Autor |
Zpráva |
Woita
|
Napsal: úte 01.03.2016 10:19 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Ahoj všichni, chci si pořídit olověnou autobaterii pro nabíjení LiPolky na letišti. LiPolka je 6s 5000 mAh, rád bych nabil na letišti např. dvakrát nebo třikrát. Odhaduji cca 10Ah vycucnutí z 12V autobaterie na 1 nabití této LiPolky. Nevím jak se uplatní účinnost nabíjení? (účinnost nabíječky i samotného nabíjecího procesu). Jde mi o to, jakou tu autobaterii zvolit, vozil bych jí sebou jako zdroj jen pro toto nabíjení (nepoužil bych baterku co mám v autě). Tedy téměř by stačila např. 35Ah baterka, ta by byla příjemně lehká i levná. Ovšem to bych ji vyšťavil na nulu a výsledkem by byla asi její snížená životnost. Tedy se obracím o radu z praxe, zdali to někdo takto používáte. Skutečnost se od teoretických úvah bude možná dost lišit. Jak velkou baterii použít, jaký druh (bezúdržbovou?), jakou značku máte osvědčenou? Také bych nerad, abych si v garáži vyráběl při nabíjení nevhodné baterky nějak korozivní prostředí (výpary z kyseliny) atd. Díky za tipy!
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
coro
|
Napsal: úte 01.03.2016 10:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Autobatérie mi odchádzali príliš rýchlo, neznášajú cyklické nabíjanie a vybíjanie, a hlavne nie dlhší čas v stave hlbšieho vybitia. Aj využiteľná kapacita je veľmi otázna, myslím že s číslom na baterke uvedeným, nemá takmer nič spoločné. Ale úplne novú som nikdy neskúšal celkom vybiť, tak možno raz by to dala (ale už nikdy viac). Podľa mňa potrebuješ trakčnú baterku. Ich cena (olovených trakčných) ale bola hodne vzdialená cene autobateriek. Preto modelári začali používať LiFe baterky (veľké, tvarom a kapacitou blízke autobaterkám, je to 4s life takže napätia sedia s 12V olovom..). Myslím že to jediné sa osvedčilo.
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: úte 01.03.2016 11:53 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Díky za odpověď, no moc jsi mě nepotěšil... Jdu se podívat po těch LiFe, ale bojím se že to bude finančně hooodně vysoko... Kdybych se pokořil a slevil na 2 nabití na letišti (plus jednou nabité už z domova), tak to jsou 3 lety a to by mi na tom éru stačilo). Podle toho zvolit velikost té LiFe baterky. Na té Pb autobaterce se mi líbilo, že mám šikovnou malou automatickou nabíječku, píchnul bych to přes noc v garáži do zásuvky a nemusel bych se tím zabývat. Neblokovalo by mi to modelářskou nabíječku. Ta LiFe by se musela nabíjet čím? Model. nabíječku samozřejmě mám, ale tohle by mi jí právě zablokovalo pro sebe a nemohl bych současně nabíjet další baterky co potřebuju.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 01.03.2016 12:19 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Nabíjím po jednom letu 2 sady 6s 5000mAh, z 12v baterky si to cuclo cca 16Ah, tedy 8Ah na sadu. Měl jsem VRLA aku 105Ah ale ta loni klekla (po předchozím postupném snižování využitelné kapacity) a sháním něco nového, zatím je ve výběru http://www.battery.cz/trakcni-gel-bater ... h-12v.htmlLiFe by se mi líbily ale 40Ah je málo a cena vysoká
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: úte 01.03.2016 12:25 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Ta trakční gelovka by už vypadala líp, čtu tam: Obzvláště vhodné jsou tam, ..... kde se baterie hluboce vybíjejí. Otázka je, nakolik jim to vybíjení vadí a kolik by bylo "zdravé" z ní vycucnout na tom letišti.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 01.03.2016 12:35 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
battery.cz píše: Životnost : zhruba 800 cyklů / 50% d.o.d. Takže když se z ní bude brát max. 50-60% kapacity, měla by vydržet poměrně dost... si tak myslím... Tedy cca 6 nabití packu 6s 5000mAh.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 01.03.2016 12:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Woita píše: LiFe, ale bojím se že to bude finančně hooodně vysoko... povedal by som ze je to riesenie znatelne lacnejsie ako olovo ... ale to poznas az vustriedas 2 - 3 olova :- ))) nepocitajuc daleko vyssiu vyuzitelnu kapacitu / kilo zivej vahy Woita píše: Na té Pb autobaterce se mi líbilo, že mám šikovnou malou automatickou nabíječku, píchnul bych to přes noc v garáži do zásuvky a nemusel bych se tím zabývat. Neblokovalo by mi to modelářskou nabíječku. Ta LiFe by se musela nabíjet čím? su to baterky urcene ako nahrada olovenych 12V akumulatorov, takze presne tym istym ako to olovo .. googli LIDLOVKA
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: úte 01.03.2016 13:43 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
zkus se zamyslet nad tím jak hodně jezdíš autem mezi létáním. Abych ti to vysvětlil. podobný problém jsem řešil taky. ale nechtělo se mi stále tahat baterku. tak jsem do auta dal novou baterku s větší kapacitou. Myslím že tam mám 56Ah (větší se nevešla) a neřeším to. protože jezdím docela hodně tak se baterka nabije. navíc je baterka stále v provozu takže má i lepší životnost. takže pokud by se ti vešla do auta baterka třeba 80Ah tak bez problému nabiješ sady a nastartuješ.
Něco stojí nabíjení autem. (větší spotřeba paliva) ale za ten luxus že se netahám s baterkou mi to stojí.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: úte 01.03.2016 14:13 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Nad tím jsem se taky zamýšlel, a hned na začátku jsem proto psal: vozil bych jí sebou jako zdroj jen pro toto nabíjení (nepoužil bych baterku co mám v autě) Mě by se nestačila jízdou dobít, tolik nejezdím, ale hlavně: auto je stojící trochu jinde než letadlo (a nemohu nabíjet baterku zvlášť, ale musím celé letadlo - baterka není vyndavací). Proto bych si na ploše s letadlem rád vyndal na plac i tu trakční baterku.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Wormsnake
|
Napsal: úte 01.03.2016 14:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
Pouzivam 4S1P 40A LiFe a nemuzu si vynachvylit. I ty tvoje 6S 5000aAh bych nabil v pohode 3X plus neco mensiho, pak by muselo 1-2 dni poradne svitit slunce pac nabijim solarnim panelem, nebo dobit ze site. http://wormsnake.rajce.idnes.cz/Solarni_LiFePo4_system/Silne doporuzuju neco LiXX, LiFe je supr i za tu svou cenu. Cokoliv na bazi Pb nesnasi hluboke cyklicke vybijeni, mel jsem predtim trakcni olovo ale stalo to za nic brzo odeslo. Pb snasi dobre cylklicke vybijeni jen ale kdyz cykl neprekroci 10-20% kapacity, jinak jdou do kopru po par blubokych cyklech. Proto se olovene systemi dost naddimezovavaji co se tyce kapacity. Bracha pobral me stare LiPo 4s6000 z me 8miny truggy co sem uz vyhodil a nabiji z nich, ale ma mala era kolem 3s 1200-2200mAh a stasci mu to.
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 01.03.2016 14:41 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
Hele, jako samostatná Pb baterka na nabíjení má cenu uvažovat jen dvě varianty: 1. umírající z auta, kde jsi smířen s nevalnými parametry a prostě ji dojíždíš za fakticky nulové náklady 2. připlatit si na polotrakční/trakční, třeba osvědčená Optima Yellow Top, která sice není zadarmo, ale zase bude i při hlubším vybíjení sloužit docela dlouho.
Koupit klasickou levnou startovací jen kvůli nabíjení jsou vyhozené peníze, proti tomu se ta Optima obvykle vyplatí i v absolutním měřítku, ona opravdu klidně přečká 3 startovací...
Ale než ji objednáš, tak je skutečně na místě seriózní úvaha o LiFe, tam příjemně klesně hmotnost, životnost může být ještě větší a cena je sice ještě poměrně vysoká, ale už je to v oblasti "akceptovtelné".
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: úte 01.03.2016 14:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Wormsnake: No tak to je přesně ta baterka, co by se mi líbila... Jen ta prvotní investice je drsnější než by mi bylo milé... Uvidíme u čeho nakonec skončím. Pravda asi je, že LiFe se jednou koupí a je to na hodně dlouho (nafurt).
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
Naposledy upravil Woita dne úte 01.03.2016 15:28, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
seltino
|
Napsal: úte 01.03.2016 15:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.3.2011 Příspěvky: 2522 Bydliště: Brušperk
Blog: Zobrazit blog (7)
|
K nabijeni baterek jsem puvodne pouzival autobaterii, stacilo ji parkrat hloubeji vybit a sla do kopru. S koupi vetsi heliny jsem proto na nabijeni koupil 2ks trakcni 100Ah 12v baterie http://m.heureka.cz/autobaterie/banner- ... 0ah-95751/ prestoze jsem se o ne staral a nepodbijel je. Nikdy jsem nevyuzil vic jak 30-35Ah z uvedene 100Ah kapacity sly baterky po 2.5 rokach provozu do haje. Proto jsem si poridil lifepo4 clanky 20Ah, ktere jsem si nakonec zapojil do 8s2P 40Ah zapojeni a mam vystarano. Je to sice drazsi investice na porizeni, z dlouhodobeho hlediska ale asi jedina rozumna volba. blog.php?u=11108&b=310
_________________ MiniP, Protos,Goblin500,Agile 5.5,Sky Hero Spy,KDS Chase 360,Logo480XX,Devil420,HD502,OMP M2,OXY5meg
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 01.03.2016 15:38 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
Woita píše: Wormsnake: No tak to je přesně ta baterka, co by se mi líbila... Jen ta prvotní investice je drsnější než by mi bylo milé... Uvidíme u čeho nakonec skončím. Pravda asi je, že LiFe se jednou koupí a je to na hodně dlouho (nafurt). Ještě doplním - ono hodně záleží na používání. U mě to je hodně o závodech F5J, tedy dlouhá akce (víkendy), ale relativně směšné odběry. Takže Optima o pouhých 38Ah vesměs stačí a ještě zbyde, do nuly jsem ji sice už taky vysál, ale jen tak 2-3x za ty možná 4 roky, co ji mám, obvykle mi zbyde minimálně 25% kapacity. Režim celkem mírný, ale mohu zaručit, že klasickou startovací bych tímto byť celkem mírným režimem za rok odpálil s jistotou (v minulosti ověřeno)... V podobné situaci zkrátka Optima s vinutými elektrodami obstojí a relativně nadějně bych viděl i levnější trakční baterie klasického provedení. Na druhé straně pokud bys třeba ve spojení s velkým copterem pravidelně vybil nabíjecí aku do nuly ( míněno pod 10%), tak bych byl hodně skeptický k přežití delší doby i u trakčního, to už pak opravdu jiná volba než LiFe není...
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 01.03.2016 15:51 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Téma brblající volnoběh VERSUS externí baterie se probíralo tady. (je tam i dost úvah o potřebných vlastnostech externích accu) http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=40&t=74360&hilit=nab%C3%ADjen%C3%AD+volnob%C4%9Bh&start=60Jako vždy 1. tábor = zaparkované auto nejvhodnější (nejpohodlnější) elektro centrála 2. otravuje hlukem a smradem - raději dám potřebný obnos za vhodný akumulátor (i když je to dost nákladné řešení) 3. méně početná skupina: Lepší je přeměnu benzin-elektro přeskočit. A do žroutů výkonu dát přímo čuďáky. 4. Osobně mám letitou centrálu cca 350 W, 220 V AC / 12 V DC , těžká jako Pb accu a jen o málo větší. Vrčí a i když 4-takt, tak trochu smrdí, ale k výrobě elektřiny je stavěná. Tam kde mi nestačí doma nabité (náhradní) accu, a vycházelo by to na další nabíjení v terénu (mimo nouzového, z nastartovaného auta) naložím centrálu. Stačí nahodit start. šňůrou. - nová ELC 1000 OHV, AVR, 1.fáz, pod 6 k Kč(bazar?), na 4 l benzinu 6 h chodu, 230 V / 750 W, 4.5 kWh, (12 V na přímo / 8 A) http://elektrocentraly.heureka.cz/tuson-elc-1000/specifikace/#sectionhttp://www.svarecky-obchod.cz/elektrocentraly/elektrocentraly-230v/3609-elc-1000-ohv-avr-jednofazova.htmcentrála Rozměry: 300 x 440 x 490 mm š x v x h, 25 kg a ACCU pro porovnání: 2k8 Kč, váha 23 kg, rozměry dxšxv 330x175x240, C(20) = 105 Ah, (5 A)x(12 V)x(20 h) = 1.2 kWh ovšem: Životnost trakčních baterií VARTA PROFESSIONAL DUAL PURPOSE je zhruba 200 cyklů při vybíjení na 50% DOD (depth of discharge = hloubka vybití) TAKŽE EKONOMICKY VYUŽITELNÝCH pro 10 h nabíjení 0.600 kWh --- CENTRÁLA (na 230 V) za 6 h 4.500 kWh http://www.battery.cz/trakcni-baterie-varta-professional-dual-purpose-starter-105ah-12v-lfs105.html?utm_source=google_merchant&utm_medium=product&gclid=CK7svr_Tn8sCFUEaGwodd-gOSQ#zalozka-2
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|