12:56 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
Ono nech to kupis kde chces je to aj tak vsetko z Ciny Ak tam BMS nie je, nehrozia prekvapenia ale nemas istotu ze je vybalancovane. Ak tam BMS je, tak tu istotu mas, ale zase sa budes musiet naucit ako to nabijat. Mam aj take aj take, nie je s tym problem, len to musis poznat.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 10.04.2024 17:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
igorb píše: S tym BMS by som videl skorej problem s nabijanim, premudrele modelarske nabijacky maju s tym BMS niekedy problem, lebo ked zacne sachovat, nabijacka to moze vyhodnotit ako chybu pripojenia baterie a vyne ti nabijanie.
mě s life 100Ah blbne i obyč pb autonabiječka, nabije třeba pouze 20Ah a pak vypne, https://allegro.cz/nabidka/usmernovac-n ... PoQAvD_BwE na balančních výstupech mi zase pokecává časem napětí na článcích--při nabijení třeba 3,6, 3,6 3,9, 4,1, rozpojim, znovu připojim balanční konektor a na všech článcích 3,8v uplně v poho z life článku a jejich provozu rozhodně nejsem. jako poměr váha, kapacita, velikost samozřejmě super, uplně ale nejsem v poho z toho, že by to mohlo i znamenat čas od času koupit i nový obytnák páč občas to hold blafne.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: stř 10.04.2024 18:19 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
A skusal si nabijat aj nabijackou? Alebo iba automatickym usmernovacom? ... no uz som ticho, uz som ticho ... no ja by som tiez kludny nebol keby som mal na life clankoch 4,1V ... asi ten BMS nebude celkom BMS ... o akej baterke sa presne bavime?
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 10.04.2024 19:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
igorb píše: A skusal si nabijat aj nabijackou? Alebo iba automatickym usmernovacom? ... no uz som ticho, uz som ticho ... no ja by som tiez kludny nebol keby som mal na life clankoch 4,1V ... asi ten BMS nebude celkom BMS ... o akej baterke sa presne bavime? myslím že jde tady o ty https://eskutr.cz/domu/1279-baterie-lif ... pp50-.htmluirčitě jsem podcenil prvotní nabití všech 4 článku na 3,6V v paralelu, nabijel jsem je hned od začátku jako 4 článek modelářským nabiječem s balencerem a to byl asi zásadní problém---modelářský články taky nejprve nerozeberu a nenabijím jako jednočlánek, tady to možná byl opravdu zásadní problém na kterém už pak nic nezměnilo i když jsem to nakonec pospojoval a nabijel jako jednočlánek. v principu nesmím jet nabijením nad 3,4V na článek, nad toto napětí třeba dva články vystřelí velice rychle na 3,8V, nic na tom nezmění žádný balancer světa, nebo modelářská nabiječka sew zapojeným balančním konektorem.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: stř 10.04.2024 19:29 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
Modelarska nabijacka predsa nemoze dovolit aby jej vyliezlo napetie jedneho clanku cez max napetie, cize 3,65V. Ak je na jednom clanku 4,1V nieco je zle. VYbalancovat to mala, len si treba uvedomit ze nejaka prd nabijacka ked balancuje 100ma tak to vybalancovanie potrva nejaky ten mesiac alebo dva , takze ano chcelo to najprv nabit paralelne. Ale u life ked clanok prebijes, typicky sa mu nic nestane, po odpojeni mu napetie hned padne, nie je to ako Lipolka alebo Lionka. Kazdy rok na jar nabijem tie zlte 12V bloky (nemaju BMS) ako lipolky (nemaju balancak) cize na 4,2 priemer, necham to tam chvilu poskvarit a predpokladam ze to aspon trochu vyrovna napetia na clankoch (ze to z prebitych vysumi). Robim to tak 10 rokov a problem v tom nevidim. U najpouzivanejieho bloku 40Ah mi padla kapacita na 35. Mam 2x 20 spojenych paralelne, na tych ubytok nevidim, ale zase prilis ich nepouzivam, tie maju este o rok viac. Bida ale pisal nieco ze jemu tie 20Ah zdochli nejako prilis rychlo, tak teraz neviem. U tych velkych 100Ah s BMS to urobit nejde, oni to napetie zrazia este pri nabijani, a to presne moja nabijacka vyhodnoti ako chybu baterky alebo pripojenia a vypne. Preto hovorim ze je s tym problem pri nabijani, ono sa to vypne ked sa zacne balancovanie, a tym padom sa baterka vlastne nikdy nedobije, ak ju chcem na 100% musim to urobit CCCV zdrojom, ale kaslem na to, pri 100Ah ma nejakych nedotlacenych 5Ah netrapi, aspon ju necyklujem do 100%, je dufam ze to nedobalncovavanie nesposobi rozidenie, tak to asi budem robit kazdu jar rovnako ako s tymi zltymi, proste naplnim do 100% a uvidi sa.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 10.04.2024 19:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
igorb píše: takze ano chcelo to najprv nabit paralelne.
asi opravdu ano, asi je rozdíl, jestli má modelářský balancer ubalancovat ke konci nabijení 1Ah baterku, nebo 100ah baterku---což modelářský nabiječ prostě nadal--ani hyperion 1 ani hyperion 2 ani Icharger 1 ani I charger 2 ani Graupner, ani i toolkit 1/2/3 příště to nepodcením a opravdu nejdřív nabiji všechny life v paralelu na iniciačních 3,6v, prostě jsem si myslel, že si s tím balancováním modelářský nabiječ v poho poradí---nooo, evidentně neporadil a dokud jsem nezjistil, že si s tím neporadí, logicky jsem ani nemohl tušit že si s tím neporadí.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 11.04.2024 0:39 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
● Začínám mít dojem, že schůdnější cestou než balancování (formování před a v průběhu užívání) Li-FePO4 je (pracná DIY cesta) 1) Z článků si sestavit baterku 4S s dostatečně dimenzovanými přívody a možností odpojení BMS 2) Čas od času na každý článek připojit jednu nabíječku a články baterky nabít. Je otázkou zda jde koupit ty 4 nab., za únosnou cenu 3) Po odpojení nabíječek vrátit připojení BMS, které zajistí potřebnou ochranu a průběžné (pasivní) vyrovnání = balancování ● Jsou nabíječky pro 2S1P LiPo s menší kapacitou, co přes balanční konektor nabíjí každý článek galvanicky odděleným kanálem. Proudem, co průřezy vodičů balančního konektoru zvládnou. ● Není to cesta pro ty, kteří v polních podmínkách potřebují co nejkratší časy nabíjení.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: čtv 11.04.2024 7:44 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
pepin píše: což modelářský nabiječ prostě nadal--ani hyperion 1 ani hyperion 2 ani Icharger 1 ani I charger 2 ani Graupner, ani i toolkit 1/2/3
Stale si myslim ze tam mas nejaku haluz. To ze si nabijacka neporadi je v tom ze to bude robit mesiac, ale nie ze tam vylezu napetia daleko na 3,65V. Pises ze napriklad 3,6, 3,6 3,9, 4,1 to je aj v sumare viac ako by tam malo byt keby tam ziadne balancovanie nebolo. Az by som povedal ze sa nabijalo v Lipo mode Na 6s LiFe A123 som lietal a "vylietane" baterky (pri zavodnom lietani je to baterka s minimalne 80% kapacity) som spajal do 4s blokov tak do asi 20Ah. Nabijal som najprv tym prvym revoletrixom HD alebo ako sa to volalo (ten prvy bezdisplejovy A123 nabijac) potom Ichargerom ako ty. Nova baterka zobrala vzdy mozno den kym sa vybalancovala, ale nestalo sa mi ze by napetie na najnabitejsom clanku preliezlo 3,65V
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 11.04.2024 10:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
igorb píše: Stale si myslim ze tam mas nejaku haluz. To ze si nabijacka neporadi je v tom ze to bude robit mesiac, ale nie ze tam vylezu napetia daleko na 3,65V. Pises ze napriklad 3,6, 3,6 3,9, 4,1 to je aj v sumare viac ako by tam malo byt keby tam ziadne balancovanie nebolo. Az by som povedal ze sa nabijalo v Lipo mode 4 baterie v serii plus balanční konektor, opravdu už netuším kde bych mohl mít něco špatně, jediný, co mě napadá, že jsem hned ze začátku dal těm článkum nějak za uši a ted už na tom nic nezměnim. ono je to takový divný, při nabijení se na balančáku začnou čísla rozcházet---rozpojím, znovu zapojím a jsou na stejných hodnotách----jako by se tam nějak poruznu pozvolna indukovalo nesmyslné napětí, navíc jeden pípák nebo indikátor ukazuje nějaké hodnoty na článcích, jiný ukazuje jiné, baterka funguje, ale nechat ji nabijet bez dozoru z toho uplně dobrý pocit nemám, oni si po konci nabijení všechny články slezou pod 3,6V, ale nad nabití 3,4V čl si jeden, nebo dva prostě ustřelí nahoru---respektive už si to hlídám a raději vypnu dřív. Ted to nabijím v autě z PB trakčních, soláry mi ty trakční drží za sluníčka na 14,2V tak tam mám alespon jistotu, že víc jak na 14,2 tu life nabít nemohu---přez jeden solární měnič nabijím ze soláru trakční olověné, přez druhý solární měnič nabijím z plně nabitých trakčních tu life----ted to zkoušim takto. Příloha:
8E37C9CE-533C-4036-A04C-4C875688A65A.jpeg [ 68.12 KiB | Zobrazeno 117 krát ]
Přílohy: |
61A97F9E-4948-41E6-B589-6E32FE3A987D.jpeg [ 106.95 KiB | Zobrazeno 117 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: čtv 11.04.2024 15:29 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
Jaaaaa by som to vyhadzal vsetko von a nabijal normalnym modelarskym nabijacom tie clanky nemaju nijaku elektroniku, to musi fungovat. ale to si urcite nechcel pocut :- )))))))) ... no ale aspon by som to vyskusal nech viem kde je ta haluz zakopana
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 11.04.2024 15:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
igorb píše: ... no ale aspon by som to vyskusal nech viem kde je ta haluz zakopana
vždyt jsem to zkoušel,psal jsem to tady už několikrát--v jiném vlákně-- několika modelářskýma nabiječkama, žádný fičusoviny navíc, na modelářský nabiječce zvolena položka 4čl life, ukončení nabijení nastavené na 80%, na minimálně jednom článku napětí 3,8V a modelářský nabiječ vesele nabijí dál, ano, mlátim u toho hlavou o stul ale ani tím na tom nic nezměním. Samozřejmě jsem i zkoušel do plna dobít každý článek zvlášt, při dalším cyklu si to zase nad 3,4V začne ujíždět, přez ten solární měnič mi to zatím funguje nejlíp--když nastavím max napětí 13,8 tak to přestane dobijet právě při cca 3,4---3,5v na článcích, jen si musím ohlídat ----mechanicky to nabijení ukončit--ten solární měnič sice ukončí nabijení při 13,8V, ale pak toto napětí drží a nenechá life po nabití spadnout na 3,3Včl--myslím že to padá na ty 3,3 volty. V podstě na modelářskym nabiječi at nastavím co nastavím, nabijí bez ohledu co se děje na jeho balančních konektorech do součtu 4 krát 3,6V--tedy 14,4V, ve chvíli, kdy napětí na článcích vystoupá na 3,4Včl, na dvou článcích se dobijení zpomalí a na dvou se začne zvedat až do součtu napětí 14,4v. Pokud začnu vybijet, na jednom článku--na tom co na něm nejrychleji stoupá napětí až nad 3,8V při vybijení je na tomto článku naopak nižší napětí než na ostatních článcích--podle mého je jeden článek prostě vadnej---trochu jinej než ostatní, ale reklamovat life článek to by mě asi musel zastupovat u soudu Sokol. Navíc je dost pravděpodobné, že jsem ho pomrvil při prvotním nabijení modelářskou nabiječkou třeba i já právě tím, že jsem je prvotně nenabil paralelně, ale klasicky v serii v domění, že si s tím modelářská nabiječka v poho poradí---že i když třeba nebude stíhat balancování, tak ale rozhodně vypne a nabijení ukončí, což se bohužel nestalo, ona nabijela až do součtu--tedy do 14,4V bez ohledu kolik je na kterém článku.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 11 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|