RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

"Repase" LIPOLky
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=42&t=79544
Stránka 1 z 2

Autor:  Celeron [ sob 24.12.2016 10:13 ]
Předmět příspěvku:  "Repase" LIPOLky

Potřeboval jsem narychlo na zkoušku pohonu 2S minimálně 2Ah. Mám tu už do letadla nepoužitelný (měkký) Foxy 4S1P 2,6Ah. Kuchnul jsem první, po sundání smršťovačky se rozevřela jak vějíř, tak byla nafouknutá. Druhá to samý. Překvapilo mě, že u obou byly nejvíc nafouklý krajový články, vnitřní jen trochu ale v obou bateriích byl vždy jeden vnitřní článek bez známek nafouknutí.
Setkal jste se s tím někdo? Chtěl bych z těch dvou nenafouklejch udělat 2S baterku, jenže mám bobky, jestli si ty články náhodou "neodpšoukly", prostě ty zbylý v obalu baterie nevytvořily takovej tlak, že jeden povolil. Z článků nic neteče a když baterku připojím na balancér, nenafouklý baterky mají nejvyšší napětí a po zatížení autožárovkou 12V/21W mají nejmenší pokles.
Má to smysl na nějaký napájecí provizórium při odběru cca 10A?
Díky
Jirka

Autor:  Plha [ sob 24.12.2016 13:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Jestli chceš zapojit články do série musí mít tyto vnitřní odpor téměř stejný (ve velmi úzké toleranci). Proto výrobci článků si dělají sady téměř stejných po tisících a z těch "stejných" potom sestavují baterie. Tedy nic moc pro amatéra s omezenými možnosti.

Autor:  Wormsnake [ sob 24.12.2016 13:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

No jestli se ti podari clanky rozdelit, ja kdyz to zkousel tak sem to vzdy vzdal protoze clanky byly slepeny k sobe nejakou dost houzevnatou oboustrankou. Takze se me nikdy nepodarilo akumulator rozdelit na "prvoclanky" :D .

Jesli se ti to povede tak z nich baterii klidne udelej, do letadla ji asi nemas tak nevidim problem. Pri vybijeni hlidat pipakem, nabijeni muze byt problem se zdlouhavim dobalancovanim.

Autor:  Celeron [ sob 24.12.2016 14:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Wormsnake píše:
No jestli se ti podari clanky rozdelit,


Psal jsem, že se obě baterie rozdělily samy od sebe do vějíře jednotlivých článků. Ta oboustranka není žádný "Lepidlo držíto".
Mě šlo hlavně o to, jestli si baterka tlakem ostatních nedokáže bez následků "odpustit tlak" a nebo zda můžou být tři ze čtyř článků "od přírody" nafouklý a jeden ne.
Jirka

Autor:  Lark [ sob 24.12.2016 14:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Já myslím, že kdyby si odfoukly, bylo by to na nich nejspíš vidvidět, a taky by určitě měly horší parametry než ty ostatní. A jestli je chceš jen na nějaké pokusničení, tak bych je klidně použil. Při tom pokusničení je asi nebudeš ždímat na doraz a navíc je budeš mít pod dohledem.

Autor:  Celeron [ sob 24.12.2016 22:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

No zejtra přijdou mlaďáci a nějak jsem nestihl do tý tištěný F1 1:10 koupit dvoučlánek. Teda koupil, jenže on se nevejde. :cry: Takže mám přebytečnej, úplně novej 2S1P 4Ah Turnigy. Jedině dokoupit 3-4 článek, motor a ESC a postavit na to něco letuschopnýho, třeba Janáčkův dvoumetrovej Sbach. Většinou se to dělá opačně. :wink:
Jirka

Autor:  risah [ sob 24.12.2016 23:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Už jsem měl tu "čest", tedy nutnost rozebrat LiPolky.
Nakapat mezi články aceton, nebo acetonové ředidlo (C6000), nechat hodinu působit a oboustranky povolí bez poškození článku.

:o))))

Autor:  Wormsnake [ ned 25.12.2016 8:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Dik za typ, az budu priste parat snad si tohle tema vzpomenu.

Autor:  Troll [ ned 25.12.2016 10:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Nafouklé vyhoď, ty zbylé můžeš klidně použít. Sice to už nebude jako zamlada, ale jako nouzová baterka na zkoušku to postačí.

Autor:  Celeron [ pon 26.12.2016 12:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Tak jsem s repasí pohořel. A to na věci, kterou jsem vůbec nepředpokládal. Foxy nemají vývody pájený do kontaktního plošáku ale jednotlivý články jsou navzájem bodovaný. Jeden má vždy dlouhej vývod, druhej krátkej. No a problém je v pájení. Balanční vývody a hlavní vývod jsou sice pájený ale netuším jak. Zkoušel jsem vodičku na nerez, hliník, nikl, barevný kovy i klasickou "kyselinu", vývody různě škrábat a brousit ale pocínovat vývody se mi nepodařilo. Možná že ta chemie už nefunguje, mám ji tu přes 20 let. Navíc mám obavu, že při pořádným prohřátí krátkých vývodů povolí plynotěsnost obalu. Prostě jsem vybouchl na tom, že články nejdou propájet jak potřebuju.
Kašlu na to, ustříhám vývody a Foxy půjdou do baterkovýho kontíku. Zítra si udělám vejlet do Jina, má mezi svátkama normálně otevříno.
Jirka

Autor:  Plha [ pon 26.12.2016 13:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Mě taky odešel jeden článek v 3S/3Ah. Baterku jsem rozebral a dva dobre články použil do Hitech Aurory 9, se tam vešla.

Autor:  tomashr [ úte 27.12.2016 8:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Celeron píše:
No a problém je v pájení. Balanční vývody a hlavní vývod jsou sice pájený ale netuším jak. Zkoušel jsem vodičku na nerez, hliník, nikl, barevný kovy i klasickou "kyselinu", vývody různě škrábat a brousit ale pocínovat vývody se mi nepodařilo. Možná že ta chemie už nefunguje, mám ji tu přes 20 let.


Naprosto v pohodě - vodička na hliník a k tomu i cín na hliník... Ověřeno, já zrovna před vánocemi dělal velkou akci, kdy jsem koupil hromádku Nanotech tříčlánků za opravdu velmi slušnou výprodejní cenu a okamžitě jsem je rozebíral a předělával na čtyřčlánky.

Je to tohle https://www.gme.cz/pajeci-kapalina-al-30ml a tohle https://www.gme.cz/cin-pasek-110x10x2mm-sn70zn , tím to pocínuješ (tedy částečně spíš pozinkuješ). Povrch vypadá odporně, ale naváže se a pak už do té vrstvičky pájíš normální SnPb (či SnAgCu RoHS) pájkou, chytne se krásně.


Mimochodem k tomu, jak tu někdo popisoval, že sady nešly rozebrat, protože byly články slepeny - samozřejmě nevylučuji, že měl smůlu a bylo to fakt extrémní, ale spíš bych tipnul, že spíš dotyčný moc brzy "vyměkl". Pokud jsou články slepené oboustrankou, tak to obvykle rozlepit jde "pomalou silou" - zabrat docela fest, ale pomalu, pomalu to povoluje. Člověka sice deptá, že se pod izolepou zvedá i obal článku, ale zatím to vždy přežilo, neroztrhlo se ani jiný malér.

Autor:  Celeron [ úte 27.12.2016 10:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Díky za návod. To je zajímavý, že to jde vodičkou na hliník, protože hliník to určitě není. Já na to zkusil dvousložkovej AL letol, co kdysi prodávalo Elchemko a PbSn 40/60. Možná to bylo nepřítomností zinku. Zinkovou pájku na hliník znám ve formě pásku 10x2 mm ale ta se používala bez tavidla a musel se na to vzít Pb hořák. Kdysi jsem s tím pájel mufflery na MVVS3,5. Šlo to blbě, muselo se s tím tak nějak šmidlat po pájeným místě a vytvářelo to dost ošklivej šedočernej spoj, který ale vydržel teplotu výfuku. Ale ono hliník jde pájet i čistým zinkem, nastříhanejma páskama z klempířskýho plechu. Ono to není pájení ale spíš slejvání.
Jirka

Autor:  tomashr [ úte 27.12.2016 10:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Já bych si taky tipnul, že ti to nešlo kvůli pájce bez zinku... Kdysi jsem ty věci na pájení pořizoval kvůli něčemu jinému a pak zkusil i na LiPOL a opravdu to chtělo kombinaci obojího - vodičky i jiného "cínu". Podle mě se prostě na ten pásek LiPOL nějak naváže ten zinek a pak jak jsem psal už se na to chytne klasika. Nelekni se, že to pocínování/pozinkování vypadá na pohled hnusně spíš jako studeňák, odškrábnout to nejde a po doplnění o klasický cín už je to i na pohled celkem pěkné.

Autor:  VTjr [ stř 28.12.2016 3:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: "Repase" LIPOLky

Na rozlepování LiPol baterií je nejlepší je přes noc ponořit do technického benzinu. Ale nechat to raději stát venku. :wink:

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/